Hjælp! SKovflåter!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 23. jun 2016, 20:48

:panik: :panik: :panik: :panik:

Hjælp!
Hvem har forstand på stovflåter? Jeg er simpelthen så træt af den her situation!

Jeg har haft en dejlig dag i skoven, men er kommet hjem med en masse flåter! Jeg fandt to på mit lår, og har panisk checket min krop og været i bad.

Jeg har taget nogle planter med hjem, som der åbenbart har siddet små flåter i, for jeg har fundet tre styks lige foran altandøren inde i lejligheden. Planterne ligger ude på altanen. Nu er jeg bange for at der myldrer med flåter ude på min altan. :panik: Og inde i lejligheden.
Og at de har sat sig i min kats pels, eller ligger på lur, som de små svin de er.

Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Øvøvøv. jeg plejer ellers altid at være så forsigtig. :whine:
0
Closure, closure, closure closure closure
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Muspel » 23. jun 2016, 21:06

Kommodedyret skrev::panik: :panik: :panik: :panik:

Hjælp!
Hvem har forstand på stovflåter? Jeg er simpelthen så træt af den her situation!

Jeg har haft en dejlig dag i skoven, men er kommet hjem med en masse flåter! Jeg fandt to på mit lår, og har panisk checket min krop og været i bad.

Jeg har taget nogle planter med hjem, som der åbenbart har siddet små flåter i, for jeg har fundet tre styks lige foran altandøren inde i lejligheden. Planterne ligger ude på altanen. Nu er jeg bange for at der myldrer med flåter ude på min altan. :panik: Og inde i lejligheden.
Og at de har sat sig i min kats pels, eller ligger på lur, som de små svin de er.

Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Øvøvøv. jeg plejer ellers altid at være så forsigtig. :whine:


Ingen stress. Nu skal du høre hvad du gør:

Hvis ikke du har pillet dem af - så lad være. Vent til i morgen tidlig- tag på apoteket efter en tægetang og tag dem af der. Det kan være svært at få dem rigtigt af uden tangen, der ligesom 'drejer' dem rundt til de slipper.

Hvis du har pillet dem af. (Eller når du ender med at gøre det) - så tegner du en cirkel på størrelse med en 5 krone med en kuglepen der, hvor de hver har siddet. Den næste uge holder du så øje med, om der kommer et rødt mærke større end cirklen.
Vær dog obs på, at der nogle gange kan komme udslet et stykke fra biddet.
Og kommer der udslet. Så tager du til lægen, der kan give dig medicin.

Og så tjekker du dig selv alle steder. De er glade for varme steder. Så frem med spejlet og tjek mellem ballerne fx.

Og husk - at langt de fleste tæger er ikke smittebærende.

Vent med at tjekke katten til i morgen aften vil jeg tro.

Og til trøst: jeg har haft 20 spejdere på 8-10 år med i skoven på lejr. De fik tilsammen næsten 100 tæger. Ingen fik problemer.
4
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 23. jun 2016, 21:17

Muspel skrev:
Kommodedyret skrev::panik: :panik: :panik: :panik:

Hjælp!
Hvem har forstand på stovflåter? Jeg er simpelthen så træt af den her situation!

Jeg har haft en dejlig dag i skoven, men er kommet hjem med en masse flåter! Jeg fandt to på mit lår, og har panisk checket min krop og været i bad.

Jeg har taget nogle planter med hjem, som der åbenbart har siddet små flåter i, for jeg har fundet tre styks lige foran altandøren inde i lejligheden. Planterne ligger ude på altanen. Nu er jeg bange for at der myldrer med flåter ude på min altan. :panik: Og inde i lejligheden.
Og at de har sat sig i min kats pels, eller ligger på lur, som de små svin de er.

Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Øvøvøv. jeg plejer ellers altid at være så forsigtig. :whine:


Ingen stress. Nu skal du høre hvad du gør:

Hvis ikke du har pillet dem af - så lad være. Vent til i morgen tidlig- tag på apoteket efter en tægetang og tag dem af der. Det kan være svært at få dem rigtigt af uden tangen, der ligesom 'drejer' dem rundt til de slipper.

Hvis du har pillet dem af. (Eller når du ender med at gøre det) - så tegner du en cirkel på størrelse med en 5 krone med en kuglepen der, hvor de hver har siddet. Den næste uge holder du så øje med, om der kommer et rødt mærke større end cirklen.
Vær dog obs på, at der nogle gange kan komme udslet et stykke fra biddet.
Og kommer der udslet. Så tager du til lægen, der kan give dig medicin.

