Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Torn » 17. okt 2016, 13:43

Det er meget forskelligt, hvordan vi inviterer til fødselsdag. Nogle gange til et enkelt måltid (brunch, frokost, aften), nogle gange til kage, nogle gange til en hel dag. Det er forskelligt om vi inviterer en hverdag eller en weekend. For det meste på dagen, men af og til også weekenden efter. Nogle gange med mange måltider, gåture, kulturelle indslag, nogle gange også med overnatning. Det er ikke altid de samme, der bliver inviteret. Nogle gange hele familien, andre gange få. Jeg kan ikke sætte formel på.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14803
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24911

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf sigge » 17. okt 2016, 13:46

I min familie holder vi ikke sådan de store sammenkomster for os alle sammen (selvom vi faktisk er en ret lille familie), med mindre det er rund fødselsdag. Til de runde dage er det så til gengæld ofte et halvdagsarrangement, der starter til enten frokost eller eftermiddagskaffe og fortsætter til aftensmad.

Jeg selv kan dog ikke overskue at skulle stå for så meget, så når jeg inviterer er det kun til et måltid. Det kan så enten være brunch, eftermiddagskaffe eller aftensmad. Uanset arrangementet er der dog altid et godt udvalg efter mine standarder. Her til min seneste fødselsdag havde jeg inviteret nogle veninder til afternoon tea med 3 slags sandwiches, scones med lemoncurd, clotted cream og marmelade samt 4-5 forskellige slags kager.
Ellers er jeg gået over til at invitere min allernærmeste familie ud til min fødselsdag, fordi jeg ikke gider selv at stå i køkkenet og slave, når det er min fødselsdag. Og så er det så også kun til et måltid (typisk aftensmad).

Men jeg synes nu, de der længerevarende arrangementer som mine forældres generation praktiserer er ret hyggelige. Det skyldes nok også, at jeg ikke ser hele familien samlet ret ofte ellers. Men vi plejer nu også at bryde dagen op med en gåtur, brætspil eller noget, så man ikke bare skal sidde og konversere i 6-8 timer i streg.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 13:47

Synes det virker fjollet at vurdere gavens størrelse udfra hvad man får tilbudt til fødselsdagsfesten, når man snakker nære familiemedlemmer. Jeg giver gaver - også dyre gaver - til alle i min familie, selv hvis de slet ikke har inviteret til noget overhoved.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2016, 13:50

Sangius skrev:Synes det virker fjollet at vurdere gavens størrelse udfra hvad man får tilbudt til fødselsdagsfesten, når man snakker nære familiemedlemmer. Jeg giver gaver - også dyre gaver - til alle i min familie, selv hvis de slet ikke har inviteret til noget overhoved.


Det er jeg egentlig enig i, men når jeg præsenteres for tydelig nærighed, så har jeg det med selv at blive nærig, selvom jeg ellers ikke er det.

Så det med at være inviteret til kaffe uden mælk og brød uden smør med tilhørende lange ønskesedler, det ville faktisk gøre mig mere tilbøjelig til at kigge på gavestørrelse end hvis jeg slet ikke var inviteret til noget.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 13:50

Vi bor lidt langt fra familien, så vi er som regel inviteret til hele dage. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Mi55y » 17. okt 2016, 13:53

Det er lidt forskelligt. Jeg inviterer oftest på brunch eller frokost for familien. Min mor inviterer oftest på aftensmad. Hos min far er det meget forskelligt, men der efterfølges altid af kaffe og kage. Hos min farmor er det som regel til frokost med varm ret, derefter en gåtur og så kaffe og kage (en masse!!!).

Min kærestes familie er ikke så stor, og vi har ikke kendt hinanden så længe, men vi har da været inviteret både på frokost, middag og restaurant, så det svinger vist.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sophaya » 17. okt 2016, 14:05

Vi holder oftest frokost, der så går over i eftermiddagshygge, gåtur og så aftensmad. De fleste fødselsdage i min familie løber fra kl12/13 til kl 20/21. Os studerende, der ikke har så mange penge, inviterer så kun på aftensmad. Vi har det enormt hyggeligt sammen.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 14:12

Jeg invitere sjældent, men oftest kun til boller og kage. Jeg går nemlig så meget all in på at lave gode boller og god kage, så jeg ikke engang selv har overskud til aftenssmad bagefter.
Og generelt i min familie ved man, at er det om eftermiddag er det kun til boller, er det kl. 19:30 er det også boller og kage, men er det 18 så er det aftenssmad..

