Men hvordan formulerer jeg det så?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:09

Dikus skrev:Det er præcis det, jeg mener.

Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

Med et besøg hver anden måned, virker det i min optik helt normalt, at man viser det hensyn, så morgenmaden ikke skal frem to gange, og gæsterne på den måde kommer til at fylde som en sovende dyne over huset.

Grundlæggende forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du/I besøger dem hver anden måned med overnatning, hvis I bare sidder og glor alene i en stol.
Og i så fald forstår jeg selvfølgelig heller ikke svigerfars behov for, I er tilstede. Hvis han alligevel ignorerer jer og ikke taler med jer.

Men... faktisk... Så synes jeg, I bør overveje rammerne for besøgene. For det lyder ikke spor hyggeligt for nogen.


Men hvis man ikke skal noget bestemt, hvorfor er det så så vigtigt at det hele følges ad? Hvis de sover i stuen eller sådan noget, så fylder de, men hvis de bare ligger i et værelse for sig selv, så kan det da umulig genere nogen. De ligger der jo heller ikke hele formiddagen, men er oppe og klar 9.30.

Ja, morgenmaden skal frem to gange, men det klarer TS og kæreste vel selv, så det kræver ikke, at der er nogen, der serverer for dem.

Jeg kan bare ikke forstå, at andre skal stå tidligt op på deres fridag, hvis de virkelig ikke har lyst. Hvad er det for en ide med, at den rytme man har i huset er så saliggørende, at den pinedød skal følges? Det er jo weekend. Ikke arbejde.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Flora » 29. sep 2015, 12:16

Jeg synes faktisk ikke man er gæst når man besøger sine forældre/svigerforældre. Der bør man da kunne opføre sig nogenlunde som man gør hjemme hos sig selv.

Jeg kan godt se pointen i at det er hyggeligt at spise morgenmad sammen, men hvis der er et par børn der står op kl. 7 så er det altså ikke helt rimeligt at resten af familien SKAL stå op der. Så kan man eventuelt affodre ungerne og så kan resten spise morgenmad på et tidspunkt der ligger imellem hvad alle andre ønsker.

Men altså, hvis der er meget stor forskel i ønsker, så kan man da bare gøre lidt ekstra ud af frokosten og så hygge der.
3
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 12:26

Dikus skrev:Jeg er som sagt opvokset med, at det er almindelig pli, når man er gæst/har gæster i huset. Blandt andet, fordi man har gæster for at være sammen med dem. Og en naturlig begyndelse på netop det vil være at spise sammen og morgenhygge. En ting, hvor man mangler, hvis man ligger inde i sengen.

At blive liggende i sengen forbinder jeg med at være hjemme. Og det lyder ikke just som om, det er det, der er tilfældet, når det er arrangerede besøg, hvor der også er øvrige familiemedlemmer, og de er de eneste, der bliver liggende i sengen og snuer.

I min bog er det ualmindelig dårlig opdragelse, når man er gæst hos andre. Men... den falder jo sådan set tilbage på svigerfar. Han har jo opdraget sin søn - og siden han ikke ser et problem, så er det jo langt fra sikkert, at svigerfamilien gør det. Jeg har dog mine tvivl.


Jeg er vist bare med Flora her, hvor besøg hos forældre gerne skal være lige så afslappet som at være hjemme, blandt andet også fordi, det er så forholdsvist ofte.

Hvis morgenhygge er så afgørende, så ville det være imødekommende, at det blev rykket til en halv time senere, og at TS så også stod op en halv time tidligere, så det var et kompromis. Ikke at nu skal der bare rettes ind fra gæsternes side.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2015, 18:02

Skumfidusen skrev:Det kan du bestemt have en pointe i. Men så må svigerfar jo melde ud sådan nærmest som et voksent menneske og lade vide at man altså gerne vil spise morgenmad sammen hele flokken frem for de der åndede stikpiller.

For pokker, hvor kommer der meget bøvl ud af at man går og holder på sine irritationer på den måde. Man lister rundt om en snak, der er nødvendig, men ingen vil rigtig tage hul på den. Det giver meget mere besvær og over meget, meget længere tid end bare en gang for alle at slippe prutten og så lufte ud bagefter.


Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Vixen » 29. sep 2015, 18:21

Dikus skrev:Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

Med et besøg hver anden måned, virker det i min optik helt normalt, at man viser det hensyn, så morgenmaden ikke skal frem to gange, og gæsterne på den måde kommer til at fylde som en sovende dyne over huset.

Grundlæggende forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du/I besøger dem hver anden måned med overnatning, hvis I bare sidder og glor alene i en stol.
Og i så fald forstår jeg selvfølgelig heller ikke svigerfars behov for, I er tilstede. Hvis han alligevel ignorerer jer og ikke taler med jer.

Men... faktisk... Så synes jeg, I bør overveje rammerne for besøgene. For det lyder ikke spor hyggeligt for nogen.



- De (svigerfar) har ikke givet tydeligt udtryk for noget som helst. Tværtimod. Men hvis du mener, stikpiller er lig med at 'give tydeligt udtryk for', så OK.

