Men hvordan formulerer jeg det så?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 13:02

girl_beat skrev:Jeg ville klart være med på denne hér.

Faktisk er jeg - positivt - overrasket over hvor tålmodige mange af jer er :) Jeg ville seriøst ikke gide høre på den samme bebrejdelse 117 gange, så havde jeg for længst bedt svigermekanikken om at knytte sylten, hvis de ikke havde noget konstruktivt at komme med. Det kan ikke være rigtigt, at man som i TS's tilfælde nærmest får ondt i maven eller bliver trist, fordi man skal på familiebesøg med overnatning.


Jeg er ikke særlig tålmodig. Især hvis jeg kan mærke, at nogen prøver at hævde sig på baggrund af alder eller køn, hakker spætten temmelig hurtigt. Og det gør den så på en måde, som jeg har det godt med, og hvor jeg ikke føler, at jeg selv spejler det, som jeg er træt af.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Fru Sunshine » 28. sep 2015, 13:12

Men er det grænseoverskridende at erklære, at man synes det er dejligt at sove længe?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 13:18

Fru Sunshine skrev:Men er det grænseoverskridende at erklære, at man synes det er dejligt at sove længe?


Nej, og selvom jeg ikke selv ville bruge den, synes jeg faktisk, at lige din metode er ret god, såfremt formålet er at lave en hurtig touché, fordi man godt nok synes, at svigerfars bemærkning er dum, men ellers ikke går så meget op i det.

Er man derimod irriteret og frustreret på et dybere plan, synes jeg, at man skal være så nøgtern som muligt.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Aima » 28. sep 2015, 13:30

Fru Sunshine skrev:Men er det grænseoverskridende at erklære, at man synes det er dejligt at sove længe?


Nej, jeg tænker bare det er lidt åbenlyst at man sover længe, fordi man synes det er dejligt? Altså, hvis problemet kunne løses ved at Kinder svarede "Ja, vi har sovet til klokken 9, det var virkelig skønt!" når svigerfar kom med sine kommentarer og hentydninger, ville det da klart være det bedste, jeg tror bare ikke, det svar er nok. Jeg tror, han ville glide helt af på det, og så ville kommentarene være de samme ved næste besøg.

Min fornemmelse er, at han lissom skal konfronteres med egne udtalelser på en mere direkte facon, hvis det skal sive ind hos ham, at det rent faktisk påvirker og ikke er så fedt. Og det skal det vel, hvis hensigten er at få ham til at stoppe med de kommentarer.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Lurende Peber » 28. sep 2015, 13:40

"Det fungerer for os, så vi nyder det, så,længe vi kan"
"Er der ikke mere bacon? Nå så finder vi noget andet"
-ish
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2015, 13:45

Kinder - hvad har du/I forsøgt jer med indtil videre?

Jeg ville som nævnt selv undgå den store konfrontation, men det er jo med den forudsætning, at det kan lykkedes uden. Men hvis I har forsøgt jer med fornuftig snak og frabedt jer flere kommentarer og så videre, så kan det jo blive nødvendigt at gå lidt hårdere til værks.

Eller som Rakel skriver: Lade være med at overnatte.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Lurende Peber » 28. sep 2015, 13:48

Rakel skrev:...Ærligt, jeg ville - hvis min svigerfamilie efter en snak ikke kunne leve med det (og undlade dumme kommentarer) undlade at overnatte.

Tjah. Det kan sagtens blive en nødvendig løsning. Måske midlertidig hvis svigerne SÅ fatter budskabet...og ønsker at acceptere det.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14442

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Pjeps » 28. sep 2015, 13:59

Næste gang svigerne kommenterer at I har sovet længe, kan du svare med sætningen; ja, og jeg er bare så meget rarere at være sammen med, når jeg er udhvilet.
1
:ninja:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Aima » 28. sep 2015, 14:00

Lurende Peber skrev:"Det fungerer for os, så vi nyder det, så,længe vi kan"
"Er der ikke mere bacon? Nå så finder vi noget andet"
-ish


Men det der er jo bare at glide mere eller mindre af på kommentarerne, og det ville nok være udmærket, hvis det bare var sådan en lille ting man gerne ville have stoppet nu og her, men tror du, det der ville gøre så stort et indtryk på svigerfaren, at han bevidst afholder sig fra at kommentere fremover? For det er altså dét, der er formålet. Det her er ikke længere noget, TS bare kan trække på skuldrene over, mens hun semi-negligerer det og spørger efter baconen. Det er jo et reelt problem der skal stoppes, bl.a. fordi det giver det her udkast:

"Jeg kan nemlig mærke, at jeg i dagene inden svigerbesøg går og bliver lidt ængstelig, og dét her er helt klart én af hovedårsagerne. Når vi overnatter hos dem, sover jeg dårligt og meget let, og når så den kendte kommentar rammer, bliver jeg små-ked af det og føler mig helt forkert det meste af dagen efterfølgende. Fordi det er hver gang. Én enkelt gang kunne jeg sagtens ryste af mig og være ligeglad med, men det går mig altså på. Og stresser mig."
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 14:07

Akehurst2 skrev:Kinder - hvad har du/I forsøgt jer med indtil videre?

