biblio -nazi eller???

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

biblio -nazi eller???

Indlægaf Bimmerdyret » 2. dec 2016, 18:18

:forvirret: :forvirret: :forvirret:

Skal lige have debattens bemærkninger til denne situation.
For 6 uger siden låner min datter 4 forskellige materialer på biblioteket:
Noder og nodebøger og en "frilæsningsbog" til engelsk af eget valg "The tales of Beedle the Bard / by J.K. Rowling"

Hun bruger flittigt nodematerialet, men åbner sådan set aldrig frilæsningsbogen, da de ikke får tid til frilæsning.
I dag afleverer hun de lånte materialer.

Vi modtager så sen eftermiddag følgende besked fra biblioteket:

Bogen var ved aflevering beskadiget med krøllede og iturevne sider. Materialerne der er ødelagt eller bliver væk skal erstattes og erstatningsprisen svarer til bibliotekets genanskaffelsespris + administrationsomkostninger. Jeg har derfor oprettet en regning på bogen. Erstatningsprisen er 230,00 kr. som I kan se i lånerstatus under mellemværende. Når I har erstattet bogen kan I afhente den på biblioteket.


:8:
Min datter har aldrig "åbnet bogen" til læsning ( har set den være i en pose i samtlige uger) hun siger at da hun tog den fra hylden var der lidt løse sider, men ikke iturevne.

Jeg har skrevet til biblioteket det min datter oplevede og sagt at vi ikke anerkender regningen pga af...osv...
Jeg kan på Saxo.com bestille en ny udgave til ink fragt 150 kr og jeg mener ikke at det kræver en timeløn på næsten 100 kr at smække et klistermærke med en scanningskode på.

Er jeg fuldstændig nazi, når jeg mener at hvis jeg SKAL erstatte bogen, så gør jeg det billigst muligt.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Delfin » 2. dec 2016, 18:42

Biblioteket betaler så vidt jeg ved for rettigheder til offentligt udlån, derfor er deres anskaffelsespris dyrere. Dertil betaler de for beskyttende plastikindbinding med stregkoden indenunder.
Hvis hun en anden gang låner en bog, hvor siderne er løse, allerede inden hun tager den med hjem, skal hun vise den frem i skranken, så de kan notere, at hun ikke hæfter for det.
7
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf fisken80 » 2. dec 2016, 18:54

Delfin skrev:Biblioteket betaler så vidt jeg ved for rettigheder til offentligt udlån, derfor er deres anskaffelsespris dyrere. Dertil betaler de for beskyttende plastikindbinding med stregkoden indenunder.
Hvis hun en anden gang låner en bog, hvor siderne er løse, allerede inden hun tager den med hjem, skal hun vise den frem i skranken, så de kan notere, at hun ikke hæfter for det.


Ofte opdager man det jo først når man kommer hjem, men så bør man helt klart nævne det ved afleveringen. På mit bibliotek står der ved afleveringsautomaterne, at hvis man har været så uheldig at låne defekt materiale skal man aflevere det i skranken i stedet for.

Og du har helt ret vedrørende prisen. Det er endnu værre, hvis det drejer sig om digitalt materiale. En dvd med en anskaffelsespris kan hurtigt komme til at koste 700 kroner at erstatte pga. rettigheder osv.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Delfin » 2. dec 2016, 19:22

fisken80 skrev:
Delfin skrev:Biblioteket betaler så vidt jeg ved for rettigheder til offentligt udlån, derfor er deres anskaffelsespris dyrere. Dertil betaler de for beskyttende plastikindbinding med stregkoden indenunder.
Hvis hun en anden gang låner en bog, hvor siderne er løse, allerede inden hun tager den med hjem, skal hun vise den frem i skranken, så de kan notere, at hun ikke hæfter for det.


Ofte opdager man det jo først når man kommer hjem
, men så bør man helt klart nævne det ved afleveringen. På mit bibliotek står der ved afleveringsautomaterne, at hvis man har været så uheldig at låne defekt materiale skal man aflevere det i skranken i stedet for.

