Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Vixen » 18. okt 2016, 07:22

HappyPaww skrev:Jeg orker heller ikke rigtig fødselsdage - hverken min egen eller andres :blush: Holder slet ikke for mig selv længere - i hvert fald ikke noget officielt. Vil hellere ud og spise med kæresten eller noget. I år kom min mor og hendes mand forbi nogle dage efter min fødselsdag (havde fødselsdag på en hverdag), og hun havde taget en lagkage og en gave med. Blev helt overrasket for jeg havde ikke skænket det en tanke, at det var derfor de kom forbi :lol: Men jeg gider generelt ikke de store fejringer af mig selv... Jeg forventer i øvrigt heller ikke gaver.

...*snip snip*...


Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.


:genert: Du må gerne sige det, men hvert år til min fødselsdag håber mit indre barn, at min kæreste vækker mig med et BJERG af smukt indbundne pakker indeholdende lækre ting. :dåne: Men, det gør han ikke og han kommer helt sikkert aldrig til det. ;) (Og det er også okay.)

Jeg elsker virkelig gaver og fødselsdag. Jeg kan godt se, det er lidt barnligt, men det gør jeg. Hehe.


Nå, men i min familie er det også gerne et enkelt måltid, som regel enten eftermiddagskaffe eller middag. De voksnes fødselsdage plejer vi at fejre med nærmeste familie og aftensmad. Vi giver generelt små gaver, undtagen til ungerne. Vi bor i nærheden af hinanden.

Min kærestes familie bor i hver sin ende af landet, så når vi besøger dem, er det altid med overnatning. Det har jeg altid lidt svært ved at overskue, selvom det som regel bliver hyggeligt i sidste ende. Jeg magter bare ikke altid de dér timelange samtaler. Det er en meget høflig familie, så der er virkelig ikke ret meget spas eller sjove historier, som jeg er vant til fra min egen side. Derudover er min svigerfar altid efter os, når vi trænger til at sove en time eller to ekstra efter en hård uge, og det er så fucking pres, altså.
3
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19510

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Animi » 18. okt 2016, 07:25

Når jeg har fødselsdag, plejer jeg bare at invitere mine forældre, søskende og niece og nevø på boller og lagkage.
Jeg elsker at have fødselsdag, synes det er så hyggeligt :lun:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5530

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Luffegås » 18. okt 2016, 07:31

Min ekssvigermor ringede engang dybt frustreret til min kæreste dagen før min fødselsdag: "Jamen, er vi da slet ikke inviteret til noget?"
Ham: "Hun har ikke lyst, tid eller råd til at holde noget"
Hende: "Så kan hun altså heller ikke få en gave!!!!" (vredt toneleje)

Det er meget mere mig at man kan ringe pænt og sige, "giver du kaffe?" eller noget, men for mig er det hårdt at være vært fordi jeg sidder og ikke er afslappet over en svigermors holdning til mit hjem.

Min nye, meget dejlige svigermor, render også rundt forvirret nu over jeg ikke har givet hende en ønskeliste da jeg havde fødselsdag i august, og jeg har ikke engang kendt hende i 1 år.

Men jeg har ikke lyst til alle de forvetninger og pres. Jeg giver også selv hvad jeg har lyst til, og hvad jeg synes folk mangler, og som regel rammer jeg altid plet.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Rapfisk » 18. okt 2016, 09:28

zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D

Jeg inviterer 9 gæster (forældre, søskende, moster, kusine (som jeg er meget tæt på), ægtefæller og børn. På nær min kusines mand, der som regel ikke holder sin fødselsdag, går jeg til fødselsdag hos dem alle.

Havde jeg ikke været single, havde det sikkert været det dobbelte. Jeg tænker, at man finder en måde at passe det ind. Heldigvis bor min familie i en radius af 3-4 km fra mig, så det er ikke det store rejsecirkus, jeg ser hos mange.
0
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 09:53

Anne Droid skrev:
Delfin skrev:
zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D


Du er ikke den eneste, som er overrasket.


