Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Fru Sunshine » 19. sep 2016, 06:00

Torn skrev:
Fru Sunshine skrev:Nå, men jeg hører så til dem, der gladeligt sendte ham til Svalbard til de sultne isbjørne.


Sådan, helt oprigtigt? Går du politisk ind for dødsstraf og tortur?

Næh, men jeg går ind for glade isbjørne.

Sådan alvorligt talt, så er jeg stadig i følelsernes vold, når det handler om det, han har gjort, men som udgangspunkt nej, så går jeg ikke ind for hverken det ene eller det andet.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Fru Sunshine » 19. sep 2016, 06:00

Oveditlevsen skrev:
Fru Sunshine skrev:Nå, men jeg hører så til dem, der gladeligt sendte ham til Svalbard til de sultne isbjørne.

Det tror jeg ikke på.

Naaaaah, det er nok også en smule overdrevet.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf én-to-fire » 19. sep 2016, 08:34

Jeg håber han bliver dømt for drab. Når man forsætligt hopper på et andet menneskes hoved - vel at mærke så alle knoglerne brækker - må man være klar over, at det med stor sandsynlighed medfører døden for den person hvis hoved man tramper på. Medmindre man er så mentalt uformående at man ikke kan forstå konsekvenserne af sine handlinger, hvilket intet jo tyder på er tilfældet i denne sag.

Han har ganske givet haft en rigtig skidt barndom, men det i sig selv fritager heldigvis ikke for strafansvar. Viser en mentalundersøgelse at han vil få gavn af en behandlingsdom skal han selvfølgelig have det, men stadig bag tremmer. Manden er jo tydeligvis farlig. At beskrive ham som værende 'ude af balance' og forsvare at han ikke nødvendigvis havde til hensigt at dræbe pigen, synes jeg i den grad forklejner sagens alvor.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2016, 09:11

én-to-fire skrev:Jeg håber han bliver dømt for drab. Når man forsætligt hopper på et andet menneskes hoved - vel at mærke så alle knoglerne brækker - må man være klar over, at det med stor sandsynlighed medfører døden for den person hvis hoved man tramper på. Medmindre man er så mentalt uformående at man ikke kan forstå konsekvenserne af sine handlinger, hvilket intet jo tyder på er tilfældet i denne sag.

Han har ganske givet haft en rigtig skidt barndom, men det i sig selv fritager heldigvis ikke for strafansvar. Viser en mentalundersøgelse at han vil få gavn af en behandlingsdom skal han selvfølgelig have det, men stadig bag tremmer. Manden er jo tydeligvis farlig. At beskrive ham som værende 'ude af balance' og forsvare at han ikke nødvendigvis havde til hensigt at dræbe pigen, synes jeg i den grad forklejner sagens alvor.


Jeg tror det var mig, der skrev, at han var ude af balance. Når jeg skrev sådan er det fordi jeg ikke aner om han er psykisk syg, havde en psykose eller noget helt tredje eller fjerde. Og jeg vil ikke slynge en eller anden diagnose ud når jeg ikke er psykolog/psykiater og aldrig har undersøgt manden.
Det kan også være, at man ender med at vurdere, at han var ved sine fulde fem, men i jalousiens vold, så er man stadig mentalt ude af balance og har brug for hjælp, men man kan sandsynligvis idømmes normal straf.

Om drabet var forsætligt eller ej vil jeg lade det være op til jurister og dommer at vurdere.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 10:15

én-to-fire skrev:Jeg håber han bliver dømt for drab. Når man forsætligt hopper på et andet menneskes hoved - vel at mærke så alle knoglerne brækker - må man være klar over, at det med stor sandsynlighed medfører døden for den person hvis hoved man tramper på. Medmindre man er så mentalt uformående at man ikke kan forstå konsekvenserne af sine handlinger, hvilket intet jo tyder på er tilfældet i denne sag.


