Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:18

Jeg kan dog ikke helt se den der med, at folk ikke kan forstå, hvorfor de ønskede sig et barn.

Jeg ville da med glæde springe spædbarnstiden over, hvis jeg kunne. Jeg vil gerne have børn, fordi jeg godt kan lide større børn - og så på grund af det der helt fysiske behov for at få et barn. Jeg går ud fra, hun har det på nogenlunde samme måde.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:31

FruDulle skrev:Men der er jo intet der indikerer at tiden sammen med barnet bliver udvidet fordi barnet når over spædbarnsalderen. Det er det jeg ikke kan sætte mig ind i. At man får et barn som man har meget lidt tid til.


Næh, men masser af mennesker har jo ikke ret meget tid med deres børn, når man når over spædbarnsalderen?

Jeg må da indrømme, at jeg ikke har noget behov for at være sammen med mine børn HELE dagen. Det er da klart noget af det fede ved de større børn - at de trives fint med også at lave noget uden mig.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 15. sep 2016, 09:39

Hvis man kun vil have én uge sammen med sit nyfødte barn efter fødslen (og den uge bliver beskrevet som værende "ferie efter kejsersnittet"), hvor stor sandsynlighed er der så for, at man senere prioriterer barnets behov synderlig meget?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 09:43

I øvrigt synes jeg jo nærmere, dette her er vejen frem. Go mærsk! :gogo:

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ri ... -da-barsel

Det afliver i øvrigt lidt myten om, at mænd ikke 'gider' tage barsel. Hvis vilkårene er til det, tager mænd gerne barsel - ofte står økonomien og arbejdets normer bare i vejen for det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 15. sep 2016, 09:52

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg jo nærmere, dette her er vejen frem. Go mærsk! :gogo:

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ri ... -da-barsel

Det afliver i øvrigt lidt myten om, at mænd ikke 'gider' tage barsel. Hvis vilkårene er til det, tager mænd gerne barsel - ofte står økonomien og arbejdets normer bare i vejen for det.

Det er så absolut et skridt i den rigtige retning, samfundsmæssigt. Det hjælper bare ikke noget hvis begge forældre fravælger barslen, set fra barnets perspektiv. Jeg mindes ikke at have set noget om farens vilkår for barsel, men de har jo begge fravalgt det.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 10:03

FruDulle skrev:
ajnaM skrev:
FruDulle skrev:Men der er jo intet der indikerer at tiden sammen med barnet bliver udvidet fordi barnet når over spædbarnsalderen. Det er det jeg ikke kan sætte mig ind i. At man får et barn som man har meget lidt tid til.


Næh, men masser af mennesker har jo ikke ret meget tid med deres børn, når man når over spædbarnsalderen?

Jeg må da indrømme, at jeg ikke har noget behov for at være sammen med mine børn HELE dagen. Det er da klart noget af det fede ved de større børn - at de trives fint med også at lave noget uden mig.


Hele dagen er måske også i overkanten og tilgodeser jo næppe heller barnets behov for andre børn at spejle sig i. Men balance er vel fint. Min mand er væk fra 05-17 og det synes han er et helvede ift vores søn og deres dynamik er helt klart også anderledes end før 05-17 tiden.


Det er også meget. Jeg ved ikke, hvor meget hun har tænkt sig at være væk på sigt - jeg kender flere, både selvstændige og advokater, der efter at have fået børn tager utroligt meget arbejde med hjem og typisk sidder et par timer hver aften. Til gengæld kan de nå at gå kl. 16.

Altså, bevares, jeg gad ikke selv en konstellation, hvor jeg skulle arbejde hver aften og aldrig ville have tid til andet, men noget tyder på, at hende her synes, det er fedt. Og så må hun jo selv om det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2016, 10:03

Allmost_Famous skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg jo nærmere, dette her er vejen frem. Go mærsk! :gogo:

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ri ... -da-barsel

Det afliver i øvrigt lidt myten om, at mænd ikke 'gider' tage barsel. Hvis vilkårene er til det, tager mænd gerne barsel - ofte står økonomien og arbejdets normer bare i vejen for det.

