Når man ikke kan lide ens svigermor

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lilly007
Indlæg: 99
Tilmeldt: 3. feb 2016, 19:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 299

Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Lilly007 » 23. jan 2017, 07:22

.
Senest rettet af Lilly007 5. nov 2021, 15:54, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf HappyPaww » 23. jan 2017, 07:28

Jeg ville nok bare sige "hendes tab". En dag når hun sidder ensom og alene uden overskud og energi til alle hendes kulturoplevelser osv. så er det jo så bare for sent. Hun kommer garanteret til at fortryde det en dag.

Derudover så er det jo desværre ikke alle der nyder bedsteforælderrollen, fordi de netop har gang i så meget andet, og ikke føler sig forpligtiget til at have en særlig rolle, især ikke når det gælder pasning og øvrig hjælp. Det tror jeg også bare man må affinde sig med - og så nyde at man evt har en anden bedsteforælder som gerne vil.
13
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Sangius » 23. jan 2017, 07:29

Kan godt forstå I er skuffet over hende. Men jeg er overbevist om, at I ikke kan gøre en bjælde. Hun er som hun er.
Hvis jeg var dig ville jeg bruge min energi på at lære at affinde mig med det, og så ellers have det forhold til hende, som hun selv lægger op til.
Man kan desværre ikke tvinge folk til at være interesseret.
Senest rettet af Sangius 23. jan 2017, 07:35, rettet i alt 1 gang.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Kattefjæs » 23. jan 2017, 07:31

For mig lyder det som at det simpelthen er hendes personlighed som hun nu har bygget en livsstil op omkring, og hun er sluppet afsted med det i alle årene uden at behøve gøre en reel indsats, så på nuværende tidspunkt er det nok lidt sent at prøve at lære hende nye veje, eller forvente at hun ændrer sig.

I kan godt udtrykke jeres skuffelse, men det er nok op ad bakke at forvente reel ændring - hun har valgt hvor meget hun ønsker at gøre og hvor meget hun vil være der, og det ER jo hendes valg når det kommer til stykket... Selvom det virker absurd for dig. :(

Jeg er meget engageret moster til fem og kan ikke forestille mig ikke at være det. Jeg er måske ikke den bedste til alt, men jeg ER der og tager del i deres liv på alle måder. Så det lyder også absurd for mig, men jeg kender flere som er på samme måder - bl.a. et sæt bedsteforældre til ovennævnte unger - og vi har givet op at få dem til at engagere sig. Der kommer et punkt hvor det ikke længere giver mening at prøve.

Men det kan jo være svært at sige om I er ved det punkt eller ej når man ikke kender jer.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Q-beben » 23. jan 2017, 07:31

Jeg kan godt forstå, at du bliver skuffet over din svigermor. Men det er ikke en menneskeret at have en dejlig svigermor eller bare en, der opfører sig mindre egoistisk.

Din mand har talt med hende et par gange, skriver du, - og uden held.

Det er hans mor, og da hun ikke direkte har gjort noget, der skader dig eller dit barn, så mener jeg helt sikkert, at du skal lade være med at blande dig.

Lev med, at sådan er hun.

Brug din gode energi på andre mennesker, der netop gerne vil byde ind til jer med hjælp osv. Eller på at opsøge mennesker, der gerne vil :)
19
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Hunkat » 23. jan 2017, 07:39

Nu spørger jeg måske dumt men hvorfor skal hun komme på banen og være der for jer? Det er tydeligvis ikke i hendes interesse, eller måske synes hun ikke selv at det er bortforklaringer men helt reelle grunde?

At/hvis hun har været en dårlig mor så er det en kamp din mand skal tage med hende, og det samme med svigermor-delen. Hun er hans "ansvar" hvis hun skal være en del af jeres familie, du kan støtte ham og råde ham men du kan ikke tage den kamp for ham.
At hun er en dårlig farmor ser jeg mest som en projektering fra din side, alle de der ting der irriterer dig bliver nu til at hun er en dårlig farmor, hun har jo faktisk slet ikke bedt om den rolle du prøver at tillægge hende.


Jeg ville støtte min mand hvis han ønsker et brud med hende eller hvordan han ellers ønsker at håndterer det men jeg ville ALDRIG selv gå ind i den kamp i din position. Jeg tror din energi er bedre brugt på din egen familie og din datter.


Og jeg ved godt du siger det ikke handler om penge men når du nu nævner det så meget så kommer det til at virke som om den del er meget vigtig for dig.
30
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lilly007
Indlæg: 99
Tilmeldt: 3. feb 2016, 19:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 299

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Lilly007 » 23. jan 2017, 07:41

.
Senest rettet af Lilly007 5. nov 2021, 15:57, rettet i alt 1 gang.
0
Lilly007
Indlæg: 99
Tilmeldt: 3. feb 2016, 19:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 299

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Lilly007 » 23. jan 2017, 07:46

.
Senest rettet af Lilly007 5. nov 2021, 15:57, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf hotlips » 23. jan 2017, 07:47

Selvom man er familie så er det helt frivilligt hvor meget man vil omgås og hvad man har lyst til at hjælpe med, hvis man altså har det.

