Dengang før www, gps, osv.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 10:21

fisken80 skrev:Jeg sagde på et tidspunkt til nogle elever, at de var heldige, at de havde google og i det hele taget de enorme muligheder for at søge information. Og så nævnte jeg, at jeg jo selv måtte på biblioteket og låne bøger om de emner jeg skulle skrive opgave om, herefter udspillede følgende replikskifte sig:

Elev: Hvordan vidste du så hvor i bogen du skulle læse?
Mig: Det vidste jeg ikke
Elev: Jamen - hvad gjorde du så?
Mig: Læste bogen
Elev (med dyb rædsel i stemmen): HELE bogen????????
Mig: Øh ja
Elev kan ikke sige mere, men er gået i chok


Jeg skrev alle mine skriftlige eksamener på universitetet i hånden, selvom jeg jo altså har læst i dette årtusinde også, men da jeg prøvede at forklare det til mine studerende, da jeg underviste stirrede de også mistroisk på mig - nærmest som om, jeg havde hugget runer i en sten eller sådan noget.

Så prøvede jeg også at forklare noget om, at man jo var nødt til at skrive en disposition først og skabe et overblik før man skrev og at det sådan set var meget godt for strukturen i opgaven. Den købte de ikke, men det passer nu alligevel :-D
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf hthy » 21. sep 2015, 10:24

DetSorteCirkus skrev:
hthy skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.



Det passer nu ikke helt. Jeg hørte det i 7 pressen i radioen i sengen om morgenen dagen efter, det var efter TV-avis tid den blev åbnet om aftenen, skyndte mig komme op og tændte for tysk TV de havde rigtig mege,t men samme aften var der ret lange reportager fra Berlin i dansk TV.


Hvis du går ind på DR Bonanza, kan du se det, de sendte, og det er som beskrevet. Bortset fra at tv-avisen faktisk kun er udvidet med fem minutter og det først d. 10.11. Tidligere på dagen har ekstraudsendelsen på ti min. været sendt.I dokumentaren "24 timer vi aldrig glemmer - Berlinmurens fald" fortæller en af korrespondenterne, at man ikke kunne producere indslag i den fart, man kan i dag, bl.a. fordi billeder og film ikke kunne sendes hjem digitalt, og at det, man viste, var det, man havde. Tysk tv har formodentlig produceret i Berlin og sikkert også i perioder bare sendt direkte uden redigering.

Jeg mindes også, at der var mere i dansk tv, og det må enten have skyldtes, at TV2 har haft en fyldigere dækning, eller at en lidt længere tv-avis plus en lille ekstraudsendelse har føltes længere dengang, fordi man ikke var vant til det.



Måske husker jeg fejl og det var tysk TV jeg så mest den dag, jeg havde først lige fået kabel-tv og var derfor vant til at se tysk tv men det var jo også kun kort før midnat den 9. november at muren blev endelig åbnet, så det er den 10. jeg mener.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Flora » 21. sep 2015, 10:29

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Jeg sagde på et tidspunkt til nogle elever, at de var heldige, at de havde google og i det hele taget de enorme muligheder for at søge information. Og så nævnte jeg, at jeg jo selv måtte på biblioteket og låne bøger om de emner jeg skulle skrive opgave om, herefter udspillede følgende replikskifte sig:

Elev: Hvordan vidste du så hvor i bogen du skulle læse?
Mig: Det vidste jeg ikke
Elev: Jamen - hvad gjorde du så?
Mig: Læste bogen
Elev (med dyb rædsel i stemmen): HELE bogen????????
Mig: Øh ja
Elev kan ikke sige mere, men er gået i chok


Jeg skrev alle mine skriftlige eksamener på universitetet i hånden, selvom jeg jo altså har læst i dette årtusinde også, men da jeg prøvede at forklare det til mine studerende, da jeg underviste stirrede de også mistroisk på mig - nærmest som om, jeg havde hugget runer i en sten eller sådan noget.

Så prøvede jeg også at forklare noget om, at man jo var nødt til at skrive en disposition først og skabe et overblik før man skrev og at det sådan set var meget godt for strukturen i opgaven. Den købte de ikke, men det passer nu alligevel :-D


Skriftlige eksamener der skal skrives i hånden eksisterer nu stadig på universitetet, omend det burde være afskaffet for længst.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 10:44

Flora skrev:
Akehurst2 skrev:Skriftlige eksamener der skal skrives i hånden eksisterer nu stadig på universitetet, omend det burde være afskaffet for længst.



