Har du nogensinde været udsat for vold?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Evapeva » 31. aug 2016, 12:40

lulu-p skrev:Ja af min mor. Som barn er jeg blevet slået nogle gange. Men primært var det psykisk vold.


Kan desværre skrive mig på denne her.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Lulu » 31. aug 2016, 12:56

FruDulle skrev:Enten så formulerer jeg mig ufatteligt dårligt, eller også tror i jeg står klar med køller og fakler mod forældre som har slået sit barn.

JEG mener ikke at det nogensinde kan forsvares at slå eller at have slået sit barn. Uanset hvad normen var eller er. Jeg er ligeglad om man har givet en lussing, røvfuld eller det der er langt værre. Hvis man sad engang i 80'erne eller før og sagde "okay, det havde jeg fortjent", så ja, for der var normen dengang og vi agerer udfra hvad vi lever i og med.

At man i dag på nogen som helst måde kan finde forståelse og billige vold mod et barn, er mig dybt uforståeligt. Inkl fortidens hændelser. Man burde være kommet så langt, at man burde kunne se tilbage og sige at det var sgu nok ikke super smart at man slog børn. På nogen måde. Og ikke have andet en hovedrysten og fordømmelse tilbage for det. Jeg begriber det ganske enkelt ikke, at man kan mene at det var okay. Uanset årsag.


Jeg tænker forskellen også kan findes i den forskel vi nok har oplevet på vold.

Min oplevelse af at få en (i mit hoved fortjent røvfuld) baserer sig jo på mine erfaringer. Og jeg har aldrig fået en røvfuld uden efterfølgende (når gemytterne var faldet til ro igen) også at have fået en forklaring på hvorfor mine forældre reagerede og agerede som de gjorde.
Og jeg tror ved fysisk vold at det netop er forskellen. Jeg har aldrig efter en røvfuld tænkt hvorfor jeg fik den og skulle være nervøs for om jeg fik en igen for det samme, som jeg stadig ikke vidste hvorfor jeg havde modtaget i første omgang. Jeg har altid vidst præcist hvorfor mine forældre gjorde som de gjorde overfor mig i alle opdragelsen spørgsmål, fordi de gjorde sig umage med at fortælle det. Derfor har jeg heller aldrig været utryg overfor mine forældre i forbindelse med en røvfuld.

Jeg tænker det er forskellen. Og forøvrigt noget jeg virkelig har taget til mig overfor min dreng også, virkelig at forklare hvorfor xx og xx og ikke yy. Jeg har oplevet at det giver en enorm tryghedsfølelse at vide det. Og jeg bruger det specielt hvis jeg har skældt ud på ham.
2
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf MyGirl » 31. aug 2016, 13:41

Nej, jeg har gudskelov ikke været udsat for vold.

Men er blevet truet på livet i forbindelse med et røveri, da jeg var tankpasser.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. aug 2016, 16:03

FruDulle skrev:Jeg forholder mig til indlægget, igen. Hvis man kan forsvare det at slå et barn, flere gange endda, sorry men så er man et afstumpet menneske. Indlægget er jo en datids handling og norm men holdningen er nutid.

Jeg forstår godt hvordan tid og norm var, men at man kan forsvare og billige det idag er mig uforståeligt.


Hvis nogen er afstumpet, er det dig, så kom nu ikke for godt i gang. Sorry to say.

De andre taler om at de godt kan forstå hvorfor forældre i en anden tid udnyttede den revselsesret, som de havde ved lov. Men du kan hverken adskille revselsesret fra regulær vold - hvilket er to vidt forskellige ting - eller adskille dét at forstå med dét at billige. Og det er et ret klart tegn på afstumpethed.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. aug 2016, 16:07

FruDulle skrev:
Jeg skriver nøjagtig det. At jeg forstår at accepterede det i den tid og brugte det, men at jeg ikke forstår at man i dag kan sidde og sige at det var ok at slå børn og faktisk berettiget.


Hvis du ikke var enig, var det en ting. Men at du ikke kan forstå, det er noget helt andet. Man burde som minimum kunne forstå intellektuelt hvorfor folk kunne synes sådan, selvom man ikke selv var enig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 16:25

Nåeh... snakker vi også om vold som børn? Jeg er blevet tævet i skolen hver dag, indtil jeg gik ud af niende. Og noget rive i håret og i armen og den slags derhjemme. Det var jo bare hverdag.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Jasmin » 31. aug 2016, 16:52

OCULUS RECORDANS skrev:Det var en uundgåelig del af jobbet.
:gruble:
Det lyder som lidt af et lorte job.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. aug 2016, 18:33

FruDulle skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
FruDulle skrev:
Jeg skriver nøjagtig det. At jeg forstår at accepterede det i den tid og brugte det, men at jeg ikke forstår at man i dag kan sidde og sige at det var ok at slå børn og faktisk berettiget.