- Vi besøger dem jo ikke hver anden måned for at sidde og glo alene i en stol. At du tolker det ud fra mit udsagn irriterer mig lidt, men jeg har vel formuleret mig uheldigt.

- Når vi besøger mine svigerforældre, så er der ofte lækker aftensmad, familiehygge med spil og alskens socialeri om aftenen. De er alle både belæste og berejste, så verdenssituationen bliver ofte vendt. Det er hyggeligt.

Dagene efter første overnatning er typisk ret afslappet, hvor folk mest bare tuller rundt, sidder og læser en avis eller en bog, spiller et spil eller forsøger at lege med de to små børn. De gider desværre sjældent at lege med andre end sine forældre.
Bemeldte travetur kommer gerne ind i billedet lidt senere på dagen.

- Svigerfar ignorerer os ikke. (Hvor har du dog dét fra?) Men man kan jo ikke sidde og have inspirerende samtaler hvert eneste minut, når man er på besøg.

- Og morgenmaden skal ikke frem to gange. Jeg kan godt selv smøre mig en bolle og hælde en kop kaffe op, det samme kan min kæreste. Det føles ike mærkeligt, når vi gør det.


Dikus skrev:Jeg er som sagt opvokset med, at det er almindelig pli, når man er gæst/har gæster i huset. Blandt andet, fordi man har gæster for at være sammen med dem. Og en naturlig begyndelse på netop det vil være at spise sammen og morgenhygge. En ting, hvor man mangler, hvis man ligger inde i sengen.

At blive liggende i sengen forbinder jeg med at være hjemme. Og det lyder ikke just som om, det er det, der er tilfældet, når det er arrangerede besøg, hvor der også er øvrige familiemedlemmer, og de er de eneste, der bliver liggende i sengen og snuer.

I min bog er det ualmindelig dårlig opdragelse, når man er gæst hos andre. Men... den falder jo sådan set tilbage på svigerfar. Han har jo opdraget sin søn - og siden han ikke ser et problem, så er det jo langt fra sikkert, at svigerfamilien gør det. Jeg har dog mine tvivl.


Alright. Her er vi nok bare uenige, og jeg er mere på Akehursts hold om, at man ikke nødvendigvis behøver følges ad allesammen, især fordi vi netop besøger dem så tit, og fordi vi generelt har meget afslappet forhold til hinanden. Jeg føler mig ikke som 'gæst' på den måde, men som deres svigerdatter, som de synes er sød og rar.

Men så må du jo kalde mig dårlig opdraget. :)
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 18:38

DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.


Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2015, 18:44

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.


Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:


Det er jo smag og behag. Deres hjem, deres vaner. De bryder sig ikke om at sove længe og vil hellere have en middagslur. Jeg kan godt forstå, at det kan virke rigidt på nogen, at man dag ud og dag ind står op på det samme tidspunkt, men jeg føler ikke, at det bliver dikteret.
Jeg er selv A-menneske, så der er ingen problemer, men som skrevet er jeg ret sikker på, at der ville blive vist hensyn, hvis behovet var der.
Og der ville under alle omstændigheder blive kommunikeret klart og ikke via stikpiller.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Akehurst2 » 29. sep 2015, 18:49

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.


Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:


Det er jo smag og behag. Deres hjem, deres vaner. De bryder sig ikke om at sove længe og vil hellere have en middagslur. Jeg kan godt forstå, at det kan virke rigidt på nogen, at man dag ud og dag ind står op på det samme tidspunkt, men jeg føler ikke, at det bliver dikteret.
Jeg er selv A-menneske, så der er ingen problemer, men som skrevet er jeg ret sikker på, at der ville blive vist hensyn, hvis behovet var der.
Og der ville under alle omstændigheder blive kommunikeret klart og ikke via stikpiller.


Ja, hvis de holder på deres hjem, deres vaner, så ville jeg bare skrue rigtig meget ned for overnatningsbesøgene.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2015, 18:54

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skumfidusen skrev:
Jeg er enig.
Jeg er vokset op med de samme vaner som Dikus. Man står som udgangspunkt op samlet, og medmindre man er gangbesværet, gammel og træt eller eddikesur teenager, deltager man også i sådan en gåtur, der nævnes. Men jeg er derimod ikke vokset op med, at andre måder at holde weekend på automatisk er et udtryk for manglende opdragelse, der berettiger til stikpiller og uudtalte forventninger, som partout skal følges.


Et er at stå op og spise morgenmad samlet. Det kan jeg godt se er hyggeligt. Men hvorfor skal det så være A-menneskerne, der dikterer stå op-tidspunktet? Altså, når du beskriver at hos dine forældre står morgenmaden på bordet kl. 8 også i weekenden, så gyser jeg ved tanken :shock:


Det er jo smag og behag. Deres hjem, deres vaner. De bryder sig ikke om at sove længe og vil hellere have en middagslur. Jeg kan godt forstå, at det kan virke rigidt på nogen, at man dag ud og dag ind står op på det samme tidspunkt, men jeg føler ikke, at det bliver dikteret.
Jeg er selv A-menneske, så der er ingen problemer, men som skrevet er jeg ret sikker på, at der ville blive vist hensyn, hvis behovet var der.
Og der ville under alle omstændigheder blive kommunikeret klart og ikke via stikpiller.