Det lyder ellers ret plausibelt i mine ører, at manden er gået bersærk. Og når man går bersærk, tænker og vurderer man ikke rationelt. Så er man ude af kontrol, drevet af en blodrus. Man kan godt gå bersærk i enkeltstående tilfælde, uden at være mentalt uformående til daglig.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf én-to-fire » 19. sep 2016, 11:26

Advocatus-Diaboli skrev:
én-to-fire skrev:Jeg håber han bliver dømt for drab. Når man forsætligt hopper på et andet menneskes hoved - vel at mærke så alle knoglerne brækker - må man være klar over, at det med stor sandsynlighed medfører døden for den person hvis hoved man tramper på. Medmindre man er så mentalt uformående at man ikke kan forstå konsekvenserne af sine handlinger, hvilket intet jo tyder på er tilfældet i denne sag.


Det lyder ellers ret plausibelt i mine ører, at manden er gået bersærk. Og når man går bersærk, tænker og vurderer man ikke rationelt. Så er man ude af kontrol, drevet af en blodrus. Man kan godt gå bersærk i enkeltstående tilfælde, uden at være mentalt uformående til daglig.


De fleste drab begås jo i en tilstand af stærk sindsoprivelse, og ikke som nøje planlagte mord. At manden er gået 'bersærk' og er drevet af en blodrus under gerningen betyder heldigvis ikke, at han ikke som udgangspunkt kan dømmes for drab. For han burde vide, at han med stor sandsynlighed slår kvinden ihjel når han tramper på hendes hoved, uanset hvor optændt han er i kampens hede. Men vi må jo se hvad retten finder frem til omkring hans mentale tilstand.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Luffegås » 19. sep 2016, 11:49

Nogen må have svigtet ham i hele sin opvækst, det er som regel det der ligger til grund for jalousi.. At man føler sig fravalgt, at man er bange for igen at være alene, ikke være tilstrækkelig, og ikke nok..
Men det er bare ikke en undskyldning til jeg vil have ondt af ham. Han må have været blæst langt ud på stoffer, for at kunne hoppe på hendes hoved, eller også har han villet gøre hende SÅ ondt som muligt. Og det er uhyggeligt..
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 13:20

én-to-fire skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
én-to-fire skrev:Jeg håber han bliver dømt for drab. Når man forsætligt hopper på et andet menneskes hoved - vel at mærke så alle knoglerne brækker - må man være klar over, at det med stor sandsynlighed medfører døden for den person hvis hoved man tramper på. Medmindre man er så mentalt uformående at man ikke kan forstå konsekvenserne af sine handlinger, hvilket intet jo tyder på er tilfældet i denne sag.


Det lyder ellers ret plausibelt i mine ører, at manden er gået bersærk. Og når man går bersærk, tænker og vurderer man ikke rationelt. Så er man ude af kontrol, drevet af en blodrus. Man kan godt gå bersærk i enkeltstående tilfælde, uden at være mentalt uformående til daglig.


De fleste drab begås jo i en tilstand af stærk sindsoprivelse, og ikke som nøje planlagte mord.


Der er enorm forskel på at slå ihjel i affekt og at slå ihjel under bersærkergang. Det er på ingen måde samme grad af sindsoprivelse.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Æble » 19. sep 2016, 18:39

Hvad er forskellen på uagtsomt manddrab og vild med døden til følge i denne sammenhæng?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. sep 2016, 19:40

Æble skrev:Hvad er forskellen på uagtsomt manddrab og vild med døden til følge i denne sammenhæng?


Hvad mener du?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf D.itsen » 19. sep 2016, 20:59

girl_beat skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Mandens forsvarer Annette Petersen er tilfreds med, at han er varetægtsfængslet på særlig bestyrket mistanke om vold med døden til følge og ikke manddrab. Min klient er utroligt berørt og har bedt mig sige, at han ikke havde til hensigt at slå hende ihjel, og han har bedt mig appellere til pressen om at lade familien være i fred. Det betyder rigtig meget for ham, siger hun.

Anklager Julie Hincheli Hejlesen havde begæret manden varetægtsfængslet på en sigtelse for manddrab og ikke kun for vold med døden til følge, men hun tager dommerens afgørelse til efterretning.


