Vil du besøge en burægsproducent?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Anilara » 29. jun 2016, 21:50

Jeg har set flere forskellige slags producenter/gårde.
Jeg stoppede efterfølgende med at købe øko. De har det, i mine øjne, lige så "slemt" som de indendørs.
Køber generelt ikke meget øko mad. Kommer fra landet, og synes oftest at forholdene er på niveau med hinanden, om det er øko eller konventionel, bare på forskellige parametre.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. jun 2016, 22:25

Næh, og jeg gider heller ikke købe deres æg.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Sangius » 30. jun 2016, 05:19

En hver idiot der nogensinde har set en høne (eller bare generelt et dyr), kan da regne ud, at en liv i et bur hvor du kun lige nøjagtig kan sidde, ikke er et liv med velfærd. Det er vel ikke kvantefysik.

Økohøns har det heller ikke optimalt, men de har det dog langt, langt bedre. Generelt vil høner først få det optimalt hvis de holdes i besætninger på omkring 100 styks eller derunder. Når man forsøger at få flere høner ind sammen end det, så fucker man med deres hierarki.

Men det er altså ikke uvæsentligt at en økohøne skal have sol at se, skal have siddepinde, skal have støv og strøelse. Det GØR en forskel.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jul 2016, 01:31

Jeg ved ikke om jeg ville prioritere et besøg til en burægsproducent, men jeg spiser gladeligt buræg og forstår ikke al den ståhej omkring dyrevelfærd. Jeg er fint klar over at de har det dårligt, det er bare ikke vigtigt for mig. Jeg mener ikke det er uetisk at behandle dyr så de har det dårligt.

Det er bare et vilkår for at vi kan eksistere, hvis man gennemførte dyrevelfærdstankegangen konsekvent, "skad aldrig dyr" ville vores hjem blive invaderet af rotter, alle afgrøderne ville blive spist af fugle, ræve ville æde de fritgående høns, vi ville sulte ihjel mens myg sugede det sidste af vores blod.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2016, 07:22

Angelina skrev:Jeg føler mig rigeligt oplyst om konventionelt vs. øko vs. fritgående osv til at kunne træffe et informeret valg, uden at skulle besøge en burægsproducent.

Selvom alle øko-ægs-fanatikerne afviste den videnskabelige afhandling kom det faktisk for nyligt frem at burhønsene har det bedre end øko-hønsene, men det levede ikke op til fantasien om de onde onde burhønsproducenter vs. øko-feerne der går og aer deres høns på daglig basis.

Suma sumarum - jeg spiser gladeligt mine buræg - ligesom stort set alle andre i landet også gør (med mindre man selv producerer al mad fra bunden) ... og til alle jer der går ind for ren øko-æg: Er I villige til at undvære æg? For der vil ikke blive produceret nok æg med den metode, de vil blive en mangelvare - alene industrien vil jo opbruge de æg der så produceres, så det vil næppe blive muligt at købe æg ... og hvis det gjorde, så ville vi lidt være derhenne hvor de første nye kartofler blev billige i forhold til æggene.

Det er ligesom coop og dansk supermarked der bilder jer ind hvor gode og dyrevelfærds-agtige de er, fordi de ikke længere har buræg i kølediskene - de er så på stort set alle andre hylder i supermarkedet, men der ser forbrugerne dem ikke ... og forbrugere er ikke superkløgtige, for de hylder straks supermarkederne som de store dyrevelfærdshelte ...


Den er så, sorry, bullshit den der artikel. Det kan gøre mig helt arrig at sådan noget udgives, og at folk blot læser det, og tænker 'nå, så jan jeg da sagtens købe buræg!'
De har sammenlignet dødeligheden mellem økohøns og burhøns. Den var over 10 procent ved økoerne, og vist kun 3 procent ved burhønerne. Konklusion? Burhønerne har det bedre! :nerve:
Så laver de det som en overskrift, og så sidder folk og føler sig godt berettiget til at behandle dyr som værende hjernedøde maskiner.

Økohøns har en højere dødelighed af forskellige årsager:
-De er udsat for rovdyr, hovedsagligt krager, ræve og mårer
-De får nemmere diverse sygdomme da de ikke må behandles forebyggende og går ude i det fri.

Det svarer til at sige, at du ville have en bedre velfærd i en gummicelle i en spændetrøje, for så kan du ikke bliver kørt over af en lastbil.
17
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2016, 07:31

Bimmerdyret skrev:Det jeg har erfaret med ækoæg er at dyrene er mere syge end burhøns, de næbbrændes osv.
Så ærligt, så spiser jeg hellere æg fra raskere dyr end sygere dyr,


Økohøns må ikke næbbrændes.

Spiser du hellere æg fra konsekvent medicinerede dyr, end fra dyr hvor der er en risiko for, at hønen har fejlet et eller andet, da den lagde ægget? Det er et fåtal af økohøns der er syge, og de bliver jo behandlet/aflivet når man opdager sygdommen.

