Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Juki » 29. mar 2018, 18:14

Lykke skrev:
Juki skrev:De hjemmelavede, marinerede sild kan desuden sagtens spise uden at blive skyllet ned med snaps :jule:


Så du køber dem ferske og marinerer dem selv?

Jeg har ikke selv fået gjort det endnu, men jeg har en opskrift et sted så det er på min to do list.

Min moster har gjort det masser af gange og de har været en fast del af frokostbordet til jul osv. nærmest altid. Jeg kan ikke huske de ikke har været der. Jeg er faktisk i tvivl om min mosters mand selv har fanget fiskene eller har købt/byttet sig til dem imens de var friske.

Min favorit er tomatsild, men man kan sagtens undlade tomat eller lave andre versioner. Hvis du ikke har smagt det, men er interesseret så kan man tit købe dem ved slagtere, fiskehandlere og lignende der sælger pålæg/frokostretter.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf achillaxedprune » 29. mar 2018, 20:47

Jeg tror, at jeg lider af tvangsoverspisning (BED).

Jeg har altid været tyk og noget af en yoyo-vægter, men da jeg blev gravid stak det HELT af. Jeg tog næsten 40 kilo på, og jeg var ikke en sylfie i forvejen... jeg ÅD. Og jeg har ikke rigtigt kunne tabe mig efterfølgende... Det er som om, at der er noget ødelagt oveni hovedet på mig. Og nu har jeg lige læst op på overspisning, og jeg bonger fuldstændig ud i samtlige test omkring tvangsspisning.

Der stod også, at det kunne trickes af graviditet... Jeg har nok altid haft en snert af det, men det er blevet helt gakkelak. Jeg har ærlig talt mistet kontrollen.

...Jeg overvejer kraftigt af se en terapuet. Tror oprigtigt, at der er sket en kortslutning i min hjerne, som jeg ikke kan finde ud af at lappe selv.

Det er I de første der ved. Min mand sover nemlig.
6
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf achillaxedprune » 29. mar 2018, 20:55

I relation til ovenstående indlæg, så har jeg i forgårs spist en hel pakke is fra Bornholms Ismajeri, i går spiste jeg også en hel pakke is fra Bornholms Ismajeri og i dag har jeg spist pandekager, slik, påskeæg og 3 isvafler. :stoned:

Det er jo sindssygt. Jeg er lige nu så mæt, at jeg føler jeg er fyldt helt op til næsen og jeg har ondt i maven. Det er jo ikke normalt... heller ikke for mig, selvom jeg altid har været glad for søde sager og lidt af en tyksak.

Jeg er faktisk temmelig sikker på, at min mentale sundhed er usund lige nu. Crap.


...så skal endnu en kamp tages. Fuck, altså. Synes det har været nogle hårde år her de sidste par år med rigtig mange kampe... hvilket da sikkert også er årsagen til mit æderi nu.

Stakkels mig. Suk.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mangoness » 31. mar 2018, 10:07

Jeg har prøvet en DNA test både på 23andme og MyHeritage.


23andme: 100 % europæisk (0.6 % bredt europæisk og 99.4 % nordvesteuropæisk - hvoraf 63.5 % var skandinavisk).

MyHeritage: 100 % skandinavisk


Konklusion: I'm white as fuck :lol:
8
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
klaus
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. jan 2016, 17:49
Kort karma: 18
Likede indlæg: 375

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf klaus » 31. mar 2018, 11:17

Jeg kan ikke se et talentprogram uden at tude Det er pænt mærkeligt :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf dgd2007 » 31. mar 2018, 11:23

Mangoness skrev:Jeg har prøvet en DNA test både på 23andme og MyHeritage.


23andme: 100 % europæisk (0.6 % bredt europæisk og 99.4 % nordvesteuropæisk - hvoraf 63.5 % var skandinavisk).

MyHeritage: 100 % skandinavisk


Konklusion: I'm white as fuck :lol:

Mangoness - verdens hvideste neger! :afro: :lol:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf landsbytossen » 31. mar 2018, 12:07

Mangoness skrev:Jeg har prøvet en DNA test både på 23andme og MyHeritage.


23andme: 100 % europæisk (0.6 % bredt europæisk og 99.4 % nordvesteuropæisk - hvoraf 63.5 % var skandinavisk).

MyHeritage: 100 % skandinavisk


Konklusion: I'm white as fuck :lol:

Jeg er 100 % europæisk

British Isles 14 %
East Europe 25 %
Scandinavia 32 %
West and central Europe 29 %
Så vidt jeg ved, skal forholdet mellem de britiske øer og Skandinavien tages med et gran salt.

På min direkte fædrende linie, test på y-kromosom, skal slægten have været i Europa i ca. 25.000 år (R1b på kortet), hvor den er kommet fra øst. R1 er for ca. 30.000 år siden. Den grønne plet i Saudi-Arabien er ca. 45.000 år siden. Og så Afrika for 50.000 år siden.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf LaMariposa » 1. apr 2018, 14:11

Jeg har det forfærdeligt med opkast :genert: Faktisk er det så slemt, at jeg næsten ikke kan overskue, at min kæreste snart skal på polterabend, fordi der er risiko for, at tømmermændene dagen efter inkluderer opkast. Kan heller ikke rumme en eventuel transportsituation, hvor jeg skal hente ham og han måske bliver dårlig i bilen.