Matematiske eksamener (uden hjælpemidler) håber jeg dælme aldrig, de ender med at forlange bliver lavet på pc, for det er da et sandt helvede - det er 100 gange hurtigere at skrive integraler og differentialer i hånden end på pc.

Jeg har i øvrigt aldrig skrevet nogle skriftlige eksamener i hånden, udover matematiske - men de første i folkeskolen blev skrevet på maskine, de sidste på skolens stationære computer med tilsluttet nåleprinter......
0
Tally-ho
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Flora » 21. sep 2015, 11:12

milisa skrev:
Flora skrev:
Akehurst2 skrev:Skriftlige eksamener der skal skrives i hånden eksisterer nu stadig på universitetet, omend det burde være afskaffet for længst.



Matematiske eksamener (uden hjælpemidler) håber jeg dælme aldrig, de ender med at forlange bliver lavet på pc, for det er da et sandt helvede - det er 100 gange hurtigere at skrive integraler og differentialer i hånden end på pc.

Jeg har i øvrigt aldrig skrevet nogle skriftlige eksamener i hånden, udover matematiske - men de første i folkeskolen blev skrevet på maskine, de sidste på skolens stationære computer med tilsluttet nåleprinter......


Jamen, man behøver da heller ikke at afskaffe håndskrevne eksaminer der hvor det giver mening at de er håndskrevne. Men eksaminer der indeholder opgaver man normalt ville skrive på pc, det burde altså også kunne foregå på pc til eksamen. Det gør det givetvis også nogle steder, men det kunne man altså ikke på KU.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2015, 11:16

Alle mine bardsomsferier er brugt i Norge hos bedsteforældre, så det der med rejsekataloger har aldrig rigtig fyldt hos os :)

Derimod skulle vi forbi det nærmeste rejsebureau, for at hente f.x. færgeplaner, når turen til Norgen, enten igennem jylland eller sverige skulle planlægges. Husker tydeligt hvordan min mor sad der med planer for både den ene og den anden færge, og estimering af afstande og tidsforbrug på disse. Rutinen omkring turen var der naturligvis, men tingene skulle stadig hænge sammen :)

Jeg blev da også godt til grin da jeg som stor teenager blev udnævt til kortlæser og skulle dirigere os fra Randers og ud mod Ebeltoft, det blev ikke hovedvejen vi ramte der, men i stedet noget landevej og vi måtte med mindre kabelfærge over et større vandløb for at komme frem :lol:

Jeg husker da min far købte os en videomaskine, jeg var nok en 9-10 år på det tidspunkt. Den første film vi optog var Hodja fra Pjort, og min far bildte os ind at vi skulle være stille imens da maskinen også ville optage vores snak! og de massevis af videobånd vi optog med Bamse og kylling til min mindste søster, der var usædvandlig glad for dem.

Kasette båndoptageren, optog mixede bånd fra radioen naturligvis, men vi optog også vores egen skønsang og snak, meget yndigt!
Og børnetv, det var noget der var der lørdag morgen, og en halv time om aftenen. Og Beverly Hills, hvor jeg troligt plantede rumpetten i sofaen en gang ugentligt, sammen med mor og far.

En anden ting der slår mig som en tydelig kontrast fra "dengang" til nu, er beskedfladen... Vi slæbte sedler med hjem fra skolen, og retur igen, der var telefonkæde når vigtige beskeder skulle gives. I dag kører det jo 100% digitalt over intra.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 11:19

Videomaskiner, ja.

Kan huske dengang man fik lov til at leje en moviebox og så én film pr. barn (sådan var det hjemme hos os tre søskende) og så kørte den der moviebox uafbrudt til den skulle afleveres igen 24 timer senere. Og det var virkelig sådan et særligt treat, som var meget sjældent.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf lulu-p » 21. sep 2015, 11:26

Jeg har også studeret i dette årtusind, og de skriftlige eksamener (og det var ikke matematik eller andet formeltungt) blev skrevet på gennemslagspapir. Jeg kan ikke huske om der var 3 eller 4 lag, men man skulle trykke godt til med kugepennen for at få nederste lag tydeligt :-D.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 11:32

Jeg lavede selv mine grand prix-bånd ved at sætte min ghettoblaster til inde i stuen, tænde for radioen og skrue ned for lyden.
Så kunne jeg se showet på tv og samtidig holde styr på, hvornår jeg skulle trykke "optag" på ghettoblasteren.
Smart.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Tibbler » 21. sep 2015, 17:45

Fru Sunshine skrev:Vi havde leksika i lange baner, der var kun en TV kanal (og vi elskede, når vi sad lørdag aften og så Schhh, det er lørdag med Jarl Friis-Mikkelsen og Ole Stephensen - det var dengang Walther og Carlo blev "født" - og brødrene Øbberbøv) og hvis man ringede til 0059 fik man jordens største telefonregning.

