Når stressen er altødelæggende

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Når stressen er altødelæggende

Indlægaf HotStuff » 1. nov 2016, 20:15

Hej.

Jeg er på sidste år af en STX på 2 år, hvilket vil sige at vi har RIGTIG travlt. Der er virkelig mange afleveringer, og SRP er lige om hjørnet.
Jeg er ekstremt stresset. Ikke kun på grund af skolearbejde, men jeg har også allerede erhvervet mig et alt for stort fravær som går og banker mig i hovedet hele tiden, hvilket ikke gør tingene bedre.
Mit fravær for tiden er fordi jeg sover over mig. Nogle nætter kan jeg bare ikke falde i søvn før et par timer før jeg skal op, og når alarmen så ringer snoozer jeg den, men når den ringer efterfølgende får jeg slukket den i søvne. Jeg ved godt jeg "bare" skal lade være med at snooze, men når jeg har sovet så lidt kan jeg næsten ikke lade være - nok mest på grund af vanen.
Andre dage sker det samme om morgenen på trods af en nogenlunde søvn.

Er begyndt at bruge en ny alarm på min telefon som vækker én når man er i let søvn, så den måler også hvordan man sover i løbet af natten, og jeg kan se at jeg meget sjældent får nok dyb søvn som jeg skal have. Det er nok en grund til jeg stadig kan være helt smadret når jeg står op om morgenen på trods af jeg er faldet nogenlunde tidligt i søvn.

Lang historie kort. Jeg skal stoppe mit fravær LIGE NU, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre..

Jeg kan ikke få nogen til at ringe til mig om morgenen.
Jeg har prøvet at lægge telefonen i den anden ende af rummet, ingen forskel. Kan også gå i søvne.
Jeg har prøvet at gemme min telefon væk, så jeg har været nødt til at tænke lidt mere om morgenen, hjælper heller ikke.
Jeg bor alene, hvis det ikke var helt klart allerede.

Jeg har gået og overvejet at købe mig et rigtigt vækkeur og stille det i den anden ende af rummet lige så vel som jeg har min telefon, så jeg har den nødlinje hvis jeg får gjort det med min snooze som jeg nogle gange gør.

Er der nogen som har nogle gode råd? :forvirret:
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Neenah » 1. nov 2016, 20:22

Takl problemet ved roden - hvorfor er du stresset? Er det kun skolen eller har du andre udfordringer du kæmper med lige nu? Hvordan strukturerer du din læsning/lektier? Har du et kalendersystem, går du tidligt i gang med afleveringer og planlægger du din tid? Hvilke forventninger har du til karakterer, og hvor meget går du op i det?

Der mangler en hel masse oplysninger her - og det er ikke vækkeuret der er det mest væsentlige. Det tror jeg også godt du inderst inde ved.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. nov 2016, 20:32

Det er sikkert ikke det, du håber på at høre, men det eneste råd, som jeg kan forsvare at give dig, er, at du skal have noget seriøs hjælp til at få det bedre. Det her har jo intet med dovenskab og pjækkeri at gøre, og hvis du ikke reagerer på, at din krop og dit sind er ved at være smadret, vil det sandsynligvis ende med, at du bryder helt sammen, inden du når frem til dine eksamener. Måske endda før din projektopgave eller under.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 23:32

Køb en oldschoool clockradio med den grimmeste lyd du kan finde. Og stil den langt væk fra din seng + sæt forhindrer op foran den så du skal fjerne alt muligt shit for at komme hen til clockradioen.
0
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf HotStuff » 2. nov 2016, 09:21

Neenah
Jeg er nok mest stresset fordi jeg er bange for at fejle igen. Jeg har droppet ud af 3 gymnasielle uddannelser tidligere, da jeg dengang havde nogle personlige problemer derhjemme som jeg er kommet af med nu. Det har dog selvfølgelig sine ar.
Men jeg har ikke andre udfordringer end dette lige nu. Jeg har ekstremt meget struktur over min læsning og opgaver, for ellers bliver jeg endnu mere presset.
Jeg har en aktivitetskalender derhjemme hvor jeg har hver en kolonne for skoleting, en kolonne for arbejde og en kolonne for andre ting. Jeg begynder altid afleveringer cirka en uges tid før hvis det er muligt (nogle gange kommer lærerne jo først med den nødvendige information et par dage før afleveringen)
Jeg har en forventning, eller et håb, om at komme ud med et gennemsnit på 8. Jeg er hurtigt med fagligt, også på trods af fravær. Et gennemsnit på 8 er ikke noget jeg føler mig presset over at skulle nå. Jeg skal faktisk kun bruge et snit på 6 for at komme ind på den uddannelse som jeg godt vil ind på.

