Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 391
Likede indlæg: 1974

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Falstria » 4. nov 2017, 00:20

Smiling_Goat skrev:
Falstria skrev:
LadyFox skrev:
Falstria skrev:
pige1987 skrev:Bliver ked af det når jeg fornemmer min mor gerne vil have børnebørn.. jeg tror ikke jeg kommer til at opfylde hendes ønske..... Jeg døjer meget med psykiske lidelser og ønsker ikke at videregive miine dårlige gener. Ønsker ingen skal have det som mig det er skudt for hårdt.

Det er altså ikke arveligt.

Hvorfor er du så skråsikker på det?

Fordi videnskab.

Vise psykiske lidelser er nu arvelige. Skizofreni fx. Risikoen for at give det til ens børn er relativt lav, hvis kun den ene forælder lider af sygdommen, men hvis begge forældre lider af den er risikoen allerede oppe på 50%

Hvis man betragter autisme som en psykisk lidelse, er der også en del, der indikerer at det også er arveligt.

I virkeligheden er det vel også begrænset hvor skråsikkert man kan udtale sig om psykiske lidelser endnu. I 1800-tallet (eller primo 1900) mente man, man vidste alt, der var at vide om menneskehjernen, og det ledte til en del uheldig pseudovidenskab - det hvide snit fx

Vi skal ikke ret langt tilbage i tiden før psykiatrisk behandling bestod i at spærre folk ind, sterilisere dem o.lign.
Bare i 1970'erne/1980'erne var det psykiatriske behandlingssystem virkelig anderledes end det vi kender i dag, fordi man ikke vidste bedre. Så jeg tror man skal være ret forsigtig med at udtale sig endegyldigt om psykiatri endnu. Der er stadig mange overraskelser tilbage, tror jeg.

Nå, det jeg egentligt ville skrive:

Ingen ved det, fordi jeg synes, det er så dumt, men nu deler jeg det med jer.. Jeg har engang låst mig så ubehjælpeligt inde på et wc, at jeg opgav at komme ud og ringede efter hjælp i stedet. Min redningsmand tog ikke telefonen, og det var der, jeg opdagede, at døren var en skydedør...

Du kan ikke medtage de studier hvor barnet bor hos syge forældre, der kan man ikke adskille arv og miljø, så hvor kommer dine 50% fra?
Du nævner et specifikt tal og sådan et skal bakkes op af en kilde.

Du er så ikke alene om at være blevet snydt af en skydedør :D
0
Smiling_Goat
Kort karma: 630
Likede indlæg: 9764

Indlægaf Smiling_Goat » 4. nov 2017, 00:29

Falstria skrev:
Smiling_Goat skrev:
Falstria skrev:
LadyFox skrev:
Falstria skrev:
pige1987 skrev:Bliver ked af det når jeg fornemmer min mor gerne vil have børnebørn.. jeg tror ikke jeg kommer til at opfylde hendes ønske..... Jeg døjer meget med psykiske lidelser og ønsker ikke at videregive miine dårlige gener. Ønsker ingen skal have det som mig det er skudt for hårdt.

Fordi videnskab.

Vise psykiske lidelser er nu arvelige. Skizofreni fx. Risikoen for at give det til ens børn er relativt lav, hvis kun den ene forælder lider af sygdommen, men hvis begge forældre lider af den er risikoen allerede oppe på 50%

Hvis man betragter autisme som en psykisk lidelse, er der også en del, der indikerer at det også er arveligt.

I virkeligheden er det vel også begrænset hvor skråsikkert man kan udtale sig om psykiske lidelser endnu. I 1800-tallet (eller primo 1900) mente man, man vidste alt, der var at vide om menneskehjernen, og det ledte til en del uheldig pseudovidenskab - det hvide snit fx

Vi skal ikke ret langt tilbage i tiden før psykiatrisk behandling bestod i at spærre folk ind, sterilisere dem o.lign.
Bare i 1970'erne/1980'erne var det psykiatriske behandlingssystem virkelig anderledes end det vi kender i dag, fordi man ikke vidste bedre. Så jeg tror man skal være ret forsigtig med at udtale sig endegyldigt om psykiatri endnu. Der er stadig mange overraskelser tilbage, tror jeg.