Og så tjekker du dig selv alle steder. De er glade for varme steder. Så frem med spejlet og tjek mellem ballerne fx.

Og husk - at langt de fleste tæger er ikke smittebærende.

Vent med at tjekke katten til i morgen aften vil jeg tro.

Og til trøst: jeg har haft 20 spejdere på 8-10 år med i skoven på lejr. De fik tilsammen næsten 100 tæger. Ingen fik problemer.


Æv nu fandt jeg en til på benet.

Har tegnet sorte ringe på mit ben nu. Og lukket døren til det rum hvor jeg mistænker at de fleste tæger skulle ligge.

Tak for input. :)
1
Closure, closure, closure closure closure
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf JoyNips » 24. jun 2016, 07:01

Muspel skrev:
Og husk - at langt de fleste tæger er ikke smittebærende.


Vi har kun én blodsugende tæge i Danmark og det er væggelusen. De andre er sådan nogle søde vegetar-nogen.

En tæge og en flåt er ikke det samme.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Muspel » 24. jun 2016, 13:03

JoyNips skrev:
Muspel skrev:
Og husk - at langt de fleste tæger er ikke smittebærende.


Vi har kun én blodsugende tæge i Danmark og det er væggelusen. De andre er sådan nogle søde vegetar-nogen.

En tæge og en flåt er ikke det samme.


Ok - du har ret. Men de skal stadig fjernes med en tægetang :-D
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Bimmerdyret » 24. jun 2016, 14:51

Muspel skrev:
JoyNips skrev:
Muspel skrev:
Og husk - at langt de fleste tæger er ikke smittebærende.


Vi har kun én blodsugende tæge i Danmark og det er væggelusen. De andre er sådan nogle søde vegetar-nogen.

En tæge og en flåt er ikke det samme.


Ok - du har ret. Men de skal stadig fjernes med en tægetang :-D


Som hedder det, fordi folk ikke kender forskellen :lol:
Vi bruger så primært koben...men det er ikke fordi de er så store hvor vi bevæger os rundt :fløjt:
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 24. jun 2016, 14:53

Øv, så troede jeg lige at folk havde postet nogle indlæg som kunne hjælpe mig og svare på mine spørgsmål. :(
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Nuttegris » 24. jun 2016, 16:14

Hvis du har været i skoven idag og du piller dem af nu med det samme, så er risikoen for smitte nærmest ikke-eksisterende. De skal helst fjernes inden 24 timer efter de har bidt sig fast. Og husk, at selv om der i øjeblikket skrives meget om hvor farlige flåterne skal være i år, så er det altså stadig de færreste der har smitten i sig.
Min mand er skovarbejder og har i snit nok en 10 stykker på sig hvert år i flåtsæsonen, og han har aldrig været smittet. Mine 2 børn har dem også jævnligt på sig. Jeg har lige fjernet 2 på min dreng i sidste weekend. Jeg bruger ikke tænger, men blot neglene og det fjerner dem fint.
Vores hund var lille hvalp sidste sommer og hun var fyldt...som i FYLDT ....med dem. Hun havde nok en 40 stykker på sig under maven efter en tur i skoven. Vi fjernede så mange vi kunne og så fik hun hos dyrelægen sådan en pille (ligner en klat leverpostej) og så dryssede de af hende inden for få timer. De piller fåes vist også til katte.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 24. jun 2016, 16:15

Men hvordan checker man en kat for flåter? Pelsen er jo alt for tyk og tætsiddende til at man kan se de bitte små skravl.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf decibell » 24. jun 2016, 16:25

Kommodedyret skrev:Men hvordan checker man en kat for flåter? Pelsen er jo alt for tyk og tætsiddende til at man kan se de bitte små skravl.


Godt nok er det en hund, jeg har, men pelsen er ret tyk, og vi finder dem ved at nusse hende i pelsen. Så bare føl efter.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Muspel » 24. jun 2016, 16:44

Kommodedyret skrev:Øv, så troede jeg lige at folk havde postet nogle indlæg som kunne hjælpe mig og svare på mine spørgsmål. :(


Hvad mangler du svar på? Vil gerne hjælpe?

På katten kan du se dem tydeligere og tydeligere jo længere tid der går, det blod de suger samler sig i flåten, så de kan blive ret store. På min søsters hund ca på størrelse med spidsen af min lillefinger.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 24. jun 2016, 16:46

Muspel skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, så troede jeg lige at folk havde postet nogle indlæg som kunne hjælpe mig og svare på mine spørgsmål. :(


Hvad mangler du svar på? Vil gerne hjælpe?

