Kvinder og barsel.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:22

milisa skrev:
milisa skrev:
godtnavn skrev:Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.


Herinde, enig (med et par undtagelser). Men på facebooksiden? Nej, der synes jeg bestemt ikke, det lyder som om, folk havde været ligeglade, hvis bare faderen havde taget barslen.


Jeg tilføjer lige Avdotjas fremragende pointe: Det er korrekt, at folk ikke umiddelbart er så forargede herinde, men der er dælme mange, der kommer med "hvorfor fik hun børn"-kommentaren. Nu er ét eksempel selvfølgelig ikke brugbart til ret meget, men jeg har en kammerat, som efter 7 dage hjemme ikke gad mere barsel, så han tog tilbage på fuldtidsjob. Ikke én i omgangskredsen har sagt et kvæk til det. Min påstand er, at en mand, der havde fravalgt sin barsel til fordel for et spændende job (dvs ikke af nød), ikke havde fået I NÆRHEDEN af de samme kommentarer, som den her kvinde får.


Men der gik kvinden vel også hjemme? Jeg tror ikke kvinden havde fået kommentarer hvis det var en artikel der beskrev hvordan hun gik på arbejde og manden tog al barslen.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:24

Problemet er lidt at ansvaret defaulter til moderen. Det er okay hvis faderen tager hele barslen (eller det han kan, længere er ligestillingen jo heller ikke nået...), men hvis han ikke gør så virker det som om skytset først og fremmest retter sig mod moderen.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Akehurst2 » 13. sep 2016, 19:26

avdotja skrev:Problemet er lidt at ansvaret defaulter til moderen. Det er okay hvis faderen tager hele barslen (eller det han kan, længere er ligestillingen jo heller ikke nået...), men hvis han ikke gør så virker det som om skytset først og fremmest retter sig mod moderen.


Men det er jo også hende, der interviewes og har skarpe holdninger til det med egen og andres barsel og forældreskab?
7
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 19:30

avdotja skrev:
Allmost_Famous skrev:
avdotja skrev:Jeg bliver forarget over at folk bliver forarget.

Om ikke andet er det da et exceptionelt tydeligt bevis på at børn stadigvæk først og fremmest bliver anset som moderens ansvar - uanset hvad folk så ellers påstår når de bliver spurgt. Jeg er slet ikke i stand til at tælle de mænd som har haft 2 ugers barsel (eller mindre) - uden at der sørges for hverken aupair eller bedsteforældrehjælp til husholdningen af den grund.

Så læser du da ikke hvad folk skriver? Jeg ser ingen skrive, at det død og pine skal være moren, der holder barsel.


Så du (eller I er det jo reelt) tror, i ramme alvor, at hvis en far havde skrevet at han kun tog en uges barsel efter ferie og derefter havde fået hjælp af bedsteforældrene fordi moderen også arbejdede, ville han også blive høvlet ned på samme måde? Personligt har jeg et mistanke om at forargelsen stadig hovedsaligt ville ramme moderen.

Helt konkret her i tråden: Har du lagt mærke til hvor mange der her i tråden skriver noget i stil med Jeg forstår bare ikke hvorfor hun overhovedet får et barn, hvis hun alligevel ikke ønsker at tilbringe tid med det.? Det er jo præcis samme situation som fædre (vel og mærke være fædre som har lagt alt hvad der ikke er arbejde eller familie på hylden, for at få det til at hænge samme) der holder minimal eller ingen barsel (uanset om moderen så holder sin del eller ej), men jeg oplever godt nok ikke at de får samme kommentarer.

EDIT: "høvlet ned" hentyder ikke til denne tråd, men til de generelle reaktioner artiklen har fået andre steder. Folk har overordnet set haft en "ligestillingsvenlig"-tone herinde, men fornemmer stadigvæk en uheldig "men..."-stemning over mange af indlæggene.