Når hun aldrig har været interesseret i et tæt forhold så forstår jeg ikke helt hvorfor i har forventet at hun ville stille op til alt muligt som farmor.

Jeg kan godt forstå man håber og at man kan føle sig skuffet men det er ikke nødvendigvis fordi de andre har gjort noget galt, men mere et spørgsmål om at man selv har sat sig op til at forvente at nu skulle de gøre hvad det nu er.

Hvad hun har af penge og hvad hun bruger sin fritid på må hun efter min mening helt selv om, men hvis hun tit klager over at mangle overskud og at mangle kræfter så kunne i måske prøve med at høre om i kan hjælpe hende med noget, men det er jo ikke sikkert hun har lyst til at tage imod det.

Folk ved ofte udmærket godt hvad man tænker om dem og når det du tænker er at hun er en kold ko, så er det måske bedre for alle at du bare accepterer det, eller lader din mand om at slås med det, hun render jer jo ikke på dørene så det må vel være noget der er muligt at lægge fra sig mentalt.
19
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Animi » 23. jan 2017, 07:54

Som barnebarn af en kvinde der lyder meget som din svigermor, kan jeg sige at det ikke ændrer sig. Så I bliver nok bare nødt til at acceptere det.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Hunkat » 23. jan 2017, 07:58

Lilly007 skrev:
Hunkat skrev:Nu spørger jeg måske dumt men hvorfor skal hun komme på banen og være der for jer? Det er tydeligvis ikke i hendes interesse, eller måske synes hun ikke selv at det er bortforklaringer men helt reelle grunde?

At/hvis hun har været en dårlig mor så er det en kamp din mand skal tage med hende, og det samme med svigermor-delen. Hun er hans "ansvar" hvis hun skal være en del af jeres familie, du kan støtte ham og råde ham men du kan ikke tage den kamp for ham.
At hun er en dårlig farmor ser jeg mest som en projektering fra din side, alle de der ting der irriterer dig bliver nu til at hun er en dårlig farmor, hun har jo faktisk slet ikke bedt om den rolle du prøver at tillægge hende.


Jeg ville støtte min mand hvis han ønsker et brud med hende eller hvordan han ellers ønsker at håndterer det men jeg ville ALDRIG selv gå ind i den kamp i din position. Jeg tror din energi er bedre brugt på din egen familie og din datter.


Og jeg ved godt du siger det ikke handler om penge men når du nu nævner det så meget så kommer det til at virke som om den del er meget vigtig for dig.


Hvorfor hun skal være der for os? Fordi hun er nærmeste familie til min kæreste. Han er hendes søn. Det er hendes ansvar som mor at være der for ens børn. Gennem hele livet. Og vi beder ikke om meget. Bare at hun bruger tid sammen med os. Det burde, i min verden, være en selvfølge at man har lyst ti at være der for ens børn og nu også barnebarn.

Og mht. pengedelen: jeg nævner det fordi det, igen i mine øjne, er utroligt egoistisk at bruge så mange penge på egne fornøjelser, men ikke kunne bruge måske bare 100 kr på en lille gave til vores datter. Ja, gu er det vigtigt for mig at hun, hvis ikke på det følelsesmæssige plan har overskuddet, så tager den "nemme" pengedel og forkæler dem der står hende nærmest.


Vi er enige om at din søn er voksen? Hun har ikke noget ansvar for ham efter det fyldte 18. år.
Rigtig mange mennesker vil gerne blive ved med at drage omsorg for deres voksne børn og deres familie efterhånden som den vokser og det er det du er vant til og lægger som norm men det er så ikke normen for hende. Og det er da trist for din mand, det kan jeg da godt se, men det er ikke nogen naturlov at hun skal interesserer sig for jer.

Jeg kan godt forstå du ønsker dig at det kunne være sådan, at I havde to familier som ønskede og ville jer og kunne hjælpe enten praktisk eller økonomisk men det grænser til irrationelt at forvente det af hende og "det skal hun da".

Forstå mig ret, jeg ville også blive mega ked af det hvis min mor eller min svigermor ikke viste den fjerneste interesse i mit barn. Helt sikkert!
Men du binder hende op på en hel masse ting som hun ikke har sagt ja tak til og gør hende til et dårligt menneske fordi hun ikke føler dine standarder. Det kan godt være at hun bare er et dårligt menneske. Det ved vi jo ikke.
Men jeg tror du ville få mere ro hvis du kunne give slip på "hun burde" og "hun sku' da også" osv.

Jeg siger alt det her fordi det du har gang i lige nu ender med at forgifte dig fuldstændig. Du stirrer dig blind på de dumme ting og hvor ond og egoistisk hun er og det får du bare ingenting ud af. Andet end ødelagt nattesøvn.

