Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Akehurst2 » 22. nov 2016, 09:08

didaa skrev:Helt overordnet er der vel ingen der ønsker at der skal være nogen forskel, og slet ikke når det kommer til børn! Men jeg synes vi glemmer en vigtig ting; nemlig at kræft er dødelig, og det er den i langt højere grad end andre sygdomme. Specielt hos børn, hvor de mest almindelige som kræft i hjernen eller leukæmi også er blandt de mest aggressive former. Så ikke nok med at det kan ende med at koste ens dyrebareste livet, så rammer det også langt flere (her taler jeg både børn og voksne) end ved andre sygdomme. Og det kan jeg godt forstå giver en særlig opmærksomhed og omsorg.

Størstedelen af de børn der får kræft bliver dog helbredt, og det kan man jo desværre ikke sige om andre sygdomme, f.eks. de auto-immune osv., så i det perspektiv giver det ikke mening, og der må heller ikke være børn der udelukkes fra arrangementer. Men nogen gange så skal man også lade være med at sammenligne med det formål at få bedre vilkår for en selv, for dels kender man jo ikke den andens udgangspunkt og sygdom, og dels er det ærgerligt ikke at kunne glæde sig over hvad andre får blot fordi man ikke selv tilhører den kategori - jeg tror ikke man skal ønske at bytte med nogen der har kræft.


I 2014 døde der 344 børn (under 20 år) i Danmark. Heraf døde 23 af kræft (tal fra Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/d ... /doedsfald)

Som du jo også selv skriver, så bliver langt de flest børn, der rammes af kræft, helbredt - og kræft er så langt fra den største dødsårsag hos børn.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Rapfisk » 22. nov 2016, 10:24

Akehurst2 skrev:
didaa skrev:Helt overordnet er der vel ingen der ønsker at der skal være nogen forskel, og slet ikke når det kommer til børn! Men jeg synes vi glemmer en vigtig ting; nemlig at kræft er dødelig, og det er den i langt højere grad end andre sygdomme. Specielt hos børn, hvor de mest almindelige som kræft i hjernen eller leukæmi også er blandt de mest aggressive former. Så ikke nok med at det kan ende med at koste ens dyrebareste livet, så rammer det også langt flere (her taler jeg både børn og voksne) end ved andre sygdomme. Og det kan jeg godt forstå giver en særlig opmærksomhed og omsorg.

Størstedelen af de børn der får kræft bliver dog helbredt, og det kan man jo desværre ikke sige om andre sygdomme, f.eks. de auto-immune osv., så i det perspektiv giver det ikke mening, og der må heller ikke være børn der udelukkes fra arrangementer. Men nogen gange så skal man også lade være med at sammenligne med det formål at få bedre vilkår for en selv, for dels kender man jo ikke den andens udgangspunkt og sygdom, og dels er det ærgerligt ikke at kunne glæde sig over hvad andre får blot fordi man ikke selv tilhører den kategori - jeg tror ikke man skal ønske at bytte med nogen der har kræft.


I 2014 døde der 344 børn (under 20 år) i Danmark. Heraf døde 23 af kræft (tal fra Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/d ... /doedsfald)

Som du jo også selv skriver, så bliver langt de flest børn, der rammes af kræft, helbredt - og kræft er så langt fra den største dødsårsag hos børn.

Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)

Kan det også betyde, at kræft er den største årsag til indlæggelse blandt børn - at de godt nok ikke dør af det, men har lange indlæggelses-/behandlingsforløb? Hvis man nu ikke ser på antallet af døde, men på antallet af indlagte / hvor mange der bruger lang tid på afdelingerne og har særligt brug for adspredelse?
0
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Akehurst2 » 22. nov 2016, 10:33

Rapfisk skrev:Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)

Kan det også betyde, at kræft er den største årsag til indlæggelse blandt børn - at de godt nok ikke dør af det, men har lange indlæggelses-/behandlingsforløb? Hvis man nu ikke ser på antallet af døde, men på antallet af indlagte / hvor mange der bruger lang tid på afdelingerne og har særligt brug for adspredelse?


Det var mest som en kommentar til, at kræft jo er dødelig. Ja, det er kræft - men heldigvis er der få børn, der rammes af kræft og færre, der dør af det.

Kræft kan give forfærdelig lange indlæggelser på hårde vilkår, men det kan fx autoimmune sygdomme jo også.

