Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%
 
Afgivne stemmer: 104
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46281

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2016, 10:17

Jeg har en, og jeg har brugt den.. Men ærligt, så nej det får jegikke gjort længere.
0
...
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf achillaxedprune » 16. okt 2016, 10:39

Ja, det gør jeg som udgangspunkt... jeg kender flere, der er kommet rigtig slemt til skade, hvor en cykelhjelm kunne have hjulpet.

Jeg har sådan en skater-hjelm, men har overvejet at købe en ny... man kan også få sådan nogen oppustelige nogen, der sidder rundt om halsen, hvis man ikke vil have ødelagt håret. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf godtnavn » 16. okt 2016, 11:00

Nej.

Bliver jeg kørt ned ved jeg godt det kan gå meget galt. Jeg vælger dog alligevel ikke at cykle med hjelm, jeg synes det er ubehageligt at have hjelm på og føler ikke jeg kan orienterer mig lige så godt, og jo, jeg har prøvet mange hjelme, og fået vejledning, det virker bare ikke for mig. Så skulle jeg kører med hjelm ville jeg føle mig langt mere udsat og utryg og finde det ubehageligt at cykle.

Resultatet ville være at jeg ville stoppe med at cykle, og det tror jeg er mere usundt på sigt end risikoen for at blive kørt ned.

Når det er sagt er jeg en af de der hygge-cyklister, jeg kører altid i god nok tid til jeg kan cykle stille og roligt, kører aldrig over for rødt, ikke en gang i højresving og mit hygge-cykeltempo gør at jeg altid har godt overblik over trafikken. Føler mig mere tryg når jeg kører uden hjelm end jeg kører med, netop fordi jeg har bedre overblik.

Derudover synes jeg oftest dem med hjelm kører langt mere uansvarligt i trafikken en cyklisterne uden hjelm, det er som om folk tænker at fordi de har hjelm på kan der intet ske med dem.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf StripesAddict » 16. okt 2016, 11:06

Ja, det gør jeg. Jeg cykler heller ikke ofte, men jeg ville heller ikke køre motercykel uden hjelm eller bil uden sikkerhedssele, selvom det bare var en kort tur eller en gang i kvartalet.

Hvis jeg skal noget, hvor det er upraktisk at skulle slæbe den med rundt (f.eks. videre med toget eller meget rundt i byen) går jeg i stedet, lægger den i cykelkurven eller tager et net med, som jeg kan have den i.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Tux » 16. okt 2016, 11:20

Der mangler en mulighed hvis man gør det nogen gange men ikke altid..
1
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Muddi » 16. okt 2016, 11:22

Ja det gør jeg. Har en mor der lider af dårligt hoved efter en hjernerystelse, og har meget lidt lyst til at ende i samme situation.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Vixen » 16. okt 2016, 12:40

Her i Australien gør jeg, fordi det er lovpligtigt. Hjemme i Danmark gjorde jeg aldrig, og jeg tror helt ærligt heller ikke, jeg kommer til det, når jeg kommer hjem. Jeg synes simpelthen, det er så irriterende at have på.

... Men, og så alligevel. Måske.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13312

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Rapfisk » 16. okt 2016, 13:32

Ja. Jeg fik én af min mor for ti år siden og har brugt hjelm siden (den er skiftet ud med jævne mellemrum). For tiden har jeg en metallic-rød skaterhjelm, og den bliver jeg glad i låget af at tage på.

Jeg har den på af æstetiske årsager. Det kan godt være, at håret skal sættes på plads bagefter, men åbent kraniebrud ser bare mindre pænt ud, når man ligger på vejen eller kommer ind på Traumecentret :-P
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf ManicNinja » 17. okt 2016, 01:58

Nej, jeg bruger den gerne, når jeg laver kaffe ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf ManicNinja » 17. okt 2016, 02:01

Rosa Espinosa skrev:Ja altid. Elsker min hjerne for meget til ikke at køre med en.


... Hjerne, altså? Aij, sorry ... Skal nok liste i seng nu. :engel:
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6343
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14573

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Pjeps » 17. okt 2016, 02:09

Ja, det sker at det smutter når jeg bare skal de 500 m ned til Netto. Men jeg cykler dagligt 8,5 km hver vej til job, der er den altid på !
0
:ninja:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 03:15

Nej, jeg synes de er besværlige, så det gider jeg ikke. Derudover er effekten af cykelhjelme ringe dokumenteret og formentlig begrænset.

Denne artikel opsummerer udmærket de sikkerhedsmæssige grunde til jeg ikke kører med hjelm: http://ipa.org.au/publications/2019/aus ... w-disaster

Uddrag:

"While there is evidence that wearing a helmet will provide some protection from a knock to the head, the benefit is small. Severe head injuries amongst cyclists are not particularly common, and helmets do not prevent all or even a high proportion of those that might occur, but rather provide some marginal decrease in the likelihood of injury."

"Cycling is generally a safe activity, the health benefits outweighing the risks from traffic accidents by a large margin. British research suggests life years gained through cycling outweigh years lost in cycling fatalities by a factor of 20:1. A recent study of users of Barcelona's public bike hire scheme puts this ratio at 77:1."
Senest rettet af Slettet bruger 17. okt 2016, 03:29, rettet i alt 1 gang.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 03:16

Vappepigen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
sortkaffe skrev:Kører du med hjelm - og hvis ikke hvorfor ikke?


Nej. Jeg synes ikke ulemperne opvejer fordelene.


Hva mener du?????

Hvad er fordelen ved kraniebrud??


Man kan også få kraniebrud som fodgænger. Eller hvis man glider i badet. Hvorfor går du ikke med cykelhjelm de steder?
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5553

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 05:39

Nej, har aldrig brugt cykelhjelm efter jeg er blevet 10 år eller noget. Jeg vil gerne kunne have mit hår i en knold, og alle de andre forfængelighedsgrunde. Så hellere køre mere opmærksomt og holde tilbage en gang for meget end en gang for lidt.

Min kæreste derimod, kører på en rigtig ryttercykel, og cykler meget stærkt ned af bakker. Der kan jeg godt blive bekymret nu det bliver mere glat måske, så der har jeg set nogle gode billige cykelhjelme jeg synes han snart skal have.

Jeg har lige været ansat et sted, hvor min chef konstant snakkede om cjeg skal bruge cykelhjelm og løftede pegefingre, det var SÅ irriterende at høre på, og så blev jeg fyret med grunden "kemi"... Jae, wonder what that also could be.. Jeg fatter ikke at man ikke bare kan lade det være andres valg.

Den eeeene gang jeg er kommet slemt til skade på cykel fordi jeg væltede fuld, der slog jeg hul på min milt....
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8984

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2016, 05:52

Hvordan får man ikke dårligt hår af vind osv, når man cykler uden hjelm? Det er endnu aldrig lykkes mig

Jeg kører med hjelm. Jeg har ingen gode undskyldninger for at lade være. Den kommer i låsen, hvis jeg ikke gider slæbe den med.
Jeg fik først taget mig sammen, da jeg lavede et solostyrt og slog hovefet i asfalten.

Og nå ja, så døde en af mine venner for to år siden efter et solostyrt på cykel hvor han slog hovedet i jorden. Ingen siger at hjelm havde reddet ham, men det er for mig endnu en grund til at køre med hjelm.
Jeg vælter for øvrigt væsentligt oftere på cykel end i badet eller på gåben. Badet er jeg vist aldrig væltet i og gående er det væsentligt langsommere og mere kontrolleret styrt
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Livets forhold"