Det kan godt være du ikke kan 'holde kæft' men jeg tror ikke der kommer noget godt ud af at konfronterer hende. Tværtimod risikerer du nok at hun trækker sig helt væk og så står din mand der med håret i postkassen og var slet ikke forberedt.
Din datter skal nok overleve, masser af børn har kun en eller ingen bedsteforældre.
30
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lilly007
Indlæg: 99
Tilmeldt: 3. feb 2016, 19:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 299

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Lilly007 » 23. jan 2017, 08:23

.
Senest rettet af Lilly007 5. nov 2021, 15:57, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. jan 2017, 08:31

Det gør dig ondt nu, fordi din svigermor har så grundlæggende og markant anderledes værdier i livet end det du har, end det du er vokset op med.
Du har hele tiden vidst at det var sådan, du kender din kærestes historie... Men nu er du nybagt mor, nu betyder de her værdier endnu mere for dig, og nu bliver du ramt af din svigermors måde at være på, at leve på.

Jeg tror ikke du kan gøre alverden for at ændre på det, hun er som hun er - enten fordi hun har valgt det, eller fordi hun ikke kan finde ud af andet.
Det eneste du/i kan ændre på er om i vil være med til det her, er det de sårede følelser værd, er det værd at blive skuffet, invitere, invitere sig selv på besøg - hvis i hver gang sidder skuffede tilbage. Skal jeres datter vokse op i det?
10
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Hunkat » 23. jan 2017, 08:33

Lilly007 skrev:
Jeg kan følge dig i noget af det du siger, men den der mentalitet med "når min barn er 18, så er det ikke længere mit ansvar", det er da det koldeste man kan sige. Man får vel børn for livet?
Er man ikke familie indtil man dør?
Eller er man bare "fritaget" i det øjeblik ens barn flytter hjemmefra eller fylder 18? Så må man fralægge sig alt hvad der hedder følelser, og sige jeg har aftjent min værnepligt i forhold til dig - du må klare dig selv nu. Du skal ikke forvente at se mig til jul, selv om du fortæller mig hvor stor en betydning det har for dig at jeg er der til din datters første jul?

Jeg er udmærket klar over at vi snakker om voksne mennesker som må træffe deres egne valg og beslutninger i livet. Det ændrer bare stadig ikke på at det er egoistiske valg hun foretager og hun derfor går glip af rigtig meget. Nej, hun føler nok ikke selv hun går glip af det, for hun har valgt at være som hun er, men hun er ikke i tvivl om at min kæreste mangler hende i sit liv, og alligevel tænker hun udelukkende på sine egne behov først.

Så ja, jeg har noget forventninger om at "det skal man da", fordi ja, det skal man som mor. Ja, man må også gerne tænke på sig selv og især når man har voksne børn, men når man har gjort det i 30+ år, så er man kold og et dårligt menneske.

Min datter skal nok overleve. Du behøver ikke komme med sådan en kommentar. Men der er trods alt forskel på børn som vokser op uden bedsteforældre og grunde til at de ikke er der.
Det er nok bare lidt sværere at forklare et barn hvorfor man aldrig ser farmor selv om hun bor 10 min fra én, end det barnebarn hvor bedsteforældrene er døde eller bor i den anden ende af landet.



Jeg ved godt at du er rigtig vred på hende lige nu men vil du være sød ikke at skyde mig i skoene at jeg tilsyneladende også er et koldt og ufølsomt menneske?

Vi står udenfor din situation og derfor tilbyder vi dig synsvinkler som ikke er din egen og som kan være decideret modsat hvordan du synes tingene skal være. For det handler om DIN kogteknive dissonans, ikke en skid andet. DU synes tingene da SKAL VÆRE men sådan er de ikke og istedet for at accepterer eller arbejde på at leve med det, hvor trist det end er, det så gør du din svigermor til skurken og gør det til en kamp som, som andre siger, du ikke kan vinde. Du kan kun gøre dig selv mere til offeret.

Jeg har markeret nogle ting som vi først hører nu og derfor ikke har kunne taget med i vores svar før, hvilket jo selvfølgelig gør at vi ikke har forholdt os til det.

Og så har jeg egentlig sagt det jeg gider sige til gengæld for at blive råbt af.
14
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Når man ikke kan lide ens svigermor

Indlægaf Sangius » 23. jan 2017, 08:44

Jeg synes også hun lyder kold og fraværende. Men hvad synes du er løsningen? Ville du blive glad for gaver hun ikke har lyst til at give? Ville I hygge jer i hendes selskab hvis I ved hun ikke gider være der?
Las hende være som hun er, og opbyg det bedst mulige forhold på de præmisser der er.
Senest rettet af Sangius 23. jan 2017, 08:57, rettet i alt 1 gang.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Livets forhold"