Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf computermus » 3. feb 2017, 12:08

dgd2007 skrev:Jeg er for doven til at læse artiklen, men jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan stjæle noget fra en automat :gruble:

Han havde åbenbart ikke betalt de 5 kr. som en kop kaffe koster. Efter hvad han selv siger. Så mon det er automat kaffe, måske er det sådan at de skal ligge en femmer for at tage en kop kaffe fra en kande.
En ting der så undrer mig er at han ikke i løbet af de dage hvor han ikke er på arbejde , ikke lige kommer i tanke om at han da havde glemt at betale for kaffen, og så lige skynder sig at kontakte ledelsen og sige det som det er.
Hvis det var mig ville min samvittighed være totalt kulsort, og jeg ville så hurtigt som muligt få styr på hele misæren.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf computermus » 3. feb 2017, 12:21

Thitida-No-Chey skrev:
Delfin skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Delfin skrev:
Jeg ved ikke, hvad der præcis står på fyresedlen, men jeg synes også, det er langt ude, hvis tyveri er eneste begrundelse på den.

Arh... det kommer an på, hvad der er blevet "stjålet". Jeg sad i kassen i Bilka, og der var der en, der blev fyret, fordi hun tog af kassen. Det synes jeg sq er fair, det avr med fuld overlæg og det var flere hundrede kroner dagligt, ud med den røv! Men at glemme at lægge en femmer til kaffekassen synes jeg ikke er tyveri. Og ja, er enig at det er småligt at blive fyret på den baggrund, men tyveri som at decideret stjæle ting, det synes jeg bestemt ikke er langt ude :)


Ja det er selvfølgelig noget helt andet. Når jeg skrev langt ude, er det selvfølgelig, hvis der ikke ligger mere i den aktuelle sag.

Helt enig... Enten går den butik i meget meget meget MEGET små sko, eller også ligger der mere bag end den unge Buster fortæller

Umiddelbart så tror jeg at der må ligge mere bag end bare den ene kop kaffe. For han siger jo at der var flere af hans vagter der blev aflyst, og det kan jeg slet ikke forestille mig bare er på grund af en kop kaffe.
At han så ikke selv kommer i tanke om at han ikke har betalt for den ene kop kaffe , synes jeg også er lidt mærkeligt.
Men okay, selv hvis jeg har manglet en 50 øre til at betale for en eller anden vare eks. ved vores købmand, så er det første jeg gør at gå hjem for at hente den og så tilbage med det samme for at betale, ellers har jeg drønsort samvittighed.
Så jeg er nok lidt ( meget ) speciel.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 3. feb 2017, 12:25

I Coop er det ikke en automat, hvor man skal betale før man kan få sin kaffe. Det er bare en kaffemaskine, hvor mna fylder sin kop og efterfølgende går i kassen i betaler.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 3. feb 2017, 12:27

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/brugsen-fyrer-buster-for-at-drikke-kaffe-valdemar-fik-sparket-for-en-sodavand/6518549
Noget tyder på at butikken har et hysterisk forhold til det de anser som tyveri. Det må være slemt at være på arbejde der.


"hysterisk forhold til tyveri"? Hvordan det. Er det da ikke tyveri? Eller er der et mindstebeløb før det er tyveri?


Jeg ser ikke det her som tyveri nej :) Ligesom jeg heller ikke ville se det som tyveri, hvis en medarbejder kommer til at tage en kuglepen med hjem, og aldrig leverer den tilbage på arbejdspladsen. På trods af at det også er at tage noget fra arbejdspladsen der ikke tilhører en, uden at betale for det.

computermus skrev:En ting der så undrer mig er at han ikke i løbet af de dage hvor han ikke er på arbejde , ikke lige kommer i tanke om at han da havde glemt at betale for kaffen, og så lige skynder sig at kontakte ledelsen og sige det som det er.
Hvis det var mig ville min samvittighed være totalt kulsort, og jeg ville så hurtigt som muligt få styr på hele misæren.


Altså, jeg har glemt vigtigere ting end det. Så det synes jeg nu ikke er så mærkeligt :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf fisken80 » 3. feb 2017, 12:32

Animi skrev:I Coop er det ikke en automat, hvor man skal betale før man kan få sin kaffe. Det er bare en kaffemaskine, hvor mna fylder sin kop og efterfølgende går i kassen i betaler.


