Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf paint » 5. jul 2016, 16:29

Jeg synes ikke at jeg har deciderede fordomme om forskelle kønnene imellem. Men, ved simpel observation, kan det jo konstateres at der er forskelle – bl.a fysiske forskelle. Kvinder er, generelt, ikke bygget til hårdt fysisk arbejde. I det hele taget, er kvinders fysik svagere end mænds.

Evolutionen, har udviklet kønnene en smule forskelligt på dét område. Formentlig i henhold til, hvad der var brug for. Kvinder, har bryster. Det har (de fleste) mænd ikke, derfor har kvindernes opgave i livet, evolutionshistorisk set, været en anden end mændenes. Det er der ikke noget, hverken positivt eller negativt i. Der har været tale om en evolution, baseret på, hvad der gav mest mht. overlevelse.

Hvis kvinder og mænd var ens også fysisk, var der heller ingen grund til at opretholde en adskillelse ved konkurrencer ved f.eks OL – så naturligvis er der en forskel.

Personligt er jeg, som mand, glad for den forskel.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Hunkat » 5. jul 2016, 16:37

Jeg har en fordom om at mænd gør mere ud af hvad de kan end kvinder som bare gør det der skal til og bide det i sig.

Det beror sig måske lidt på da min søster spillede pigefodbold. Træneren måtte ofte minde dem om at bliver liggende når de blev tacklet fordi de var tilbage på benene så hurtigt at dommeren nogle gange ikke engang opdagede frispark osv.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Muin
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23. okt 2015, 15:59
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Muin » 5. jul 2016, 16:56

Nej, det tror jeg ikke at jeg har.

Men jeg kan mærke at jeg er præget af de gængse fordomme nogle gange. Hvis der fx er en bilist der er dårlig til at parkere, håber jeg altid på at det er en mand, for hvis det er en kvinde, vil mange tænke at det er fordi hun er en kvinde. Jeg ser ligeså mange mandlige bilister der er dårlige til at parkere, men der kæder folk det ikke sammen med deres køn.
Så der er det ikke min egen fordom - men andres fordomme, der præger mine tanker.

Det er også sørgerligt at høre om kvindelige professionelle computerspillere, der bliver groft chikaneret, fordi de er kvinder.
Eller mandlige sygeplejersker, der bliver set ned på, fordi det er et typisk kvindeligt erhverv.

Jeg ville generelt ønske at man så på mennesker, først og fremmest som individer, før man så på deres køn. Jeg synes det er spøjst at vi stadig lever i en tid, hvor mænd fx ikke kan gå i kjole, med neglelak, eller make-up, uden at blive gjort til grin (mange steder i hvert fald). Tænk at mænd vil finde sig i, at der er tøj de ikke "må" gå i.

Jeg ved det ikke. Synes bare det er trist at vi sætter så snævre grænser for os selv, og for hvad der er normalt, og hvad en kvinde/mand bør/kan.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2016, 17:00

paint skrev:Jeg synes ikke at jeg har deciderede fordomme om forskelle kønnene imellem. Men, ved simpel observation, kan det jo konstateres at der er forskelle – bl.a fysiske forskelle. Kvinder er, generelt, ikke bygget til hårdt fysisk arbejde. I det hele taget, er kvinders fysik svagere end mænds.

Evolutionen, har udviklet kønnene en smule forskelligt på dét område. Formentlig i henhold til, hvad der var brug for. Kvinder, har bryster. Det har (de fleste) mænd ikke, derfor har kvindernes opgave i livet, evolutionshistorisk set, været en anden end mændenes. Det er der ikke noget, hverken positivt eller negativt i. Der har været tale om en evolution, baseret på, hvad der gav mest mht. overlevelse.

Hvis kvinder og mænd var ens også fysisk, var der heller ingen grund til at opretholde en adskillelse ved konkurrencer ved f.eks OL – så naturligvis er der en forskel.

Personligt er jeg, som mand, glad for den forskel.


