Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf LadyFox » 6. okt 2018, 23:56

dgd2007 skrev:
Aesel82 skrev:Jeg læser No1s indlæg som et udslag af lavt selvværd, hvor hun rent faktisk føler, at hun er dum.

Trådens emne taget i betragtning og de meget private indlæg, som mange debattører skriver om ting, som er meget følsomme, så synes jeg, at din gøren dig sjov på No1s bekostning er meget upassende.

Der er bare det at du helt mistolker mit indlæg. :genert:

Altså, jeg tænker at det er en ret ærgerlig vane No1 har med at tale sig selv ned, til sig selv på daglig basis. Og en vane mange kan genkende i sig selv og som bestemt ikke er en sund tilgang til sig selv at have. Jeg har meget svært ved at se hvordan din kommentar skal kunne tolkes uden at den enten er upassende eller i hvert fald en totalt negligering af hvad hun rent faktisk åbner op omkring.
12
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf dgd2007 » 7. okt 2018, 00:54

OK, I tilhører åbenbart en filosofi jeg er rigtig kender.
Man skal selvfølgelig ikke kun kritisere sig selv, men min kommentar var skrevet i denne ånd:

Ordsprogenes Bog 26:12 skrev:Ser du en mand, der tykkes sig viis,
for en tåbe er der mere håb end for ham.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Zonta » 7. okt 2018, 07:04

LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:
Aesel82 skrev:Jeg læser No1s indlæg som et udslag af lavt selvværd, hvor hun rent faktisk føler, at hun er dum.

Trådens emne taget i betragtning og de meget private indlæg, som mange debattører skriver om ting, som er meget følsomme, så synes jeg, at din gøren dig sjov på No1s bekostning er meget upassende.

Der er bare det at du helt mistolker mit indlæg. :genert:

Altså, jeg tænker at det er en ret ærgerlig vane No1 har med at tale sig selv ned, til sig selv på daglig basis. Og en vane mange kan genkende i sig selv og som bestemt ikke er en sund tilgang til sig selv at have. Jeg har meget svært ved at se hvordan din kommentar skal kunne tolkes uden at den enten er upassende eller i hvert fald en totalt negligering af hvad hun rent faktisk åbner op omkring.

Jeg forstår det på samme måde som jer andre. Og selvfølgelig er det ikke skide charmerende hvis man er sådan en, der konstant har (for) høje tanker om sig selv og tænker, at man altid er et gigantisk geni, når man "bare" er ganske almindelig, men der er langt fra dét og til at tænke om sig selv hver dag, at man er dum.
6
J, juli 2018.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf BlueBunny » 7. okt 2018, 07:57

dgd2007 skrev:
No1 skrev:At jeg flere gange dagligt fortæller mig selv, hvor dum jeg er.

Ha ha, det er nok ikke helt dumt. Det burde flere gøre! :banan2:

Kan se den kan misforstås. Vil man køre den helt ud kan den endda forstås som en opfordring til at flere burde fortælle No1 at hun er dum.
Jeg læste den lige to gange, og så var jeg med på din hensigt. Der er jo noget Sokrates over at tænke, den som alting ved, ved ingenting. Og her er det lidt det samme budskab dgd sender. Et ønske om ydmyghed.
Det betyder jo slet ikke at dgd ønsker dårligt selvværd.

Godt at læse No1 ikke misforstod.

Edit: nu skal jeg jo ikke gøre mig til kloge Åge hvad dgd mener :/ det er bare for at skrive at det er sådan jeg opfatter det :)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf dgd2007 » 7. okt 2018, 11:17

No1 skrev:Jeg tog faktisk ikke dgds kommentar som noget negativt. Måske en lidt skæv kommentar, men generelt så slår han mig ikke som typen, der ville se det sjove i andres dårlige selvværd.

Tak for alle de søde indlæg, der har forsvaret mig dog.

Mit indlæg handler om dårligt selvværd, ja. Det er et udslag af min brors tilsvininger og pillen mig ned i årevis. Også en problemstilling jeg går til psykolog for. Det er netop ikke sundt at pille sig selv ned. Det er bare svært ikke at gøre det, og det er svært ikke at vende alt negativt indad.

Det var ikke meningen at hijacke denne tråd med mit indlæg.

OK, det var godt :)
Jeg kan også godt se hvordan det kan misforstås - sådan som BlueBunny skrev.

