Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 09:31

Har du nogle "fordomme" om, hvad kønnene kan eller ikke kan ... lige meget om du faktisk mener det, eller du bare har opdaget en ubevidst en af slagsen: "Jamen kan mænd/kvinder det?"

Jeg opdagede lige en af sidstnævnte slags, da en kvindelig rumforsker med stor nørdisk begejstring fortalte om det betydningsfulde i, at man var ved få et gennembrud mht. forståelsen af partikelsammensætninger på planeten Jupiter :) Der kunne jeg mærke, jeg reagerede sådan lidt: "Njamen, plejer det ikke at være mænd, der kan blive bidt af sådan noget ..." :fløjt:
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Torn » 5. jul 2016, 09:38

Jeg bliver overrasket, når en mand vælger at være hjemmegående og stå for hjem og børn. Positivt overrasket over det befriende i, at mænd(man) kan gå mod samfundstendensen.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf kidkomb » 5. jul 2016, 09:38

Du er en meget modig mand, dgd :lol:

Jeg har ikke umiddelbart de store fordomme der.
Jeg synes at mænd/kvinder har tendenser til at være sådan og sådan, men er fuldt ud klar over, at det er en generalisering.
Til gengæld, så havde jeg en lille debat med nogle andre debattører om man kunne bestride jobbet som murerarbejdsmand som kvinde.
Det vil jeg stadig fastholde er en dårlig idé.
Men det er jo en fysisk forskel. Og de forskelle er der jo.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Sangius » 5. jul 2016, 09:44

Tror egentlig de fleste af mine 'fordomme' går på mænd.

F.eks. når man støder på en mandlig jordmoder. Den skulle jeg lige sådan tygge lidt på, og det fik mig også til at overveje, om jeg selv ville tage imod en mandlig jordmoder. :gruble:

Jeg synes kvinder kan alt... :fløjt:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 09:56

kidkomb skrev:Du er en meget modig mand, dgd :lol:
[...].

Det troede du måske ikke, mænd kunne være? :fløjt:
6
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Animi » 5. jul 2016, 09:59

Min veninde havde engang en kæreste der strikkede - der var jeg sådan lidt "wtf?" :lol:
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Wizzze » 5. jul 2016, 10:00

Det er vel ikke fordomme hvis det er sandt? :devil:

Men udover det med at føde, tror jeg ikke der er noget det ene køn kan, som det andet ikke kan.

Men der er ting som det køn kan/gør meget mere end det andet. Kvinder kan f.eks. noget med blomstr og smuksering, som ikke ret mange mænd kan, det må være noget med gener og øjne for sådan noget :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Buller » 5. jul 2016, 10:00

jeg er vokset op med ret flydende kønsgrænser eller hvordan skal man sige det.

Min mor er en lille kvinde, som elsker at bygge terrasser, pudse mure op, er der konflikt står hun forrest og lover folk en røvfuld hvis de ikke opfører sig ordentlig etc. Men hun kan også sy og strikke.

Min far er en kæmpe stor vikinge-bamse som er ret skrap til at brodere, væve, han er blid som et lam etc. Men han kan også bygge et vikingeskib eller smede en damasceret kniv.

Jeg dyrker vægtløftning, elsker at lave mad, elsker friluftslivet, kan kniple, sy, strikke.... et miks af diverse.

Tror bare jeg forventer at folk gør det de gerne vil, men jeg synes allievel altid det er fedt når jeg opdager at folk tydeligt går imod normerne, ligesom jeg også bliver en smule skuffet når normerne slår alt for meget igennem. Som når der er en gruppe med 100 kvinder og 1 mand og det så er den eneste mand der skal være lederen... Altså, jeg håber selvfølgelig bare det er et tilfælde eller fordi han lige netop var bedst til det... men det skuffer mig bare lidt alligevel.

Jeg ville klart vælge en mandlig jordemoder til! fedt at han gør det.
6
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf paint » 5. jul 2016, 10:07

Wizzze skrev:Det er vel ikke fordomme hvis det er sandt? :devil:

Men udover det med at føde, tror jeg ikke der er noget det ene køn kan, som det andet ikke kan.

Men der er ting som det køn kan/gør meget mere end det andet. Kvinder kan f.eks. noget med blomstr og smuksering, som ikke ret mange mænd kan, det må være noget med gener og øjne for sådan noget :gruble:


Næh, sikkert ikke. Men er det noget der kræver hårdt fysisk arbejde, gider kvinderne bare ikke :devil:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Animi » 5. jul 2016, 10:16

paint skrev:
Wizzze skrev:Det er vel ikke fordomme hvis det er sandt? :devil:

Men udover det med at føde, tror jeg ikke der er noget det ene køn kan, som det andet ikke kan.

Men der er ting som det køn kan/gør meget mere end det andet. Kvinder kan f.eks. noget med blomstr og smuksering, som ikke ret mange mænd kan, det må være noget med gener og øjne for sådan noget :gruble:


Næh, sikkert ikke. Men er det noget der kræver hårdt fysisk arbejde, gider kvinderne bare ikke :devil:


Ahmen, det er der vel heller ikke noget at sige til, når vi kan se frem til det hårdeste i verdenen - at bære et menneske i 9 måneder og så lige poppe det ud :gisp: Så bliver vi jo nødt til at slappe af mens vi kan :D
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 11:11

I "mit" fag IT, som jo ellers er opstået i samme periode, som der har været det store gennembrud for, at alle kunne alt, var der temmelig stor kønsopdeling. Selvfølgelig med enkelte undtagelser, men mænd: It-arkitekter, programmører og driftsfolk, kvinder: brugersupportere, projektledere og "forretnings-"analytikere. :gruble:

I min gamle skakklub var der vist 1 eller 2 kvinder pr. 100. Om det så var en gammel tradition, eller kvinder typisk synes, det er spild af tid at sidde fem timer over ét parti skak, er selvfølgelig uafklaret.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Lisva » 5. jul 2016, 11:16

Jeg synes ikke, kvinder kan spille fodbold. Jeg er selv kvinde og går faktisk slet ikke op i sport, men alligevel synes jeg bare, at det er mænd, der skal spille fodbold. :genert:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jul 2016, 11:50

Nej.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf lulu-p » 5. jul 2016, 11:55

Jeg har ikke fordomme om hvad køn kan. Jeg tror begge køn kan de samme ting (i arbejdsmæssige sammenhænge, jeg hævder ikke at mænd kan føde børn). Men jeg tror at en del interesser er kønsprægede.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 11:56

DetSorteCirkus skrev:Nej.

Slet igen? Det var usædvanligt.
Vi må lige holde øje med, om du afslører dig på et tidspunkt :engel:
0

Tilbage til "Livets forhold"