At ligne en med et bestemt navn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Ficus » 10. mar 2017, 12:55

Ham der har rekorden i at huske pi, han gør det samme, husker i farver og mønstre, så vidt jeg ved :gruble:

- er der noget om at en del af det også ligger i at man kan forklare/formidle, måden at ens hjerne opfanger og lagrer på? Altså at Daine kan forklare, hvordan hun ser navne, fordi hun er bevidst om hvordan og hvilke systemer hun putter tingene i?


Jeg gør det også, ikke med navne, men fx med tal. I billeder og farver, på den måde kan jeg fx huske 20 cifrede gavekortskoder på mit arbejde, som er tilfældige kombinationer af tal og bogstaver, kan som regel huske dem i 1-3 dage. Det samme med stregkoder og andre varenumre, men også fx kunders navn, telefon, addresse og mails og kan fint sætte ansigt på nogens navn, selvom jeg ikke har set dem i et år eller mere.
Nogen talrækker er så "pæne" at jeg kan huske dem i meget lang tid, men andre ville nok ikke se på dem som pæne, fordi der ikke nødvendigvis er noget særlig logisk ved det. Min mor "kan"/gør det samme.
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Sool » 10. mar 2017, 13:05

Daine skrev:Jeg havde 3 rigtige og det var rent held.

Jeg 'ser' vokaler i farver, så jeg tænker egentligt mere over om deres navn passer til dem jf deres farver. Jeg passer feks godt til mit navn, for det er et lyst/sandfarvet navn, men havde jeg heddet Anna eller Sara ville det have været helt forkert, det er for mørkt :D Men jeg kunne også have heddet feks. Sofie, Lise eller Lotte og det ville også have passet. Så farver frem for specifikt navn.


Ej hvor sjovt - sådan har jeg det også! Jeg forbinder meget navne med farver - fx synes jeg også at Sara er et mørkt navn, sådan henad mørkt kamel-farvet/mørkt støvet-gyldenbrun, mens fx Jakob er kongeblåt, Jennifer er lilla (på syren-måden) og Maja er solgult. Folk plejer at synes jeg er skør når jeg siger det :lol:
2
Brugeravatar
Laurelin
Indlæg: 331
Tilmeldt: 7. dec 2016, 22:45
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1149

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Laurelin » 12. mar 2017, 10:34

Sool skrev:
Daine skrev:Jeg havde 3 rigtige og det var rent held.

Jeg 'ser' vokaler i farver, så jeg tænker egentligt mere over om deres navn passer til dem jf deres farver. Jeg passer feks godt til mit navn, for det er et lyst/sandfarvet navn, men havde jeg heddet Anna eller Sara ville det have været helt forkert, det er for mørkt :D Men jeg kunne også have heddet feks. Sofie, Lise eller Lotte og det ville også have passet. Så farver frem for specifikt navn.


Ej hvor sjovt - sådan har jeg det også! Jeg forbinder meget navne med farver - fx synes jeg også at Sara er et mørkt navn, sådan henad mørkt kamel-farvet/mørkt støvet-gyldenbrun, mens fx Jakob er kongeblåt, Jennifer er lilla (på syren-måden) og Maja er solgult. Folk plejer at synes jeg er skør når jeg siger det :lol:


Hvor skægt, sådan har jeg det også. Jeg er i øvrigt ret enig i farverne til de navne, du nævner. Nogle navne ser jeg dog mere tydeligt farven på end andre. Stine er f.eks. også kraftigt solgul for mig og derfor nemt at 'se', Gerda er blommelilla, Henrik er lys vissengrøn - Morten er lidt sværere for mig at 'se, men jeg hælder til noget støvet blåt/brunligt. Det kunne være sjovt at høre, om du er enig? :-p

Gad vide, om der er en sammenhæng mellem synæstetiske tilbøjeligheder og evne til at huske talrækker og lignende, selvom man ikke direkte synes, man bruger at huske i farver eller andet? Det har jeg nemlig også altid kunnet. :gruble:

Til trådens emne er jeg flere gange gennem årene af uafhængige personer blevet kaldt Karina, som jeg ikke hedder, og det minder heller ikke om mit navn. De er dog begge typiske 1980'er-navne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf dgd2007 » 12. mar 2017, 11:13

Hmm ... jeg har vist ikke spist nok LSD til at se navnene som farver :gruble:
Men jeg synes jo nok, man kan tale om varme og kolde navne, men det er mere noget med lyden af bogstaverne, fx: Anja = varmt, Birgitte = koldt. :)
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Sool » 12. mar 2017, 11:22

Laurelin skrev:
Sool skrev:
Daine skrev:Jeg havde 3 rigtige og det var rent held.

Jeg 'ser' vokaler i farver, så jeg tænker egentligt mere over om deres navn passer til dem jf deres farver. Jeg passer feks godt til mit navn, for det er et lyst/sandfarvet navn, men havde jeg heddet Anna eller Sara ville det have været helt forkert, det er for mørkt :D Men jeg kunne også have heddet feks. Sofie, Lise eller Lotte og det ville også have passet. Så farver frem for specifikt navn.