Skak er ogsaa koensopdelt. Dvs kvinderne har lov til at deltage i maendenes VM, uden at en kvine nogensinde har vaeret taet paa at vinde (mener at Polgar fik en 8. plads og det er det bedste nogensinde), og kvinderne har deres eget VM maend ikke maa vaere med i, saa de har mulighed for at blive verdensmester.

Koensforskellen her skyldes formentlig ogsaa en biologisk forskel, og jeg haelder selv til at tro at det er kvinders hoejere sociale behov og interesse for menneskeligt samkvem der haemmer dem ift. skak paa allerhoejeste niveau. For at blive skakverdensmester skal man nyde at tilbringe rigtigt rigtigt mange timer uden menneskeligt selskab, og jeg tror det er det der reducerer poolen af kvinder rigtigt meget.

Man kan self. altid konstruere forklaringer der gaar ud paa at kvinder bliver holdt uden for osv. Sjovt nok kommer de bedste kvinder fra meget traditionelle lande, saa som Kina og Ungarn, mens de lande der haar gaaet forrest paa kvindefrigoerelsesfronten (f.eks. USA og Norge) ikke har produceret nogen kvinder i verdenseliten.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 17:04

POCKETKITTEN skrev:Jeg synes ikke, at kvinder kan lave stand-up. Jeg har i hvert fald endnu til gode at opleve noget, der ikke var tåkrummende. :genert:

;) Jeg er måske ikke den rigtige til at udtale mig om dette, da jeg generelt ikke er så begejstret for stand-up'ere. Men jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg har det også lidt på samme måde med præster, der står og fabulerer vildt. Det er egentlig lige så meget en kompliment som en kritik ... en blanding af, at "det egner de sig sgu ikke til" ... blandet med "de burde holde sig for gode til sådan noget ævl" :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 17:07

paint skrev:[...]
Personligt er jeg, som mand, glad for den forskel.

Jeg ville tro, de fleste mænd (jeg selv i hvert fald) godt kan lide at tænke, at kvinder kan noget, vi ikke selv kan - og vel egentlig også er skruet lidt anderledes sammen indeni.
Af to grunde:
1) At vi har brug for, at nogen kan supplere med lidt mere, end vi selv kan stå for
2) At hvis kvinder tænkte helt som os, ville det ikke være sjovt at være kvinde ... (og det skulle det jo helst kunne være)

(Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at der bestemte jobs, kvinder skal eller ikke skal tage. Det var bare en lommefilosofisk fodnote.)
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf POCKETKITTEN » 5. jul 2016, 17:15

Ennovy skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg synes ikke, at kvinder kan lave stand-up. Jeg har i hvert fald endnu til gode at opleve noget, der ikke var tåkrummende. :genert:



Sikke da noget fis.


Du er velkommen til at forsøge at udvide min horisont.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Flora » 5. jul 2016, 17:19

POCKETKITTEN skrev:Jeg synes ikke, at kvinder kan lave stand-up. Jeg har i hvert fald endnu til gode at opleve noget, der ikke var tåkrummende. :genert:


Ellen Degeneres kan. Efter min mening i hvert fald. Men bortset fra hende er jeg helt enig. Mænd er bare meget bedre til det :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 17:22

Flora skrev:Ellen Degeneres kan. Efter min mening i hvert fald. Men bortset fra hende er jeg helt enig. Mænd er bare meget bedre til det :)

Jo Brand (England) er også rimeligt god. Men der er altid en tendens blandt de kvindelige, at de kører på nogle meget snævre og lidt selvcentrerede emner, men mændene mere griber hvad som helst af aktuelle emner. (Synes jeg - men jeg er stadigvæk ikke den helt store fan af genren, så jeg har nok for lidt statistisk materiale).
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 17:44

Ennovy skrev:Nu er det jo en tråd om fordomme, så det er jo fair nok at man lufter dem. Men hvis man reelt mener at kvinder og mænd kan forskellige ting rent fagligt i kraft af deres køn, så bør man udvide sin horisont, rejse, studere, opleve og afsøge nye veje.