Hvis en artikel med en far var med samme ordlyd, ville min holdning være den samme. Altså, hvis han sagde, at hverken ham eller moren holdt barsel og alt det der. Jeg er som sagt ligeglad med om en mor/far ikke holder barsel, så længe den anden gør.

Jeg tænker, at folk (mig selv inklusive) skriver "hun" fordi det altså er en kvinde, det handler om. Mere er der i hvert fald ikke i det fra min side.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:31

godtnavn skrev:Jeg synes altså jeg har hørt om mange fædre der har taget al barslen (hørt om som blandt venner og bekendte) og der er da aldrig nogen der har sagt noget, i hvert fald ikke hvad jeg har hørt om, tværtimod har flere andre fædre været misundelige på at de har "fået lov" til at få det hele. Fået lov i den forstand at de har måtte dele fordi deres kærester også har ønsket barsel.

Jeg er ret glad for vi har muligheden for begge at tage "al barslen".

Bare lige for en god ordens skyld: Fædre kan ikke tage al barselsorloven. 14 uger er reserveret til moderen uanset hvad faderen så kan eller vil.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:35

godtnavn skrev:Jeg synes altså jeg har hørt om mange fædre der har taget al barslen (hørt om som blandt venner og bekendte) og der er da aldrig nogen der har sagt noget, i hvert fald ikke hvad jeg har hørt om, tværtimod har flere andre fædre været misundelige på at de har "fået lov" til at få det hele. Fået lov i den forstand at de har måtte dele fordi deres kærester også har ønsket barsel.

Jeg er ret glad for vi har muligheden for begge at tage "al barslen".


Jeg har da også hørt om fædre, der tager al barslen, men det er jo ikke det, jeg taler om. Jeg taler om, hvordan man IKKE høre om, at mænd får skyld for deres børns psykiske deroute, hvis de vælger IKKE at holde deres barsel.

Jeg kan godt høre, at du mener, at hele humlen i denne konkrete sag er, at ingen af forældrene går hjemme. MIN pointe er bare, at jeg tror, det er LIGEGYLDIGT, om faderen gik hjemme eller ej: Det, at moderen, fravælger sin barsel til fordel for sit job, er udslagsgørende. Det ved jeg godt, du ikke tror, men det tror jeg altså! :)

Akehurst, jeg kan umiddelbart godt være enig med dig i, at nogle reaktioner er forårsaget af hendes fordømmende tone. Jeg mener så bare ikke, at en fordømmende tone "giver ret til" at begynde at beskylde damen for at skade sit barn.
1
Tally-ho
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 19:35

Milisa, hvor ser du al den fordømmelse herinde?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Lys » 13. sep 2016, 19:36

godtnavn skrev:
milisa skrev:
milisa skrev:
godtnavn skrev:Jeg tror vitterlig ingen ville sige noget hvis det faren der tog barslen, det har jeg set flere gange. Det folk er forargede over er jo at ingen af forældre tager barslen. Jeg tænker nøjagtig det samme om faren som om moren.


Herinde, enig (med et par undtagelser). Men på facebooksiden? Nej, der synes jeg bestemt ikke, det lyder som om, folk havde været ligeglade, hvis bare faderen havde taget barslen.


Jeg tilføjer lige Avdotjas fremragende pointe: Det er korrekt, at folk ikke umiddelbart er så forargede herinde, men der er dælme mange, der kommer med "hvorfor fik hun børn"-kommentaren. Nu er ét eksempel selvfølgelig ikke brugbart til ret meget, men jeg har en kammerat, som efter 7 dage hjemme ikke gad mere barsel, så han tog tilbage på fuldtidsjob. Ikke én i omgangskredsen har sagt et kvæk til det. Min påstand er, at en mand, der havde fravalgt sin barsel til fordel for et spændende job (dvs ikke af nød), ikke havde fået I NÆRHEDEN af de samme kommentarer, som den her kvinde får.


Men der gik kvinden vel også hjemme? Jeg tror ikke kvinden havde fået kommentarer hvis det var en artikel der beskrev hvordan hun gik på arbejde og manden tog al barslen.