Det er så absolut et skridt i den rigtige retning, samfundsmæssigt. Det hjælper bare ikke noget hvis begge forældre fravælger barslen, set fra barnets perspektiv. Jeg mindes ikke at have set noget om farens vilkår for barsel, men de har jo begge fravalgt det.


Faren er også selvstændig.

Så de har jo begge den udfordring, der er ved fravær for selvstændige, som jo er en anden end for lønmodtagere, uanset om disse også kan have karrierer.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 10:05

I øvrigt synes jeg, argumentet om at hun tjener flere penge ved at droppe barslen er virkelig ringe.

Hold kæft, hvor jeg ikke gad sidde som voksen og se min mor have udtalt, da jeg var helt spæd, at hun gerne lod mig overlade til bedsteforældre og au pairs, da jeg var 1 uge gammel, fordi hun tjente gode penge på det. :boo:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. sep 2016, 10:08

Bimmerdyret skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Bimmerdyret skrev:
Man kunne så også vælge den antagelse, at hun er tvunget til at gøre det hun gør, fordi hun ellers ikke (som andre har kunnet) ville kunne fastholde sin position.
Rent praktisk kan det jo være fordi hun er en svag "karriere"kvinde :gruble:


Hvori skulle tvangen bestå? Hun er ikke tvunget til at få et barn, og selv hvis hun ville, er hun ikke tvunget til at skulle føde det selv. Hun er ikke tvunget til at forblive i sin stilling endsige i sin branche eller fag. De har penge nok til at hun kan gå hjemme, hvis hun ville, og hun har haft succes nok til at hun kan vælge temmelig frit blandt andre arbejdsmuligheder indenfor jura. Hun er også medejer af virksomheden, så hun er heller ikke tvunget af en arbejdsgiver.

Det er ret tydeligt at se, at hun vælger at gøre hvad hun har lyst til at gøre, på den måde hun har lyst til at gøre det på - fordi at hun kan - og at hun ikke er tvunget ud i de valg.


Nu er det bare en antagelse og en anden måde at vende hele diskussionen på hovedet.
Mange i denne tråd har nævnt og berørt det om at hendes holdning/attitude har været at "hvis jeg kan, så kan alle andre så også".
Hvis vi så siger, at det klart kun gælder karrierekvinder og selvom vi tager forældrehjælpen ud af billedet, kunne man vel sige det samme til hende

- "hvis andre karrierekvinder kan klare en karriere på toppen selvom de afholder barsel, så kan hun vel også?"


Men det kan hun jo også... hvis hun ville. Men det vil hun jo ikke, så...? Hun siger ikke at andre ikke må gå hjemme. Hun siger det ikke er noget for hende.

Når jeg skriver tvunget og en svag karrierekvinde, så er det udfra det at hun måske i bund og grund er enormt usikker på sig selv, og derfor er tvunget til at gøre som hun gør af frygt for at miste sin position. Hun udtaler jo selv i artiklen, at hvis hun ville have en forretning efter hun havde født, så var hun nødt til at være på.


"Usikre karrierekvinder" opnår ikke hvad hun allerede har opnået.

Det vil sige at hun ikke kan det, som andre karrierekvinder har kunnet....


Nej, det er en fejlkonklusion. I øvrigt er der allerede opremset flere grunde til, at din antagelse ikke holder til en prøvelse med Occams ragekniv.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 15. sep 2016, 10:12

Dikus skrev:Jeg er jo en af dem, der har arbejdet 70-80 timer om ugen i perioder. Men for det meste kun 60 timer. Personligt har jeg så valgt at afspadsere til 1:1,5 hvilket har givet laaaange ferier med ro og "spelthygge". Men selv uden den krølle, kan jeg sagtens se sådan en arbejdsuge være foreneligt med forældreskab, når man har fleksibilitet i arbejdet og ofrer alt andet.

