Efterskole - er det værd at satse på?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Animi » 16. sep 2016, 08:31

Jeg elskede efterskolen! Jeg havde det rigtig dårligt i folkeskolen, og pludselig kom jeg et sted hen hvor der var plads til mig og jeg fandt rigtig mange gode venner og veninder.
Jeg gik ikke på en efterskole der havde én speciel linje, men hvor man kunne vælge flere forskellige.
Et stort plus ved min efterskole, var at alle fag var delt op i 7 hold, så man ved hvert fag kom i en klasse hvor alle passede sammen niveaumæssigt.
Det var rigtig fedt at sådan en som jeg der var dårlig til matematik ikke behøvede være bange for at alle andre var supergode, for vi var lige gode. Samtidig var det også fedt at komme i en danskklasse hvor jeg følte at vi alle blev lidt mere udfordret, fordi vi alle havde et forholdsvis højt niveau.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Ondemand » 16. sep 2016, 09:08

Jeg gik to år på efterskole og det reddede mig helt klart fra at komme ud i noget rigtigt snavs :genert:
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 16. sep 2016, 11:35

Udover det der allerede er nævnt, tænker jeg også at det er værd at se på hvor 'frisindet' (i mangel af bedre ord) en eventuel efterskole er, i forhold til hvad der passer til barnet.

Jeg gik selv på Glamsdalens Idrætsefterskole i slutningen af 90'erne. Vi boede i små huse med 8 piger og 8 drenge i hver. Der var meget få regler, og de fleste af dem kunne ændres (mange af dem blev det) hvis vi som elever kunne argumentere sagligt for hvorfor de skulle ændres. Vi blev langt hen af vejen behandlet som voksne mennesker der kunne tænke selv. Det fungerede godt i mange tilfælde, og ind imellem gjorde det ikke. Der var virkelig højt til loftet og jeg nød det år helt enormt meget.

Flere af mine tidligere klassekammerater fra folkeskolen tog samtidig et år på Sorø Ungdomsskole (tror jeg den hedder). Mit indtryk var at den skole var meget, meget striksere end min egen. De havde separate pige- og drengegange, og måtte kun besøge hinanden meget kort tid hver dag. Der var regler for rigtigt mange ting, fx kan jeg huske at mine venner fortalte at de skulle spise op til måltiderne. Mine venner var generelt rigtig glade for at gå der, men jeg tror det var virkelig heldigt at jeg fx ikke var endt der. Jeg var en antiautoritær lille rod, og jeg ville ikke have bestilt andet end at gøre oprør mod alle reglerne.

Så selvom begge var efterskoler med et højt fagligt niveau og hvor idræt var højt prioriteret, var der milevid forskel. Jeg er næsten sikker på at begge skoler har ændret sig en del til i dag, men jeg tror stadig der er 'disciplinære' forskelle imellem dem. Den slags ting vil jeg i hvert fald også overveje, når mine egne unger - forhåbentlig - skal på efterskole engang.
4
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Maria86 » 16. sep 2016, 20:56

Den Efterskole jeg gik på var der også pige og dreng gang. De år hvor vi bor på efterskolen var vi en del opdelt. Det år vi kommer ud i husene bor piger og drengenes mere sammen. Jeg synes det gik ok. Det var også en efterskole for unge med særlige behov så tingene gøres nok på en anden måde.
0
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf Craver » 17. sep 2016, 07:17

Jeg har gået to år på efterskole, og mine søskende har ligeledes taget 1-2 år hver på efterskole. Jeg har været vildt glad for mine efterskoleophold - men det var mig, der tog teten til at ville det, da jeg var 8-9 år og havde læst om Aalestrup Naturefterskole, fordi jeg kunne have min egen hest med. Jeg endte derfor med at være skrevet op 7 år i forvejen. Det samme har været gældende for mine søskende, der også har været skrevet tidligt op.
Jeg er desuden rigtig glad for at have været på Aalestrup, da de kørte stedet med omdrejningspunkt i frihed under ansvar. Jeg tror ikke, jeg ville have været glad for et sted med et striks reglement.

Jeg kender dog flere, hvor det bestemt ikke har været noget for dem, men her var det også primært forældrene/ældre søskende, der havde skubbet på.
0
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Efterskole - er det værd at satse på?

Indlægaf No_Link » 17. sep 2016, 07:49

Efterskole er simpelthen noget af det bedste, der er sket for min søn!

Men i stedet for at skrive sig op nu, vil jeg i stedet anbefale at starte en kraftig opsparing, så der er et økonomisk råderum, HVIS børnene selv ønsker det til den tid. Min søn blev skrevet op ca 1,5 år inden og det var intet problem, men uden hjælp havde vi sgu aldrig kunnet få det til at hænge sammen med en samlet udgift på lidt under 60.000!

Så spar op!! Hvis det ikke bliver til noget, kan I sikkert godt finde noget andet at bruge pengene til ;)
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Livets forhold"