Maskulint og feminint

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Anilara » 7. okt 2016, 13:20

Personligt har jeg ikke så store problemer med at dele ting skarpt op, da jeg som kvinde sagtens kan lave og lide mange (hvad jeg synes er) maskuline ting, uden jeg finder det forkert eller underligt.

Jeg tror måske stadig bare det er mere tabu, hvis nogle mænd laver og kan lide (hvad jeg/mange synes er) feminine ting.

Jeg synes klart at konkurrence og vægtløftning er ret maskulint. Men det gør mig ikke til mindre kvinde at jeg kan lide det.
Og jeg synes klart at røde hjerter og babyfødder er feminint. Men det betyder ikke at mænd, som kan lide det, er mindre mænd, i min verden.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 7. okt 2016, 13:31

Mænd kan godt lide tanken om, at der er visse forskelle.

Kvinder er mere skiftevis for og imod. :fløjt:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf godtnavn » 7. okt 2016, 14:21

Maskulint: en mand der gør det
Feminint: en kvinde der gør det

Jeg kunne faktisk ikke komme på en ting (udover de åbenlyse fysiske fødsel/have en pik/have bryster osv) som ikke kan være begge dele.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Sangius » 7. okt 2016, 14:42

Det er feminint at sidde med benene over kors. Selvfølgelig kan en mand også gøre det, men det gør det ikke maskulint.
Det samme gør sig gældende for f.eks. høje hæle.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 7. okt 2016, 16:12

Falstria skrev:[...] et lyserødt jakkesæt er maskulint. [...]

Aarh, det ved jeg nu ikke rigtigt ... :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 8. okt 2016, 13:47

Jeg har spekuleret lidt på ... de af jer, som mener, der ikke er nogen forskel: hvordan stiller I jer til det, der er meget oppe i tiden, med folk der "føler sig fanget i en forkert krop" og vil skifte køn? :gruble:

Det må jo i princippet være det rene pjat ud fra det synspunkt, at der ikke er anden forskel end de rent konstaterbare fysiske?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 13:52

dgd2007 skrev:Jeg har spekuleret lidt på ... de af jer, som mener, der ikke er nogen forskel: hvordan stiller I jer til det, der er meget oppe i tiden, med folk der "føler sig fanget i en forkert krop" og vil skifte køn? :gruble:

Det må jo i princippet være det rene pjat ud fra det synspunkt, at der ikke er anden forskel end de rent konstaterbare fysiske?


Jeg har også meget svært ved at sætte mig ind i det, men det gør det ikke til pjat for mig. Jeg kan godt rumme andres selvforståelse, selvom jeg ikke kan relatere til den.
Noget helt andet er så, at jeg personligt tror, at mange transkønnede ville have det lettere i en mindre kønsopdelt verden.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 8. okt 2016, 15:39

Jeg hørte engang en diskussion mellem nogle håndboldtrænere, der havde prøvet begge dele, om forskellen mellem at træne herre- og damehold.
Jeg kan ikke huske det hele, men de var i hvert fald enige om, at herrene kunne man skælde hæder og ære fra, og "tag jer nu sammen!" og så give dem instrukserne. Med dameholdene skulle man gøre meget mere ud af at rose og opmuntre - og så give dem instrukserne.

Camilla Andersen, der var spiller dengang, sagde, at det var rigtigt.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf godtnavn » 8. okt 2016, 16:02

dgd2007 skrev:Jeg har spekuleret lidt på ... de af jer, som mener, der ikke er nogen forskel: hvordan stiller I jer til det, der er meget oppe i tiden, med folk der "føler sig fanget i en forkert krop" og vil skifte køn? :gruble:

Det må jo i princippet være det rene pjat ud fra det synspunkt, at der ikke er anden forskel end de rent konstaterbare fysiske?


Jeg synes der er forskel, jeg mener bare at de fleste ting kan gøres både maskulint, feminint og neutralt, f.eks. er det ikke nødvendigvis maskulint at hugge brænde, det kan det være, men hugger en kvinde brænde ser jeg det ikke som noget maskulint. Ved ikke om det giver mening?

Jeg har en god ven der har skiftet køn (før jeg mødte ham, har aldrig kendt ham som andet end mand), samt kærestens niece vil gerne (kalder hende stadig hun da hun ikke er klar til at tage skiftet endnu så hele familien ved det ikke, derfor skal jeg helst ikke komme til at sige han når de er der, og holder, efter hendes ønske, fast i hun indtil videre). Bare fordi jeg ikke synes der er noget der kun er det ene eller det andet gør ikke at jeg f.eks. ikke selv føler mig som kvinde, og havde jeg en pik ville jeg uden tvivl ønske at skifte køn. Sådan tror jeg de fleste har det, selvom de siger der ikke er forskel ville de næppe være glad for at have de omvendte kønsdele end de har i dag, så de har alligevel et køn.
0
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Kisser » 8. okt 2016, 20:35

dgd2007 skrev:Jeg har spekuleret lidt på ... de af jer, som mener, der ikke er nogen forskel: hvordan stiller I jer til det, der er meget oppe i tiden, med folk der "føler sig fanget i en forkert krop" og vil skifte køn? :gruble:

Det må jo i princippet være det rene pjat ud fra det synspunkt, at der ikke er anden forskel end de rent konstaterbare fysiske?


Altså selvf. er der forskel på mænd og kvinder, men jeg er ikke sikker på at den er så stor eller nødvendigtvis er så skarpt optrukket, som vi gerne vil gøre det til. Vi har det med at tænke i dikotomier: Maskulint - feminint, aktivt - passivt, sort - hvidt. Men hvem siger at det er sådan? Måske er det i højere grad et kontinuum, hvor mænd "gennemsnitligt set" befinder sig i den ene ende, kvinder "gennemsnitligt set" befinder sig i den anden ende mens individerne placerer sig imellem hinanden i et stort virvar.