Nej, så havde manden til gengæld svømmet i ros over at han var så god en far, at han valgte at holde lang barsel med sit barn... :-P

Hun har selv delt artiklen på sin egen Facebook, og det er jo selvfølgelig hendes venner, men jeg studsede alligevel over, at hun nærmest bliver tiljublet over den korte barsel (næsten ligesom mænd, der holder lang barsel ;) ). Det er altså også sært - det er vel helt neutralt om man holder kort eller lang barsel. Det er det i hvert fald for mig, så længe en af forældrene tager sig af barnet.

En anden ting jeg hæfter mig ved er den indbyggede præmis, jeg læser i hendes udsagn om, at man skal holde meget kort barsel for at kunne fastholde sin karriere og alternativet er 9-16 på jobbet pga 3 barsler af 1 års varighed. Så sort/hvidt er det jo ikke for de fleste. Det er nok naturligt, at lang barsel kan forsinke en karriereudvikling, men et arbejdsliv er langt så mon ikke de fleste, der ønsker det og har evner til det, kan få den karriere de ønsker. Jeg kender da i hvert fald masser af kvinder (også i advokatbranchen), der har gode jobs OG har holdt barsel i 6-10 mdr eller noget i den stil. Men det er klart, at når man er selvstændig i så lille en virksomhed som hendes, så er det svært at være væk længe.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2016, 19:38

avdotja skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes altså jeg har hørt om mange fædre der har taget al barslen (hørt om som blandt venner og bekendte) og der er da aldrig nogen der har sagt noget, i hvert fald ikke hvad jeg har hørt om, tværtimod har flere andre fædre været misundelige på at de har "fået lov" til at få det hele. Fået lov i den forstand at de har måtte dele fordi deres kærester også har ønsket barsel.

Jeg er ret glad for vi har muligheden for begge at tage "al barslen".

Bare lige for en god ordens skyld: Fædre kan ikke tage al barselsorloven. 14 uger er reserveret til moderen uanset hvad faderen så kan eller vil.


Og moren kan ikke tage de to uger der er øremærket faren. Mente naturligvis alt det han kan som vidst er omkring 8 måneder som jo er lang tid, og mange tager kortere barsel end det i alt, der kan jo fås pasning fra barnet er 6 måneder.

Altså helt fair burde der ikke være øremærket barsel, ville ønske min kæreste kunne tage de 14 uger ekstra :)
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 19:38

Allmost_Famous skrev:Milisa, hvor ser du al den fordømmelse herinde?


Jeg har nu i TO indlæg gjort opmærksom på, at jeg udtaler mig om kommentarerne på facebook. Jeg har i samme to indlæg understreget, at med særdeles få undtagelser virker folk herinde ikke så fordømmende. Så svaret på dit spørgsmål er: Med enkelte undtagelser, ingen steder....
0
Tally-ho
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Allmost_Famous » 13. sep 2016, 19:40

milisa skrev:
Allmost_Famous skrev:Milisa, hvor ser du al den fordømmelse herinde?


Jeg har nu i TO indlæg gjort opmærksom på, at jeg udtaler mig om kommentarerne på facebook. Jeg har i samme to indlæg understreget, at med særdeles få undtagelser virker folk herinde ikke så fordømmende. Så svaret på dit spørgsmål er: Med enkelte undtagelser, ingen steder....

Det er så nok de der undtagelser, jeg efterspørger.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf avdotja » 13. sep 2016, 19:52

Akehurst2 skrev:
avdotja skrev:Problemet er lidt at ansvaret defaulter til moderen. Det er okay hvis faderen tager hele barslen (eller det han kan, længere er ligestillingen jo heller ikke nået...), men hvis han ikke gør så virker det som om skytset først og fremmest retter sig mod moderen.


Men det er jo også hende, der interviewes og har skarpe holdninger til det med egen og andres barsel og forældreskab?