I pågældende brugs er der en automat til kunderne i butikken, her kan man trække en kop kaffe for 5 kroner. Det var her han trak sin kaffe. Ude i deres frokoststue er der gratis kaffe, men det var ikke den han tog af.
Mit gæt er, at han har fået lov til at låne fem kroner i kassen for at trække en kop kaffe i automaten, og de penge har han ikke lagt tilbage.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Animi » 3. feb 2017, 12:33

fisken80 skrev:
Animi skrev:I Coop er det ikke en automat, hvor man skal betale før man kan få sin kaffe. Det er bare en kaffemaskine, hvor mna fylder sin kop og efterfølgende går i kassen i betaler.


I pågældende brugs er der en automat til kunderne i butikken, her kan man trække en kop kaffe for 5 kroner. Det var her han trak sin kaffe. Ude i deres frokoststue er der gratis kaffe, men det var ikke den han tog af.
Mit gæt er, at han har fået lov til at låne fem kroner i kassen for at trække en kop kaffe i automaten, og de penge har han ikke lagt tilbage.


Årh okay. I de Coop supermarkeder jeg har været i, har man skulle betale i kassen. Men jeg har selvfølgelig ikke været i alle :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 3. feb 2017, 21:05

Dikus skrev:Jeg er faktisk ofte gået id fra butikker med noget i hånden, fordi jeg har glemt det. Så distræt er jeg.

Jeg er altid gået tilbage med tingene - men øhhhh... jeg ville godt nok modsætte mig, hvis jeg i den situation blev anklaget for tyveri. Det samme med fyring over at have drukket en sodavand til en krones penge, som jeg troede fulgte med maden.

Christ. Jeg er kommet hjem med hæftemaskiner og fortrolige papirer fra besøg på virksomheder.

Folk plejer at tage det pænt, at min underbevidstheden åbenbart er kleptoman.


Jeg arbejdede en overgang i Bilka, og hvad jeg ikke ved en fejl er kommet til at slæbe med hjem af returvarer, fordi jeg i arbejdssituationen havde hænderne fulde og stak skidtet i lommen istedet og så lykkelig glemte alt om det... indtil jeg står derhjemme og klæder om, og der lige rutscher to neglelak ud af skjortelommen! I lommen med dem igen, med på arbejde dagen efter, diskret på plads i afdelingen, no harm no foul... Egentlig priser jeg mig lykkelig for, at jeg aldrig ved en fejl kom til at komme noget med alarm i lommen, det havde dælerme set kønt ud! :tie:
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Studsgaard » 3. feb 2017, 21:25

fisken80 skrev:
Animi skrev:I Coop er det ikke en automat, hvor man skal betale før man kan få sin kaffe. Det er bare en kaffemaskine, hvor mna fylder sin kop og efterfølgende går i kassen i betaler.


I pågældende brugs er der en automat til kunderne i butikken, her kan man trække en kop kaffe for 5 kroner. Det var her han trak sin kaffe. Ude i deres frokoststue er der gratis kaffe, men det var ikke den han tog af.
Mit gæt er, at han har fået lov til at låne fem kroner i kassen for at trække en kop kaffe i automaten, og de penge har han ikke lagt tilbage.

I super brugsen i Støvring er der et skilt hvor der står "værsgo' at tage en kop kaffe" på en automat ved udgangen, så der er det gratis.
Måske er det en lignende automat han har brugt og hvis man så skal betale et andet sted har han glemt det?

Jeg har da engang glemt at betale for en flyverdragt i bilka (inden de fik de der spejle m.m. Så de kunne se vognen) så at man kan glemme en kop kaffe på en travl arbejdsdag undre mig ikke. (Og ja jeg gik rystende tilbage ind i butikken da jeg opdagede det ude ved bilen, jeg kan slet ikke have sådan noget og have virkelig dårlig samvittighed selvom det ikke var med vilje)
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Oddinary » 6. feb 2017, 15:54

computermus skrev:
dgd2007 skrev:Jeg er for doven til at læse artiklen, men jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan stjæle noget fra en automat :gruble:

Han havde åbenbart ikke betalt de 5 kr. som en kop kaffe koster. Efter hvad han selv siger. Så mon det er automat kaffe, måske er det sådan at de skal ligge en femmer for at tage en kop kaffe fra en kande.
En ting der så undrer mig er at han ikke i løbet af de dage hvor han ikke er på arbejde , ikke lige kommer i tanke om at han da havde glemt at betale for kaffen, og så lige skynder sig at kontakte ledelsen og sige det som det er.
Hvis det var mig ville min samvittighed være totalt kulsort, og jeg ville så hurtigt som muligt få styr på hele misæren.


