Tænder I mange stearinlys?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf LadyFox » 8. okt 2016, 17:10

Nej. Før i tiden var jeg ryger der røg inde, og der så jeg ingen grund til at forurene mit hjem endnu mere, nu er jeg kun passiv ryger men føler stadig ikke for et dårligere indeklima. Når vi flytter bliver rygning indenfor forbudt, og så vil jeg hellere have et godt indeklima end at begynde en ny last.

Jeg er ikke fanatisk, så det sker da jeg tænder et lys i løbet af vinteren - og endda også et par lys nytårs aften, men ikke noget vildere end det.
0
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Pandesteg » 8. okt 2016, 17:13

Mange og mange. Vi har som regel 3-5 fyrfadslys tændt om aftenen. Bloklys er skiftet ud med de batteridrevne med timer. Forskellen er ikke stor og det er genialt, når man har lanterner/lyshuse stående højt.
Jeg springer virkelig op og falder ned på, at det er så faaaarligt at have stearinlys tændt. Jeg er eksryger og hvis jeg får noget med lungerne, så bliver det nok nærmere pga smøgerne (eller fordi jeg cykler i ekstremt biltætte områder hver eneste dag) end pga. et par skaldede stearinlys.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf paint » 8. okt 2016, 17:14

Vi har en hel del af disse LED-lys. Lidt på afstand er de ikke til at skelne fra rigtige stearinlys (som vi dog også har et par stykker af)

Billede

Billede
Senest rettet af paint 8. okt 2016, 17:18, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf lulu-p » 8. okt 2016, 17:17

Sophies-mor skrev:
lulu-p skrev:I vinterhalvåret har vi et bloklys på spisebordet. Det er tændt under måltiderne. I julemåneden har vi også en adventskrans.
De store børn må gerne have et enkelt fyrfadslys i stage stående på deres værelser om aftenen, men de gør det meget sjældent. De er gladere for lyskæder, som de så har hængende hele året.

Det er tradition hos os at sætte et bloklys på bordet den 1. September. Det er udelukkende for hyggens skyld og partikelforureningen tænker vi ikke over. Vi bor så midt i en by, så det ene stearinlys fra eller til gør nok ikke den store forskel.

Jeg forstår så ikke dem, som bruger stearinlys som varmekilde. Så meget varme er der altså ikke stearinlys, og boligerne har bedst af at blive varmet ordentligt op. Jeg tænker ofte at de penge folk sparer ved at undlade at varme deres boliger ordentligt op, dem kan de så senere bruge til at bekæmpe fugt og skimmelsvamp.

Hvorfor 1.september?


Det er den første dag i efteråret.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
ninjabolette
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf ninjabolette » 8. okt 2016, 17:49

https://www.bolius.dk/forskere-advarer- ... lys-24668/

Måske bliver stearinlys de nye smøger? Noget, der på et tidspunkt var helt almindeligt og ikke noget man tænker over, til at blive et socialt no-go? Det bliver interessant at se om 10-20 år.
5
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Persnikedy » 8. okt 2016, 18:02

Jeg elsker sterinlys, men glemmer at tænde dem

Jeg har et par falske sterinlys som køre på batteri som jeg tænder juleaften når jeg forlader hytten for at det ser ud som om her er nogen... for der er da ingen der er dumme nok til at efterlade flakkende fyrfadslys i vinduet
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 8. okt 2016, 18:07

Jeg er helt ærlig ved at være imun over for den her advarselssang. Selleri er skadeligt for helbredet. Sukker er skadeligt for helbredet. Mælk er skadeligt for helbredet. Køernes prutter er skadelige for helbredet. For meget fedt er skadeligt for helbredet. For lidt fedt er skadeligt for helbredet... Blah blah blah...