Desuden er det godt nok på kanten at kalde en burhøne rask. Har du set sådan en fætter? De er ude af stand til at holde sig rene, deres maver er fjerløse, og de har ofte sår på ben og fødder. Det er hvad jeg har set, de gange jeg har været ved en burægsproducent. Tror dog problemet med sår på fødder og ben er større ved skrabehøns.

Generelt bliver dyr og mennesker syge, når man lader dem bevæge sig i det fri, og ikke behandler dem forebyggende med alverdens medicin.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf godtnavn » 2. jul 2016, 15:53

...og man behøver ikke producerer al mad fra bunden for at undgå buræg, jeg mangler endnu at finde et produkt med æg i hvor man ikke kan købe en øko-variant. Vi laver meget fra bunden, men når vi er dovne og køber færdige produkter er det nemt at tjekke ingredienserne, er der æg eller mælkeprodukter i så finde den økologiske variant af produktet.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf lulu-p » 2. jul 2016, 19:54

Jeg vil gerne besøge en burægsproducent. Men det vil ikke gøre en forskel. Jeg køber de mest fantastiske haveæg fra en kollega, og når jeg mangler køber jeg udelukkende økologiske æg. Haveæggene smager fantastisk, økoæggene smager godt. De buræg jeg har smagt er som at stikke tungen ud af vinduet.

Det drejer sig om dyrevelfærd og smag.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2016, 21:19

Angelina skrev:
FruDulle skrev:Den undersøgelse viste at hønerne levede længere end økohøner og havde knap så mange skader. Selvsagt fordi næbbene bliver klippet og hønerne bliver fyldt med en masse antibiotika.

De sider jeg er på omkring økologi der skriver alle at det er da fint nok at droppe buræg...men hvad med skrabeæg og æg i færdigprodukter. Jeg har ikke oplevet at nogle bare siger super og klapper i deres små hænder og er ignorante nok til at tro at alt er godt. Helt vildt meget tværtimod.

Og ja, jeg undværer gerne æg på bekostning af bedre dyrevelfærd. Ligesom med kød.


Men humlen er jo at der vil ikke være mad nok til alle hvis vi dropper alt ikke-øko ... så hvem er det der skal dø af sult i sidste ende? Skal alle skove på planetten fældes for at give plads til landbrug der producerer mindre på mere plads?

Jeg er ikke øko-fanatikker, og jeg er relativt ligeglad med hvad andre putter i munden - men altså, så længe at vi smider så bizart meget mad ud som vi gør, og mange af os desuden har det med at spise mere end vi burde, så synes jeg det der klinger lidt hult at frygte at der ikke ville være mad nok hvis vi gjorde tingene anderledes.
5
...
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Tiktaktoe » 2. jul 2016, 22:33

Angelina skrev:Jeg føler mig rigeligt oplyst om konventionelt vs. øko vs. fritgående osv til at kunne træffe et informeret valg, uden at skulle besøge en burægsproducent.

Selvom alle øko-ægs-fanatikerne afviste den videnskabelige afhandling kom det faktisk for nyligt frem at burhønsene har det bedre end øko-hønsene, men det levede ikke op til fantasien om de onde onde burhønsproducenter vs. øko-feerne der går og aer deres høns på daglig basis.

Suma sumarum - jeg spiser gladeligt mine buræg - ligesom stort set alle andre i landet også gør (med mindre man selv producerer al mad fra bunden) ... og til alle jer der går ind for ren øko-æg: Er I villige til at undvære æg? For der vil ikke blive produceret nok æg med den metode, de vil blive en mangelvare - alene industrien vil jo opbruge de æg der så produceres, så det vil næppe blive muligt at købe æg ... og hvis det gjorde, så ville vi lidt være derhenne hvor de første nye kartofler blev billige i forhold til æggene.

Det er ligesom coop og dansk supermarked der bilder jer ind hvor gode og dyrevelfærds-agtige de er, fordi de ikke længere har buræg i kølediskene - de er så på stort set alle andre hylder i supermarkedet, men der ser forbrugerne dem ikke ... og forbrugere er ikke superkløgtige, for de hylder straks supermarkederne som de store dyrevelfærdshelte ...


Har du et link til afhandlingen?
0
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Tiktaktoe » 3. jul 2016, 06:48

^ Mange tak. Med henvisning til tv2 sprogram er Peter Sandøe tidligere blevet "betalt" for at skrive en rapport om dansk svineindustri, der skal forbedre deres image. Da det blev opdaget gik han af som formand for Dyreetisk Råd.