Jeg synes f.eks. at omsorgsfuldhed kan være både super feminint og super maskulint, alt efter om det er en kvinde eller en mand, der udviser omsorgen. Og jeg synes, at det er en egenskab som er SUPER tiltrækkende hos mænd.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Anilara » 9. okt 2016, 09:28

Men det er jo forskelligt hvordan man føler.
Jeg føler mig mindre kvindelig, men det ser jeg ikke som et problem, for synes ikke det er negativt at være mindre kvindelig end gennemsnittet.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2016, 10:03

DenSyngendeLussing skrev:This. De klassiske maskuline og feminine dyder kommer jo ikke ud af ingenting. Det er også helt fint, at der eksisterer stereotyper om både mænd og kvinder - det passer jo f.eks., at kvinder (i reglen) kan lide tøj og sko, og helst vil tale om alting, og at mænd (i reglen) kan lide powertools og biler, og helst ikke vil tale om alting. Det er stereotyper, ja, men det er også sandt.

Problemet opstår, når stereotyperne begrænser individdet. For selvom kønnene hver især har nogle overordnede træk, der går igen, så er mennesker jo komplekse. Derfor skal en mand have lov til at interessere sig for tøj og sko, tage barsel eller tale om følelser uden at blive betragtet som mindre mandig. En kvinde skal have lov til at elske biler og powertools, eller prioritere karriere over familie uden at blive betragtet som mindre kvindelig. Langt de fleste af os ligger jo alligevel og roder rundt et sted i midten.

Det er jeg sådan set ret enig i. Og jeg vil også sige mht. sidste afsnit, at de begrænsninger, stereotyperne lægger, trods alt er meget mindre snærende, end da jeg voksede op (f. 1954). Dengang var der mange, mange flere ting, man "ikke kunne", hvis man var det ene eller andet køn. Og det var ikke kun "mænd, der undertrykte kvinder", sådan som dele af kvindebevægelserne fremstillede det. Jeg har faktisk stadig i øret adskillige eksempler på kvinder, der meget bombastisk fastslog, at dette eller hint kunne/burde en kvinde ikke gøre. :)

Men noget andet er, at begge parter vel også til dels håber på, at den anden så at sige dækker de områder, der ikke er ens egen stærkeste side. Og på den måde bliver det jo en rar ting, at man har lidt forskellige "fokusområder".
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 10:10

dgd2007 skrev:Det er jeg sådan set ret enig i. Og jeg vil også sige mht. sidste afsnit, at de begrænsninger, stereotyperne lægger, trods alt er meget mindre snærende, end da jeg voksede op (f. 1954). Dengang var der mange, mange flere ting, man "ikke kunne", hvis man var det ene eller andet køn. Og det var ikke kun "mænd, der undertrykte kvinder", sådan som dele af kvindebevægelserne fremstillede det. Jeg har faktisk stadig i øret adskillige eksempler på kvinder, der meget bombastisk fastslog, at dette eller hint kunne/burde en kvinde ikke gøre. :)

Men noget andet er, at begge parter vel også til dels håber på, at den anden så at sige dækker de områder, der ikke er ens egen stærkeste side. Og på den måde bliver det jo en rar ting, at man har lidt forskellige "fokusområder".


Tænker du her indenfor rammerne af et (heteroseksuelt) forhold eller generelt?
Der er mange ting, jeg ikke kan finde ud af, hvilket så kan skyldes manglende evner, eller at jeg bare aldrig har dygtiggjort mig indenfor området, men jeg er personligt ligeglad med, om dem, der mestrer det, jeg ikke kan finde ud af, er mænd eller kvinder. Bare nogen kan det.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 11:03

DenSyngendeLussing skrev:
Problemet opstår, når stereotyperne begrænser individdet. For selvom kønnene hver især har nogle overordnede træk, der går igen, så er mennesker jo komplekse. Derfor skal en mand have lov til at interessere sig for tøj og sko, tage barsel eller tale om følelser uden at blive betragtet som mindre mandig. En kvinde skal have lov til at elske biler og powertools, eller prioritere karriere over familie uden at blive betragtet som mindre kvindelig. Langt de fleste af os ligger jo alligevel og roder rundt et sted i midten.


Jeg har svært ved at se hvorfor mænd SKAL kunne gøre kvindelige ting, og samtidig SKAL kunne kræve ikke at blive betragtet som mindre maskulin i andres øjne? Og vice versa med kvinder og mandlige ting.

Jeg kan heller ikke se hvordan mit stereotype syn på et individ begrænser dette individ? Hvad bliver personen begrænset i, som individet godt ville kunne uden mit stereotype syn?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Maskulint og feminint

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2016, 11:18

DetSorteCirkus skrev:Tænker du her indenfor rammerne af et (heteroseksuelt) forhold eller generelt?
Der er mange ting, jeg ikke kan finde ud af, hvilket så kan skyldes manglende evner, eller at jeg bare aldrig har dygtiggjort mig indenfor området, men jeg er personligt ligeglad med, om dem, der mestrer det, jeg ikke kan finde ud af, er mænd eller kvinder. Bare nogen kan det.

Ah, jeg tænkte først og fremmest på et forhold.
Men altså, det gjorde sig da også gældende inden for min branche (it), hvor der er en del kønsopdeling - selvom det jo er et område, der er vokset frem samtidig med ligestillingsfokusset.
0

Tilbage til "Livets forhold"