Altså - kræft er frygteligt. Jeg har mistet begge mine forældre til det og det var næsten ubærligt at være vidne til. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis er frygteligere end alt andet i en grad, så det på nogen måde kan retfærdiggøre, at der kommer en massiv forskelsbehandling, og jeg synes det er godt, der kommer opmærksomhed på, at der er en skævvridning, og en skævvridning, der kan få konsekvenser for de børn og forældre, der mærker den.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf hotlips » 22. nov 2016, 10:36

fisken80 skrev:
Rakel skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg tænker såmænd på, om alle de kendisser der gladeligt stiller op til en gratis julesang eller køretur i min fede bil, er så dumme og blåøjede, at alt hvad der hedder syge børn pr automatik har kræft? Kan uvidenheden være så stor, at de overhovedet ikke ved at der findes andre?
Det skulle ikke undre, for det er jo hvad vi bliver tvangsfodtet med, jeg kan knapt nævne navnet på andre børneafdelinger, udover at jeg ved der er 'andre syge'.

Vild historie i øvrigt. 5000 kr i hånden til Ipad, det tangerer jo rent svineri med pengene. Som om de næsten ikke kan magte at bruge dem alle sammen.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ad/6415631
Det kan godt være kræft er dødeligt, og børnene har nogle grimme forløb at gå igennem. Men alle børn som indlægges i ugevis vil opleve samme trummerum og kedsommelighed ved at være på sygehuset, og alle skal da for pokker have samme mulighed for adspredelse og underholdning. Det andet er næsten direkte ulækkert.


Når jeg læser den artikel der, så bliver jeg bare bekræftet i mit tidligere indlæg i tråden.

Der står bl.a. at der stilles psykologhjælp til rådighed, ja, det gør der. Det havde jeg også mulighed for som pårørende til en kræftpatient, det havde jeg gennem Kræftens Bekæmpelse. Og de havde igen muligheden for at tilbyde det, fordi de har en meget velpolstret pengekasse - og det har de igen, fordi folk gerne vil donere til dem. Inklusiv mig selv.

Nu er der så rejst fokus på, at børn ramt af cancer har rigtig gode vilkår. Fint nok, men jeg vil da så håbe, at alle dem, der bliver ih og åh så forargede rent faktisk begynder at donere penge til de andre organisationer.
For det er fra donationer KB har deres penge, det er derfor de kan give så meget til kræftramte børn (og vokse og pårørende for den sags skyld). Og når folk donerer til dem så forventer de naturligvis, at pengene går til noget, der har med kræft at gøre, så det gør de.
Kræftens Bekæmpelsen skal og kan ikke begynde at tilgodese andre patientgrupper, det er ikke dét de er sat i verden for.

Så kan man diskutere rimeligheden i, at der hvert år stables et kæmpe indsamlingsshow på benene til fordel for Kræftens Bekæmpelse, men TV2 må jo altså nu engang selv bestemme, hvilke organisationer de ønsker at lave indsamlinger for, og det er så Kræftens Bekæmpelse.

Og jeg kan se ud af deres regnskab, at de i 2015 havde en indtægt på 673 millioner kroner, så vidt jeg husker gav TV2s Knæk Cancer fratrukket udgifter til show osv. omkring 120 millioner kroner, altså lige under 20% af deres samlede indtægt. Selv uden det kæmpe show så ville de stadig have en meget høj indtægt, der stammer fra medlemskontingenter, arveindtægter, lotterier, kapitalindtægt osv.
Kun 4% er offentlige tilskud.

Og ja, det ER synd for de børn, der ligger på dårlige afdelinger, men det er nu engang ikke KBs skyld, de er sat i verden for at hjælpe kræftpatienter og det gør de.



Offentlige hospitalfdelinger bør have samme niveau.

Privat cancerfryns fra fx KB burde foregår et andet sted i byen.


Det synes jeg godt nok er en smålig holdning.

Især fordi børn med kræft typisk ikke KAN komme andre steder hen, fordi de skal være i isolation.


Og hvordan er det præcis du tror det adskiller dem fra rigtig mange andre ting børn der er indlagt?
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Rapfisk » 22. nov 2016, 10:41

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)

Kan det også betyde, at kræft er den største årsag til indlæggelse blandt børn - at de godt nok ikke dør af det, men har lange indlæggelses-/behandlingsforløb? Hvis man nu ikke ser på antallet af døde, men på antallet af indlagte / hvor mange der bruger lang tid på afdelingerne og har særligt brug for adspredelse?


