Det mest skelsættende i din levetid?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf achillaxedprune » 9. okt 2016, 07:07

Inspireret af et indlæg i en anden tråd, kom jeg til at tænke på... Hvad mener I har været det mest skelsættende i jeres levetid? Ikke på det personlige plan, men lidt mere overordnet.

Du må maksimalt vælge 3 ting, som i din levetid har vendt op og ned på verden (i din optik).
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf achillaxedprune » 9. okt 2016, 07:12

Jeg vil vælge (født i 1984):

1. Mobiltelefonens fremkomst.
Jeg fik min første i 7'ende klasse, og mobilen har virkelig vendt op og ned på alting, mener jeg.

2. Angrebet 11. september 2001.
Dette ene angreb ændrede i måden vi indrettede vores samfund på. Mere kontrol og mere frygt. Terror og terrorister blev velkendte begreber.

3. Facebook.
Og egentlig også de andre sociale platforme... Jeg bruger dog kun Facebook selv. Men det har ændret i vores sociale kultur - og jeg er SÅ glad for, at det ikke fandtes da jeg var teenager. :lol:
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf achillaxedprune » 9. okt 2016, 07:16

...men jeg synes, at jeg mangler internettet. Øv. Det må blive min bobler. :-D
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Wizzze » 9. okt 2016, 07:22

PC´ens udbredelse fra ca. 1982

Murens fald i 1989

Internettets udbredelse fra ca. 1995
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Torn » 9. okt 2016, 07:23

Jeg er født i 1990.


1990: World wide Web. Det almindelige menneske kan nu anvende internettet.
2001: Terrorangrebet 9/11. Den vestlige selvforståelse ændres og frygt bliver et bærende politisk magtmiddel. De dertilhørende krige.
2010: Det arabiske forår. Den mellemøstlige selvforståelse ændres. Optøjer og nye tanker om styreformer spreder sig som en steppebrand.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 07:43

- Internettet
- Globalisering
- Intensiveret fokus på minoritetsrettigheder og undertrykkende kulturelle forestillinger
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf zembra1986 » 9. okt 2016, 12:47

achillaxedprune skrev:Jeg vil vælge (født i 1984):

1. Mobiltelefonens fremkomst.
Jeg fik min første i 7'ende klasse, og mobilen har virkelig vendt op og ned på alting, mener jeg.

2. Angrebet 11. september 2001.
Dette ene angreb ændrede i måden vi indrettede vores samfund på. Mere kontrol og mere frygt. Terror og terrorister blev velkendte begreber.

3. Facebook.
Og egentlig også de andre sociale platforme... Jeg bruger dog kun Facebook selv. Men det har ændret i vores sociale kultur - og jeg er SÅ glad for, at det ikke fandtes da jeg var teenager. :lol:



Jeg ville vælge det samme :) (årgang 86' her)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 12:54

achillaxedprune skrev: Jeg vil vælge (født i 1984):

2. Angrebet 11. september 2001.
Dette ene angreb ændrede i måden vi indrettede vores samfund på. Mere kontrol og mere frygt. Terror og terrorister blev velkendte begreber.


Der var nu en skov af terroristgrupper og flykapringer og whatnot i især 70'erne. Jeg minder om at metaldetektorer og scanninger i lufthavnen ikke var med fra start.

achillaxedprune skrev:3. Facebook.
Og egentlig også de andre sociale platforme... Jeg bruger dog kun Facebook selv. Men det har ændret i vores sociale kultur - og jeg er SÅ glad for, at det ikke fandtes da jeg var teenager. :lol:


Der havde jeg nu nok forhøjet og sagt hele internettet, og ikke bare lige FB.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Animi » 9. okt 2016, 12:57

Jeg er fra 1991.

- Internettet
- 9/11
- Finanskrisen
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 13:15

Jeg gjorde entre i 1981.

1) Computeren. Her mener jeg ikke bare den fysiske PC, men den formåen som computerkraften i diverse afskygninger er i stand til at give os. Lige fra simple microchips i de første rumfartøjer og lommeregnere, til PC'er, mobiler, robotter, satellitter og netværk som internettet. Ikke udelukkende opstået i min levetid, men foregår også under min levetid, og det udvikler sig fortsat.