Og du har helt ret vedrørende prisen. Det er endnu værre, hvis det drejer sig om digitalt materiale. En dvd med en anskaffelsespris kan hurtigt komme til at koste 700 kroner at erstatte pga. rettigheder osv.


Det har du ret i.
Selv giver jeg dem dog et hurtigt tjek, inden jeg går, men jeg bladrer dem jo ikke helt igennem.
0
14 11 14
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Lakika » 2. dec 2016, 19:25

Det der har jeg desværre også lært på den hårde måde. Det er så ærgerligt, at man er nødt til at tjekke bøger inden man låner dem :(
Til gengæld har jeg aldrig fået opkrævninger, hvis jeg har afleveret en bog der er massakreret af overstregningstusch, kaffe osv i skranken og sagt den så sådan ud da jeg lånte den.
Jeg håber du kan få en nogenlunde dialog i gang med biblioteket. Ellers står der helt sikkert i de retningslinjer I har fået da I blev oprettet som lånere hvordan I skal forholde jer.

Hvad angår prisen, så er det billigt for en biblioteksbog. Jeg har betalt over det tredobbelte for en...
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Bimmerdyret » 2. dec 2016, 22:12

Delfin skrev:Biblioteket betaler så vidt jeg ved for rettigheder til offentligt udlån, derfor er deres anskaffelsespris dyrere. Dertil betaler de for beskyttende plastikindbinding med stregkoden indenunder.
Hvis hun en anden gang låner en bog, hvor siderne er løse, allerede inden hun tager den med hjem, skal hun vise den frem i skranken, så de kan notere, at hun ikke hæfter for det.


Men hvorfor skal man betale for noget dee ikke er : fx beskyttende indbindibg ( oplever det meget sjældent kun bare en mærkat med stregkode) ???
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Delfin » 2. dec 2016, 22:45

Bimmerdyret skrev:
Delfin skrev:Biblioteket betaler så vidt jeg ved for rettigheder til offentligt udlån, derfor er deres anskaffelsespris dyrere. Dertil betaler de for beskyttende plastikindbinding med stregkoden indenunder.
Hvis hun en anden gang låner en bog, hvor siderne er løse, allerede inden hun tager den med hjem, skal hun vise den frem i skranken, så de kan notere, at hun ikke hæfter for det.


Men hvorfor skal man betale for noget dee ikke er : fx beskyttende indbindibg ( oplever det meget sjældent kun bare en mærkat med stregkode) ???


Mit bibliotek er godt nok begyndt at få bøgerne i special-indbinding, så alle har et ensartet udseend (aner ikke hvorfor, men det er måske stærkere end folien). Før de begyndte på det, har jeg aldrig set en biblioteksbog uden gennemsigtig selvklæbende folie på, men det er ikke noget, der springer i øjnene, så måske har du bare ikke lagt mærke til det. På de ældre bøger sad klistermærket godt nok udenpå, men på alle nyindkøbte bøger var med mærket under folien. Jeg tror da ikke, det er noget specielt de kun gør på mit bibliotek.

Tja sådan er betingelserne for at låne bøger. De står på bibliotekernes hjemmesider, men jeg ville da spørge på biblioteket, hvis du gerne vil have en dybere forklaring.
4
14 11 14
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2016, 19:20

:) UPDATE

Jeg tog op på biblioteket i dag, forklarede hvorfor jeg var der, og bad om jeg måtte få lov til at se bogen.
En kollega til hende, der havde skrevet kommer så ud med en ganske fin bog, hvor der var 1-2 sider man sådan kunne se stikke en smule ud (ligesom min datter selv havde lagt mærke til).
Bibliotikaren åbner så bogen, 3 sider er lidt bukkede og der er et underligt "hak" i en af siderne.
Jeg forklarer så situationen, at den faktisk ikke har været læst, og vi ikke ved hvor det med hak er kommet fra.
Bibliotikaren siger at den nok har været "klistret til" så det er derfor hakket er kommet.
Til det siger jeg, at det jo ikke er noget min datter eller jeg har lagt mærke til, eftersom vi ikke har åbnet bogen, og forstår godt hvorfor de ikke har opdaget det før (hvor det vel har været samme situation).
Det kunne hun nu godt se, og hun kunne personligt så heller ikke forstå hvorfor at bogen skulle erstattes for det var et mindre hak og så løse/krøllede mente hun så ikke at siderne var.
Så hun anullerede erstatningen og jeg lovede og har givet tøsebarnet klare instrukser på at bladre bøger igennem INDEN hun låner dem.
16
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Delfin » 3. dec 2016, 20:46

