Vil du besøge en burægsproducent?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 07:21

Tobywan skrev:
Sangius skrev:Vis mig så de gode argumenter, og forskningsresultater. I afhandlingen fra Bristol konkluderer de ikke, som Sandøe gør.

Jeg hæftede mig blot ved, at manden er blevet hyret til at skrive en rapport, hvor det fra start af blev bestilt, at rapporten skulle sætte svineavl i et positivt lys.
En mand der tager imod sådan en opgave, er ikke en mand, som går op i dyrevelfærd. Hvilket jo også er derfor, at man mistede tilliden til ham som formand, og han blev tvunget til at sige op.
Bestikkelse er ikke korrekt. Men han har vel fået løn for sit arbejde.


Jeg har kun forholdt mig til de links der er postet herinde. Indlæg som dine bekræfter mig kun i at han er blevet kanøflet. Man KAN simpelthen ikke have andre holdninger. Du konkluderer selv uden at have læst... løn bliver til bestikkelse, han går ikke op i dyrevelfærd osv. Du aner jo hvad der hverken er sagt, skrevet eller hvad mandens holdninger er.... men dømmes som en ond dyrplager skal han da.

Og når det er niveuet for at opnå "mistillid", så kan jeg ærligt talt godt forstå han er gået....


Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Tager man imod sådanne tilbud, NEJ, så er man ikke troværdig.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 07:30

Sangius skrev:Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Tager man imod sådanne tilbud, NEJ, så er man ikke troværdig.


Det er så fedt at du bare fortsætter :klap:

Du aner jo ikke hvad han er blevet hyret til, men konkluderer alligevel.

Jeg får bare endnu engang en fordom bekræftet, tak :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jul 2016, 07:33

Jeg tænker bare, at hvis man virkelig tror på, at burhøns har det bedre, så var det nok på sin plads at aflægge et besøg hos en producent.
Jeg vil da blæse på, hvad en eller anden rapport siger, når jeg ved selvsyn kan konstatere, at dyrene har afskyelige forhold.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 07:42

Fru Sunshine skrev:Jeg tænker bare, at hvis man virkelig tror på, at burhøns har det bedre, så var det nok på sin plads at aflægge et besøg hos en producent.
Jeg vil da blæse på, hvad en eller anden rapport siger, når jeg ved selvsyn kan konstatere, at dyrene har afskyelige forhold.


Sålænge man er i stand til ikke overføre egne menneskelige følelser til slagtedyr, og ellers kan forholde sig objektivt til de resultater forskningen giver os.

Det vi føler eller tror, hænger ikke altid sammen med virkeligheden.
Senest rettet af Tobywan 4. jul 2016, 08:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 07:44

Tobywan skrev:
Sangius skrev:Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Tager man imod sådanne tilbud, NEJ, så er man ikke troværdig.


Det er så fedt at du bare fortsætter :klap:

Du aner jo ikke hvad han er blevet hyret til, men konkluderer alligevel.

Jeg får bare endnu engang en fordom bekræftet, tak :)


Jeg hæfter mig ved, at de inkluderer i artiklen, hvad kontrakten gik ud på:

"Peter Sandøe er kendt som en offentlig, mangeårig kritiker af forholdene for danske slagtesvin, men af kontrakten om rapporten fremgår det, ifølge Politiken, at den skal »fremskaffe resultater til gavn for dansk svineindustri« og »påvirke politikere«. "

Men jeg gider ikke rigtig diskutere med dig, da jeg føler, at du med vilje forsøger at være småprovokerende. Jeg forsøger at debattere sagligt og uden sarkastiske indvendinger, og forventer det samme retur. Så fra min side af lukker jeg den blot her. God mandag. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jul 2016, 07:58

Sangius skrev:Jeg hæfter mig ved, at de inkluderer i artiklen, hvad kontrakten gik ud på:

"Peter Sandøe er kendt som en offentlig, mangeårig kritiker af forholdene for danske slagtesvin, men af kontrakten om rapporten fremgår det, ifølge Politiken, at den skal »fremskaffe resultater til gavn for dansk svineindustri« og »påvirke politikere«. "

Men jeg gider ikke rigtig diskutere med dig, da jeg føler, at du med vilje forsøger at være småprovokerende. Jeg forsøger at debattere sagligt og uden sarkastiske indvendinger, og forventer det samme retur. Så fra min side af lukker jeg den blot her. God mandag. :)


Der er INTET sagligt ved at konkludere på en forskningsartikel man ikke selv har læst, ud fra en omtale som er givet i et upartisk dagblad.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jul 2016, 20:41

Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Det jeg har erfaret med ækoæg er at dyrene er mere syge end burhøns, de næbbrændes osv.
Så ærligt, så spiser jeg hellere æg fra raskere dyr end sygere dyr,


Økohøns må ikke næbbrændes.

Spiser du hellere æg fra konsekvent medicinerede dyr, end fra dyr hvor der er en risiko for, at hønen har fejlet et eller andet, da den lagde ægget? Det er et fåtal af økohøns der er syge, og de bliver jo behandlet/aflivet når man opdager sygdommen.

Desuden er det godt nok på kanten at kalde en burhøne rask. Har du set sådan en fætter? De er ude af stand til at holde sig rene, deres maver er fjerløse, og de har ofte sår på ben og fødder. Det er hvad jeg har set, de gange jeg har været ved en burægsproducent. Tror dog problemet med sår på fødder og ben er større ved skrabehøns.