Det var mest som en kommentar til, at kræft jo er dødelig. Ja, det er kræft - men heldigvis er der få børn, der rammes af kræft og færre, der dør af det.

Kræft kan give forfærdelig lange indlæggelser på hårde vilkår, men det kan fx autoimmune sygdomme jo også.

Altså - kræft er frygteligt. Jeg har mistet begge mine forældre til det og det var næsten ubærligt at være vidne til. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis er frygteligere end alt andet i en grad, så det på nogen måde kan retfærdiggøre, at der kommer en massiv forskelsbehandling, og jeg synes det er godt, der kommer opmærksomhed på, at der er en skævvridning, og en skævvridning, der kan få konsekvenser for de børn og forældre, der mærker den.

Det kan vi selvfølgelig kun være enige om. Det var bare for at sige, at for de børn med langvarige indlæggelser ER kræft den største dødsårsag, og det giver naturligvis noget bevågenhed og deraf følgende økonomiske fordele.

Hvis nogen børn fra de andre afdelinger står og trykker næserne flade mod ruden ind til kræftafdelingen, er det mere et problem med personalet og ledelsen på hospitalerne, end det er et problem med penge fra Kræftens Bekæmpelse.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf hotlips » 22. nov 2016, 11:16

Rapfisk skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)

Kan det også betyde, at kræft er den største årsag til indlæggelse blandt børn - at de godt nok ikke dør af det, men har lange indlæggelses-/behandlingsforløb? Hvis man nu ikke ser på antallet af døde, men på antallet af indlagte / hvor mange der bruger lang tid på afdelingerne og har særligt brug for adspredelse?


Det var mest som en kommentar til, at kræft jo er dødelig. Ja, det er kræft - men heldigvis er der få børn, der rammes af kræft og færre, der dør af det.

Kræft kan give forfærdelig lange indlæggelser på hårde vilkår, men det kan fx autoimmune sygdomme jo også.

Altså - kræft er frygteligt. Jeg har mistet begge mine forældre til det og det var næsten ubærligt at være vidne til. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis er frygteligere end alt andet i en grad, så det på nogen måde kan retfærdiggøre, at der kommer en massiv forskelsbehandling, og jeg synes det er godt, der kommer opmærksomhed på, at der er en skævvridning, og en skævvridning, der kan få konsekvenser for de børn og forældre, der mærker den.

Det kan vi selvfølgelig kun være enige om. Det var bare for at sige, at for de børn med langvarige indlæggelser ER kræft den største dødsårsag, og det giver naturligvis noget bevågenhed og deraf følgende økonomiske fordele.

Hvis nogen børn fra de andre afdelinger står og trykker næserne flade mod ruden ind til kræftafdelingen, er det mere et problem med personalet og ledelsen på hospitalerne, end det er et problem med penge fra Kræftens Bekæmpelse.


For folk med cystisk fibrose er dødeligheden 100%,de eneste der går fri er dem der dør af ulykker inden. Levetiden er efterhånden oppe i trediverne men der er stadig ofte børn der dør af det, og det er efter mange og lange indlæggelser.
Der fødes omkring 15 børn med det hvert år og alligevel har vi ikke penge til at give dem den bedste medicin.

En af mine gamle venner har det, og har jævnligt delt links fordi de har prøvet at råbe op om det, dem er der bare ingen der hører på.
1
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf MissDitte » 22. nov 2016, 11:25

Der er 15 om året der får CF og 3400 der får kræft. Så giver det jo mening, at der bliver indsamlet mere til kræft. Man kan skære væsentligt mere ned på antal syge mennesker, hvis man kan helbrede kræft.

Med det sagt, synes jeg selvfølgelig ikke der skal være forskel i, hvordan børn på hospitaler behandles. Jeg var som barn indlagt rigtig meget på en alm ikke kræft børneafdeling både på riget og i Århus, og jeg følte aldrig, at der var andre børn, der fik mere end jeg gjorde. Og jeg har ingen anelse om, hvordan det forholder sig nu.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 563
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1325

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf MissDitte » 22. nov 2016, 11:26

Hov -der mangler et 0. Der er 34.000 om året der får kræft. Det er selvfølgelig ikke kun børn.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf fisken80 » 22. nov 2016, 11:39

hotlips skrev:
Rapfisk skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)

Kan det også betyde, at kræft er den største årsag til indlæggelse blandt børn - at de godt nok ikke dør af det, men har lange indlæggelses-/behandlingsforløb? Hvis man nu ikke ser på antallet af døde, men på antallet af indlagte / hvor mange der bruger lang tid på afdelingerne og har særligt brug for adspredelse?