På katten kan du se dem tydeligere og tydeligere jo længere tid der går, det blod de suger samler sig i flåten, så de kan blive ret store. På min søsters hund ca på størrelse med spidsen af min lillefinger.


Det er fordi jeg ikke kan google mig frem til hvor længe de kan overleve, henholdsvis indenfor og på altanen.
Citerer lige mig selv:
Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Og tak for hjælpen :kys:
Jeg får simpelthen noia af de små snyltere :genert:
0
Closure, closure, closure closure closure
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Muspel » 24. jun 2016, 16:52

Kommodedyret skrev:
Muspel skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, så troede jeg lige at folk havde postet nogle indlæg som kunne hjælpe mig og svare på mine spørgsmål. :(


Hvad mangler du svar på? Vil gerne hjælpe?

På katten kan du se dem tydeligere og tydeligere jo længere tid der går, det blod de suger samler sig i flåten, så de kan blive ret store. På min søsters hund ca på størrelse med spidsen af min lillefinger.


Det er fordi jeg ikke kan google mig frem til hvor længe de kan overleve, henholdsvis indenfor og på altanen.
Citerer lige mig selv:
Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Og tak for hjælpen :kys:
Jeg får simpelthen noia af de små snyltere :genert:


Jeg tror bestemt, at de er døde, hvis du har haft flere med hjem. Jeg har aldrig prøvet, at de har sat sig fast på mig efter jeg har forladt skoven.

Og jeg mener jeg skrev, at jeg syntes du skulle tjekke katten i aften. Bare sådan 'nuller' hende/ham over det hele - og mærk efter om noget er anderledes. Og overser du en er den større i morgen, og så finder du dem nok, når du tjekker igen. Men jeg ved faktisk ikke, hvordan man holder øje med om dyr har fået smitte hvis de kan det?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Krølle » 24. jun 2016, 16:58

Vi har allerede haft en del flåter på misserne og tro mig, de bliver hurtigt store nok til, at de ikke rigtig kan overses. Tjek navnlig hals og kinder, hvor de ofte boltrer sig :)
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hjælp! SKovflåter!

Indlægaf Kommodedyret » 24. jun 2016, 19:08

Muspel skrev:
Kommodedyret skrev:
Muspel skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, så troede jeg lige at folk havde postet nogle indlæg som kunne hjælpe mig og svare på mine spørgsmål. :(


Hvad mangler du svar på? Vil gerne hjælpe?

På katten kan du se dem tydeligere og tydeligere jo længere tid der går, det blod de suger samler sig i flåten, så de kan blive ret store. På min søsters hund ca på størrelse med spidsen af min lillefinger.


Det er fordi jeg ikke kan google mig frem til hvor længe de kan overleve, henholdsvis indenfor og på altanen.
Citerer lige mig selv:
Hvor lang tid kan de overleve ude på altanen uden adgang til værter?
Hvor lang tid kan de overleve herinde i lejligheden?
Hvornår er de store nok til at jeg kan se om der sidder nogle på katten?

Og tak for hjælpen :kys:
Jeg får simpelthen noia af de små snyltere :genert:


Jeg tror bestemt, at de er døde, hvis du har haft flere med hjem. Jeg har aldrig prøvet, at de har sat sig fast på mig efter jeg har forladt skoven.

Og jeg mener jeg skrev, at jeg syntes du skulle tjekke katten i aften. Bare sådan 'nuller' hende/ham over det hele - og mærk efter om noget er anderledes. Og overser du en er den større i morgen, og så finder du dem nok, når du tjekker igen. Men jeg ved faktisk ikke, hvordan man holder øje med om dyr har fået smitte hvis de kan det?


Årh, men i går creepy crawlede de på mit stuegulv og i min håndvask. Nogle af de blomster jeg har haft med hjem har været befængt, så flåt-svinene er havnet i mit hjem. Nu bekymrer jeg mig over hvor længe de kan overleve i mine planter på altanen. Suk. Og katten var jo med til at sortere blomsterne og snusede rundt.

Katten er en bestemt dame som ikke lader sig befamle umiddelbart som jeg lyster. Til alt held smed hun sig ved siden af mig og tog en lur, og så fik jeg gramset lidt i hendes pels. Heldigvis uden gevinst.
0
Closure, closure, closure closure closure

Tilbage til "Livets forhold"