hotlips skrev:TinaW skrev:Jeg har aldrig oplevet at vores tæver bliver gak i løbetiden? Det er da nærmere de intakte hanhunde der gør, såfremt der er en tæve i løbetid i nabolaget.
Men ellers kan det jo også undgås ved at sterilisere, det medvirker også til at mindske risikoen for kræft i mælkekirtlerne, samt man undgå livmoderbetændelse.
Det er helt sikkert langt fra alle der reagerer og nogen bliver faktisk mere rolige af det, min moster havde en hundesalon i vores hus da jeg voksede op og der var nogle af dem der var skrækslagne normalt der altid blev klippet når de var i løbetid for så var de mere rolige, men så skulle jeg holde vores store han lukket inde i stuen, der er også bøvl selvom man får en hanhund. Men der er nogle der bliver fuldstændig bims, min ene onkel havde en lille hund der strøg ud af døren og stak ud af haven ved mindste chance og løb langt væk og som iøvrigt blødte over hele huset fordi den bed det der hundebind i stykker. Det må være et mareridt hvis man har en kæmpe hund og så havde jeg nok også steriliseret den.
Men som udgangspunkt bliver fordi det er sidste udvej hvis jeg steriliserer en hund, så ville jeg hellere tage besværet og få den parret en del af gangene hvis det var helt skidt, men det bliver trods alt begrænset når det kun er dem man møder der kan give kuller og dem kan man dog flytte sig fra rent fysisk.
Og min ene hund kom til verden fordi nabogårdens hanhund fandt ud af at åbne hoveddøren for at løbe 2,5 km. samt åbne endnu en dør ind til tæven der var i løbetid. Så det går begge veje

Man plejer at sige at en hunhund er i løbetid 1-2 gange om året og at hanhunden er det hele året - af samme grund har jeg kun tæver

Og så forestiller jeg mig nemt at sådan en basse er pænt svær at holde tilbage hvis den får færden af en tæve i løbetid.
Det er ingen skam at sterilisere hunhunde hvis man alligevel ikke har planer om hvalpe, der er faktisk en række fordele ved det som en anden også har nævnt. Men det kan naturligvis være en principsag