Jeg synes, det er plausibelt, at han fuldstændig har glemt det. Han har sikkert drukket kaffen og smidt koppen ud længe inden han havde fri, så der er ikke nogen "visuel reminder" længere. Og jeg kan også selv huske fra min tid som ungarbejder, at man godt kunne blive lidt kogt i hovedet under en travl vagt. Selvom det er "hjernedødt" arbejde, så tærrer de perioder med meget pres på på en i længden. Især hvis man kommer lige efter en lang dag i skolen, og er lidt smadret i forvejen.
Jeg ved godt, det er hans eget ansvar, at huske at betale. Men jeg synes, det ville have været god skik lige at sige "hey, husk du skylder en femmer til kaffekassen", før man stikker en fyreseddel ud.
Hvis man havde til sinde at stjæle noget, tænker jeg heller ikke, at man ville involvere sine kollegaer i det. Det peger mere på en forglemmelse.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Tux » 6. feb 2017, 15:58

Oddinary skrev:
computermus skrev:
dgd2007 skrev:Jeg er for doven til at læse artiklen, men jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan stjæle noget fra en automat :gruble:

Han havde åbenbart ikke betalt de 5 kr. som en kop kaffe koster. Efter hvad han selv siger. Så mon det er automat kaffe, måske er det sådan at de skal ligge en femmer for at tage en kop kaffe fra en kande.
En ting der så undrer mig er at han ikke i løbet af de dage hvor han ikke er på arbejde , ikke lige kommer i tanke om at han da havde glemt at betale for kaffen, og så lige skynder sig at kontakte ledelsen og sige det som det er.
Hvis det var mig ville min samvittighed være totalt kulsort, og jeg ville så hurtigt som muligt få styr på hele misæren.


Jeg synes, det er plausibelt, at han fuldstændig har glemt det. Han har sikkert drukket kaffen og smidt koppen ud længe inden han havde fri, så der er ikke nogen "visuel reminder" længere. Og jeg kan også selv huske fra min tid som ungarbejder, at man godt kunne blive lidt kogt i hovedet under en travl vagt. Selvom det er "hjernedødt" arbejde, så tærrer de perioder med meget pres på på en i længden. Især hvis man kommer lige efter en lang dag i skolen, og er lidt smadret i forvejen.
Jeg ved godt, det er hans eget ansvar, at huske at betale. Men jeg synes, det ville have været god skik lige at sige "hey, husk du skylder en femmer til kaffekassen", før man stikker en fyreseddel ud.
Han blev jo faktisk mindet om det, og coop nævner også noget om 'skærpende omstændigheder' - det er næppe kun pga kaffen..
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Oddinary » 6. feb 2017, 16:04

Tux skrev:
Oddinary skrev:
computermus skrev:
dgd2007 skrev:Jeg er for doven til at læse artiklen, men jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan stjæle noget fra en automat :gruble:

Han havde åbenbart ikke betalt de 5 kr. som en kop kaffe koster. Efter hvad han selv siger. Så mon det er automat kaffe, måske er det sådan at de skal ligge en femmer for at tage en kop kaffe fra en kande.
En ting der så undrer mig er at han ikke i løbet af de dage hvor han ikke er på arbejde , ikke lige kommer i tanke om at han da havde glemt at betale for kaffen, og så lige skynder sig at kontakte ledelsen og sige det som det er.
Hvis det var mig ville min samvittighed være totalt kulsort, og jeg ville så hurtigt som muligt få styr på hele misæren.


Jeg synes, det er plausibelt, at han fuldstændig har glemt det. Han har sikkert drukket kaffen og smidt koppen ud længe inden han havde fri, så der er ikke nogen "visuel reminder" længere. Og jeg kan også selv huske fra min tid som ungarbejder, at man godt kunne blive lidt kogt i hovedet under en travl vagt. Selvom det er "hjernedødt" arbejde, så tærrer de perioder med meget pres på på en i længden. Især hvis man kommer lige efter en lang dag i skolen, og er lidt smadret i forvejen.
Jeg ved godt, det er hans eget ansvar, at huske at betale. Men jeg synes, det ville have været god skik lige at sige "hey, husk du skylder en femmer til kaffekassen", før man stikker en fyreseddel ud.
Han blev jo faktisk mindet om det, og coop nævner også noget om 'skærpende omstændigheder' - det er næppe kun pga kaffen..


Ja, på et tidspunkt under selve vagten. Ikke et tidspunkt efter vagten er overstået, og han derved har begået forteelsen. Hammeren falder altså på hans næste vagt. :) Jeg siger ikke, at de ikke har fulgt reglerne i deres fyring. Jeg siger bare, at de måske kunne have været liiidt mere large og have sagt næste gang, han møder ind "hey - host lige op, det glemte du".
0
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Lykke » 6. feb 2017, 17:21

Thitida-No-Chey skrev:
Dikus skrev:Jeg er faktisk ofte gået id fra butikker med noget i hånden, fordi jeg har glemt det. Så distræt er jeg.