I min ekses familie var en fødselsdag også sådan en "riv-en-hel-dag-ud-af-kalenderen"-ting og på den ene side hyggeligt, på den anden side belastende, for man kunne ikke rigtig bare komme når man kunne, og så var der simpelthen ALT for meget mad så det tangerede til madspild. Og så lavede vi intet, udover at vente på næste ret.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Zombie » 17. okt 2016, 14:16

I min fars familie er vi de nærmeste 22, så jeg gad godt nok ikke heldags arrangementer...
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36801

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Daine » 17. okt 2016, 14:29

Når jeg har inviteret, har det enten været på restaurant om aftenen eller til boller, kaffe og kage om eftermiddagen. I min familie kan de (mine brødre) ikke finde ud af at hygge med resten af os, så arrangementerne er sjældent længere end 2-3 timer. Selv juleaften hos vores forældre er næsten sådan. Efter 3 timer sidder de og kigger på klokken, og sådan noget med lige at sidde lidt efter maden og slå mave og snakke, kan de ikke med. Det skal helst bare gå pissestærkt det hele.
Det er ikke fordi de har noget imod os eller hinanden, det ligger dem bare fjernt at hygge med familien - hygge er noget man gør med vennerne. Den yngste er 32 og den ældste 40, så jeg har opgivet at ændre på det, sådan er det bare. Men sådanne dage kan det irritere mig grænseløst at jeg ikke selv har nogen at være sammen med, så gjorde det ikke helt så meget. Selvom jeg efterhånden er ret god til selv at hygge :cool:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2016, 14:38

Sangius skrev:Synes det virker fjollet at vurdere gavens størrelse udfra hvad man får tilbudt til fødselsdagsfesten, når man snakker nære familiemedlemmer. Jeg giver gaver - også dyre gaver - til alle i min familie, selv hvis de slet ikke har inviteret til noget overhoved.

Med mindre man er min mor eller min søster så må man inviterer hvis man vil have gaver. Jeg ville ikke magte, og jeg ville slet ikke have råd til at sende dyre gaver rundt til alle i min familie. Men det kommer jo også an på hvor mange man er i familie med, og nok også hvordan man er en familie. Jeg har f.eks. rigtig mange familiemedlemmer, mange ses jeg sjældent med, og rigtig mange kender jeg knap nok, hvis overhovedet. Og på mig ville det virke fjollet at sende gaver (uanset pris) til et mere eller mindre fremmed familiemedlem det sidder et sted i Grønland f.eks.

Men jeg giver nu heller ikke gaver efter hvad der blive tilbudt til festen, jeg giver gaver udfra hvad der giver mening- f.eks. ud fra hvordan min økonomi ser ud og udfra hvem modtager er. For mange er det jo alligevel ikke prisen det kommer an på, hvis tanken bag er god.
1
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Delfin » 17. okt 2016, 15:27

De fleste fødselsdage i familien bliver slet ikke holdt, og det gælder også de runde, men det er da sket, at vi er gået et et par stykker ud at spise/spist mad hjemme.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sustentaculum » 17. okt 2016, 15:28

Jeg plejer at invitere til eftermiddags kage og kaffe, og så lyder den sædvanlige invitation at dem der har lyst er velkomne til at blive til aftensmad. Vi laver ikke det store tragtement, men der er pizza/Bolognese/Chili til alle der har lyst til at blive. Jeg synes det er smadder hyggeligt, og håber altid på at de alle sammen bliver til aftensmad. Som regel kommer der vin og Trivial på bordet senere.

Vi har et "fast" beløb vi giver gaver for. Ikke at vi har aftalt det, men det afhænger ikke af arrangementets størrelse. Men gaver gives kun hvis der inviteres, mest fordi vi ikke ser hinanden ellers :)
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf IrmaPigen » 17. okt 2016, 16:34

Det er lidt forskelligt. De sidste 4 år (vist nok) har jeg inviteret familien ud og spise.

De første tre gange var det middag. Og sidste gang var det frokost på Schønnemann.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Rapfisk » 17. okt 2016, 17:44

På dagen inviterer jeg som regel den nærmeste familie til aftensmad. Da der var små børn i familien, var det til boller og lagkage om eftermiddagen.

Det er ikke så tit, jeg laver en vennefødselsdag, men det har været 50-50 aften og eftermiddag med kage og mousserende vin.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Livets forhold"