I vores familie ville vi ikke kunne nøjes med 20.
Mine forældre har tilsammen 14 søskende. Den flok har 47 børn, mine fætre og kusiner. De næste 2 led har jeg slet ikke styr på, men der er rigtig mange.


Men de fleste inviterer jo heller ikke så langt ud når de inviterer. Jeg inviterer f.eks. mine søskende, deres mænd/koner og børn, samt selvfølgelig mine forældre og bedstemor (mine andre bedsteforældre er også velkomne men bor så langt væk og er over 90 år så de bliver kun inviteret til store fester, men de ved at de også er velkomne til de mere uformelle ting). Det er så stadig en del når man som mig har 4 søskende, men ofte kommer alle ikke.

Derudover er det ikke alle der inviterer til fødselsdag hvert år, men bliver nok inviteret til omkring 10-20 fødselsdage om året, hvor nogle af dem bare er "I er velkomne til at komme forbi til en kop kaffe og et stykke akge i løbet af eftermiddagen", og så kommer man til dem man kan overskue, der er ingen sure miner når folk melder afbud. (eller der er lidt sure miner med min søster fra min side, men det er mest fordi hun altid brokker sig over ikke at se os nok, og samtidig melder afbud hver gang hun bliver inviteret)
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 18. okt 2016, 11:44

Sangius skrev:Synes det virker fjollet at vurdere gavens størrelse udfra hvad man får tilbudt til fødselsdagsfesten, når man snakker nære familiemedlemmer. Jeg giver gaver - også dyre gaver - til alle i min familie, selv hvis de slet ikke har inviteret til noget overhoved.


Ja, det er heller ikke min praksis. Det var en kollega, som sagde, at jeg måske kunne kurere deres nærighed lidt ved at give mindre gaver. :D
Men det er nu ikke lige min stil.

Og så læste jeg senere, at din familie ikke er så stor. Så giver det jo også mere mening, hvis du har større overskud på gave-kontoen. Vi er som nævnt 18 - og vi er alle på julegaver også. :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 18. okt 2016, 11:50

zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D



Sådan er det heller ikke hos os. :)

Altså når jeg har fødselsdag, inviteres min familie. Dvs. også mine to morbrødre med familie. De er hverken med, når min mand eller mine børn har fødselsdag, da de jo ikke har en direkte relation til dem. Og min mands familie er noget mindre, så hans fødselsdag er den mindste, hvor vi er 9.

Så alt i alt varierer det, alt efter hvem der fejres.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 18. okt 2016, 11:55

godtnavn skrev:
Anne Droid skrev:
Delfin skrev:
zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D


Du er ikke den eneste, som er overrasket.


I vores familie ville vi ikke kunne nøjes med 20.
Mine forældre har tilsammen 14 søskende. Den flok har 47 børn, mine fætre og kusiner. De næste 2 led har jeg slet ikke styr på, men der er rigtig mange.


Men de fleste inviterer jo heller ikke så langt ud når de inviterer. Jeg inviterer f.eks. mine søskende, deres mænd/koner og børn, samt selvfølgelig mine forældre og bedstemor (mine andre bedsteforældre er også velkomne men bor så langt væk og er over 90 år så de bliver kun inviteret til store fester, men de ved at de også er velkomne til de mere uformelle ting). Det er så stadig en del når man som mig har 4 søskende, men ofte kommer alle ikke.