Jeg har ofte MANGE lys tændt (på steder, hvor min kat ikke kan komme til dem) og det fortsætter jeg med... Det er med garanti hverken mere eller mindre skadeligt end alt det andet lort, jeg har i mit hjem, men som jeg ikke brænder af....
15
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Fuck.exe » 8. okt 2016, 18:14

Mine kontaktlinser spasser fuldstændig ud hvis vi har stearinlys tændt, så derfor har vi LED fyrfadslys. Jeg tænker ikke over at det ikke er stearin, og jeg synes at de giver det samme lys. Jeg havde aldrig overvejet at det skulle være sundhedsskadeligt med stearinlys :gruble:
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sophies-mor » 8. okt 2016, 19:03

lulu-p skrev:
Sophies-mor skrev:
lulu-p skrev:I vinterhalvåret har vi et bloklys på spisebordet. Det er tændt under måltiderne. I julemåneden har vi også en adventskrans.
De store børn må gerne have et enkelt fyrfadslys i stage stående på deres værelser om aftenen, men de gør det meget sjældent. De er gladere for lyskæder, som de så har hængende hele året.

Det er tradition hos os at sætte et bloklys på bordet den 1. September. Det er udelukkende for hyggens skyld og partikelforureningen tænker vi ikke over. Vi bor så midt i en by, så det ene stearinlys fra eller til gør nok ikke den store forskel.

Jeg forstår så ikke dem, som bruger stearinlys som varmekilde. Så meget varme er der altså ikke stearinlys, og boligerne har bedst af at blive varmet ordentligt op. Jeg tænker ofte at de penge folk sparer ved at undlade at varme deres boliger ordentligt op, dem kan de så senere bruge til at bekæmpe fugt og skimmelsvamp.

Hvorfor 1.september?


Det er den første dag i efteråret.

Det har så aldrig strejfet mig at være en grund til at tænde lys :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Nicolait » 8. okt 2016, 19:34

Tata skrev:Nej, det gør jeg ikke, men pga. netop indeklimaet og pga. jeg har frygtløse katte, der ikke har "respekt" for levende lys , og gerne vil varme pelsen tæt ved :shock: .
I stedet har jeg sådan nogle kattesikre, genopladelige fra Philips, og så soya lys, hvor kattene ikke kommer, de afgiver netop ikke skadelige partikler.


Hvad er det dog med katte og ild. Min søsters kat elsker at svitse hårene på halen og så gå og dufte til det. Dumme kat! :lol:

Selv har jeg skiftet alle min sterinlys ud til dem med LED.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Tobywan » 8. okt 2016, 20:02

For mig er det mere farligt for helbreddet, hvis ikke jeg sørger for min livskvalitet er i top. Derfor tænker jeg ikke nævneværdigt over den slags advarsler når jeg tænder et lys.

Tager helt ærligt ikke den slags advarselssang ret seriøst. Nu er det ikke fordi vi brænder lys så ofte og, da der alligevel bliver luftet godt ud hver eneste dag, er der vist ingen grund til at tænke mere over det.

Sund fornuft hele vejen igennem livet, så overlever de fleste nok et sterinlys her og der...
12
MissSpring
Indlæg: 60
Tilmeldt: 8. okt 2016, 19:51
Kort karma: 14
Likede indlæg: 65

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf MissSpring » 8. okt 2016, 20:17

Døden skal jo have en årsag.
5
Glimmer
Indlæg: 82
Tilmeldt: 8. okt 2016, 20:19
Kort karma: 8
Likede indlæg: 44

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Glimmer » 8. okt 2016, 20:22

MissSpring skrev:Døden skal jo have en årsag.


Det var også min tanke.

Min lejlighed er fyldt af stearinlys. Det er jo vildt hyggeligt
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Myresluger » 8. okt 2016, 20:55

Jeg hører også til dem der kan mærke det i luftvejene når der er tændt stearinlys. Så vi gør det ikke ret ofte - ærgerligt for det er mega hyggeligt - men hyggen går af når man får hoste af det..
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Luffegås » 9. okt 2016, 08:53

Jeg har hørt noget med fyrfadslys jo er det værste, pga. "holderen" jo skal produceres...

Og nej, jeg er desværre ikke på den måde hygsom, ville ønske jeg kunne.. De der batteristearinlys er ikke gode nok endnu til at jeg synes de er noget værd.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.

Tilbage til "Livets forhold"