Men altså hvis man skal være lidt filosofisk, kommer det vel også an på over for hvad man "føler sig dum". Hvis det er en konkurrence med de andre hvor man beslutter sig til at man er meget dummere end andre - eller for den sags skyld meget klogere end de andre - så er jeg enig i det ikke er særlig konstruktivt.

Hvis det derimod er over for "livet" som sådan - så er det ultrakonstruktivt at indrømme at man er helt rundt på gulvet. Om ikke andet er det vel første skridt til at man rent faktisk kan begynde at forstå noget, at man ikke synes man ved det hele i forvejen.

Så det var faktisk også positivt ment: at det slet ikke er sikkert det er så dumt at føle sig lidt dum. Bare selvfølgelig at det ikke er det eneste man tænker - og at det ikke er et "konkurrenceparameter", men pga. af de ting man gerne selv vil kunne gøre eller forstå, hvor man synes man har fejlet igen og igen. Men altså, det gjorde man jo også da man skulle lære at gå - så prøvede man bare igen.

Hvis man kan få lidt af den attitude tilbage om at prøve igen, så er det kun godt at erkende at man ikke har mestret det endnu. Hvis man syntes man havde mestret det man skulle, ville man jo holde op med at prøve.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2018, 11:38

dgd2007 skrev:Hvis det derimod er over for "livet" som sådan - så er det ultrakonstruktivt at indrømme at man er helt rundt på gulvet. Om ikke andet er det vel første skridt til at man rent faktisk kan begynde at forstå noget, at man ikke synes man ved det hele i forvejen.

Så det var faktisk også positivt ment: at det slet ikke er sikkert det er så dumt at føle sig lidt dum. Bare selvfølgelig at det ikke er det eneste man tænker - og at det ikke er et "konkurrenceparameter", men pga. af de ting man gerne selv vil kunne gøre eller forstå, hvor man synes man har fejlet igen og igen. Men altså, det gjorde man jo også da man skulle lære at gå - så prøvede man bare igen.

Hvis man kan få lidt af den attitude tilbage om at prøve igen, så er det kun godt at erkende at man ikke har mestret det endnu. Hvis man syntes man havde mestret det man skulle, ville man jo holde op med at prøve.


Problemet med mange der har den der grundlæggende følelse af at være dum, faktisk føler at de er dummere end de rent faktisk er.
At det netop ikke handler om at de ikke har mestret de her tIng, at det ikke handler om at de ikke kan forstå ting, men derimod handler om at de ikke tror på deres eget værd.
Altså, at de har alt mulig potentiale, har alle mulige kompetencer - men de bare ikke føler det, fordi de ikke tror på det fordi de har fået overbevist sig selv om at de i er dummere end hvad de rent objektivt er.
Altså, udover at det jo ikke er rart at føle sig dum, så er det jo også ærgerligt hvis det ender ud med ikke at udnytte hele sit potentiale fordi de ikke selv tror på at de rent faktisk har det.

Hvordan man føler sig handler langt fra altid om hvor man rent faktisk er.
3
...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf hotlips » 7. okt 2018, 11:40

Pityt skrev:Hver gang jeg vasker hår nynner jeg “Wherever I lay my hat” (Paul Young) og jeg aner ikke hvorfor :genert:


Når jeg begynder at lave mad så begynder jeg at nynne temaet fra tv køkkenet.. I ved, fra dr da der kun var en kanal og "vi har snydt lidt".

Det er nu ikke specielt hemmeligt, men jeg tænker ikke over det, jeg opdagede først at jeg gjorde det da min dreng og hans far begyndte at grine og hyle "nu gør du det igen", men jeg tror måske det er noget jeg har gjort i rigtig mange år.

Det virker bare passende og jeg har jo boet alene længe inden jeg fik barn så jeg tænker det er sådan en særhed der er kommet og har sat sig fast uden jeg har bemærket det og når jeg nu en sjælden gang selv opdager at jeg gør det kan jeg godt spekulere på hvad jeg ellers har af særheder jeg ikke selv aner noget om,som Benjamin bare regner med er helt almindeligt fordi han har set det altid og blive en smule bekymret. :blush: :tie:
2
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Pityt » 7. okt 2018, 12:24

hotlips skrev:
Pityt skrev:Hver gang jeg vasker hår nynner jeg “Wherever I lay my hat” (Paul Young) og jeg aner ikke hvorfor :genert:


Når jeg begynder at lave mad så begynder jeg at nynne temaet fra tv køkkenet.. I ved, fra dr da der kun var en kanal og "vi har snydt lidt".