Det var mest som en kommentar til, at kræft jo er dødelig. Ja, det er kræft - men heldigvis er der få børn, der rammes af kræft og færre, der dør af det.

Kræft kan give forfærdelig lange indlæggelser på hårde vilkår, men det kan fx autoimmune sygdomme jo også.

Altså - kræft er frygteligt. Jeg har mistet begge mine forældre til det og det var næsten ubærligt at være vidne til. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis er frygteligere end alt andet i en grad, så det på nogen måde kan retfærdiggøre, at der kommer en massiv forskelsbehandling, og jeg synes det er godt, der kommer opmærksomhed på, at der er en skævvridning, og en skævvridning, der kan få konsekvenser for de børn og forældre, der mærker den.

Det kan vi selvfølgelig kun være enige om. Det var bare for at sige, at for de børn med langvarige indlæggelser ER kræft den største dødsårsag, og det giver naturligvis noget bevågenhed og deraf følgende økonomiske fordele.

Hvis nogen børn fra de andre afdelinger står og trykker næserne flade mod ruden ind til kræftafdelingen, er det mere et problem med personalet og ledelsen på hospitalerne, end det er et problem med penge fra Kræftens Bekæmpelse.


For folk med cystisk fibrose er dødeligheden 100%,de eneste der går fri er dem der dør af ulykker inden. Levetiden er efterhånden oppe i trediverne men der er stadig ofte børn der dør af det, og det er efter mange og lange indlæggelser.
Der fødes omkring 15 børn med det hvert år og alligevel har vi ikke penge til at give dem den bedste medicin.

En af mine gamle venner har det, og har jævnligt delt links fordi de har prøvet at råbe op om det, dem er der bare ingen der hører på.


Men det er da for pokker ikke Kræftens Bekæmpelse der er skyld i, at folk ikke interesserer sig for andre sygdomme.

Det handler jo rigtig meget om et nærhedsprincip det her. Det man selv har haft tæt inde på livet fylder bare meget mere i ens bevidsthed end det man ikke har oplevet selv. Og der ER bare rigtig rigtig mange, der har haft kræft rigtig tæt på. Mange mange færre har haft cystrisk fibrose, sclerose eller børnegigt tæt inde på livet.
Jeg vil vædde min højre arm på, at selv hvis TV2 valgte at gå ind i at lave en knæk kroniske sygdomme-kampagne med show, indsamlinger osv. så ville de ikke få samlet nær det samme beløb ind, uanset eksponering, ganske enkelt fordi mange ikke kender til folk der lider af eller måske endda er døde af de sygdomme.
Men det er godt nok svært at finde et menneske, der ikke på den ene eller den anden måde har kendt nogen, der har fået kræft/er døde af kræft.

Er det trælst at være ramt af en anden sygdom: ja, det er det da. Men derfor synes jeg stadig kritikken af, at der kan samles så mange penge ind til KB er vildt forfejlet. Det er der jo for pokker en rigtig god grund til at der kan.

Og jeg synes det er meget mærkeligt, at vil fratage cancerramte børn nogle goder, fordi de goder ikke findes på andre afdelinger. Og jeg kender ikke engang nogen kræftramte børn, så det er ikke derfor jeg forsvarer det. Jeg synes det er synd for de børn, der ikke får de samme goder, men det skal ikke gå ud over de kræftramte børn.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Delfin » 22. nov 2016, 12:26

fisken80 skrev:
Men det er da for pokker ikke Kræftens Bekæmpelse der er skyld i, at folk ikke interesserer sig for andre sygdomme.