Nå, det jeg egentligt ville skrive:

Ingen ved det, fordi jeg synes, det er så dumt, men nu deler jeg det med jer.. Jeg har engang låst mig så ubehjælpeligt inde på et wc, at jeg opgav at komme ud og ringede efter hjælp i stedet. Min redningsmand tog ikke telefonen, og det var der, jeg opdagede, at døren var en skydedør...

Du kan ikke medtage de studier hvor barnet bor hos syge forældre, der kan man ikke adskille arv og miljø, så hvor kommer dine 50% fra?
Du nævner et specifikt tal og sådan et skal bakkes op af en kilde.

Du er så ikke alene om at være blevet snydt af en skydedør :D

Jeg har fået tallene at vide ved Opus (et behandlingstilbud for unge, nydiagnosticerede skizofrenipatienter) og jeg orker simpelthen ikke at finde lødige kilder online, der kan bakke oplysningen op. Hvis du ikke tror på det, er det fair nok. Cadeau til dig for at ikke bare tro på, hvad en fremmed fortæller dig på nettet.

Men det var nu stadig lidt svært at virke cool, da jeg kom ud af lokalet til en mindre kø af mennesker, der ventede på at komme på wc :D
2
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2746

Indlægaf Anilara » 4. nov 2017, 00:31

Jeg har spist en liter is til aftensmad to gange den her uge.
7
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. nov 2017, 00:54

Smiling_Goat skrev:
Men det var nu stadig lidt svært at virke cool, da jeg kom ud af lokalet til en mindre kø af mennesker, der ventede på at komme på wc :D

Fik du advaret resten af flokken om den der dødsfælde af en skydedør, så de ikke selv skulle ende i samme situation? :D
0
Smiling_Goat
Kort karma: 630
Likede indlæg: 9764

Indlægaf Smiling_Goat » 4. nov 2017, 00:59

Falstria skrev:
Smiling_Goat skrev:

Fik du advaret resten af flokken om den der dødsfælde af en skydedør, så de ikke selv skulle ende i samme situation? :D

Nope.. Jeg gjorde, som de cool gør, når de har helt styr på en situation: Rettede på tøjet, kastede med håret, holdt hovedet højt... og skyndte mig væk :ninja:
3
pige1987
Kort karma: 5
Likede indlæg: 105

Indlægaf pige1987 » 4. nov 2017, 07:26

Falstria skrev:

Så er vi bare ualmindeligt dårligt ramt på min fars side..... Vores gener er skrøbelige..
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 821
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 12670

Indlægaf LadyFox » 4. nov 2017, 07:33

Falstria skrev:
LadyFox skrev:
Falstria skrev:

Fordi videnskab.

Har du nogle kilder på det?
2
"It was the beginning of the greatest Christmas ever. Little food. No presents. But there was a snowman in their basement."
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 618
Likede indlæg: 8033

Indlægaf dgd2007 » 4. nov 2017, 13:32

pige1987 skrev:Så er vi bare ualmindeligt dårligt ramt på min fars side..... Vores gener er skrøbelige..

Det kan jo være meget svært at afgøre, om det skyldes gener. Det kan jo også være det, at man vokser op i familie med psykiske problemer, som påvirker én. Jeg tror heller ikke, de kloge er helt enige om dette. :gruble:
0
LaMariposa
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1450

Indlægaf LaMariposa » 4. nov 2017, 14:01

Søren Pind taler og griner præcis som min eks. Så hver gang, at Søren P er i Mads & Monopolet kommer jeg til at tænke på eks'en.
0
Forstadskedelig :love:

I won't let it die
I can feel you when you're not around
When the night gets cold
We won't be alone
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 821
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 12670

Indlægaf LadyFox » 4. nov 2017, 14:11

dgd2007 skrev:
pige1987 skrev:Så er vi bare ualmindeligt dårligt ramt på min fars side..... Vores gener er skrøbelige..