Derudover er det ikke alle der inviterer til fødselsdag hvert år, men bliver nok inviteret til omkring 10-20 fødselsdage om året, hvor nogle af dem bare er "I er velkomne til at komme forbi til en kop kaffe og et stykke akge i løbet af eftermiddagen", og så kommer man til dem man kan overskue, der er ingen sure miner når folk melder afbud. (eller der er lidt sure miner med min søster fra min side, men det er mest fordi hun altid brokker sig over ikke at se os nok, og samtidig melder afbud hver gang hun bliver inviteret)


For at svare på de samme indlæg, som du svarer på: Jeg talte lige de forskellige fødselsdage sammen. Vi inviteres til 11 fødselsdage om året. Det synes jeg er helt fint. Vi nyder at komme til familiens fødselsdage i familien en gang om måneden i snit. :) Dertil kommer, at vi i forvejen ikke lever det vilde liv pt. med småbørn i huset. Så vi føler ikke, det er et indgreb i vores fritid. Hvis det gi'r mening. Der er jo 3/4 weekender hver måned, som er frie til andre aktiviteter/afslapning hjemme.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 18. okt 2016, 11:59

HappyPaww skrev:Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.


Haha, forkælet ligefrem?! :D Der er jo sådan set nogle familiemedlemmer i den anden ende, som forventer det. Og hele denne tråd handler jo for mit vedkommende netop om, at man bør gøre noget ud af det, når man inviterer. Og det synes jeg virkelig, vi gør. Og vores gæster elsker det. Og inviterer selv retur. Hvad filen er der galt i det? :lol: Det er da en glimrende anledning til at få set hinanden.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2016, 12:05

Evapeva skrev:
HappyPaww skrev:Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.


Haha, forkælet ligefrem?! :D Der er jo sådan set nogle familiemedlemmer i den anden ende, som forventer det. Og hele denne tråd handler jo for mit vedkommende netop om, at man bør gøre noget ud af det, når man inviterer. Og det synes jeg virkelig, vi gør. Og vores gæster elsker det. Og inviterer selv retur. Hvad filen er der galt i det? :lol: Det er da en glimrende anledning til at få set hinanden.


Det er i hvert fald den væsentligste grund til, at jeg holder fødselsdag.

Jeg er ikke så optaget af min fødselsdag og være i centrum og jeg kunne fint undvære gaver (bortset fra fra min mand!), men at holde fødselsdag for mine veninder sikrer, at så ser man dem da mindst den ene gang om året og får holdt noget, hvor man gør lidt ud af maden og sådan.

Ift. familien så jeg dem nok alligevel, men man skal da ikke misse en lejlighed til hygge :-D
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf hotlips » 18. okt 2016, 12:18

Vi holder enten middag eller boller og lagkage om eftermiddagen.

Jeg ville ikke gide holde hel eller halvdags ting og jeg ville nødig inviteres til det og især ikke midt på dagen men det har jeg heller aldrig oplevet.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf HappyPaww » 18. okt 2016, 13:04

Evapeva skrev:
HappyPaww skrev:Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.


Haha, forkælet ligefrem?! :D Der er jo sådan set nogle familiemedlemmer i den anden ende, som forventer det. Og hele denne tråd handler jo for mit vedkommende netop om, at man bør gøre noget ud af det, når man inviterer. Og det synes jeg virkelig, vi gør. Og vores gæster elsker det. Og inviterer selv retur. Hvad filen er der galt i det? :lol: Det er da en glimrende anledning til at få set hinanden.


Det er også helt fint - og heller ikke i det tilfælde, at jeg mener det er barnligt/forkælet.

Det er mere, når voksne mennesker har den der "mig-mig-mig" tilgang til deres fødselsdag, hvor hele verden helst skal hoppe og springe for dem, og man inviterer en masse til stor fest for at fejre "MIG", og der ikke mindst skal indkasseres gaver en masse. Jeg har bare svært ved at tage voksne der bliver helt "giddy" og fjollede pga. deres fødselsdag sådan rigtig seriøst. Men ja, jeg er en sur og kynisk dame vist - det erkender jeg :lol:
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 18. okt 2016, 13:37

HappyPaww skrev:
Evapeva skrev:
HappyPaww skrev:Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.


Haha, forkælet ligefrem?! :D Der er jo sådan set nogle familiemedlemmer i den anden ende, som forventer det. Og hele denne tråd handler jo for mit vedkommende netop om, at man bør gøre noget ud af det, når man inviterer. Og det synes jeg virkelig, vi gør. Og vores gæster elsker det. Og inviterer selv retur. Hvad filen er der galt i det? :lol: Det er da en glimrende anledning til at få set hinanden.