Dejligt I slap for at betale :gogo:

Fik du afklaret årsagen til prisen?
0
14 11 14
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf vibbsen » 3. dec 2016, 23:18

Jeg ved ikke hvem det er der sidder og skriver de meddelelser som biblioteket sender ud i disse sager....Men det kan umuligt være de samme personer som jeg gang på gang møder på mit lokale bibliotek...Og som nærmest er ved at gå ud af deres gode skind af bare hjælpsomhed.

OK, vores gamle nabo var også bibliotekar, og hun havde godt nok et seriøst problem med at kommunikere i en særlig rar tone.....Så måske er det hende der står bag de sure meddelelser.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Modesty Blame » 4. dec 2016, 08:05

Delfin skrev:Dejligt I slap for at betale :gogo:

Fik du afklaret årsagen til prisen?

Det er nu nemt nok at afklare. 150 kr. for bogen. 80 kr. for materialer og arbejdsløn. Jeg er ikke helt sikker på, hvem der binder bøger ind på bibliotekerne, men jeg lover jer, at der ikke er nogen, der går for 80 kr. i timen på biblioteket.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Delfin » 4. dec 2016, 19:29

Modesty Blame skrev:
Delfin skrev:Dejligt I slap for at betale :gogo:

Fik du afklaret årsagen til prisen?

Det er nu nemt nok at afklare. 150 kr. for bogen. 80 kr. for materialer og arbejdsløn. Jeg er ikke helt sikker på, hvem der binder bøger ind på bibliotekerne, men jeg lover jer, at der ikke er nogen, der går for 80 kr. i timen på biblioteket.


Ja det var også en del af mit bud, men det lød ikke til, at ts købte den forklaring, så jeg var bare interesseret i, om han/hun havde fået svar på det
0
14 11 14
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Bimmerdyret » 4. dec 2016, 19:44

Delfin skrev:Dejligt I slap for at betale :gogo:

Fik du afklaret årsagen til prisen?

Nej,netop dette fik jeg ikke afklaret - fordi vi aldrig kom ind på hvad der var inkluderet i erstatningen.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf sansera » 5. dec 2016, 09:42

Bimmerdyret skrev::forvirret: :forvirret: :forvirret:

Skal lige have debattens bemærkninger til denne situation.
For 6 uger siden låner min datter 4 forskellige materialer på biblioteket:
Noder og nodebøger og en "frilæsningsbog" til engelsk af eget valg "The tales of Beedle the Bard / by J.K. Rowling"

Hun bruger flittigt nodematerialet, men åbner sådan set aldrig frilæsningsbogen, da de ikke får tid til frilæsning.
I dag afleverer hun de lånte materialer.

Vi modtager så sen eftermiddag følgende besked fra biblioteket:

Bogen var ved aflevering beskadiget med krøllede og iturevne sider. Materialerne der er ødelagt eller bliver væk skal erstattes og erstatningsprisen svarer til bibliotekets genanskaffelsespris + administrationsomkostninger. Jeg har derfor oprettet en regning på bogen. Erstatningsprisen er 230,00 kr. som I kan se i lånerstatus under mellemværende. Når I har erstattet bogen kan I afhente den på biblioteket.


:8:
Min datter har aldrig "åbnet bogen" til læsning ( har set den være i en pose i samtlige uger) hun siger at da hun tog den fra hylden var der lidt løse sider, men ikke iturevne.

Jeg har skrevet til biblioteket det min datter oplevede og sagt at vi ikke anerkender regningen pga af...osv...
Jeg kan på Saxo.com bestille en ny udgave til ink fragt 150 kr og jeg mener ikke at det kræver en timeløn på næsten 100 kr at smække et klistermærke med en scanningskode på.

