Et lille etisk dilemma

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Et lille etisk dilemma

Indlægaf Jammerdalen » 5. mar 2017, 10:44

Min mormor døde for et par år siden på et plejehjem. På gangen uden for hendes stue hænger der en masse malerier, som hun havde malet, da hun endnu var frisk. Da min mormor døde, sagde min mor til plejehjemmet, at de gerne måtte have malerierne hængende indtil de besluttede sig for at hænge nogle nye op - så ville min mor gerne overtage dem.
Jeg fandt først for nylig ud af, at min mor havde "givet" dem til plejehjemmet, men det er jeg egentligt lidt ked af, for jeg ville elske at have nogle af dem hængende i mit hjem. For mig er der meget affektionsværdi i de malerier, hvilket der jo ikke er for plejehjemmet.

Mit spørgsmål er derfor: kan jeg på nogen måde tillade mig at spørge plejehjemmet, om jeg ikke kan få et par stykker hjem? Jeg er ganske klar over, at hvis min mor havde skænket malerierne til plejehjemmet, så var det bare ærgerligt, men eftersom der jo kun er tale om et lån, er det så mere legalt at spørge?

Jeg vil så gerne arve nogle af min mormors malerier :blush2:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Rapfisk » 5. mar 2017, 10:49

Jeg har arbejdet på plejehjem, og jeg er sikker på, at man gerne ville efterkomme dit ønske dér hvor jeg var.
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Flora » 5. mar 2017, 10:54

Jeg synes sagtens du kan tillade dig at spørge. Kan ikke forestille mig at plejehjemmet siger nej. Du skal selvfølgelig lige sikre dig, at din mor er ok med at du får nogle af dem, da det jo ret beset er hendes. Men er hun det, synes jeg bare du skal forhøre dig hos plejehjemmet :)
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf LadyFox » 5. mar 2017, 10:55

Det synes jeg sagtens at du kan spørge dem om, det er jo ikke fordi du har tænkt dig at afkræve malerierne. Og det er jo heller ikke dem alle de ville bede om.
En pæn henvendelse om at det ville betyde rigtig meget at have et par af din mormors malerier hængene som et minde har jeg svært ved at se skulle blive taget ilde op, og da slet ikke på et plejehjem hvor død, og sorg hos pårørende er en del af hverdagen.
1
...
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Jammerdalen » 5. mar 2017, 11:37

Tusind tak for jeres svar! Så vil jeg spørge! :) Og det er helt okay med min mor, at jeg har nogle af min mormors malerier hængende :)
6
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Purple Haze » 5. mar 2017, 20:45

Lad os vide om du får dem :)
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Rapfisk » 6. mar 2017, 07:05

Jeg ville overveje at give dem tid til at finde noget andet til at hænge op og sige, at du bare gerne vil have dem, når de finder noget andet. Altså, at de gerne må prøve at finde noget andet, men at du ikke er interesseret i at give dem tomme vægge. Tomme vægge er så triste, især for ældre mennesker. Det er også et fint eftermæle for din mormor, at hendes malerier glæder de "efterladte" på plejehjemmet, som jeg synes skal afsluttes på en pæn måde, men som sagt tror jeg sagtens, at de vil være lydhøre uanset.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Et lille etisk dilemma

Indlægaf Delfin » 9. mar 2017, 05:52

Rapfisk skrev:Jeg ville overveje at give dem tid til at finde noget andet til at hænge op og sige, at du bare gerne vil have dem, når de finder noget andet. Altså, at de gerne må prøve at finde noget andet, men at du ikke er interesseret i at give dem tomme vægge. Tomme vægge er så triste, især for ældre mennesker. Det er også et fint eftermæle for din mormor, at hendes malerier glæder de "efterladte" på plejehjemmet, som jeg synes skal afsluttes på en pæn måde, men som sagt tror jeg sagtens, at de vil være lydhøre uanset.


I forlængelse af det, kunne du jo komme med en bytter. Du kan garanteret finde nogle pæne skilderier i genbrugsen, så det behøver ikke være dyrt.
0
14 11 14

Tilbage til "Livets forhold"