Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%
 
Afgivne stemmer: 104
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 06:07

Jeg er styrtet 2 gange på min cykel: 1 gang uden hjelm hvor jeg efterfølgende blev sygemeldt fra mit nye job i 4 uger pga hjernerystelse. Og 1 gang hvor jeg styrtede noget voldsommere, men hvor eneste konsekvens var, at jeg skulle ud at købe en ny cykelhjelm bagefter.

Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme. Jeg kan godt leve med hjelmhår, men jeg har simpelthen ikke tid til en hjernerystelse :D

Jeg er rigtig glad for min Abus Pedelec cykelhjelm som har indbygget baglygte. Den vejer ingenting og den er behagelig at have på.
5
Gulvaber er også mennesker.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 06:30

D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt


Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.
3
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 06:33

abcd skrev:
D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt


Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.


Men hvis man sådan tumler rundt som en 2-årig på fortorvet og i badet, så skal man måske også overveje, om der ikke er noget man gør forkert.
3
Gulvaber er også mennesker.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 06:37

Fuck.exe skrev:
abcd skrev:
D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt


Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.


Men hvis man sådan tumler rundt som en 2-årig på fortorvet og i badet, så skal man måske også overveje, om der ikke er noget man gør forkert.


Det gør jeg ikke, så jeg bruger heller ikke hjelm i de situationer. Jeg cykler hver dag, og det er vel 10 år siden jeg er væltet sidst. Jeg går heller ikke og vælter alle mulige andre steder, så jeg har svært ved at se hvordan man kan indsamle statistik nok til at udtale sig om hvor ofte man vælter på cykel kontra på gåben medmindre man har store problemer med klodsethed.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 06:49

D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt

Jeg mistede for 7 år siden en kammerat der væltede i badet. Han var i starten af 20'erne. Slog sit hoved i faldet og fik en blødning i hjernen der ikke kunne stoppes.

Selv vælter jeg også på knallert og cykel, men på cykel beder jeg selv om det hvis jeg ikke er heeeelt appelsinfri, men på knallert er jeg beskyttet over hele kroppen.
Tilgengæld har jeg købt en flot bademåtte til badet, jeg skal ikke risikere noget. Vi lærer vel alle af hver vores traumer :)
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2016, 06:54

Luffegås skrev:
D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt

Jeg mistede for 7 år siden en kammerat der væltede i badet. Han var i starten af 20'erne. Slog sit hoved i faldet og fik en blødning i hjernen der ikke kunne stoppes.

Selv vælter jeg også på knallert og cykel, men på cykel beder jeg selv om det hvis jeg ikke er heeeelt appelsinfri, men på knallert er jeg beskyttet over hele kroppen.
Tilgengæld har jeg købt en flot bademåtte til badet, jeg skal ikke risikere noget. Vi lærer vel alle af hver vores traumer :)

Jeg væltede i et fyldt badekar for en del at siden - og slog baghovedet ind i kanten på vejen, DET føltes godt nok voldsomt. Min badeglæde er aldrig blevet den samme siden da.
0
...
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Sorenspige » 17. okt 2016, 07:03

Her bruger både min mand, jeg og vores søn cykelhjelm.

De fleste af bedsteforældrene bruger det også.

Jeg havde en kollega for nogle år siden, som blev påkørt af en af cyklist og styrtede. Hun fik kraniebrud, lå i kunstig koma, svævede mellem liv og død og har i dag en mindre hjerneskade (heldigvis er hun stadig rimelig velfungerende). Hun har fået at vide af lægerne, at en hjelm ville have taget det værste, hvis hun havde haft en på.

Siden har jeg altid brugt hjelm, og jeg forstår ikke, at man vil lade være.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Spjaerten » 17. okt 2016, 07:21

Har stemt nej. Men cykler virkelig også sjældent, har ikke rørt min cykel i min. 14 mdr.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf dykkersild » 17. okt 2016, 07:39

https://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om- ... -med-hjelm

Ja - jeg har altid hjelm på - pg.a. ovenstående og personlig oplevelse på job med cyklist der blev kørt ned og kun reddede livet pg.a. hjelm.
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8894

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2016, 07:41

abcd skrev:
D.itsen skrev:Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt


Væsentligt oftere ligefrem. Hvis du sådan kører og vælter jævnligt, vil det nok være en god idé at kigge på hvad du gør forkert, for det er altså ikke nødvendigt.

Jeg tror jeg som nogenlunde voksen er væltet 2 gange gående, og over 10 gange på cykel - oftest pga. Glatte veje eller procenter.
Det er væsentligt oftere. Jeg tænker det er acceptabelt på 15-20 år, når man tager i betragtning hvor mange kilometer og under hvilke forhold jeg har cyklet. Når man på cykel bliver overhalet af er bæltekøretøj, som er ude pga. Mængden af sne, så har man taget sin del af spændende cykelture.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf gro71 » 17. okt 2016, 08:09

Jeg bruger cykelhjelm (en Abus-hjelm). Jeg cykler gennem Kbh 3-4 gange om ugen, og eftersom folk (især andre cyklister) vitterligt kører som idioter, bliver jeg nødt til at tage nogle forholdsregler.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Studsgaard » 17. okt 2016, 08:23

Jeg cykler meget sjældent. Men når jeg gør har jeg hjelm på.

Min far væltede på cykkel for nogle år siden han slog hovedet og fik en voldsom hjernerystelse som han her flere år efter har meen af og formentligt vil have det altid.

Han kørte bare en lille hyggetur med hunden, derfor havde han ikke hjelm på - han havde altid hjelm på når han kørte til og fra job eller når han kørte cykkelløb. Men han tænkte at det ikke var så vigtigt på sådan en lille langsom kort tur.
Men det var det altså!
0
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf sortkaffe » 17. okt 2016, 09:25

Studsgaard skrev:Jeg cykler meget sjældent. Men når jeg gør har jeg hjelm på.

Min far væltede på cykkel for nogle år siden han slog hovedet og fik en voldsom hjernerystelse som han her flere år efter har meen af og formentligt vil have det altid.

Han kørte bare en lille hyggetur med hunden, derfor havde han ikke hjelm på - han havde altid hjelm på når han kørte til og fra job eller når han kørte cykkelløb. Men han tænkte at det ikke var så vigtigt på sådan en lille langsom kort tur.
Men det var det altså!

det er lige det jeg tænker - det kan lige så let gå galt på en kort tur som på en lang
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 09:35

Jeg cykler kun korte ture, og cykler altid forsvarligt og forholdsvist langsomt. Begge de gange jeg er væltet og har slået mig, er det fordi biler har overset mig. En gang kom en bil pludselig ud på cykelstien fra en udkørsel, den kørte lige ind i mit forhjul. En anden gang holdte en bil tilbage ved fodgængerfeltet i en rundkørsel, og da fodgængeren havde passeret kørte bilen durk ind i mig, som bilisten havde overset. Bilen var på vej ind i en rundkørsel.

Blot fordi man selv passer på, er man ikke beskyttet mod andres dumheder.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf thomassneum » 17. okt 2016, 09:46

Nej.

Der er en kalkuleret risiko ved alt, og denne er en jeg så vælger at tage.
3
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Livets forhold"