Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Lilleluftballon » 5. jul 2016, 11:57

Det tror (og håber) jeg ikke jeg har. Kan sagtens blive overrasket over at en kvinde eller mand besidder et job, fx jordemoder eller flyttemand, men det er aldrig baseret på en tvivl for disses kompetencer.
Jeg er dig alligevel ikke HELT sikker, for fordomme gemmer sig alle steder, og er svære at være bevist om. På det beviste plan er jeg dog overbevist om at der ikke findes nogle job som KUN er for hhv mænd eller kvinder.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jul 2016, 12:09

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nej.

Slet igen? Det var usædvanligt.
Vi må lige holde øje med, om du afslører dig på et tidspunkt :engel:


For mig ef det på linie med at mene, at forskellige folkeslag kan forskellige ting, så ja, det ligger mig meget fjernt. Det betyder ikke, at jeg ikke observerer, at fx. kvindelige truckere og mandlige jordemødre er usædvanligere end det modsatte, men det er jo bare statistik og ikke fordomme.
7
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 12:16

Lilleluftballon skrev:Det tror (og håber) jeg ikke jeg har. Kan sagtens blive overrasket over at en kvinde eller mand besidder et job, fx jordemoder eller flyttemand, men det er aldrig baseret på en tvivl for disses kompetencer.
[...]

Man kan sikkert nogle gange komme ud for, at en, der er i et usædvanligt job for sit køn, måske har en særlig motivation for det ... frem for, hvis det bare er en af de ting, man typisk gør :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 12:24

DetSorteCirkus skrev:For mig ef det på linie med at mene, at forskellige folkeslag kan forskellige ting [...]

Ah, er det fx ikke en fordom (at det er det samme)? :P

Jeg formulerede måske også titlen lidt for gevaldigt, fordi det kom af, at jeg havde grebet mig i at tænke: "Nej, hvor sjovt ... kan kvinder også være interesserede i partikelsammensætningen på Jupiter?" :)

Men altså, der er vel ikke noget, som ville være helt umuligt for den ene eller andet gøre (bortset fra de helt reproduktivt relaterede discipliner). Men der kan jo stadig godt være nogle ting, som typisk ligger bedst for den eller anden - eller alternativt at der er nogle forestillinger i omløb om, at dette er tilfældet.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jul 2016, 12:27

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:For mig ef det på linie med at mene, at forskellige folkeslag kan forskellige ting [...]

Ah, er det fx ikke en fordom (at det er det samme)? :P

Jeg formulerede måske også titlen lidt for gevaldigt, fordi det kom af, at jeg havde grebet mig i at tænke: "Nej, hvor sjovt ... kan kvinder også være interesserede i partikelsammensætningen på Jupiter?" :)

Men altså, der er vel ikke noget, som ville være helt umuligt for den ene eller andet gøre (bortset fra de helt reproduktivt relaterede discipliner). Men der kan jo stadig godt være nogle ting, som typisk ligger bedst for den eller anden - eller alternativt at der er nogle forestillinger i omløb om, at dette er tilfældet.


En fordom? Næ, det synes jeg ikke. Med det citerede mente jeg netop «ligger bedre for det ene folkeslag end for det andet».
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12723
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12456

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Guilded_Lily » 5. jul 2016, 12:43

Jeg har ingen fordomme omkring køn og kompetencer, men...

Jeg synes, kvinder, der bestrider såkaldte "mandejobs", ofte er den mere brovtende og fysisk grove type. I hvert fald de mødre, jeg har mødt i børnehaven med jobs som mekaniker, maler, elektriker, murer og deslige, ligesom de piger, jeg har sendt videre i lære som auto- og flymekanikere.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2016, 13:13

Kvinder har bedre farvesyn end maend, kvinder har brug for en mindre forskel i boelgelanengde for at skelne mellem to farver. Self. rent statistisk, farveblinde (kvinder 0,5 %, maend 8%) falder f.eks udenfor.