DetSorteCirkus
Det ved jeg egentlig godt, men jeg har simpelthen ikke tid eller råd til at få professionel hjælp. Jeg bliver nødt til at tage den selv i denne her omgang.
Jeg skal til at få kontakt med en person på min skole til at kunne hjælpe en smule, men det er kun dét jeg kan gøre lige nu.

vUlpeS
Hvis jeg skal begynde at belønne mig selv med ting fra kantinen, så ender jeg med at blive meget fattig meget hurtigt. En thebirkes koster fanme 10,- hvor jeg går i skole, og har ikke lyst til at smide 200,- om måneden af til thebirkes om morgenen.
Jeg prøver virkelig at droppe snoozen. Det er bare svært.
Jeg gør mig sengeklar, og slukker computeren omkring 8-tiden. Jeg kan ikke gøre det tidligere på grund af skolearbejde. Jeg prøver at lægge mig til at sove ved 21.30 tiden, senest.
Har super svært ved at “glemme” at jeg har så meget fravær allerede. Flere af mine lærere kommer ofte med kommentarer som minder mig om det, og som jeg tidligere skrev, så er jeg skide bange for at være nødt til at droppe ud.
Jo, det er sådan set en undergang at gå om. For jeg har gjort det 4 gange nu, og jeg tror ikke min nuværende skole vil give mig lov til at gå om igen. (Jeg har droppet ud af skolen her én gang før)
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Neenah » 2. nov 2016, 09:28

Har du snakket med en studievejleder om dine bekymringer? Det er min erfaring at studievejledere (i hvert fald dem, der er hvor jeg arbejder) er meget villige til at finde løsninger, der kan hjælpe eleven med at bryde gamle mønstre.
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Annione » 2. nov 2016, 10:18

Gå en lang tur hver dag. Mindst 1 time. Uden musik eller andet lyd i ørene. Rolig motion og frisk luft hjælper på stress. Træk vejret dybt, når du er ude og gå.

Mediter, eller dyrk noget yoga, hvor du skal fokusere på alt andet end din stress.

Drop koffein efter kl 16.

Undgå at se fjernsyn eller at sidde med din mobil i mindst 1 time før du skal i seng. Det blå lys gør dig vågen, fordi din hjerne tror det er dag.

Hav en blok ved siden af din seng, hvor du skriver ting ned, som du ligger og tænker på. Når de er skrevet ned, kan du give dig selv lov til at tænke på dem i 5 minutter, og så tving dig selv til at tænke på andre ting.

Snak evt. med din læge om det, og hør om du kan få noget melatonin til at falde i søvn på.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Slettet bruger » 2. nov 2016, 10:29

Jeg sover elendigt hvis jeg går for tidligt i seng, og det lyder som om du går tidligt i seng (21.30). Jeg ville nok prøve at blive oppe med en bog eller noget til jeg følte mig helt træt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Rapfisk » 2. nov 2016, 11:54

Det er meget almindeligt, at en stressreaktion først kommer, når de ting, der trigger den, er af vejen. Mange, der mister en person tæt på dem, klarer alt det praktiske, fordi de skal, men så kommer den psykiske reaktion, når "hverdagen går videre". Måske er det noget lignende for dig?

Din skole har garanteret en vejledning tilknyttet, om ikke på skolen så i kommunalt regi. Spørg til det og få hjælp!

Har du nogen i din omgangskreds, du kan alliere dig med? Hvis jeg er rigtig bange for at sove over mig, får jeg en veninde til at ringe til mig, når jeg skal op. Det giver en tryghed, som også gør, at jeg bedre kan falde i søvn og dermed også har lettere ved at vågne og klare dagen.

Hvad angår det med at gøre skolen færdig, så tror jeg, det er vigtigt, du opstiller nogle delmål og giver dig selv noget omsorg. Har jeg ret, hvis jeg mellem linjerne læser, at du er ambitiøs, måske endda perfektionistisk, på dine egne vegne? Det eneste, der er godt nok, er en studenterhue, men jeg tror, du skal give dig selv nok kærlighed til at sige, at dit mål er at gøre dit bedste fra dag til dag. Studenterhuen er ikke målet i sig selv, men et tegn på, at du har nået målet, som er den læring og det arbejde, du gør hver dag indtil den sidste eksamen.

Hvorfor er du i øvrigt på en toårig STX? Ville en treårig hjælpe dig?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf HappyPaww » 2. nov 2016, 12:28

Vil det sige, at du sover fra 21:30 og så alligevel sover over dig om morgenen? Det lyder ret voldsomt, og derfor tænker jeg, at det kunne tyde på, at der er noget andet og mere galt, end at du bare ikke kan komme op. Så meget søvn kunne signalere depression.

Har du været til lægen? Hvis ikke, så synes jeg du burde få en snak med ham/hende.
2
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf HotStuff » 2. nov 2016, 13:52

Neenah
Jep, jeg har snakket med min studievejleder. Vi begynder at snakke om tingene mere dybdegående fra på mandag, da vi lige skal have en studietur overstået her nu.

Annione
Tak for rådene :-)

abcd
Jeg GÅR I SENG klokken 21.30, men falder oftest først i seng ved 23 tiden hvis ikke senere. Jeg sover ikke for meget, jeg bruger bare så lang tid på at falde i søvn at jeg bliver nødt til at gå så tidligt i gang. Går jeg i seng klokken 23 så ender jeg tidligst med at sove ved 2-3 tiden.