Vi havde firmatelefon, og man skulle kun dreje områdenummer, hvis man skulle ringe uden for sit eget område. Da områdenumrene så blev faste, var det helt vildt skægt at ringe til Aarhusnumre uden områdenummer, for at høre telefondamen sige "Husk nul SEKS".
De første mange år, jeg kan huske, havde vi drejeskivetelefon, og da vi jo altså havde firmatelefon, skulle vi huske at trykke på den lille sorte knap, inden vi drejede nummeret, for at ringe ud af huset og ikke bare ud til fars kontor. Da vi fik telefon med knapper, skulle vi huske at trykke nul.
Hvis man ringede til vores nummer (som jeg stadig kan huske), kom man igennem til kontoret. Så skulle man bede om lokalnummeret, men da det var en lille virksomhed, virkede det også at spørge efter os ved navn.

Og så var der masser af telefonbokse rundt omkring i byen. Jeg kan huske, da man indførte telekortene.

Jeg kan faktisk også huske tiden før dankortet. Nogle gange skrev mor en check nede i Nima, men de var ikke glade for at tage den.
Da dankortet kom, kan jeg huske, at man altid var nødt til at spørge, om de tog dankort - og når de gjorde, var det i sådan en slædeting, der tog en kopi af de fremhævede bogstaver og tal på kortet, og så skulle man skrive under.

Jeg var den lykkelige ejer af en gul Sony Walkman, der kostede 999.- i lille Danmark, og det var altså pænt pebret i firserne, men min søster og jeg købte hver sin i Tyskland, hvor de var billigere.


Jeg havde også en gul sony walkman :D

En googlesøgning gør mig så lige opmærksom på, at der var flere forskellige modeller, men jeg tror , det var denne jeg havde:

Billede
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 17:50

@Tibbler. Det var også sådan en, jeg havde :D
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf dgd2007 » 22. sep 2015, 11:41

DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.


Nja, jeg husker det nu som, at der var gigantisk dækning - i hvert fald hvis man havde hybridnet (havde vi ikke det dengang ...?) Jeg synes i hvert fald, jeg kunne jeg kunne se både tysk og cnn og bbc. Ellers må det jo have været på dansk tv :gruble: Alle Trabi'erne der gik i stå på de vesttyske veje, og demonstrationerne op til, og den aften det skete.

Mht. rejser må jeg give dig ret i, at det er blevet ulige meget lettere. Især sammenlignet med rejsebureauer osv., da børnene var små og vi skulle på sommerferier osv. Da jeg selv var ung, var det jo bare at tage "Asia on a dollar a day" i baglommen og tage af sted. Det havde nu også sin charme :D
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 12:37

Marott skrev:
I gamle dage kiggede man bare ind ved venner og familie, hvis bilen holdt i indkørslen. Det er vist en uskik i dag og meget uhøfligt uden at have ringet på forhånd. :)



Vi er meget uhøflige i min familie så :D
Det hænder jævnligt at vi kigger forbi mine forældre uden at have annonceret os, og omvendt :)
Mine søstre kan også finde på bare at kigge forbi, - det er dog oftest på aftale, mest fordi det er dumt at gå forgæves faktisk.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 12:38

Mine yngste fandt nogle kassettebånd farmor og farfar havde hidbrag til manden.
De lavede båndsalat til den helt store guldmedalje, og ih hvor de kluklo imens :lun:
Båndsalat, det er altså noget helt særligt :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2015, 12:46

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.


Nja, jeg husker det nu som, at der var gigantisk dækning - i hvert fald hvis man havde hybridnet (havde vi ikke det dengang ...?) Jeg synes i hvert fald, jeg kunne jeg kunne se både tysk og cnn og bbc. Ellers må det jo have været på dansk tv :gruble: Alle Trabi'erne der gik i stå på de vesttyske veje, og demonstrationerne op til, og den aften det skete.

Mht. rejser må jeg give dig ret i, at det er blevet ulige meget lettere. Især sammenlignet med rejsebureauer osv., da børnene var små og vi skulle på sommerferier osv. Da jeg selv var ung, var det jo bare at tage "Asia on a dollar a day" i baglommen og tage af sted. Det havde nu også sin charme :D


Bemærk at jeg udelukkende nævner DR :)
Som jeg skriver til en anden, kan du inde på DR Bonanza se, hvad der blev sent hvornår, og det er som nævnt her.
0

Tilbage til "Livets forhold"