Jeg er altid gået tilbage med tingene - men øhhhh... jeg ville godt nok modsætte mig, hvis jeg i den situation blev anklaget for tyveri. Det samme med fyring over at have drukket en sodavand til en krones penge, som jeg troede fulgte med maden.

Christ. Jeg er kommet hjem med hæftemaskiner og fortrolige papirer fra besøg på virksomheder.

Folk plejer at tage det pænt, at min underbevidstheden åbenbart er kleptoman.


Jeg arbejdede en overgang i Bilka, og hvad jeg ikke ved en fejl er kommet til at slæbe med hjem af returvarer, fordi jeg i arbejdssituationen havde hænderne fulde og stak skidtet i lommen istedet og så lykkelig glemte alt om det... indtil jeg står derhjemme og klæder om, og der lige rutscher to neglelak ud af skjortelommen! I lommen med dem igen, med på arbejde dagen efter, diskret på plads i afdelingen, no harm no foul... Egentlig priser jeg mig lykkelig for, at jeg aldrig ved en fejl kom til at komme noget med alarm i lommen, det havde dælerme set kønt ud! :tie:


Blev I ikke tjekket?

Jeg arbejdede på et tidspunkt i Føtex, og når alarmen, som blev udløst tilfældigt, blev man tjekket.
Det blev faktisk for meget for mig til sidst. Jeg blev helt paranoid. Selv en gammel dåse vaseline blev jeg forhørt om, hvor jeg havde den fra, og hvorfor jeg ikke havde en kvittering på den. Hvis jeg havde en flaske vand i skoletasken blev jeg også spurgt efter kvittering. Løsningen var at man skulle have en leder til at klistre mærker på alle ting, så man kunne se de var mine egne.
Ej, det blev bare alt alt for meget. Hvis man stoler så lidt på folk.. ja jeg ved ikke.
Er bare glad for aldrig at skulle arbejde sådan et sted nogensinde igen.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvor tolerant er jeres arbejdsplads?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. feb 2017, 17:32

Lykke skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Dikus skrev:Jeg er faktisk ofte gået id fra butikker med noget i hånden, fordi jeg har glemt det. Så distræt er jeg.

Jeg er altid gået tilbage med tingene - men øhhhh... jeg ville godt nok modsætte mig, hvis jeg i den situation blev anklaget for tyveri. Det samme med fyring over at have drukket en sodavand til en krones penge, som jeg troede fulgte med maden.

Christ. Jeg er kommet hjem med hæftemaskiner og fortrolige papirer fra besøg på virksomheder.

Folk plejer at tage det pænt, at min underbevidstheden åbenbart er kleptoman.


Jeg arbejdede en overgang i Bilka, og hvad jeg ikke ved en fejl er kommet til at slæbe med hjem af returvarer, fordi jeg i arbejdssituationen havde hænderne fulde og stak skidtet i lommen istedet og så lykkelig glemte alt om det... indtil jeg står derhjemme og klæder om, og der lige rutscher to neglelak ud af skjortelommen! I lommen med dem igen, med på arbejde dagen efter, diskret på plads i afdelingen, no harm no foul... Egentlig priser jeg mig lykkelig for, at jeg aldrig ved en fejl kom til at komme noget med alarm i lommen, det havde dælerme set kønt ud! :tie:


Blev I ikke tjekket?

Jeg arbejdede på et tidspunkt i Føtex, og når alarmen, som blev udløst tilfældigt, blev man tjekket.
Det blev faktisk for meget for mig til sidst. Jeg blev helt paranoid. Selv en gammel dåse vaseline blev jeg forhørt om, hvor jeg havde den fra, og hvorfor jeg ikke havde en kvittering på den. Hvis jeg havde en flaske vand i skoletasken blev jeg også spurgt efter kvittering. Løsningen var at man skulle have en leder til at klistre mærker på alle ting, så man kunne se de var mine egne.
Ej, det blev bare alt alt for meget. Hvis man stoler så lidt på folk.. ja jeg ved ikke.
Er bare glad for aldrig at skulle arbejde sådan et sted nogensinde igen.
Det med klistermærker eller bøn skulle vi også, men det var nemt at snyde med. Når vi forlod butikken gennem personaleindgangen, skulle vi trykke på en knap. Grønt lys var go. Lyste den rødt, skulle vi have vores tasker tjekket. Lommer på tøj blev aldrig tjekket. Og man havde rig mulighed for at smugle ting ud gennem hovedindgangen, hvis det var det man følte for....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Livets forhold"