"Indsigt" i dom/straf

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

"Indsigt" i dom/straf

Indlægaf Yuna » 26. aug 2016, 08:58

Har søgt lidt rundt og er i tvivl om, hvordan jeg får flere oplysninger, så håber en herinde kan hjælpe :)

En der har snydt mig, ved ikke at sende en vare, jeg havde købt, er nu blevet dømt for bedrageri.

Jeg har modtaget et "domsekstrakt", med navne og beløb der skal betales tilbage til en del mennesker han har snydt.
Men under "Sagens oplysninger" og "Retten begrundelse og afgørelse" står der intet, der er kun sat en masse punktummer. Under "thi kendes for ret" også punktummer, og derefter igen navne og beløb han skal tilbagebetale.

Der står tidligere i brevet at "Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om fængselsstraf", som jeg har googlet mig frem til betyder, at han nok kommer i fængsel (er ikke sikker?)

Jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvor lang tid, eller om han bare slipper med at skulle betale os tilbage, men kan ikke finde domsafgørelsen på retten hjemmeside (hvor de offentliggør nogle domme). Har læst mig til at man kan købe medlemsskab til en online database, hvor alle domme offentligøres, men det koster godt nok mange knaster :O

Kan jeg evt. bare sende en mail til retten, og bede om at få hele dommen tilsendt eller er det bare ærgerligt?

Og noget andet er, at jeg er lidt forbløffet over, at I brevet er alle personer han har snydt navngivet, og ved de fleste står deres adresser også - troede faktisk at alt andet end ens eget navn og adr, ville blive gjort anonymt, inden de sendte sådan noget ud

På forhånd tak
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: "Indsigt" i dom/straf

Indlægaf Peter Post » 26. aug 2016, 09:19

Har aldrig hørt om en online database.
Men som her står: Enhver kan som udgangspunkt få aktindsigt i domme og kendelser mv.

https://www.domstol.dk/presserum/aktind ... fault.aspx
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25617

Re: "Indsigt" i dom/straf

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. aug 2016, 09:40

Min mand har været i en lignende sag, - han fik et dokument hvoraf det fremgik at modparten var dømt til at tilbagebetale til min mand, blandt andre. Ikke mere end det.
Min mand fik aldrig beløbet, og skulle gentagende gange gøre krav på det via domstolene (edit, igennem fogedretten, hvilket kræver fremmøde).


Vi fik aldrig pengene, og efter et par år gav vi op, det var ikke energien og ressourcerne værd at blive ved.
Senest rettet af Madam Pomfrey 27. aug 2016, 14:54, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Sunburst
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12. maj 2016, 17:26
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: "Indsigt" i dom/straf

Indlægaf Sunburst » 26. aug 2016, 17:00

En domsekstrakt er som ordet antyder et uddrag af en dom, som man som erstatningspart kan bruge som fundament til at få fogedrettens hjælp til at inddrive pengene hos skyldner, hvis man ikke selv har held med at få vedkommende til at betale.

Man kan som part i sagen godt bede strafferetten om en udskrift af hele dommen, men en ekstrakt burde være nok til at danne grundlag for en eventuel fogedsag. Men man skal som erstatningspart først selv forsøge at inddrive pengene ved at rykke for dem, det gør strafferetten ikke.

Man får ikke automatisk en ekstrakt eller udskrift af dommen, men man skal bede om det fra retten, hvis man ønsker det. Man får automatisk et brev om, at NN er dømt til at betale XX kr. i erstatning. (I hvert fald hos den retskreds, jeg arbejder hos)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: "Indsigt" i dom/straf

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. aug 2016, 11:45

Yuna skrev:Der står tidligere i brevet at "Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om fængselsstraf", som jeg har googlet mig frem til betyder, at han nok kommer i fængsel (er ikke sikker?)


Anklagemyndighedens påstand er bare det resultat, som anklageren mener sagen skal ende med. Det er ikke sikkert at dommerne er enige, og derfor ender det ikke nødvendigvis med fængselsstraf.

Jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvor lang tid, eller om han bare slipper med at skulle betale os tilbage, men kan ikke finde domsafgørelsen på retten hjemmeside (hvor de offentliggør nogle domme). Har læst mig til at man kan købe medlemsskab til en online database, hvor alle domme offentligøres, men det koster godt nok mange knaster :O


Det er nok Karnovs Ugeskrift for Retsvæsen, du tænker på. Men for det første er det sindssygt dyrt, og way overkill for at få fat i en enkelt dom. For det andet indeholder det ikke alle domme, men kun dem der er vigtige, principielle og er med til at tegne et tidstypisk billede af retspraksis.

Så er det langt hurtigere at finde rettens hjemmeside og følge instruktionerne for at få en domsudskrift. Det kan afhængig af din relation i sagen være gratis eller koste et gebyr.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"