Så jeg synes faktisk han ikke at han fremstår så pålidelig. http://universitetsavisen.dk/politik/pe ... bbeltrolle . http://www.dr.dk/nyheder/indland/peter- ... sk-formand
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Ado » 3. jul 2016, 07:09

Jeg er sgu lidt forbløffet over denne tråd. Hvordan kan det overhovedet komme op til diskussion om burhøns har det godt eller skidt? Den havde jeg ikke lige set komme.
4
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Slettet bruger » 3. jul 2016, 09:05

Tiktaktoe skrev:^ Mange tak. Med henvisning til tv2 sprogram er Peter Sandøe tidligere blevet "betalt" for at skrive en rapport om dansk svineindustri, der skal forbedre deres image. Da det blev opdaget gik han af som formand for Dyreetisk Råd.

Så jeg synes faktisk han ikke at han fremstår så pålidelig. http://universitetsavisen.dk/politik/pe ... bbeltrolle . http://www.dr.dk/nyheder/indland/peter- ... sk-formand


Der staar jo saa i det link du poster at han ikke er blevet betalt for rapporten.

Som jeg laeser den historie, saa siger han ja til at skrive en positiv rapport om svin, og ja hvorfor ikke for en gangs skyld, det forhindrer ham jo ikke i at vaere kritisk bagefter, saa flipper Dyrenes Beskyttelse irrationelt ud over det, og fordi de er irrationelle saa mister de andre irrationelle medlemmer af dyreetisk raad tilliden til ham og saa opgiver han at vaere formand.

Historien bekraefter mig at at dyrevarnsfolk er fanatiske og irrationelle.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Slettet bruger » 3. jul 2016, 09:12

Sangius skrev:
Angelina skrev:Jeg føler mig rigeligt oplyst om konventionelt vs. øko vs. fritgående osv til at kunne træffe et informeret valg, uden at skulle besøge en burægsproducent.

Selvom alle øko-ægs-fanatikerne afviste den videnskabelige afhandling kom det faktisk for nyligt frem at burhønsene har det bedre end øko-hønsene, men det levede ikke op til fantasien om de onde onde burhønsproducenter vs. øko-feerne der går og aer deres høns på daglig basis.

Suma sumarum - jeg spiser gladeligt mine buræg - ligesom stort set alle andre i landet også gør (med mindre man selv producerer al mad fra bunden) ... og til alle jer der går ind for ren øko-æg: Er I villige til at undvære æg? For der vil ikke blive produceret nok æg med den metode, de vil blive en mangelvare - alene industrien vil jo opbruge de æg der så produceres, så det vil næppe blive muligt at købe æg ... og hvis det gjorde, så ville vi lidt være derhenne hvor de første nye kartofler blev billige i forhold til æggene.

Det er ligesom coop og dansk supermarked der bilder jer ind hvor gode og dyrevelfærds-agtige de er, fordi de ikke længere har buræg i kølediskene - de er så på stort set alle andre hylder i supermarkedet, men der ser forbrugerne dem ikke ... og forbrugere er ikke superkløgtige, for de hylder straks supermarkederne som de store dyrevelfærdshelte ...


Den er så, sorry, bullshit den der artikel. Det kan gøre mig helt arrig at sådan noget udgives, og at folk blot læser det, og tænker 'nå, så jan jeg da sagtens købe buræg!'
De har sammenlignet dødeligheden mellem økohøns og burhøns. Den var over 10 procent ved økoerne, og vist kun 3 procent ved burhønerne. Konklusion? Burhønerne har det bedre! :nerve:
Så laver de det som en overskrift, og så sidder folk og føler sig godt berettiget til at behandle dyr som værende hjernedøde maskiner.

Økohøns har en højere dødelighed af forskellige årsager:
-De er udsat for rovdyr, hovedsagligt krager, ræve og mårer
-De får nemmere diverse sygdomme da de ikke må behandles forebyggende og går ude i det fri.

Det svarer til at sige, at du ville have en bedre velfærd i en gummicelle i en spændetrøje, for så kan du ikke bliver kørt over af en lastbil.


Saa det du siger er at doedelighed er et irrelevant parameter ift. durevelfaerd :gruble:

Kan ikke lige se hvorfor det ikke er vigtigt med en tredobbelt doedelighed. Hvis det var omvendt og der var tredobbelt doedelighed i burene ville det jo vaere det vaerste af det vaerste,

Men fordi den tredobbelt hoejere doedelighed er i den form man paa forhaand har bestemt sig for er det bedste, saa er det bare OK og helt i orden.
1
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Orchidea » 3. jul 2016, 09:50

Vi køber æg fra den lokale bondegård. Æggene smager fantastisk og hønsene har det godt.

Jeg har ikke besøgt en burægsproducent, men har set hønsenes forhold på film. Udover at forholdene er hæslige, så har jeg ærlig talt ikke lyst til at spise noget, der er kommet ud af et dyr i den tilstand de er i. Det er muligt at økohøns har lidt mere plads og at de ser sol og så videre, men det er stadig ikke kønt.
1

Tilbage til "Livets forhold"