Jeg ved da ikke, det der med at rejse. De fleste steder i verden er der da langt mere kønsadskillelse - og arbejdsmæssig opdeling - end i DK?
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf Joe » 5. jul 2016, 17:49

Jeg har en rigtig, nu jeg tænker over det!
Kvinder kan ikke råbe på en respektindgydende måde. Feks som trænere eller lignende (jeg er ikke helt inde i hvilke fag, det er en del af jobbet at skulle råbe og tages seriøst på en gang.)
Det er selvfølgelig undtaget de kvinder der har dybe og kraftfulde stemmer.
Men kvindelige trænere feks, altså dem med de lyse stemmer, der råber af dem de træner for at få dem op i gear, det kommer jeg automatisk til at opfatte som hysterisk. Mens jeg ikke ville tænke over det med en mandestemme.

Jeg har desuden selv en fortid som (kvindelig selvfølgelig) træner for en stor flok børn. Og der skulle ind i mellem råbes højt. Og shit det lød skingert.

Til gengæld kan de være lige så gode til det meste andet i jobbet, så en skinger råbestemme er nok ikke det der skal stoppe dem.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 17:56

Ennovy skrev:Hvad man nogle steder opfatter som biologiske forskelle mellem kønnene er helt anderledes i andre dele af verden, og det er sundt at opleve at det i virkeligheden handler om kultur og vaner, når man oplever begrænsninger i forhold til køn og fordomme omkring hvad mænd og kvinder hver især er og ikke er.

Nå ok, på den avancerede måde! :)
Det kan jeg godt gå med til.
1
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf POCKETKITTEN » 5. jul 2016, 17:57

Jeg tog vist ikke tråden seriøst nok.

Så har jeg ikke nogen fordomme.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf achillaxedprune » 5. jul 2016, 17:58

Jeg har en fordom om, den type sex hvor ét menneske har sex med maaaaange andre, næsten udelukkende vil være 1 kvinde med mange mænd. Jeg tror markedet for kvinder, det tænder på at have sex med en mand, som lige har haft pikken op i 30 andre kvinder er meget, meget lille. Mens mænd, der tænder på at knalde en kvinde, der blevet kneppet af 30 andre mænd, er temmelig meget større.

Jeg har også en fordom om, at det at købe sig til sex af f.eks. en narkoman eller anden, der helt tydeligt ikke gør det af lyst, men kun af nød, og som der ikke ligefrem er hygiejnen selv, stort set udelukkende er mænd.
3
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du fordomme om, hvad kønnene kan?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 18:19

Joe skrev:Jeg har en rigtig, nu jeg tænker over det!
Kvinder kan ikke råbe på en respektindgydende måde. Feks som trænere eller lignende (jeg er ikke helt inde i hvilke fag, det er en del af jobbet at skulle råbe og tages seriøst på en gang.)
Det er selvfølgelig undtaget de kvinder der har dybe og kraftfulde stemmer.
Men kvindelige trænere feks, altså dem med de lyse stemmer, der råber af dem de træner for at få dem op i gear, det kommer jeg automatisk til at opfatte som hysterisk. Mens jeg ikke ville tænke over det med en mandestemme.

Jeg har desuden selv en fortid som (kvindelig selvfølgelig) træner for en stor flok børn. Og der skulle ind i mellem råbes højt. Og shit det lød skingert.

Til gengæld kan de være lige så gode til det meste andet i jobbet, så en skinger råbestemme er nok ikke det der skal stoppe dem.

:)

Det minder mig om en lidt fjernere bekendt, der har trænet både herre- og damehold i håndbold, som påstod, at der var enorm forskel på, hvordan man skulle håndtere spillerne. Blandt andet noget med, at man sagtens kunne skamme mændene ud for at være komplet dovne og uduelige, så de tog sig sammen - mens med kvindeholdene skulle man virkelig være opmærksom på at huske at opmuntre og rose og sådan noget.

Camilla Andersen sagde noget lignende på tv engang.
0

Tilbage til "Livets forhold"