Det handler jo rigtig meget om et nærhedsprincip det her. Det man selv har haft tæt inde på livet fylder bare meget mere i ens bevidsthed end det man ikke har oplevet selv. Og der ER bare rigtig rigtig mange, der har haft kræft rigtig tæt på. Mange mange færre har haft cystrisk fibrose, sclerose eller børnegigt tæt inde på livet.
Jeg vil vædde min højre arm på, at selv hvis TV2 valgte at gå ind i at lave en knæk kroniske sygdomme-kampagne med show, indsamlinger osv. så ville de ikke få samlet nær det samme beløb ind, uanset eksponering, ganske enkelt fordi mange ikke kender til folk der lider af eller måske endda er døde af de sygdomme.
Men det er godt nok svært at finde et menneske, der ikke på den ene eller den anden måde har kendt nogen, der har fået kræft/er døde af kræft.

Er det trælst at være ramt af en anden sygdom: ja, det er det da. Men derfor synes jeg stadig kritikken af, at der kan samles så mange penge ind til KB er vildt forfejlet. Det er der jo for pokker en rigtig god grund til at der kan.

Og jeg synes det er meget mærkeligt, at vil fratage cancerramte børn nogle goder, fordi de goder ikke findes på andre afdelinger. Og jeg kender ikke engang nogen kræftramte børn, så det er ikke derfor jeg forsvarer det. Jeg synes det er synd for de børn, der ikke får de samme goder, men det skal ikke gå ud over de kræftramte børn.


Jeg tror egentlig ikke det handler om er kritik af KB og Børnecancerfonden, og heller ikke om at kræftbørn/patienter skal have mere, men at der efterlyses et større fokus på nogle af de andre sygdomme også i medierne. For at de andre organisationer kan indsamle midler i højere grad end i dag, kræver det, at de får en stemme i offentligheden og ikke bare en notits på side 5.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf fisken80 » 22. nov 2016, 12:49

Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Men det er da for pokker ikke Kræftens Bekæmpelse der er skyld i, at folk ikke interesserer sig for andre sygdomme.

Det handler jo rigtig meget om et nærhedsprincip det her. Det man selv har haft tæt inde på livet fylder bare meget mere i ens bevidsthed end det man ikke har oplevet selv. Og der ER bare rigtig rigtig mange, der har haft kræft rigtig tæt på. Mange mange færre har haft cystrisk fibrose, sclerose eller børnegigt tæt inde på livet.
Jeg vil vædde min højre arm på, at selv hvis TV2 valgte at gå ind i at lave en knæk kroniske sygdomme-kampagne med show, indsamlinger osv. så ville de ikke få samlet nær det samme beløb ind, uanset eksponering, ganske enkelt fordi mange ikke kender til folk der lider af eller måske endda er døde af de sygdomme.
Men det er godt nok svært at finde et menneske, der ikke på den ene eller den anden måde har kendt nogen, der har fået kræft/er døde af kræft.

Er det trælst at være ramt af en anden sygdom: ja, det er det da. Men derfor synes jeg stadig kritikken af, at der kan samles så mange penge ind til KB er vildt forfejlet. Det er der jo for pokker en rigtig god grund til at der kan.

Og jeg synes det er meget mærkeligt, at vil fratage cancerramte børn nogle goder, fordi de goder ikke findes på andre afdelinger. Og jeg kender ikke engang nogen kræftramte børn, så det er ikke derfor jeg forsvarer det. Jeg synes det er synd for de børn, der ikke får de samme goder, men det skal ikke gå ud over de kræftramte børn.


Jeg tror egentlig ikke det handler om er kritik af KB og Børnecancerfonden, og heller ikke om at kræftbørn/patienter skal have mere, men at der efterlyses et større fokus på nogle af de andre sygdomme også i medierne. For at de andre organisationer kan indsamle midler i højere grad end i dag, kræver det, at de får en stemme i offentligheden og ikke bare en notits på side 5.


Ærligt så tror jeg ikke det ville hjælpe ret meget. Folk er nu engang tilbøjlige til at støtte dét de selv har inde på livet. Jeg kender udmærket til hjertekar-sygdomme og autoimmune-sygdomme, jeg lider oven i købet selv af det sidste. Men det er stadig Kræftens Bekæmpelse jeg støtter og ikke Colitis-Crohn-foreningen, simpelthen fordi kræft har påvirket min familie og jeg meget mere end min tarmsygdom har det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Akehurst2 » 22. nov 2016, 13:24

fisken80 skrev:Ærligt så tror jeg ikke det ville hjælpe ret meget. Folk er nu engang tilbøjlige til at støtte dét de selv har inde på livet. Jeg kender udmærket til hjertekar-sygdomme og autoimmune-sygdomme, jeg lider oven i købet selv af det sidste. Men det er stadig Kræftens Bekæmpelse jeg støtter og ikke Colitis-Crohn-foreningen, simpelthen fordi kræft har påvirket min familie og jeg meget mere end min tarmsygdom har det.