Det kan jo være meget svært at afgøre, om det skyldes gener. Det kan jo også være det, at man vokser op i familie med psykiske problemer, som påvirker én. Jeg tror heller ikke, de kloge er helt enige om dette. :gruble:

http://illvid.dk/medicin/sygdomme/skizo ... il-antaget

I følge denne artikel kan skizofreni i mange tilfælde spores tilbage til generne. Hvilket passer meget godt med hvad jeg er kommet frem til, når jeg har læst op på det. Hvilket jeg har en del gange.
3
"It was the beginning of the greatest Christmas ever. Little food. No presents. But there was a snowman in their basement."
Yetie
Kort karma: 28
Likede indlæg: 322

Indlægaf Yetie » 4. nov 2017, 14:36

Jeg tror stadig aldrig sådan rigtig på at nogen kan lide mig, sådan som jeg er. Helt sikkert på grund af mobning i folkeskolen. Jeg er god til at skjule det i dag og spille selvsikker, men i virkeligheden forventer jeg at folk tænker alt muligt negativt om mig.
3
pige1987
Kort karma: 5
Likede indlæg: 105

Indlægaf pige1987 » 4. nov 2017, 14:53

LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:

I følge denne artikel kan skizofreni i mange tilfælde spores tilbage til generne. Hvilket passer meget godt med hvad jeg er kommet frem til, når jeg har læst op på det. Hvilket jeg har en del gange.

Jeg har en del diagnoser heriblandt netop skizofreni... :(
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. nov 2017, 16:11

LadyFox skrev:
Falstria skrev:
LadyFox skrev:
Falstria skrev:

Fordi videnskab.

Har du nogle kilder på det?

Naturligvis :)

En ældre sag der stadig citeres nærmest alle steder jeg har kigget:
Adoption studies

Noget nyere:
Review of evidence

Kun få år gammel:
Overview of the genetics
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 4. nov 2017, 16:17

LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:

Den undersøgelse er lavet så man ikke kan skelne arv fra miljø.

Det er da korrekt at børn af psykisk syge forældre er meget udsatte, men det er altså noget forældrene selv kan gøre noget ved, med god hjælp fra behandling naturligvis.
Der er endnu ikke peget på gener som raske mennesker ikke også har, så det skal ikke holde folk fra at få børn.
0
Aragorn
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1904

Indlægaf Aragorn » 4. nov 2017, 16:29

Jeg har engang skidt så hårdt i et toilet og efterfølgende fyldt det så meget med papir, at jeg måtte begrave min arm til godt over albuen i vandlåsen, for at vriste det frit (heldigvis var det ... biologiske materiale ... forrest da der blev skyllet, så det var kun papir jeg rodede med at få frit).

Vandet steg op til lige under brættet, og ville ikke synke ned. På den anden side af døren sad hele min familie samlet til en fødselsdag, der var i hvert fald 16 mennesker, incl. far, søskende, fætre og kusiner og farmor og farfar. Jeg så ingen anden udvej.

Jeg var 14. Da jeg kom ud efter at have brugt lang tid på toilettet, blev jeg beskyldt for at have onaneret fordi jeg var så længe derude. Jeg var bare nødt til at tage mod de beskyldninger, da sandheden var værre.

Pragtfuld dag. Min arm blev vasket meget grundigt bagefter, dog. Først sæbe, så sprit. Jeg tror aldrig min højre arm har været så ren.
22
Mistakes are, after all, the foundations of truth, and if a man does not know what a thing is, it is at least an increase in knowledge if he knows what it is not.

Tilbage til "Livets forhold"