Generelt bliver dyr og mennesker syge, når man lader dem bevæge sig i det fri, og ikke behandler dem forebyggende med alverdens medicin.


Økohøns har iflg undersøgelser det ikke bedre end burhøns, så dermed så spiser jeg ikke økoæg i den tro at de har det bedre.
Det er iøvrigt også en udtalelse som en professor i bioetik og tidliger formand for Dyreetisk Råd er kommet med.

Som ikke længere er formand, fordi han tog imod bestikkelse for nogle udtalelser. Se tidligere i debatten.

Hvilke undersøgelser i flertal refererer du til?


Jeg aner ikke hvilke udtalelser han skulle have modtaget bestikkelse for og fra hvem. Men som sagt, så er det ikke i regi af formandsskabet han har kommet med udtalelserne :)

Det er blandt andet en undersøgelse fra England han refererer til angående skader og sygdomme hos høns i de såkaldte berigede bure.
Dertil henviser han til fjerkræstatistik omkring dødelighed.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf kokkenok » 7. jul 2016, 13:56

Tobywan skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg tænker bare, at hvis man virkelig tror på, at burhøns har det bedre, så var det nok på sin plads at aflægge et besøg hos en producent.
Jeg vil da blæse på, hvad en eller anden rapport siger, når jeg ved selvsyn kan konstatere, at dyrene har afskyelige forhold.


Sålænge man er i stand til ikke overføre egne menneskelige følelser til slagtedyr, og ellers kan forholde sig objektivt til de resultater forskningen giver os.

Det vi føler eller tror, hænger ikke altid sammen med virkeligheden.



og det er præcis den samme "disneyficering" der får folk til at konkludere, at burhøns har det bedre end økohøns, blot fordi dødeligheden er lavere.

Udover at den logiske slutning om at lavere dødelighed = bedre trivsel ville få Schiaperelli og Sagan til at vende sig i deres grave. Det er en interessant observation, men heller ikke mere end det.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Slettet bruger » 11. jul 2016, 22:10

Animi skrev:Nu er jeg overhovedet ikke fortaler for økomad, og jeg køber selv buræg og er ikke typen der går højt op i dyrs velfærd. Så lad os lige slå det fast, at jeg ikke skriver det her "bare fordi".

Jeg er fuldkommen enig med Sangius om at man bliver nødt til at se på årsagerne på hvorfor der er en lav dødelighed hos burhøns. Hvis man kan slå fast at er er en lav dødelighed fordi
1) Hønsene står så tæt sammen at de ikke har mulighed for at komme op at slå
2) Næbbene er blevet klippet, så de ikke har muligheden for at hakke de andre til døde
3) De er blevet pumpet op med så meget medicin at de ikke har muligheden for at dø på naturlige måder

så synes jeg det er fair nok at konkludere at lav dødelighed ikke nødvendigvis har med god velfærd at gøre.

Men, hvis den lave dødelighed er pga andre ting, så er det jo nemt nok at modbevise. Jeg har ikke læst afhandlingen, men dem der har læst afhandlingen må kunne fortælle hvad der ligger til grund for den lave dødelighed.


Den hoene der ville blive hakket ihjel er da formentlig glad for at den ikke bliver det fordi de staerke hoens har faaet klippet naebbet"
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Slettet bruger » 11. jul 2016, 22:15

Sangius skrev:
Tobywan skrev:
Sangius skrev:Vis mig så de gode argumenter, og forskningsresultater. I afhandlingen fra Bristol konkluderer de ikke, som Sandøe gør.

Jeg hæftede mig blot ved, at manden er blevet hyret til at skrive en rapport, hvor det fra start af blev bestilt, at rapporten skulle sætte svineavl i et positivt lys.
En mand der tager imod sådan en opgave, er ikke en mand, som går op i dyrevelfærd. Hvilket jo også er derfor, at man mistede tilliden til ham som formand, og han blev tvunget til at sige op.
Bestikkelse er ikke korrekt. Men han har vel fået løn for sit arbejde.


Jeg har kun forholdt mig til de links der er postet herinde. Indlæg som dine bekræfter mig kun i at han er blevet kanøflet. Man KAN simpelthen ikke have andre holdninger. Du konkluderer selv uden at have læst... løn bliver til bestikkelse, han går ikke op i dyrevelfærd osv. Du aner jo hvad der hverken er sagt, skrevet eller hvad mandens holdninger er.... men dømmes som en ond dyrplager skal han da.

Og når det er niveuet for at opnå "mistillid", så kan jeg ærligt talt godt forstå han er gået....


Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Tager man imod sådanne tilbud, NEJ, så er man ikke troværdig.


Sevfoelgeligt kan man det. Han kan jo skrive en super negativ rapport om svineindustrien bagefter hvis der er nogen andre der hyrer ham til det. Det er jo bare et job.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Daine » 12. jul 2016, 06:07

Jeg ville ikke have problemer i at besøge en burægsproducent og jeg ville også kunne spise buræg bagefter. Jeg har besøgt en svineproducent og et svineslagteri (inkl. tarmrenseriet) og spiste med velbehag de pølser der blev serveret som afslutning på besøget.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Livets forhold"