Opmærksomhed på, at Kræftens Bekæmpelse har nogle muligheder, der indebærer en skævvridning ift. andre alvorligt syge vil jeg da ikke udelukke kunne medvirke til, at nogle kunne få øjnene op for, at der er andet i verden end kræft - og for, at der ikke bør være den forskel i, hvordan alvorligt syge børn støttes, hvis det indebærer nogen af de situationer, der beskrives i artiklerne.

Ligesom der er nogen, der på grund af det massive fokus ikke støtter Kræftens Bekæmpelse, uanset om de har haft kræft inde på livet. Jeg gør fx ikke, for jeg synes det er kvalmende med det voldsomme fokus, der er i Knæk cancer-ugen og måden det køres på. Jeg er helt med hende her: http://www.bt.dk/danmark/langer-ud-efte ... -kunne-i-i
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Delfin » 22. nov 2016, 13:43

fisken80 skrev:
Ærligt så tror jeg ikke det ville hjælpe ret meget. Folk er nu engang tilbøjlige til at støtte dét de selv har inde på livet. Jeg kender udmærket til hjertekar-sygdomme og autoimmune-sygdomme, jeg lider oven i købet selv af det sidste. Men det er stadig Kræftens Bekæmpelse jeg støtter og ikke Colitis-Crohn-foreningen, simpelthen fordi kræft har påvirket min familie og jeg meget mere end min tarmsygdom har det.


Det tror jeg. Jeg tror oprigtigt på at større viden giver større forståelse.
Jeg har selv (blandt flere kroniske sygdomme) leddegigt, og jeg er ofte stødt på mennesker, som har reageret med et 'nå ja lidt gigt har vi jo alle, prøv med noget fiskeolie'. De aner simpelthen ikke, at der er forskel på slidgigt og leddegigt eller en af de andre 200 forskellige gigtsygdomme, og dermed hvilken form for ødelæggelse af kroppen, der sker, og selvfølgelig også i behandlingen af dem.
Mange aner heller ikke, at børn og unge kan have gigt, og hvor omfattende indflydelse det har på deres hverdag at leve med konstante smerter dag efter dag, år efter år, samtidig med at det fysiske funktionsniveau bliver dårligere og dårligere.

Selvfølgelig kan man være mere eller mindre hårdt ramt af sin gigtsygdom, ligesom man da i øvrigt kan af sin autoimmune tarmsygdom, men det kan for så vidt også af sin kræftsygdom.
Min mor havde brystkræft, fik bortopereret brystet, 5 års behandling med tamoxifen og så ellers selvfølgelig de efterfølgende kontroller, men det var sådan set det, og sådanne forløb har jeg set nogle stykker af, mens andre har langt heftigere kræftforløb, så kræft er heller ikke bare kræft og helt og aldeles forfærdeligt for hver og en af alle de kræftpatienter, der tæller i statistikken.

Der findes mere end 700.000 mennesker i dk med gigt under en eller anden form. Det er hver 8. dansker, så jeg er sikker på, at de fleste kender en i deres cirkler.
Jeg har også mødt alt for megen kræft blandt familie og nære venner, nogle overlevede og nogle døde, men jeg har alligevel valgt at støtte to andre patientorganisationer, fordi jeg synes behovet der er mindst lige så vigtigt.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er kræftbørn virkelig så meget bedre stillede andre alle andre sygdomme?

Indlægaf Akehurst2 » 22. nov 2016, 14:50

Rapfisk skrev:Iflg. Sundhed.dk er kræft den næststørste dødsårsag for børn over et år - efter ulykker. (Af de 344 var 229 under 1 år.)



Lige i forhold til det her: Der er ca. 200 børn om året, der får konstateret kræft: https://boernecancerfonden.dk/artikel/h ... rnekraeft/

For hver enkelt familie er det frygteligt, men det er jo (heldigvis!) ikke så mange endda - og slet ikke så mange som man kunne tro ud fra den massive opmærksomhed, der er på det.
0

Tilbage til "Livets forhold"