Ej hvor sjovt - sådan har jeg det også! Jeg forbinder meget navne med farver - fx synes jeg også at Sara er et mørkt navn, sådan henad mørkt kamel-farvet/mørkt støvet-gyldenbrun, mens fx Jakob er kongeblåt, Jennifer er lilla (på syren-måden) og Maja er solgult. Folk plejer at synes jeg er skør når jeg siger det :lol:


Hvor skægt, sådan har jeg det også. Jeg er i øvrigt ret enig i farverne til de navne, du nævner. Nogle navne ser jeg dog mere tydeligt farven på end andre. Stine er f.eks. også kraftigt solgul for mig og derfor nemt at 'se', Gerda er blommelilla, Henrik er lys vissengrøn - Morten er lidt sværere for mig at 'se, men jeg hælder til noget støvet blåt/brunligt. Det kunne være sjovt at høre, om du er enig? :-p

Gad vide, om der er en sammenhæng mellem synæstetiske tilbøjeligheder og evne til at huske talrækker og lignende, selvom man ikke direkte synes, man bruger at huske i farver eller andet? Det har jeg nemlig også altid kunnet. :gruble:

Til trådens emne er jeg flere gange gennem årene af uafhængige personer blevet kaldt Karina, som jeg ikke hedder, og det minder heller ikke om mit navn. De er dog begge typiske 1980'er-navne.


Hvor er det sjovt :-D for mig er Stine postkasserød, men ellers er jeg enig i de andre. Morten er blå, men en svagere blå - sådan lidt dueblå i den lysere ende af skalaen. Samtidig må jeg indrømme, at jeg også vælger børnenavne lidt efter hvilken farve de har, jeg foretrækker et gult eller hvidt navn til piger (Maja, Ida, Clara, Kathrine (selvom Kathrine også kan være lidt grønligt)) mens jeg foretrækker blå navne til vores drenge, som fx Jakob :-D
0
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Phlox9 » 12. mar 2017, 11:33

Sådan har jeg det også :) Alle bogstaver (og tal, måneder og ugedage) har farver for mig, og navn har så farver fra nogle af de mest dominerende bogstav-farver - M er f. eks. mørkegrønt, så navne som Morten og Marie er meget grønne med lidt gult (fra r'et) - og Søren er mest rødt fra s'et og så lidt lysegrønt fra n'et :) Månedernes og ugedagenes farver er dog uafhængigt af deres bogstaver.

Det samme med tal - de har farver efter sammensætningen af de individuelle tal. Jeg brugte det til at huske årstal på kunstværker, da jeg læste kunsthistorie, f.eks. var det nemt at huske, at dette maleri af Malevich var fra 1916, da 9 er grønt og 6 er mørkeblåt ;)

Sorry, sidespor! Bare spændende at høre om andre med lignende synæstetiske oplevelser.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22962

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf POCKETKITTEN » 12. mar 2017, 12:32

Anna er klart gul, mens Sara og Stine er blågrønne, det første mest grønt og det sidste mest blåt. Maja er også lilla for mig, selvom M er blåt, og Morten er helt klart blåt. Det er ellers nogle gange baseret på forbogstavet, at jeg ser det sådan, for A er gult i min verden, mens R er rødt og N grønt.

Jeg ser ikke automatisk farver på ugedage og måneder, men hvis jeg tænker over det, ved jeg godt, hvad farve de vil have. Tal er bare sorte. Jeg skal i hvert fald anstrenge mig for at sortere i deres farver, selvom 2 f.eks. er gult, hvis jeg spekulerer over det.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Daine » 12. mar 2017, 14:49

Ej hvor er det sjovt, jeg troede jeg var lidt småbims fordi jeg "ser" farver i forbindelse med navne :lol:
Mit er dog ikke helt så udviklet som det I gør, jeg ser ikke hele navne i farver, det er kun vokalerne. Og så er kombinationen af vokaler i et navn så det der gør, om navnet passer til personen :D

Jeg har prøvet at skrive ned, hvordan jeg ser det. Og jeg opdager, at det ikke helt er farver-farver, men måske mere lys/mørke fornemmelser :gruble:
A - sort
E - sandfarvet/neutral
I - gul/lys
O - hvid/bleg
U - lys brun/beige
Y - lys grå
Æ - mørk grå
Ø - rød
Å - blå
(Y, Æ, Ø, Å bliver ikke brugt voldsomt meget i navne, så det er klart de første der står mest klart når jeg ser et navn. Og der er A'et det eneste der ikke rigtig passer ind farvemæssigt :D )

Feks. mit navn: Louise - er et lyst navn. Og jeg er lys i huden, har grønne øjne og har mellemblondt (tangerede til gråt ...) hår. Passer perfekt. Men havde der været et A indblandet ville det have stukket ud, Louisa ville feks have været helt forkert. Så skulle jeg have haft brune øjne :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Anilara » 12. mar 2017, 15:07

Så de navne I ser farver i... Ser I så også om farverne passer til personen? Og kan tøjfarven være mere eller mindre passende i forhold til navnet?
0
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: At ligne en med et bestemt navn

Indlægaf Phlox9 » 12. mar 2017, 15:13

Det er virkelig sjovt at høre om andres oplevelser :) Mine vokaler er allesammen lyse, sådan lidt pastelagtige farver, undtagen E, som er sort. Og vokalerne kan godt skifte farve, alt efter hvilket ord, de står i - a i april er f.eks. sart lyseblåt, mens a i maj er sart lyserødt :) Konsonanterne er stærkere og skifter aldrig farve.

Jeg bytter tit om på tallene 7 og 4, fordi de begge to er gule - og jeg er synes, det er vildt tilfredsstillende, når jeg ser tal og bogstaver ude i virkeligheden i de rigtige farver (og den helt rigtige nuance, mmm).
0

Tilbage til "Livets forhold"