Nu har jeg lige læst artiklen igennem igen og jeg ser altså ikke de skarpe holdninger til andres barsel (eller det overlegne og bedrevidende toneanfald som andre nævner for den sags skyld), der står da netop at hun har respekt og forståelse for andres valg om at tage et års barsel og efterfølgende arbejde 9-16

Nu er jeg, som tidligere nævnt, af den overbevisning at en far ikke havde fået samme reaktioner. Om noget, gætter jeg på at han nærmere ville have fået ros for at hellige sig familien i sådan en grad at han havde droppet både marathonløb og film siden barnets fødsel - og at moderen derudover havde fået en del mindre pæne ord med på vejen. Det kan jeg selvfølgelig ikke bevise i og med at jeg ikke kender til en sammenlignelig artikel med en far, hvor moderen heller ikke tog barsel. Måske fordi vi ikke spørger mænd om den slags? Måske fordi vi automatisk går ud fra at moderen selvfølgelig må have taget barsel når faderen ikke gjorde?
For tallene taler jo deres tydelig sprog. I 2013 tog fædre i gennemsnit 36 dages orlov hvoraf 21 dage foregik samtidig med moderen, mens mødrene i snit tog mere end 8 gange så meget, nemlig 292 dage. Hvis du tror at den gennemsnitlige dansker kun har et skuldertræk til overs for den opførsel der så tydeligt strider imod de gængse normer, så er din tiltro til danskerne større end min.
5
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf milisa » 13. sep 2016, 20:05

Allmost_Famous skrev:
milisa skrev:
Allmost_Famous skrev:Milisa, hvor ser du al den fordømmelse herinde?


Jeg har nu i TO indlæg gjort opmærksom på, at jeg udtaler mig om kommentarerne på facebook. Jeg har i samme to indlæg understreget, at med særdeles få undtagelser virker folk herinde ikke så fordømmende. Så svaret på dit spørgsmål er: Med enkelte undtagelser, ingen steder....

Det er så nok de der undtagelser, jeg efterspørger.


Fair nok, men i og med du skriver "al den fordømmelse", hvor du indikerer, at JEG har påstået, at der herinde har været MEGET fordømmelse, så var det jo lidt svært at vide, at det var det, du fiskede efter. Se kiks for yderligere.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Delfin » 13. sep 2016, 20:09

Lys skrev:Nej, så havde manden til gengæld svømmet i ros over at han var så god en far, at han valgte at holde lang barsel med sit barn... :-P.


Jeg ved ikke, om det er fordi, jeg arbejder på en pædagogisk arbejdsplads, men jeg har hverken hørt det nedgjort eller rost i høje toner, at en mandlig kollega er på lang barsel, hverken fra kolleger, beboere eller forældre. Det er bare farvel, vi ses og god fornøjelse.
3
14 11 14
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Kvinder og barsel.

Indlægaf Lys » 13. sep 2016, 20:19

Delfin skrev:
Lys skrev:Nej, så havde manden til gengæld svømmet i ros over at han var så god en far, at han valgte at holde lang barsel med sit barn... :-P.


Jeg ved ikke, om det er fordi, jeg arbejder på en pædagogisk arbejdsplads, men jeg har hverken hørt det nedgjort eller rost i høje toner, at en mandlig kollega er på lang barsel, hverken fra kolleger, beboere eller forældre. Det er bare farvel, vi ses og god fornøjelse.


Bemærkningen var ikke ment så alvorligt, men jeg har oplevet, at mænd i min omgangskreds/mandlige kolleger fra arbejdsgiver har hørt om hvor ubelejligt det var, at de var væk i 10-12 uger (kvinder, der var væk længere fik ikke samme klagesang) og/eller i øvrigt (altså ikke fra arbejdsgiver;)) er blevet rost for deres engagement i barnet pga barslen.

Jeg tror i høj grad at det har sammenhæng med bl.a. branchen hvordan andre reagerer på mænds barsel - det lyder som om, at man har en god kultur på området i din branche!
2

Tilbage til "Livets forhold"