Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1175

Re: Bliver I påvirkede af fremmedes tragedier?

Indlægaf Orchidea » 25. dec 2016, 20:56

Sophies-mor skrev:
Orchidea skrev:
Sophies-mor skrev:Nej.
Og beklager, men det bringer slet ikke mine følelser i oprør over at det har fundet hende død. Det var forventeligt.

Som wizzie siger de, så er det mærkeligt hvad man finder trøst i i den her sag. Jeg er glad for at hun er blevet fundet, for jeg tænker at uvisheden må være ubærlig. Ja, det var forventeligt at hun er død, men de (familien) må alligevel have klamret sig til et eller andet håb om, at hun måtte blive fundet uskadt.

Om alt er, så bringer hele denne sag sgu mine følelser i oprør. Stakkels, stakkels lille pige og stakkels, stakkels efterladte.

Det ER da alt andet lige en afklaring for familien, at de nu ved, hvad der er blevet af hende. Enig.
Men det rører mig mere, at to af mine veninder har mistet børn under tragiske omstændigheder inden for cirka halvanden måned, end der rører mig at en "tilfældig" & for mig ukendt teenager er dræbt.
Det synes jeg også er ok.

Det var nu ikke fordi jeg mener det er forkert at du "ikke er berørt" (forstå mifåg ret). Mit indlæg var mere en forlængelse af, at det jo var forventeligt at hun er død. Det gav mening i mit hovede...

Vi har også mistet et ungt menneske, der stod os meget nær i sommers, i en tragisk ulykke. Vi er meget tætte med hendes forældre og jeg tror at det er med til at påvirke mig i forhold til Emilie sagen. At skulle lære at leve videre med det tab og den sorg, er umenneskeligt.
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1175

Indlægaf Orchidea » 25. dec 2016, 20:59

Bimmerdyret skrev:Nej, det gør jeg ikke, fordi jeg mener at man ikke kan "tillade" sig at tage fremmede mennesker sorg til sig som sin egen.
Det betyder ikke at man ikke kan tillade sig at blive trist til mode, eller føle sympati for de tragedier osv man læser eller hører om, men jeg oplever en tendens til at der er mange, der går psykisk ned og nærmest sørger og åbent er så berørte af fremmede menneskers tragedier at man skulle tro at de var nærmeste pårørende.
Sådan lidt a la kunsten at græde i kor agtigt.

Det er jeg enig i. At køre den længere end "at blive trist til mode, eller føle sympati for..." er upassende.
1
TomKah
Kort karma: 48
Likede indlæg: 761

Indlægaf TomKah » 25. dec 2016, 21:46

Jeg føler ikke rigtig noget for sådan nogle historier som Emilie, ud over almindelig interesse i verdens grusomhed. Jeg har læst Drabschefen og Drabschefen - Nye Sager i år, og Emilie sagen er jo i forlængelse heraf. Jeg tror det bliver en interessant historie hvis den bliver opklaret, men indtil da er der intet overraskende i den for mig. Jeg har i hvert fald for længst erkendt at verden er fuld af den slags grusomhed.

Jeg bliver til gengæld voldsomt berørt når folk jeg kender begår selvmord eller dør af sygdom under tragiske omstændigheder. Så det er ikke fordi jeg er stenhård, men sådan en sags som Emilies vækker ingen følelser ud over alm og overfladisk medfølelse med de efterladte.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 113
Likede indlæg: 1525

Indlægaf Bimmerdyret » 26. dec 2016, 01:01

Orchidea skrev:Som wizzie siger de, så er det mærkeligt hvad man finder trøst i i den her sag....

Det kan jeg godt følge dig og Wizze i.
Jeg tror det bunder i at der ikke har været så mange sager herhjemme "af den slags" - ok lyder absurd men vi er jo ærlig talt præget af en globalisering hvor vi i daglige medier møder ligende sager fra udlandet alt for ofte, og når der så sker en sag herhjemme så har man ikke så meget andet at sammenligne med end det der sker "derude".
Og når man så gennem de senere år har læst og hørt om Krampusch (staveplade) og andre unge piger, der har været bortført osv i årevis og levet under forfærdelige vilkår, så kan jeg godt se, at "man" trøster sig over at "det i hvert fald ikke var den skæbne hun led".
Dertil også at vi lever i så lille et land at det jo er et mysterie at så grumme ting man hører om fra udlandet overhovedet skulle kunne ske herhjemme, og HVIS det endelige skulle være tilfældet ville det være skræmmende.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 38
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 596

Indlægaf Anlewi » 26. dec 2016, 08:22

Jeg bliver ikke normalt påvirket af andres tragedier, men sagen om Emilie har fyldt hos mig. Måske fordi jeg selv er mor til et ungt menneske.
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1901

Indlægaf englishchannel » 26. dec 2016, 09:00

Jeg synes at det mest uhyggelige er, at vi nu har to uopklarede kvindedrab på Sjælland indenfor få måneder. Det er nok ikke den samme gerningsmand, men det er alligevel meget usædvanligt i Danmark, hvor langt de fleste drab opklares i løbet af ingen tid.
2
Ficus
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2602

Indlægaf Ficus » 26. dec 2016, 09:07

Normalt lader jeg mig i påvirke specielt. Og har da heller ikke tænkt på Emilie siden i sommers, hvor der selvsagt var noget mere fokus.