2) Den sjette store massedød/The Holocene extinction. Igen - det hverken starter eller stopper under min levetid, men der er eddermame gjort noget ved det bare i mine nuværende 35 år.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf achillaxedprune » 9. okt 2016, 13:19

Advocatus-Diaboli skrev:
achillaxedprune skrev: Jeg vil vælge (født i 1984):

2. Angrebet 11. september 2001.
Dette ene angreb ændrede i måden vi indrettede vores samfund på. Mere kontrol og mere frygt. Terror og terrorister blev velkendte begreber.


Der var nu en skov af terroristgrupper og flykapringer og whatnot i især 70'erne. Jeg minder om at metaldetektorer og scanninger i lufthavnen ikke var med fra start.

achillaxedprune skrev:3. Facebook.
Og egentlig også de andre sociale platforme... Jeg bruger dog kun Facebook selv. Men det har ændret i vores sociale kultur - og jeg er SÅ glad for, at det ikke fandtes da jeg var teenager. :lol:


Der havde jeg nu nok forhøjet og sagt hele internettet, og ikke bare lige FB.


Jeg kan da se i f.eks. film fra 90'erne og lignende, at sikkerhedsforanstaltningerne ifbm. flyafrejser er blevet væsentligt skærpet. Ligesom efterforskningstjenester har fået flere beføjelser og en generelt øget overvågning af befolkningen er kommet i kølvandet på 9/11 (eller på dansk 11/9). :)
For mig har det i hvert fald være en helt skelsættende begivenhed.

... Og så kom internettet ind på en bobler. :-p

Men hvad er din top 3, så? EDIT: Nå, det havde du så svaret på. Og du begrænsede dig endda til en top 2.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 13:25

achillaxedprune skrev:
Jeg kan da se i f.eks. film fra 90'erne og lignende, at sikkerhedsforanstaltningerne ifbm. flyafrejser er blevet væsentligt skærpet. Ligesom efterforskningstjenester har fået flere beføjelser og en generelt øget overvågning af befolkningen er kommet i kølvandet på 9/11 (eller på dansk 11/9). :)
For mig har det i hvert fald være en helt skelsættende begivenhed.


Givetvis, men nu var det sætningen "Terror og terrorister blev velkendte begreber", jeg opponerede imod. De begreber var yderst velkendte i navnlig 70'erne, hvor bl.a. RAF, Sjakalen, IRA, ETA og Blekingegadebanden havde deres storhedstid.

Men hvad er din top 3, så?


Allerede postet.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Torn » 9. okt 2016, 13:32

Det overrasker mig, at alle, der er født før 1989, ikke nævner murens fald. Selvom jeg sagtens kan erklære mig enig i de punkter, der ellers er nævnt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 13:40

Torn skrev:Det overrasker mig, at alle, der er født før 1989, ikke nævner murens fald. Selvom jeg sagtens kan erklære mig enig i de punkter, der ellers er nævnt.


Murens fald gjorde nu hverken fra eller til for mig. Min dagligdag var den samme både før og efter, så at kalde den skelsættende ville være at forvanske sproget, og det vil jeg ikke være med til.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Det mest skelsættende i din levetid?

Indlægaf Torn » 9. okt 2016, 13:47

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Det overrasker mig, at alle, der er født før 1989, ikke nævner murens fald. Selvom jeg sagtens kan erklære mig enig i de punkter, der ellers er nævnt.


Murens fald gjorde nu hverken fra eller til for mig. Min dagligdag var den samme både før og efter, så at kalde den skelsættende ville være at forvanske sproget, og det vil jeg ikke være med til.


Men trådstarter lægger op til, at vi ikke skal tænke i det personlige plan, men mere overordnet. Jeg tænker, at foreningen af Tyskland og det symbolske brud med Den Kolde Krig (eller en pause, alt efter hvordan vi anskuer historien) betyder rigtig meget for den politiske udvikling i Europa og i EU. Jeg synes netop, at murens fald indleder til en ny epoke i europæisk historie - og dermed semantisk kan placeres under ordet 'skelsættende'. Men jeg anerkender, at det (tydeligvis) er langt fra alle, der ser det sådan.
3

Tilbage til "Livets forhold"