Hvis du ikke var enig, var det en ting. Men at du ikke kan forstå, det er noget helt andet. Man burde som minimum kunne forstå intellektuelt hvorfor folk kunne synes sådan, selvom man ikke selv var enig.


Nu skal du ikke gøre mig dummere end jeg er. Det er lidt ordknepperi eller som minimum fordi der er en forskel i vores retorik. Jeg har ikke forståelse for den holdning og dermed også total uenig. Jeg kan ikke forstå at man kan have det sådan. Overhovedet.


Jeg gør dig ikke dummere end du er. Jeg fortæller dig at du skriver nogle meningsforstyrrende ting!

"Jeg har ikke forståelse for"
og
"Jeg kan ikke forstå"
er altså bare to vidt forskellige ting, der ikke betyder det samme. At jeg gør opmærksom på dette, betyder ikke at jeg gør nogen dummere.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Maria86 » 31. aug 2016, 18:36

Ja jeg var bare for dum at jeg ikke fik sagt fra langt før jeg fik gjort. Jeg er ret sikker på at han var medvirket til at jeg gik psykisk ned :rulle: :whine: :whine: hold ´nu op det gør noget ved mig at skrive det på debatten :badr: Jeg var faktisk bange for ham. Jeg slået op altså det var faktisk ham det sagde det forkerte Jeg gjorde det forbi :dance: :klap: OG hvem kæmper med psykiske problemer den dag i dag det er mig. Det værste var faktisk at han kontaktede mig over 18 måneder efter :sur: jeg faktisk sagde ja til vi skulle mødes igen for at få talt om tingene. Men han ville en ting og det er at få mig tilbage igen. Jeg var kommet ret godt hvide i mit liv ja så kom der en ned tur igen igen. Jeg virkelig glad for at min søster havde tid til mig netop den dag ellers havde det været nødvendigt at tage på den psykiatriske skadestue :rulle: Det gik så flere dag med at få ham til at forstå at det aldrig nogensinde bliver os igen. Han tog også prøvede også at få fat i mig på fb. NU kan aldrig få kontakt til mig igen :dance: medmindre han går via min mor.
0
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Mumifar » 31. aug 2016, 18:42

Novella skrev:Nåeh... snakker vi også om vold som børn? Jeg er blevet tævet i skolen hver dag, indtil jeg gik ud af niende. Og noget rive i håret og i armen og den slags derhjemme. Det var jo bare hverdag.


Det er jeg ked af at høre og jeg forstår simpelthen ikke at du har befundet dig blandt så mange blinde voksne mennesker.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Annione » 31. aug 2016, 18:52

Ja. Min eks mente at det var hens ret at knalde mig, selvom jeg ikke havde lyst. Han slog mig ikke, men jeg oplevede det meget voldeligt. Der er så uendeligt mange grunde til at han er min eks.

Jeg har også 2 gange fået en knytnæve i ansigtet, dog uden at det var givers mening at give mig den. En gang var jeg for tæt på et slagsmål, der opstod så pludseligt, at jeg ikke nåede at komme væk. Anden gang forsøgte jeg at stoppe en fuld kammerat fra at køre i bil. Jeg tog hans bilnøgle fra ham og han slog ud efter mig. Det var første gang jeg så en voksen mand bryde hele sammen i gråd, både den dag og næste dag, da han angerfyldt kom hjem til mig for at undskylde.
0
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf sortkaffe » 31. aug 2016, 19:32

ja, på mit arbejde
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. jul 2016, 11:18
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 1. sep 2016, 06:35

Jasmin skrev:
OCULUS RECORDANS skrev:Det var en uundgåelig del af jobbet.
:gruble:
Det lyder som lidt af et lorte job.
Jobbet havde sine ups and downs, men for mig var det verdens bedste job.
Der var heldigvis mange positive oplevelser.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf Skorstenen » 2. sep 2016, 20:15

Ja. Gik en gang ud af en dør og lige durk ind i en skalle. Av sku da!
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Har du nogensinde været udsat for vold?

Indlægaf kokkenok » 3. sep 2016, 07:49

Jeg har vist set min del af vold.
Først som barn, oven i en masse andet bras.
senere som ung og som voksen, har jeg, og gør det stadigvæk en sjælden gang, haft en hyre som dørmand, security eller lignende.
Men i den forbindelse har jeg da skulle håndtere slag, spark, nedtagninger, skalder, flasker, boldtræer og knive
Jeg synes selv, at jeg har god føling med hvorfor folk har langet ud efter mig, man er sjældent i tvivl om hvorvidt folk vitterligt er ude på at skade en eller ej.
De folk der er ude på at sakde en, tager enten våben med, eller overrasker en når man har fri, afslappet eller bare mindst venter det og har som oftest venner med.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."

Tilbage til "Livets forhold"