Jeg ville som nævnt selv undgå den store konfrontation, men det er jo med den forudsætning, at det kan lykkedes uden. Men hvis I har forsøgt jer med fornuftig snak og frabedt jer flere kommentarer og så videre, så kan det jo blive nødvendigt at gå lidt hårdere til værks.

Eller som Rakel skriver: Lade være med at overnatte.


Jamen alt muligt. Så sent som sidste gang, hvor min kæreste stod op 10 minutter før mig, sagde han skarpt til dem, at han ikke kunne forstå, det skulle blive ved at være et emne. De svarer ikke rigtigt på det. Og aftenen inden, da "vitsen" om at sende ungerne ind til os kl. 7 blev leveret for gang nummer hundrede, nævnte jeg roligt, at jeg ikke kunne forstå den her ting med, at vi bør stå tidligere op, når vi nu ikke havde børn endnu.

Rakel skrev:Jeg ville tage den op. Direkte og få tingene afklaret. Hvad er det konkret, der forventes af mig? Hvorfor er det vigtigt? (Og er det så det?) Kan man = svigerfamilien leve med, det jeg gør?

Ærligt, jeg ville - hvis min svigerfamilie efter en snak ikke kunne leve med det (og undlade dumme kommentarer) undlade at overnatte.


Det vil jeg nemlig også gerne. Og helst uden at det skal blive ubehageligt eller blive til en konflikt. Det er selvfølgelig ikke sikkert, men jeg er frygtelig nervøs for det. Altså de er søde nok, så det er måske irrationelt. Well.

Sidste gang pressede jeg også virkelig på for, at vi kun overnattede én nat af samme årsag, og fik min vilje. Men det er jo ærgerligt, det skal være sådan.

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg ville gøre som Aima. Spørge uden selv at komme med bud på, hvad den anden tænker og tror.
Sådan noget med "Tror du da, at...." virker passivt-aggressivt på mig, så der ville jeg føle, at jeg selv opførte mig dumt.



Det er interessant, for sådan er det slet ikke tænkt. Hvis svigerfar bliver ved med selv at bringe det med arbejdet på bane, så synes jeg det er ret oplagt at spørge ham, om han da ikke tror, de kan finde ud af at stå op?


Jeg tror helt oprigtigt ikke, at han tror, vi kan finde ud af at stå op. Han har spurgt så mange gange nu, fuldstændig lamslåe, hvordan vi dog GØR, når vi skal op og på arbejde. :rulle: ...

Karkluden skrev:Min elskede, søde mor, som desværre har RIGTIG mange holdninger til hvad alle andre gør, og som synes, det er meget mærkeligt, hvis man har det anderledes med nogle ting. Det er virkelig blevet bedre efter min kæreste og jeg begyndte at svare sådan på det.

"Hold da op, Preber du drikker sørme meget cola light over en dag, hva'?" (det skal nævnes Preben selv betaler det, så det er ikke et problem). Svaret: "Mor/svigermor, det nævner du jo tit. Hvorfor egentlig? Er det, fordi du ville synes, det var hyggeligere hvis jeg/Preben drak en masse kaffe med sødetabletter ligesom dig, så I kunne hygge med det sammen eller hvordan? :) ". Gentagne gange. Indtil hun holdt kæft med det. Og sandsynligvis indså, at om man drikker 1,5 liter cola light eller 1,5 kaffe med 2 sødetabletter og mælk pr kop er sådan lidt.. same-same, og hver sin smag for sine penge.

*snip snip*


Jeg kan egentlig godt lide den her tilgang, for den virker ufarlig her på skrift. Men jeg har før oplevet, at når jeg har forsøgt den tilgang, så er det blevet tolket som om, jeg var sur eller fornærmet. Jeg tror, der sker et eller andet med tempoet, når jeg taler, hvis jeg er lidt beklemt ved situationen. Så sådanne spørgsmål ville ende ud i at lyde anklagende i stedet for oprigtigt spørgende, ville jeg frygte.

Akehurst2 skrev:Er det overhovedet en mulighed at ignorere det eller bliver han ved?

Jeg må også jævnligt lægge ører til røvirriterende bemærkninger fra min svigerfar, når vi er på ferie sammen og skal dele lejlighed med dem (hvilket jeg i øvrigt er helt sindssygt træt af - men det er en anden historie) og efterhånden er jeg kommet frem til, at det letteste bare er at ignorere det, eller sige "ja, det kan da godt være" og så ikke mere.