Det er nu ikke specielt hemmeligt, men jeg tænker ikke over det, jeg opdagede først at jeg gjorde det da min dreng og hans far begyndte at grine og hyle "nu gør du det igen", men jeg tror måske det er noget jeg har gjort i rigtig mange år.

Det virker bare passende og jeg har jo boet alene længe inden jeg fik barn så jeg tænker det er sådan en særhed der er kommet og har sat sig fast uden jeg har bemærket det og når jeg nu en sjælden gang selv opdager at jeg gør det kan jeg godt spekulere på hvad jeg ellers har af særheder jeg ikke selv aner noget om,som Benjamin bare regner med er helt almindeligt fordi han har set det altid og blive en smule bekymret. :blush: :tie:

Ja, vi har nok allesammen nogle sære vaner, som vi ikke tænker over :lol: Men det giver da i det mindste mening at nynne det tema i forbindelse med madlavning.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Pjeps » 7. okt 2018, 15:23

Jeg er helt tosset med min elektriske fodfil.

Mine fødder har været fuldstændig bløde siden anskaffelsen for et par mdr siden :D
3
:ninja:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf 1234 » 23. okt 2018, 18:34

Jeg er ret sikker på at jeg lider af vinterdepression. Jeg egentlig haft mistanken de sidste 6 år, men har boet i udlandet 2 efterår/vintre, så nok altid skudt det ud i hovedet igen efter en god vinter. Men jeg simpelthen fået så dårligt i løbet af de sidste 3 uger. Jeg er mega træt, konstant lyst til mad/søde ting og mit mentale overskud er på et minimum. Og er samtidig presset, fordi jeg har en del at se til med flytning og jobskifte. Det skøre er at jeg normalt nemt kan håndtere det stressniveau.
0
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf KitKat » 24. okt 2018, 05:47

1234 skrev:Jeg er ret sikker på at jeg lider af vinterdepression. Jeg egentlig haft mistanken de sidste 6 år, men har boet i udlandet 2 efterår/vintre, så nok altid skudt det ud i hovedet igen efter en god vinter. Men jeg simpelthen fået så dårligt i løbet af de sidste 3 uger. Jeg er mega træt, konstant lyst til mad/søde ting og mit mentale overskud er på et minimum. Og er samtidig presset, fordi jeg har en del at se til med flytning og jobskifte. Det skøre er at jeg normalt nemt kan håndtere det stressniveau.


Jeg kan varmt anbefale en dagslys-lampe. Her i huset kommer vi ikke vinteren igennem uden.

Det er en gammel model vi har, men et hurtigt besøg på google fandt denne som kunne være et godt bud:

https://www.computersalg.dk/i/3219399/m ... lsrc=aw.ds
0
Mamaseraptor
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1429

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mamaseraptor » 24. okt 2018, 07:05

Jeg har en føntørrer som har rundet de 32 år og en håndmixer på 43 år.
19
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf sigge » 27. okt 2018, 15:32

Jeg havde hudkræft for 5 år siden. Basalcellehudkræft, som ikke er livstruende, da kræftcellerne kun kan vokse på det sted, de sidder, og ikke brede sig til resten af kroppen. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har haft det, men jeg fortæller ikke folk, at jeg ville ønske, at det hed noget andet end kræft. For folk bliver altid helt forskrækkede (i mangel af bedre ord), når de hører det ord, og så skal jeg skynde mig at forklare det om, at det ikke er farligt, så de ikke begynder at øse unødig bekymring eller medfølelse ud over mig. For det føler jeg ikke, jeg er berettiget til. Det var jo ikke farligt. Jeg har godt nok en hudtransplantation i panden, som altid vil være meget synlig, fordi den er helt bleg. Men jeg havde i forvejen en frisure med pandehår, så man ser den ikke til daglig. Og jeg bemærker den knapt selv i spejlet længere, fordi jeg bare har vænnet mig til den.
7
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Mangoness » 28. okt 2018, 01:04

Jeg får konstant blå mærker på mine ben, som jeg ikke aner, hvor kommer fra.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Del noget om dig selv, som ingen andre ved

Indlægaf Kalimsofie » 29. okt 2018, 15:12

I sidste uge havde jeg en hjemmearbejdsdag, og hen ad kaffetid om eftermiddagen blev jeg virkelig kage/slik/sukker-hungrende. Som i VIRKELIG! Vi havde INTET i skabene, så desperationen blev hurtigt en realitet.

Jeg endte med at lave en skål glasur og spise den med ske :blush: :blush:
12

Tilbage til "Livets forhold"