Rolig morgen med barnet og på arbejde klokken ni.
Otte timers arbejde og hjemme 17.30 til et barn, hentet af faren, mad lavet og rengøring, højvand mm overstået. 2,5 time med ro til barnet, der går i seng klokken otte.
Mere arbejde fra 9-12. Så har man nået 11,5 times arbejde.

Gør man det fem gange om ugen, rammer man uden besvær 57,5 time. Derudover tager man weekendaftner i brug og rammer 65 timer, selvom man har holdt fri med barnet hele weekenden. Skal man over de 65 timer, så bruger man eftermiddagslure/sover mindre selv/barnet leger med venner/hygger med far...

Men det forudsætter jo, at faren ikke også lægger alle de timer på jobbet. Når begge forældre vil køre karriereræset på samme tid, får barnet jo ikke den tid med en forælder, som i den konstellation, du beskriver.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 10:15

Allmost_Famous skrev:
Dikus skrev:Jeg er jo en af dem, der har arbejdet 70-80 timer om ugen i perioder. Men for det meste kun 60 timer. Personligt har jeg så valgt at afspadsere til 1:1,5 hvilket har givet laaaange ferier med ro og "spelthygge". Men selv uden den krølle, kan jeg sagtens se sådan en arbejdsuge være foreneligt med forældreskab, når man har fleksibilitet i arbejdet og ofrer alt andet.

Rolig morgen med barnet og på arbejde klokken ni.
Otte timers arbejde og hjemme 17.30 til et barn, hentet af faren, mad lavet og rengøring, højvand mm overstået. 2,5 time med ro til barnet, der går i seng klokken otte.
Mere arbejde fra 9-12. Så har man nået 11,5 times arbejde.

Gør man det fem gange om ugen, rammer man uden besvær 57,5 time. Derudover tager man weekendaftner i brug og rammer 65 timer, selvom man har holdt fri med barnet hele weekenden. Skal man over de 65 timer, så bruger man eftermiddagslure/sover mindre selv/barnet leger med venner/hygger med far...

Men det forudsætter jo, at faren ikke også lægger alle de timer på jobbet. Når begge forældre vil køre karriereræset på samme tid, får barnet jo ikke den tid med en forælder, som i den konstellation, du beskriver.


Præcis.

Og så har jeg set alt for mange forhold gå i stykker på den der model. Og så risikerer man pludselig at stå som aleneforælder og få en hverdag til at fungere. :tie:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. sep 2016, 10:24

Lys skrev:
De fleste har nok fået deres børn inden de bliver partnere på advokatkontoret. Og de fleste ansatte (kvindelige) advokater tager barsel i et eller andet omfang er mit indtryk (ikke nødvendigvis målt i år). Mon ikke noget lignende gælder andre brancher - at man typisk skal op omkring de 40, før man når de øverste poster? Jeg forstår det sådan, at Eva Persson var omkring de 40, da hun fik sit barn og dertil selv etablerede sin del af advokatfirmaet for en del år siden, og så bliver hendes situation lidt usædvanlig.

Det er i hvert fald ikke sådan, at kvindelige partnere i advokatfirmaer generelt ikke har holdt barsel eller generelt ikke har børn, men de var måske ikke partnere, da de fik børnene.


Eva Persson var 28 da hun i 2001 blev uddannet jurist. 30 år, da hun i 2003 blev partner - direkte efter hendes fuldmægtig tid. Barnet blev født i slutningen af 2014.

Noget helt andet er så, om man skal helt op i øverste ledelseslag i en virksomhed, førend man er "karrierekvinde" (hader det udtryk...)? Eller om fx en ansat advokat eller revisor (eller whatnot) med lange arbejdsuger og ambitioner ikke også kan udfylde det prædikat (hvis man interesserer sig for at få det label).


Hun er jo også helt oppe i øverste ledelseslag. Hun er medejer og chef i virksomheden.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. sep 2016, 10:27

Allmost_Famous skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes meget godt den fremhævede sætning viser, at mange intet aner om, hvad det vil sige at være partner i et advokatfirma (eller sidde i lignende krævende stillinger). Hvis man vil forblive på toppen i sådan et job, så er det simpelthen bare ikke nok "at arbejde lidt hjemmefra mens barnet sover", så er man benhårdt på hele tide HELE dagen.

