Har du nogensinde været udsat for vold?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Jasmin » 31. aug 2016, 10:20

Ja, det er sket nogle gange i nattelivet.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Lulu » 31. aug 2016, 10:44

Jeg har fået et par røvfulde som barn (og når man hører om bevæggrundene hertil af mine forældre var de berettiget).
Ellers har en pige engang forstuvet mit håndled og det er vidst det.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf lillebjoern » 31. aug 2016, 10:47

Nej, det har jeg aldrig været ude for. Ikke så vidt jeg kan huske, i hvert fald.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Animi » 31. aug 2016, 10:53

Er blevet slået som barn, af mine forældre. Det ser jeg som vold, uanset årstallet.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. jul 2016, 11:18
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 31. aug 2016, 10:59

Det var en uundgåelig del af jobbet.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:12

FruDulle skrev:
Lulu skrev:Jeg har fået et par røvfulde som barn (og når man hører om bevæggrundene hertil af mine forældre var de berettiget).
Ellers har en pige engang forstuvet mit håndled og det er vidst det.


Jeg forstår ikke, hvornår er det nogensinde okay at slå et barn?

Tiden var en anden dengang.
Det kommer jo an på om man ser med nutidsøjne eller datidsøjne.
Jeg synes godt ytringen kan forsvares, hvis man ikke ser med nutidsøjne.

Jeg har måske været udsat for vold?
I don't know. Det har i hvert fald ikke været fra nogen jeg kendte, så havde jeg nok kunne huske det.
Men mon ikke jeg er blevet grebet meget hårdt fat i eller skubbet hårdt. Det er jeg nok i nattelivet tror jeg.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Lulu » 31. aug 2016, 11:16

FruDulle skrev:
Lulu skrev:Jeg har fået et par røvfulde som barn (og når man hører om bevæggrundene hertil af mine forældre var de berettiget).
Ellers har en pige engang forstuvet mit håndled og det er vidst det.


Jeg forstår ikke, hvornår er det nogensinde okay at slå et barn?


Jeg ville heller aldrig slå mit barn, men jeg kan sagtens sætte mig ind i at normen engang var anderlede, ligesom jeg med min søn sagtens kan se hvordan man kommer derud hvor en røvfuld måske giver mening, hvis normen i dag også var til det.
I dag er der dog også mange andre metoder og læringsprocesser for forældre så i stedet for at give en røvfuld gør man noget andet. Men da jeg var barn var normen jo heller ikke at et barn var et enkelt individ og skulle behandles og forsøgt forstås som menneske som det er normen i dag. Og jeg er endda slut firserne barn.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Anlewi » 31. aug 2016, 11:17

Da jeg var 12 år blev jeg overfaldet og fik flere knytnæveslag en psykisk syg mand i s-toget uden nogen gjorde noget for at hjælpe mig.
Det var en meget skræmmende og grænseoverskridende oplevelse.

I mit job som pædagog har jeg heldigvis ikke oplevet andet en skub og små dask
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:31

Der er grader!
Det er vold at tage hårdt fat i armen. Og det er vold at sparke en knæskal af led.
Skal vi blive enige om, at det ene er værre end det andet?
Det var heller ikke i orden at sparke sine børn dengang. Det var at tage i armen.

Undersøgelser har i øvrigt vist, at det er værre at få skældud end at blive taget fat i.
Og det er jo det ressoucesvage forældre griber til idag, fordi de ved at vold er forkert og de vil det bedste.
Jeg synes altså godt man kan anerkende at der er nuancer her.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:33

Jeg er muligvis biased, fordi jeg langt hellere vil have at min mor havde taget mig hårdt i armen end at opføre sig som hun gjorde.
Langt hellere.
Jeg anerkender at hun ikke magtede anderledes.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:39

FruDulle skrev:Det handler ikke om hvad der er værst, men at man kan forsvare vold mod et barn. I det konkrete indlæg handler det om slag.

Jeg ville da også hellere være blevet taget i armen end der jeg blev udsat for som var langt værre i min optik udfra mine oplevelser. Det er bare ikke det, det handler om.

Jamen, det er det handler om for mig. Og måske også for lulu.
Tiden ændrer sig, normer ændrer sig. Jeg synes i dén grad, at man godt kan have en holdning om datid baseret på datidens normer og en anden holdning i nutid baseret på nutidens normer.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:42

Lemonella skrev:Jeg er nu af den opfattelse, at vold ikke kan gradbøjes. Vold er vold, anset, hvordan det udføres. Specielt når det udføres mod forsvarsløse børn.

Og ja, jeg er opdraget med vold i alle afskygninger. Lige fra et hårdt tag i armen til, at blive kylet ind i væggen med så megen kraft, at min trommehinde sprang og jeg brækkede et kraveben.

Vold mod børn er aldrig okay!

Igen, definitionen af vold var anderledes dengang.
Og for mig kan vold virkelig godt gradbøjes. Jeg forstår slet ikke den der sort/hvide tilgang til at hoppe på andres oplevelser eller holdninger.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:45

FruDulle skrev:Jeg forholder mig til indlægget, igen. Hvis man kan forsvare det at slå et barn, flere gange endda, sorry men så er man et afstumpet menneske. Indlægget er jo en datids handling og norm men holdningen er nutid.

Jeg forstår godt hvordan tid og norm var, men at man kan forsvare og billige det idag er mig uforståeligt.

Jeg synes det er sort/hvidt og en ret aggressiv tilgang til lulus indlæg og til hendes holdning.
Det er en hændelse for mange år siden, engang da den hændelse ikke blev anset som værende "rigtig" vold.
Man kan IKKE overføre nutids-normer til datiden, bare fordi vi er blevet klogere og tiden har ændret sig.
I er begge blevet udsat for frygtelige ting, så jeg kan godt forstå at I er meget følsomme omkring emnet, men helt ærligt, man er vitterlig nødt til at nuancere det her og sætte det ind i en kontekst.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kidkomb » 31. aug 2016, 11:45

Hun siger altså ikke at vold er ok. Og det synes jeg at I indikerer. Endda på en meget lidt rar måde.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Lulu » 31. aug 2016, 12:08

FruDulle skrev:Næ, hun siger at hun forstår det udfra begrundelsen. Det er jo at billige det.

Jeg synes modsat at det er at totalt negligere alt hvad vold mod børn er, med undskyldning om at var normen. Det er virkelig letkøbt man man 20 år efter kan sige, at det var okay fordi naboen også gjorde det.

Nogle synes også det er okay at slå en pædofil ihjel og jeg har da også forståelse for den lyst. Men det er aldrig okay at gøre det.


Nu ved jeg jo også hvad der ligger til grund for de røvfulde jeg fik. Det gør I trods alt ikke.
Jeg forstår sagtens at mine forældre valgte som de gjorde dengang. Jeg ved også at de i dag ikke ville gøre det fordi de også har fulgt med i børneopdragelse og hvordan holdninger, værdier og vigtigst af alt viden om børn og børns udvikling fungerer.

Men der er jo heller ingen der siger at der sker et skred om 10 eller 20 år og det der er bedre at give sit barn en røvfuld end en omgang skæld ud. Nu er det gået den modsatte vej de sidste 20 år, men det er jo ikke ensbetydende med at det ikke var ok dengang.

Og for god ordens skyld snakker jeg om røvfuld og ikke kasten mod væggen, brække knogler eller andet i den dur. Men et simpelt hånd på numsen. Jeg husker ikke engang at have håndtryk på røgen efterfølgende.
2

Tilbage til "Livets forhold"