Det er også helt fint - og heller ikke i det tilfælde, at jeg mener det er barnligt/forkælet.

Det er mere, når voksne mennesker har den der "mig-mig-mig" tilgang til deres fødselsdag, hvor hele verden helst skal hoppe og springe for dem, og man inviterer en masse til stor fest for at fejre "MIG", og der ikke mindst skal indkasseres gaver en masse. Jeg har bare svært ved at tage voksne der bliver helt "giddy" og fjollede pga. deres fødselsdag sådan rigtig seriøst. Men ja, jeg er en sur og kynisk dame vist - det erkender jeg :lol:


Nååååå, så forstår jeg bedre! :D
Sådan nogle eksempler er der også i min familie. Nemlig det nærige par, som er blevet omtalt. Selvfølgelig - hvem ellers? :lol:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf zembra1986 » 18. okt 2016, 15:04

Rapfisk skrev:
zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D

Jeg inviterer 9 gæster (forældre, søskende, moster, kusine (som jeg er meget tæt på), ægtefæller og børn. På nær min kusines mand, der som regel ikke holder sin fødselsdag, går jeg til fødselsdag hos dem alle.

Havde jeg ikke været single, havde det sikkert været det dobbelte. Jeg tænker, at man finder en måde at passe det ind. Heldigvis bor min familie i en radius af 3-4 km fra mig, så det er ikke det store rejsecirkus, jeg ser hos mange.


Hele min familie bor også i en radius af ca. max 5 km. fra mig af, så for os er der heller ikke noget stort rejsecirkus.

Jeg ville bare ikke orke at være i selvskab med hele den pukkelryggede så mange gange om året :genert:

Jeg ses faktisk aldrig med hele min familie, kun til evt. runde fødseldage, og det passer mig egentlig fint. Jeg kan godt lide min familie, men hold nu op hvor er de højtråbende og en stor mundfuld når de alle er samlet :8: Efter sådan en dag sammen med dem, tager det mig flere dage for at lade op igen :lol2:
Senest rettet af zembra1986 18. okt 2016, 15:15, rettet i alt 1 gang.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf zembra1986 » 18. okt 2016, 15:06

godtnavn skrev:
Anne Droid skrev:
Delfin skrev:
zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D


Du er ikke den eneste, som er overrasket.


I vores familie ville vi ikke kunne nøjes med 20.
Mine forældre har tilsammen 14 søskende. Den flok har 47 børn, mine fætre og kusiner. De næste 2 led har jeg slet ikke styr på, men der er rigtig mange.


Men de fleste inviterer jo heller ikke så langt ud når de inviterer. Jeg inviterer f.eks. mine søskende, deres mænd/koner og børn, samt selvfølgelig mine forældre og bedstemor (mine andre bedsteforældre er også velkomne men bor så langt væk og er over 90 år så de bliver kun inviteret til store fester, men de ved at de også er velkomne til de mere uformelle ting). Det er så stadig en del når man som mig har 4 søskende, men ofte kommer alle ikke.

Derudover er det ikke alle der inviterer til fødselsdag hvert år, men bliver nok inviteret til omkring 10-20 fødselsdage om året, hvor nogle af dem bare er "I er velkomne til at komme forbi til en kop kaffe og et stykke akge i løbet af eftermiddagen", og så kommer man til dem man kan overskue, der er ingen sure miner når folk melder afbud. (eller der er lidt sure miner med min søster fra min side, men det er mest fordi hun altid brokker sig over ikke at se os nok, og samtidig melder afbud hver gang hun bliver inviteret)



Det lyder trods alt rart at det er så afslappet, at man gerne må melde afbud hvis ikke man ikke lige kan overskue det. Sådanne løse invitationer kan jeg personligt godt lide :)
1

Tilbage til "Livets forhold"