Ja, hvis de holder på deres hjem, deres vaner, så ville jeg bare skrue rigtig meget ned for overnatningsbesøgene.


Det gør de ikke, som jeg også skriver, men som udgangspunkt er det da klart, at de lever på den måde, som er rigtig for dem, og når jeg ikke har et problem med deres vaner, fordi de også er mine egne, kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skal spise morgenmad kl. 8 i weekenden.
Når der har været større familietamtam med overnatning, har vi typisk spist morgenmad kl. 9. Ingen i familien er specielt vilde med at sove længe, men det tager længere tid at komme op, når en større flok mennesker skal omkring badeværelset, osv.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf vibbsen » 30. sep 2015, 17:35

Jeg har lige talt med min mor idag.....Vi skal over og besøge dem i næste weekend.....Og det kan godt være at min mor kan drive mig til vanvid...Men det må hun faktisk godt....Er jeg lige blevet enig med mig selv om...

For hun meddelte mig at hun havde planlagt at Hendes Kongelige Højhed skal sove i gæsteværelset ved siden at Mormor og Morfar, og så skal Hendes Kongelig Højheds forældre sendes ud i den anden ende af huset hvor de så kan sove ligeså længe de overhovedet gider....

Så må hun sgu godt sige de samme ting som hun plejer når vi står op om at vi har sovet længe og det må være dejligt, og om tilspørge hr.vibbsen til aftensmaden om han da ikke skal have vin.... :blomst: :blomst: :blomst:
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Karkluden » 30. sep 2015, 19:41

Dikus skrev:Det er præcis det, jeg mener.

Modsat alle andre, mener jeg også, det er almindelig pli at følge rytmen i et hjem, når man er gæst. Herunder at stå op sammen med husets beboere, når de så tydeligt giver udtryk for, det forventes af dem.

Med et besøg hver anden måned, virker det i min optik helt normalt, at man viser det hensyn, så morgenmaden ikke skal frem to gange, og gæsterne på den måde kommer til at fylde som en sovende dyne over huset.

Grundlæggende forstår jeg måske ikke helt, hvorfor du/I besøger dem hver anden måned med overnatning, hvis I bare sidder og glor alene i en stol.
Og i så fald forstår jeg selvfølgelig heller ikke svigerfars behov for, I er tilstede. Hvis han alligevel ignorerer jer og ikke taler med jer.

Men... faktisk... Så synes jeg, I bør overveje rammerne for besøgene. For det lyder ikke spor hyggeligt for nogen.

Men så må man jo også som den, der har gæster melde ud, at man forventer det. Fandeme om jeg vil stå op kl 4.30-5.30, fordi det er der, min mor står op for at sidde og glo på en iPad eller ud i haven i 2-3-4 timer, før der sker nogen som helst form for samtale, aktivitet, måltid eller andet end kaffe og gloning. Man må nemlig heller ikke tale. Det er muligt, det er hendes rytme, meeeen :D
Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at sove til kl 11, og jeg træner i fitness når ejg er der, på tidspunkter, hvor jeg ved, hun laver noget andet. Så jeg kan godt følge dig lidt. Men så må svigerfar også melde ud, at han forventer det.

Og derudover er jeg altså enig med Rakel. Jeg er som sådan også vant til, at man i en vis grad gør tingene fælles på besøg, ferier og ture. Et udmærket eksempel er en weekendtur til Ebeltoft i foråret med min mor, min kæreste, mine morforældre og en morbror og tante. Vi spiste alle måltider sammen, lavede alle "ud af huset"-aktiviteter sammen og hyggede om aftenen i stuen sammen. Og vi sad klar til morgenmad 8.30, som var bestemt i fællesskab. Men ved gud, om jeg vil stå op kl 5, fordi min mor gør det eller se gamle tyske film til kl 1 om natten med min morfar. Der må også være grænser for fællesskabet, og så må man lave fælles aftaler, alle kan være med på.
Min mor foreslog jo fx, at morgenmaden skulle ligge kl 6.45-7. så skulle vi allesammen stille et vækkeur for at spise morgenmad og være klar til afgang kl bæ, længe før noget som helst havde åbent. Fordi HUN er ekstremt A-menneske, når nu alle andre fandt, at kl 9-9.30 ville passe godt. kompromisset blev så kl 8.30.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Men hvordan formulerer jeg det så?

Indlægaf Karkluden » 30. sep 2015, 20:55

Haha, dikus, tak for grønt :D Patrick-forbehold måske?

Ej, men jeg mener det faktisk. Reelt er min kærestes rytme i weekender uden planer at sove til 12.30. Når vi har overnattende gæster, skal alle da heller ikke følge den rytme. Jeg synes godt, man kan lave en fælles rytme, der hedder morgenmad 8.30-9 i sådanne situationer, medmindre alle er enten A eller B-mennesker.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"