Jeg er principielt mod den hetz, folk starter på Facebook med deres eget rasende udgangpunkt som grund til at 'tage sig af gerningsmanden'. Men at det betyder meget for ham, "at pressen vil lade hans familie være i fred", kan jeg egentlig godt skide højt og flot på. Han har tilsværtet sin familie og - sandsynligvis - efterladt dem i lige så stort chok som pigens familie, så hvad der betyder noget for HAM, er overhovedet ikke relevant i denne sag...

Der står da ikke noget om at det er hans familie, han ønsker skal have fred. Jeg læser det som hendes familie
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Æble » 20. sep 2016, 04:28

Advocatus-Diaboli skrev:
Æble skrev:Hvad er forskellen på uagtsomt manddrab og vild med døden til følge i denne sammenhæng?


Hvad mener du?


Hvad gør udslaget om det er det ene eller andet i en sag som denne? Han har banket hende ihjel, hvad afgør om det var vold med døden til følge (hvilket det tydeligvis minimum er) eller uagtsomt manddrab (han slog hende ihjel men det var ikke med vilje hun skulle dø). Min forståelse i parentes, som muligvis ikke er korrekt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. sep 2016, 09:35

Æble skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Æble skrev:Hvad er forskellen på uagtsomt manddrab og vild med døden til følge i denne sammenhæng?


Hvad mener du?


Hvad gør udslaget om det er det ene eller andet i en sag som denne? Han har banket hende ihjel, hvad afgør om det var vold med døden til følge (hvilket det tydeligvis minimum er) eller uagtsomt manddrab (han slog hende ihjel men det var ikke med vilje hun skulle dø). Min forståelse i parentes, som muligvis ikke er korrekt.


Han slog hende jo ikke ihjel, da han var sammen med hende. Han gav hende tæsk, og så gik han. Hun døde først flere timer senere på hospitalet, da lægerne besluttede at slukke for respiratoren. Det taler for vold med døden til følge. Hvis han havde slået hende helt ihjel og så bagefter var gået, havde det talt for at det var drab.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf Æble » 20. sep 2016, 11:38

Advocatus-Diaboli skrev:
Æble skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Æble skrev:Hvad er forskellen på uagtsomt manddrab og vild med døden til følge i denne sammenhæng?


Hvad mener du?


Hvad gør udslaget om det er det ene eller andet i en sag som denne? Han har banket hende ihjel, hvad afgør om det var vold med døden til følge (hvilket det tydeligvis minimum er) eller uagtsomt manddrab (han slog hende ihjel men det var ikke med vilje hun skulle dø). Min forståelse i parentes, som muligvis ikke er korrekt.


Han slog hende jo ikke ihjel, da han var sammen med hende. Han gav hende tæsk, og så gik han. Hun døde først flere timer senere på hospitalet, da lægerne besluttede at slukke for respiratoren. Det taler for vold med døden til følge. Hvis han havde slået hende helt ihjel og så bagefter var gået, havde det talt for at det var drab.


Tak for forklaring. Så det kommer an på om han vidste at hun var død på det tidspunkt han forlader hende? Betyde det ikke noget om det var sandsynligt at hun ville dø af skaderne?
1
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Endnu en psykopat til evig opbevaring..

Indlægaf MyGirl » 20. sep 2016, 12:42

Nu er det længe siden, jeg har haft strafferet, så kan sagtens huske forkert, men kan virkelig ikke se, hvordan dette kan falde ind under anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab. Der er vel intet som helst uagtsomt over denne situation. Og selv hvis det kan, så er der vel ikke tvivl om, at der (også) er tale med vold med døden til følge? - allerede derfor må det "uagtsomme manddrab" vel så kunne rummes i den "strengere" bestemmelse om vold med døden til følge (efter det der strafferetlige princip, jeg ikke kan huske, hvad hedder)? Eller er min barnelærdom helt tabt?

Er der virkelig i sagen snak om uagtsomt manddrab, eller er det opstået her i tråden?

Kan ikke se, det kan være andet end enten vold med døden til følge eller manddrab, alt efter om man kan løfte bevisbyrden for forsæt til drab.
1

Tilbage til "Livets forhold"