Er jeg fuldstændig nazi, når jeg mener at hvis jeg SKAL erstatte bogen, så gør jeg det billigst muligt.


Næ men du er måske bare ikke særligt meget inde i bogbestilling på et almindeligt folkebibliotek. For det første skal den klargøres hos leverandøren - som minimum indbindes - muligvis have skiftet ryg og så skal der stregkode eller anden identifikation i. Det giver biblioteket en fast pris for. Det er den pris plus erstatningsprisen du har fået oplyst.
De fleste biblioteker vil være under den aftale som SKI har forhandlet for dem og vil altså ikke selv have forhandlet den pris.
Det giver derfor meget lidt mening for biblioteket, hvad du kan finde prisen til på saxo.
Men hvis du har skrevet i en ordentlig tone, at det må være forrige låner, da din datter ikke har brugt bogen, så er der da bestemt mulighed for, at du ikke skal erstatte bogen.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: biblio -nazi eller???

Indlægaf Bimmerdyret » 5. dec 2016, 21:49

sansera skrev:
Bimmerdyret skrev::forvirret: :forvirret: :forvirret:

Skal lige have debattens bemærkninger til denne situation.
For 6 uger siden låner min datter 4 forskellige materialer på biblioteket:
Noder og nodebøger og en "frilæsningsbog" til engelsk af eget valg "The tales of Beedle the Bard / by J.K. Rowling"

Hun bruger flittigt nodematerialet, men åbner sådan set aldrig frilæsningsbogen, da de ikke får tid til frilæsning.
I dag afleverer hun de lånte materialer.

Vi modtager så sen eftermiddag følgende besked fra biblioteket:

Bogen var ved aflevering beskadiget med krøllede og iturevne sider. Materialerne der er ødelagt eller bliver væk skal erstattes og erstatningsprisen svarer til bibliotekets genanskaffelsespris + administrationsomkostninger. Jeg har derfor oprettet en regning på bogen. Erstatningsprisen er 230,00 kr. som I kan se i lånerstatus under mellemværende. Når I har erstattet bogen kan I afhente den på biblioteket.


:8:
Min datter har aldrig "åbnet bogen" til læsning ( har set den være i en pose i samtlige uger) hun siger at da hun tog den fra hylden var der lidt løse sider, men ikke iturevne.

Jeg har skrevet til biblioteket det min datter oplevede og sagt at vi ikke anerkender regningen pga af...osv...
Jeg kan på Saxo.com bestille en ny udgave til ink fragt 150 kr og jeg mener ikke at det kræver en timeløn på næsten 100 kr at smække et klistermærke med en scanningskode på.

Er jeg fuldstændig nazi, når jeg mener at hvis jeg SKAL erstatte bogen, så gør jeg det billigst muligt.


Næ men du er måske bare ikke særligt meget inde i bogbestilling på et almindeligt folkebibliotek. For det første skal den klargøres hos leverandøren - som minimum indbindes - muligvis have skiftet ryg og så skal der stregkode eller anden identifikation i. Det giver biblioteket en fast pris for. Det er den pris plus erstatningsprisen du har fået oplyst.
De fleste biblioteker vil være under den aftale som SKI har forhandlet for dem og vil altså ikke selv have forhandlet den pris.
Det giver derfor meget lidt mening for biblioteket, hvad du kan finde prisen til på saxo.
Men hvis du har skrevet i en ordentlig tone, at det må være forrige låner, da din datter ikke har brugt bogen, så er der da bestemt mulighed for, at du ikke skal erstatte bogen.


Du har skam ganske ret i at jeg ikke er særlig meget inde i bogbestilling på et almindeligt folkebibliotek - jeg ved dog så godt hvordan det er på skolebiblioteker/pædagogiske mediecentre, samt at jeg ved en del om hvor horribelt latterlige SKI aftalerne er.
Faktum er at der er tale om en markant overpris og tro mig, så mange særlige forhold til klargøring er der nu heller ikke i forhold til alm. indbinding. Jeg mener - det er nu de færrest bøger der får skiftet ryg osv. ved nyindkøb.

Men jeg skulle så heller ikke betale.
0

Tilbage til "Livets forhold"