*snip snip*


Nej... det er ikke længere en mulighed. Desværre. :mellow: Jeg/vi har måtte stå model til det i sammenlagt 5,5 år nu, og jeg overdriver ikke når jeg siger, at det er hver gang. Jeg gider simpelthen ikke høre på det længere. Og det er jo også fordi, jeg bare gerne ville kunne være rolig omkring det at skulle besøge dem med overnatning.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 14:15

Ja, det er også svært, Kinder... Hvis de tolker det sådan. Lige der er min mor og mine svigerforældre så fornuftige nok.
Nu havde jeg den også lige her, fordi vores ovn (i min kærestes lejlighed som vi flytter sammen i om 2 måneder) er gået i stykker, og i denne her boligforening ejer man alle hårde hvidevarer selv, og jeg har kun en miniovn, der er tæt på at stå. Pladerne på førstnævnte komfur virker dog fint.
Begge vores mødre ringer i anden anledning og får historien om den døde ovn, men at vi da heldigvis har penge til et nyt, hvis ikke en reservedele kan fikse det, og at vi så nok kan klare os med plader, mikro og miniovn til januarudsalget og få det lidt billigere, da vi ikke vil investere for meget, fordi vi skal flytte midt/slut 2016.
Så siger de begge to "ej, I kan da sagtens klare jer helt uden". Da jeg så tilbyder, at vi da så kan bytte, så de kan få vores, og vi deres, hvis man bare kan klare sig uden en ovn i potentielt et år, så blev de meget stille, og kunne nok godt se, at selvom der er sjovere ting at bruge 1800-2500 kr på, så var det sgu nok mere nedern ikke at have den ovn..

Jeg tror dels, at forældre og svigerforældre af og til glemmer, at deres børn er blevet voksne, og selv kan vælge, og at de måske endda af og til vælger andre løsninger end deres forældre. OG at det er svært for mange at forstå, hvis andre prioriterer helt anderledes.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2015, 14:23

Når det er kommet så langt ud, synes jeg faktisk, at I skal droppe enhver dialog om din svigerfars hensigter og i stedet lægge sagen frem set fra jeres vinkel. Simpelthen bede om at snak og melde ud, at I har det rigtig dårligt med hver gang at skulle høre for jeres sovevaner, og at det gør det endnu sværere, at I nu har forstået, at det kommer til at fortsætte, selvom din kæreste har sagt fra. Derfor er I nu der, hvor det går ind og decideret påvirker jeres lyst til at blive og overnatte.
6
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Lurende Peber » 28. sep 2015, 15:54

DetSorteCirkus skrev:Når det er kommet så langt ud, synes jeg faktisk, at I skal droppe enhver dialog om din svigerfars hensigter og i stedet lægge sagen frem set fra jeres vinkel. Simpelthen bede om at snak og melde ud, at I har det rigtig dårligt med hver gang at skulle høre for jeres sovevaner, og at det gør det endnu sværere, at I nu har forstået, at det kommer til at fortsætte, selvom din kæreste har sagt fra. Derfor er I nu der, hvor det går ind og decideret påvirker jeres lyst til at blive og overnatte.
&
indlæg af Rakel » 28. sep 2015, 17:24

Det med at undgå en konflikt, tror jeg, at I skal være klar på, at I formentlig ikke gør. Derfor ville jeg tage snakken alligevel. Og kan din svigerfamilie ikke respektere Jer, så ville jeg vælge at overnatte et andet sted eller minimere det. De bør da vide, at de selv har en andel i det. Og ærlig, de burde stoppe det der - og have fattet nu, at I ikke synes, at det er sjovt.

OK med det I har forsøgt, tror jeg, at de 2 ovenstående debattører desværre har ret. (og Aima også )
(Hvodden faen multiquoter man?)
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Elvispop » 28. sep 2015, 16:42

Hvad med simpelthen at svare: "vi har ligget og bollet siden kl.8 er der mér i vil vide."
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 16:51

Rakel skrev:Det med at undgå en konflikt, tror jeg, at I skal være klar på, at I formentlig ikke gør. Derfor ville jeg tage snakken alligevel. Og kan din svigerfamilie ikke respektere Jer, så ville jeg vælge at overnatte et andet sted eller minimere det. De bør da vide, at de selv har en andel i det. Og ærlig, de burde stoppe det der - og have fattet nu, at I ikke synes, at det er sjovt.


Du har nok ret. Og efter denne tråd er jeg blevet mere tryg ved at skulle tage dén snak, også selvom det måske bliver lidt ubehageligt. Men altså, de er ikke urimelige eller dårlige mennesker. Det er i øvrigt primært svigerfar, der gør det her, så det bliver nok bare ham, jeg vil tale med.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Livets forhold"