Det skal lige siges, at min kæreste på ingen måde er sådan en, der ligger og knækker sig hver gang, han har været til fest, eller som drikker sig fuld hver weekend. Men jeg får tit kørt mig selv op over bare udsigten til potentiel opkast :genert:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf dgd2007 » 1. apr 2018, 15:30

Hvordan får I de der dna-resultater?
Sender en spytklat ind til dem eller hvordan? :gruble:
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mangoness » 1. apr 2018, 15:57

dgd2007 skrev:Hvordan får I de der dna-resultater?
Sender en spytklat ind til dem eller hvordan? :gruble:


Ja :genert:

0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf landsbytossen » 1. apr 2018, 17:32

dgd2007 skrev:Hvordan får I de der dna-resultater?
Sender en spytklat ind til dem eller hvordan? :gruble:

Ingen spytklat hos mig.
Jeg fik 2 "vatpinde", som skulle roteres i munden, en i hver side. Og så ned i en flaske med væske.

Det med at bruge DNA til at se, hvor forfædre kommer fra er mest sjov og underholdning. Det kan ikke bruges som en 100 % sikker viden. Personens DNA sammenlignes med de data firmaerne har adgang til. Og på baggrund af dem laves procenterne for, hvor meget DNA man har fra Skandinavien o,s,v.

Det effektive med DNA i slægtsforskning er, at ens DNA uploades til en database, hvor man får besked, når DNA matcher med andre.

Man kan ikke tage en DNA-test og få serveret en anetavle tilbage til Gorm den Gamle. Man skal selv lave det hårde arbejde - eller høste andres arbejde på slægtssider. Når man så har en godt udarbejdet anetavle, kan man sammenligne med de personer, man matcher. Er der ikke umiddelbart en fælles ane, så ligger udfordringen i at finde den. Nogle matches er så svage, at den fælles ane er før 1640, hvor kirkebøger blev indført og så bliver det næsten umuligt, hvis ikke man har aner blandt adel, præster eller andre fra samfundets top. Desuden er nogle kirkebøger før 1812 gået tabt.
Jeg har selv været tilbage i slutningen af 1500-tallet for at finde min fælles ane med et match, hvor jeg kunne hjælpe vedkommende med 3 generationer tilbage i tiden.
DNA kan også i nogle tilfælde bekræfte de lidt usikre faderskaber - eller når man er donorbarn.
Personligt bruger jeg mest DNA til at bekræfte oplysningerne i kirkebøgerne, at de officielle fædre også er biologiske fædre. F.eks når der er et match på en ane i 1600 eller 1700-tallet, så bliver min biologiske linie til den ane bekræftet.

Får man et match på X-kromosom, som man arver fra moderen, så kan man udelukke en stor del af anetavlen, da den ikke kan gå gennem to generationer af mænd. D.v.s. mænd kan udelukke sin fars aner for at finde et match. Kvinder kan udelukke deres farfars aner i jagten på et match på X-kromosomet.

Der laves flere forskellige tests til brug i slægtsforskning. Den billigste til 500-700 kr., som er mest anvendelig og bedst for de fleste, tester meget bredt.
Så er der en, der tester DNA arvet fra mor til barn, d.v.s. den tester i direkte linie barn, mor, mormor, bedstemor, oldemor o.s.v.
Og en, der tester på Y-kromosomet far, farfar, bedstefar, oldefar o.s.v. Y-testen kan udvides så man får endnu flere detaljer. Den udvidede Y-test venter jeg på kommer på tilbud. Prisen lige nu er 575 dollar.

Et match på Y-DNA kan være helt umulig at finde. Y-DNA ændrer sig normalt ikke ret meget fra generation til generation, så den fælles ane kan være meget langt tilbage i tiden.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Planten » 1. apr 2018, 22:13

Når jeg skal lukke et vindue, som åbner udad, så tror, føler, tænker jeg altid, at der kommer en hånd op og tager om mit håndled :genert:
5
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mangoness » 1. apr 2018, 22:35

Planten skrev:Når jeg skal lukke et vindue, som åbner udad, så tror, føler, tænker jeg altid, at der kommer en hånd op og tager om mit håndled :genert:


x2 når der er mørkt udenfor! :panik:

Jeg er også bange for, at noget tager fat i mine ankler (noget under sengen), hvis jeg sætter mig på min seng uden at kigge under den først :panik:
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Primerose » 1. apr 2018, 22:41

Jeg overvejer at gå til akupunktør. For første gang i min liv. Jeg synes det er meget grænseoverskridende og mange i min omgangskreds ville have en foruddannet mening om det er for alternativt. Derfor fortæller jeg det ikke. Men jeg håber på at det reelt kan gøre en forskel for et kropsligt problem jeg har og er vist nok ret åben over for muligheden.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mangoness » 2. apr 2018, 20:52

Jeg hader skumle reklamer, og jeg har altid været bange for, at der var noget eller nogen i mørket om aftenen (både i og udenfor huset).

Jeg har lige set en reklame for "home alone" på kanalen ID...me don't like..she's gonna die! :panik:

0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Livets forhold"