Men hvor meget kan hun så arbejde hvis barnet er med på kontoret? Mon ikke der er nogen, der skal passe ham der også?

fisken80 skrev:Og nej, jeg hopper simpelthen ikke på, at det er så utroligt skadeligt for barnet. Barnet HAR en primær omsorgsperson, det er bare ikke mor eller far, men bedstemor, det er altså ikke nødvendigvis en skidt ting.

Nej, det har barnet jo netop ikke. Barnet har den unge pige i huset, mormor, farfar, farmor, og så lidt mor og far. Det er ikke én bedstemor, der har været der fast. Hvis det var, ville jeg være tilbøjelig til at give dig lidt ret, men sådan forholder det sig jo ikke, ud fra hvad hun beskriver.


Som der står i en artikel, der allerede én gang er linket til: "Hjemme hos Eva Persson er mormor blevet den nye primære, og det er lidt usædvanligt, men ikke skadeligt, siger sundhedsplejersken."
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf ajnaM » 15. sep 2016, 10:28

Dikus skrev:
ajnaM skrev:
Præcis.

Og så har jeg set alt for mange forhold gå i stykker på den der model. Og så risikerer man pludselig at stå som aleneforælder og få en hverdag til at fungere. :tie:


Vores forhold gik jo i stykker efter 18 år. Nu ikke på grund af modellen. Men det har altså virket fint, også når jeg har været alene med barnet. Jeg har så betalt mig fra de manglende hænder. Det privillegie at kunne det, følger jo med.

Dertil kommer, at modellen har givet en far, der er knyttet til barnet som en "traditionel" mor. Og som ofrer alt det, vi andre gør for barnets skyld. Det giver nogle helt andre samarbejdsmuligheder at have to forældre, der er så engageret i et barns trivsel.

Men igen. Ja. Det kræver så at far netop prioriterer sådan, hvilket ikke er tilfældet i det omtalte eksempel. Jeg har også lavet en lille tilføjelse til det citerede indlæg med det, der var min pointe. Men som jeg glemte pga besøg :)

Jeg har hørt en del oplæg fra kvinder, der mener børn bare må passes i døgninstitutioner, så mor og far har tid til karrieren. Og jeg er bare nødt til at sige, at jeg aldrig, aldrig nogensinde skulle arbejde sammen med eller for så afstumpede mennesker.


Det var slet ikke din konstellation, jeg talte om. :kys: Du har jo netop haft en tilstedeværende far! Jeg er som sagt HELT ligeglad med, om det er far eller mor, der er mest hjemme. Jeg tror, far kan være mindst lige så god som mor.

De forhold, jeg har set, har været med to karriereforældre. Hvor forældrene begge har prioriteret arbejdet hver aften. Og tilmed meget rejseaktivitet osv, og hvor det langsomt er gledet fra hinanden.


Og så tænker jeg personligt igen, blandt andet ud fra erfaring med at være vokset op med børn, der er opdraget af au pairs, at det ikke er nogen særligt fed løsning på sigt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. sep 2016, 10:33

primle skrev:
Eva Persson udtaler selv at både hendes mor, mandens forældre og au pair har været inde over barnet. Det er IKKE at have en primærperson. Uanset hvad du så siger. Hendes mor har været på deltid og hans forældre flyttede ind lige efter fødslen. Det kan aldrig blive til at der er EN og det er den samme hele tiden.


Det er noget sludder. For det første kan et barn godt have en primærperson, selvom de sekundære også er meget til stede. I mange familier er det helt normalt at forældrene er primære, SELVOM bedsteforældre og evt. au pair vimser rundt meget af tiden. For det andet er det oplyst at mormoderen er primær person.


Du nævnte selv at Eva Persson ikke havde valgt at der skulle skrives en artikel om emnet. Det kommenterede jeg på.


Ja, for at imødegå dit argument om at Eva havde lavet artiklen for at bashe speltmødre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"