Men både da det var helt nyt og nu hvor hun er fundet, har jeg tænkt meget på dengang jeg var 16-22 år og gik i byen nærmest hver weekend, oftest afsluttet af en 4-5 km gåtur hjem. Man havde sjældent det rigtige tøj på i forhold til vejret. Og aldrig sko der ville være gode at løbe i, hvis der nu var nogen der passede en op. Gik endda igennem et område hvor der nu også er et uopklaret kvindedrab. På trods af at mine forældre havde fortalt mig at der i 80-90'erne havde været en anden, vist nok også, uopklaret sag og at området generelt er lidt halvklamt når det er mørkt.
0
MOGA
Kort karma: 179
Likede indlæg: 1875

Indlægaf MOGA » 26. dec 2016, 09:19

Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Godt at familien nu har fået vished. Men så svært som det var at finde et eneste spor, frygter jeg om de kan finde en gerningsmand. Jeg færdes ved og i omegn af Korsør hver eneste dage og kører rundt på landet der hver dag 4 gange om dagen. Min tanker kredsre hver dag om hende og om hun lå et eller andet sted tæt på hvor jeg var.

Politiet har registreret samtlige telefoner der har været aktive i området hvor hun forsvandt den nat, det var jo ret sent, så kun et par hundrede. De skal nok blive gennemgået nøje, og finder de bare en minimal rest dna på liget, så skal gerningsmanden nok blive fundet 7-9-13.

Den største frygt er at det er en udlænding, der er over alle bjerge for længst :trist:

Der er nogle ting, der skal passe sammen, før det virker.
Hvis han (formoder jeg) ikke har haft telefon med, så finder de ham vel kun, hvis de kender DNA'et.

Jeg spekulerer mest på, om det er en tilfældig forbrydelse, eller nogen fra familien/vennekredsen har gjort det.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 305
Likede indlæg: 3399

Indlægaf Æble » 26. dec 2016, 09:41

Angelina skrev:
englishchannel skrev:Jeg synes at det mest uhyggelige er, at vi nu har to uopklarede kvindedrab på Sjælland indenfor få måneder. Det er nok ikke den samme gerningsmand, men det er alligevel meget usædvanligt i Danmark, hvor langt de fleste drab opklares i løbet af ingen tid.

Hvem er den anden?

Knivdrab på gravid kvinde i Herlev.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1103
Likede indlæg: 3775

Indlægaf Spjaerten » 26. dec 2016, 09:41

Angelina skrev:
englishchannel skrev:Jeg synes at det mest uhyggelige er, at vi nu har to uopklarede kvindedrab på Sjælland indenfor få måneder. Det er nok ikke den samme gerningsmand, men det er alligevel meget usædvanligt i Danmark, hvor langt de fleste drab opklares i løbet af ingen tid.

Hvem er den anden?

Jeg skulle også lige tænke. Formoder der er tale om den unge gravide der blev knivstukket i Herlev i november
0
Tryk på * :slem:
Modesty Blame
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1800

Indlægaf Modesty Blame » 26. dec 2016, 15:56

Bad Samaritan skrev:Individuelle tragedier er svære at forholde sig til, synes jeg. Jeg har ikke svært ved at finde empati, grue eller føle for et offer for en voldsom forbrydelse eller, som I det nævnte tilfælde, en pige hvis skæbne på alle mulige måder er uvis - og jeg synes selvsagt det er ganske forfærdeligt. Men det er ikke desto mindre svært på den måde, at det jo er svært at gøre noget ved eller involvere sig i. Hverken mit neglebideri eller min lejlighedsvise opdatering af browseren gør noget som helst ved situationen - og jeg er nok sådan indrettet, at hvis ikke jeg reelt kan bidrage med noget til situationen andet end med min egen ængstelighed, så holder jeg en vis distance, for jeg kan simpelthen ikke se, hvad det skulle bidrage med.

De "større" problemstillinger til gengæld, som feks. terrorangreb, krig og katastrofer, er altsammen størrelser, jeg synes man som menneske er nødt til at forholde sig til. Ikke mindst når tingene berør os selv - enten i form af flygtningestrømme eller begivenheder på dansk jord - og i særdeleshed hvis vores levevis eller den politik vi fører som nation har indflydelse på dem. Først og fremmest fordi at de problemer reelt kan løses, hvis der ligger tilstrækkelig med (politisk) vilje bag - men også fordi der ligger et vigtigere moralsk imperativ bag som man ikke bare kan ignorere, uden også samtidig at miste retten til at bitche over globalisering, fremmedhed og alt det andet, vi frygter kan koste os på vores livsstil. Den dér tid, hvor man bare kan stikke fingrene i ørene, lukke øjnene og lade som om at så forsvinder alt det dårlige nok af sig selv, er definitivt forbi... og hvis vi ikke selv bliver en del af løsningen på vor tids største problemer, så er vi en del af de problemer istedet - og følgeligt også noget, som andre mennesker derude finder deres egen løsning på... og så er det slet ikke sikkert at de spørger om vores holdning til noget som helst.

Ditto.
0

Tilbage til "Livets forhold"