Det er ikke en fordom, men evidensbaseret. Forklarer hvorfor farver er vigtigere for kvinder end for maend generelt set.
1
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Grissebassen » 5. jul 2016, 13:26

Jeg kan slet ikke komme i tanker om, hvornår jeg sidste gang har bidt mærke i folks køn i kontekst med eksempelvis arbejde eller interesser. Men køn er også en ret abstrakt størrelse i min omgangskreds og har været det i mange år.
Som teenager fra provinsen oplevede jeg da en vis form for kognitiv dissonans, da jeg første gang stod ansigt til ansigt med en mandlig makeupartist. Men siden da tror jeg ikke, jeg har observeret noget, jeg har studset over. En af mine tætteste mandlige venner bruger lipgloss og får farvet sine vipper. En anden af mine bedste veninder er gammel militærkvinde, arbejder som håndværker og er ølentusiast. Så for mig ville det ikke være usædvanligt at støde på tilsvarende eksempler. Jeg tænker en del over kønsspecifikationer i forhold til mig selv, da jeg har tendens til at blive opfattet som "en af drengene". Men i forhold til andre, kan jeg virkelig ikke komme i tanker om, hvornår jeg som voksen har tænkt over det.
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Suzan » 5. jul 2016, 13:35

Der bor flere personer inde i mig, og en af dem bliver tit lidt overrasket over at kvinder er chauffører, især på store biler evt med anhænger (der bakkes :gisp: )
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 14:24

Lisva skrev:Jeg synes ikke, kvinder kan spille fodbold. Jeg er selv kvinde og går faktisk slet ikke op i sport, men alligevel synes jeg bare, at det er mænd, der skal spille fodbold. :genert:

Nej, det er rigtigt nok :tie: Banen virker lidt for stor til dem, og det går lidt for langsomt med dem, når de skal fra den ene ende til den anden ... Det samme med stangspring.

Til gengæld var jeg klart diskrimerende over for mænd, da jeg for nylig sad og så en del "moderne dans" på Vimeo. OK, de mandlige dansere kunne selvfølgelig godt tilføje lidt spjæt og energi - og evt. bryde noget monotoni. Men hver gang jeg så en mandlig danser alene på scenen prøve at udtrykke et eller andet, kunne jeg ikke lade være med at tænke: "Ej, hold nu op!" og spole videre. Mens en kvinde solo tit sagtens kan bære det igennem.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf kokkenok » 5. jul 2016, 14:28

Jeg har nogle ...fordomme der beror sig på fysiske begrænsinger. Særligt når det gælder styrke.
Men hey, der har bare ikke været særligt mange kvinder inde over de jobs jeg har haft igennem tiderne.

til gengæld... synes jeg det kun er kvinder der kan skabe et hjem. Mænd skaber snarere en hule...eller nowet.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Joe » 5. jul 2016, 14:50

Jeg har en fordom om at mænd bare har mere ondt af sig selv, når de er syge, end kvinder har.
4
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf LaScrooge » 5. jul 2016, 15:55

Nej. Af princip, fordi vi er grundlæggende ens væsener, deriblandt med helt ens kognitiv kapacitet, forventer jeg det samme af mænd og kvinder.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf LaScrooge » 5. jul 2016, 16:00

Guilded_Lily skrev:Jeg har ingen fordomme omkring køn og kompetencer, men...

Jeg synes, kvinder, der bestrider såkaldte "mandejobs", ofte er den mere brovtende og fysisk grove type. I hvert fald de mødre, jeg har mødt i børnehaven med jobs som mekaniker, maler, elektriker, murer og deslige, ligesom de piger, jeg har sendt videre i lære som auto- og flymekanikere.


Det er sandsynligvis en strategi der muliggør foreningen mellem kvindelige kønstegn og valget af et traditionelt maskulint erhverv. For dels at kunne se sig selv i det men også for at være begribelig for andre indenfor branchen, implementeres adfærdsmåder der gør det lettere at falde ind og/eller blive accepteret.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf POCKETKITTEN » 5. jul 2016, 16:22

Jeg synes ikke, at kvinder kan lave stand-up. Jeg har i hvert fald endnu til gode at opleve noget, der ikke var tåkrummende. :genert:
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Livets forhold"