Rapfisk
Som tidligere skrevet, så kan jeg ikke få nogen til at ringe til mig om morgenen. Jeg har ikke nogen som er jeg er tætte nok med til at kunne blive så personlig med dem, og spørge dem om at ringe til mig hver morgen.
Du har helt ret i de ting du skriver, jeg er virkelig ambitiøs, hvilket jeg også har snakket med min vejleder om, så jeg kan ikke få mig selv til at aflevere dårlige opgaver hvilket dræner en del af min energi at jeg skal lave hver eneste opgave så god som mulig. Vi vil snakke mere om det fra på mandag.
Det er desværre kun en 2-årig som jeg har kunnet finde, som jeg har kunnet komme ind på. Desuden, hvis jeg ender med at droppe ud her i år, så ved jeg at min psyke og selvtillid vil være for smadret til at kunne prøve igen. Det her er sidste chance for min egen skyld.

HappyPaww
Som ovenstående, så sover jeg ikke fra 21.30 af. Jeg kan først sove flere timer efter. Det hurtigste jeg engang er faldet i søvn på er 40 minutters tid. (Kan se det via søvnrytme appen)


Desuden en detalje jeg har fået udeladt. Jeg træner styrketræning cirka 5 gange om ugen om morgenen (altså i følge mit “program” som er selvlavet og jeg banker ikke mig selv i hovedet hvis jeg ikke kommer afsted!)
Hvilket vil sige jeg almindeligvis står op klokken 5. Men de dage jeg sover over mig, der får jeg selvfølgelig ikke trænet.
De dage jeg kommer op til tiden er også de dage jeg får trænet.
Har også prøvet i en periode at stå op til skolen og træne efter, men det ændrer ikke noget i forhold til hvor træt jeg er eller hvor svært jeg har ved at stå op.
Træning er næsten noget af det eneste som giver mig bare en smule overskud, så har ikke “brug” for nogen hjælpemidler i forhold til at ændre noget dér. Men bare lige så i ved at jeg altså står så tidligt op, og ikke først ved 7-8 tiden. Så selv hvis jeg faldt i søvn med det samme 21.30 ville jeg få den søvn jeg skulle have.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Rapfisk » 2. nov 2016, 14:40

Det har jeg overset, det med én, der kan ringe. Det beklager jeg.

Pointen i mit indlæg var, at du risikerer at sætte din belønning og succes så langt ude i fremtiden (til sommer), at du knækker halsen inden. Det er vigtigt, at du tager det en dag ad gangen og fx arbejder på at bruge x timer på skolearbejdet. Når du har gjort det, er du færdig. Når du så får huen, er det selvfølgelig kulminationen, men det er også "bare" summen af de dage, hvor du har arbejdet og fået en hverdag til at hænge sammen. Det kan godt være, at det virker som et for lavt mål for dig, men hvis du er ved at blive syg af stress (eller allerede er det), er det din medicin - den eneste, der virker.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf HotStuff » 2. nov 2016, 15:03

Rapfisk, ja jeg forstod godt dit råd, og jeg tager det også til mig. Jeg vil prøve at lave nogle mindre mål for mig at opnå :-)
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Grissebassen » 3. nov 2016, 14:34

Det virker som om, du har meget fokus på, at det er sidste udkald for dig, hvis du skal have dig en studentereksamen. Nu fungerer virkeligheden sjældent sådan, at der er noget, der hedder sidste udkald i uddannelsessystemet og erhvervslivet, selvom jeg har fuld forståelse for, at det er sådan det føles for dig. Derfor tænker jeg, at det måske vil kunne hjælpe dig at lave en back-up plan med din studievejleder. Med en lægeerklæring i hånden burde det faktisk være muligt at få udskudt nogle fag til næste år, således at du læser på deltid resten af året. Jeg siger ikke, at det er det, du skal stræbe efter her og nu, selvom det nok vil være hensigtsmæssigt at begynde at overveje muligheden allerede. Men måske vil det kunne hjælpe dig at vide, at der rent faktisk er en praktisk løsning på din stress, hvis korthuset skulle gå hen og ramle i en sådan grad, at du ikke kan gennemføre resten af din uddannelse. I hvert fald vil jeg i høj grad appellere til, at du tager "hvad nu hvis"-snakken med din studievejleder, og eventuelt også din læge, så de kan hjælpe dig med at stykke en konkret plan sammen, du kan falde tilbage på, så det ikke længere føles som sidste udkald for dig.
3
Seance
Indlæg: 382
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1904

Re: Når stressen er altødelæggende

Indlægaf Seance » 3. nov 2016, 16:32

Ud fra det du beskriver handler det jo om at din stress forstyrre din søvn.
Men jeg syntes nu alligevel du skal tage en snak med din læge, for du burde ikke være så træt.
Den app du bruger, viser den om du bliver revet ud af din dybe søvn om natten?
Vi sover i en rytme hvor det først er de livsnødvendige organer som regenerere, til sidst er det det mentale.
Næste omgang af søvn fasen er samme tur, men lidt mere mental oprydning osv
Men hvis man vågner meget (uden man er bevidst om det) så begynder rytmen forfra, og den mentale del og følelser bliver ikke bearbejdet.
1

Tilbage til "Livets forhold"