Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Urtekussen » 20. jun 2016, 17:27

Jeg er imponeret over, hvor afklarede mange af jer er.

Jeg synes det er mærkeligt dragende, spændende og lidt uhyggeligt, hvis jeg lader tankerne få frit løb.
Jeg kan ikke fatte og tro, at man kan være der og være bevidst, for det næste øjeblik at alt er slut og slukket.

Og hvis det IKKE slutter og slukker, er man så bevidst om det? I teorien ved vi ikke, om vi allerede er døde. Eller endda, om alt bare er en illusion (The matrix-style).
Et menneskeliv på 80 år er jo INTET i det store regnskab. Vi er lige så komplet ligegyldige som de myrer, jeg desperat forsøger at udrydde i min have.

Jeg kan blive helt dårlig ved at tænke (eller forsøge at tænke) de tanker. Hjernen slår knude på sig selv, ligesom når jeg forsøger at forstå, at universet er uendeligt.

Og det både skræmmer og trøster mig, at jeg med sikkerhed ved, at jeg engang også skal dø.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6593

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Sophaya » 20. jun 2016, 17:49

Med fare for at lyde kynisk, så synes jeg det er rart at jeg skal dø en dag. Jeg tror på, at det bare er slut, at man er væk. Det folk kalder sjæl er jeg overbevist om er vores bevidsthed, der kun findes fordi hjernen stadig fungerer. Når kroppen og dermed hjernen dør er der derfor bare slukket, ifølge mig. Og det synes jeg faktisk er en enormt rar tanke. Misforstå mig ikke - jeg er langt fra klar til at dø. Men jeg er ikke bange for selve døden. Jeg er bange for at være i stor smerte, og jeg er bange for ikke at nå alting, men jeg forestiller mig at døden bare er, at der bliver slukket, og så er jeg der jo ikke længere og føler dermed intet ubehag.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2016, 18:34

Urtekussen skrev:Jeg er imponeret over, hvor afklarede mange af jer er.

Jeg synes det er mærkeligt dragende, spændende og lidt uhyggeligt, hvis jeg lader tankerne få frit løb.
Jeg kan ikke fatte og tro, at man kan være der og være bevidst, for det næste øjeblik at alt er slut og slukket.
[...]

Jeg tror, at uanset hvor ateistisk vi evt. er opdraget, så har vi alligevel fået en masse ideer ind i hovedet om himmel og helvede og ånder, og hvad har vi - efter døden. Men sjovt nok har vi ikke noget problem med, at der var engang, hvor vi ikke fandtes.

Jeg tilter mest mod at se det, som at det nu, mens vi beviseligt eksisterer(!), at vi kan have himmel og helvede. :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf paint » 21. jun 2016, 07:18

Nu, hvor Einstein, hives ind i diskussionen fra sidelinjen:

Einstein interesserede sig faktisk en del for det 'mystiske' https://da.wikipedia.org/wiki/Mystik
Det som ikke kunne ”erfares men kun opleves” (skrev han). Han udtalte også på et tidspunkt, at han fandt krydsfeltet, hvor psykologi, mystik og videnskab mødtes, for særdeles interessant, især fordi de rent faktisk mødes et sted.
Det var sikkert også på den baggrund at han udtalte (kendt Einstein.citat) :


"Das Schönste, was wir erfahren können, ist das Mysteriöse. Es ist der Quell aller wahren Kunst und Wissenschaft."
( Den smukkeste , vi kan opleve , er det mystiske . Det er kilden til al sand kunst og videnskab .)
- Albert Einstein
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Guru » 21. jun 2016, 17:38

Personligt har jeg mistet min dødsangst. Jeg er efter mange års spekulation og filosofering kommet frem til en forklaring, som jeg mener er den eneste mulige forklaring på livet, døden, og universet. Jeg beder ikke folk om at tro på det, da det i sidste ende er en tro, men det giver perfekt mening for mig. Langt mere end spekulationer om at lyset bare slukkes, eller at man lever et liv efterdøden sammen med en almægtig, retfærdig, og kærlig Gud, eller alle mulige andre spekulationer om ånd osv.

Jeg elsker mit liv, selvom det hverken er perfekt, ikke har alt hvad jeg ønsker mig, og selvom jeg også oplever ubehagelige ting, og har dybe nedture osv. Det er jo en del af livet, men livet, og eksistensen i sig selv er smuk, og på samme måde er døden også smuk, da der ikke ville kunne være liv uden død. Livet, døden, og universet er sandheden, og den eneste sandhed. Jeg har ikke lyst til at dø, da jeg godt kan lide mit liv, men jeg er ikke bange for det. Jeg er ret rationelt anlagt og derfor er der ingen af de kendte religioner jeg har kunne bruge til noget. Videnskab har interesseret mig hele mit liv, men har aldrig kunne give svar på de store spørgsmål. Jeg fandt et svar jeg kunne bruge, og min dødsangst forsvandt.

Det kan dårligt beskrives med et kort indlæg her på debatten. Jeg har selv lidt svært ved at sætte ord på det. Derfor var det ret heldigt at jeg opdagede at andre har tænkt de samme tanker som mig, og sat ord på dem, så her et link til en video.

https://www.youtube.com/watch?v=mMRrCYP ... i0EzZIf5RF

Men istedet for hele tiden at tænke på hvad der sker efter døden, så begynd at overvej at vi har været døde før: Nemlig før vi blev født.

PS: I kan tro på hvad i vil. Jeg har ikke behov for at andre tror det samme som mig, men TS ville gerne høre min mening, så nu har i fået den. Det kan måske virke nyt for nogen, og kræver måske at man tænker lidt længere over det, for at det virker.
Senest rettet af Guru 21. jun 2016, 19:01, rettet i alt 1 gang.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
Lux
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23. feb 2016, 20:09
Kort karma: 1
Likede indlæg: 87

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Lux » 21. jun 2016, 17:56

Når vi dør, bliver vores kroppe til græs. Det græs, som antiloperne spiser. Og sådan er vi alle forbundet i livets store kredsløb #mufasa #detpassar :D
2
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Guru » 21. jun 2016, 19:57

Husk at i en tråd som denne, at det er enormt vigtigt at adskille videnskab og tro. De har INTET med hinanden at gøre. Videnskab prøver på at beskrive den ydre verden. Tro prøver på at beskrive den indre. Videnskab kan IKKE beskrive den indre på nuværende tidspunkt. Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen succesfuld teori der kan. Men vi VED alle sammen (dem der har opdaget den) at der er en indre verden, som er ligeså sand som den ydre. Nemlig vores bevidsthed. Hvad tro prøver på, er i bund og grund, at give svar på hvad bevidsthed er. Vi har forskellige ord for bevidsthed. Nogen kalder det sjæl, andre ånd, og andre igen, blot bevidsthed. Det er ligemeget hvad vi kalder det, men jeg vælger at kalde det bevidsthed, bare for at kalde det et eller andet, men vi ved alle hvad det er. Nogen mener at bevidstheden er underlagt og adskilt fra en form for superbevidsthed. En såkaldt GUD. Men hvorfor? Der er ingenting der tyder på at der er andet end bevidsthed. Men hvad er det? bevidsthed? Det er ALT der findes, og alt hvad det indebærer er virkeligheden, som den er. Tid eksistere ikke. Der findes kun NU. Tænkt over det.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.

Tilbage til "Livets forhold"