kan du føle dig ENSOM på de sociale medier?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Puls
Indlæg: 12
Tilmeldt: 7. mar 2017, 12:16
Kort karma: 2
Likede indlæg: 3

Re: kan du føle dig ENSOM på de sociale medier?

Indlægaf Puls » 20. mar 2017, 11:43

Purple Haze skrev:
Delfin skrev:Jeg tænker lidt på vinklingen af din opgave.
Om du er fastlåst i dit udgangspunkt, når du allerede har besluttet (læst), at sociale medier skaber ensomhed.
Du måske også kunne undersøge en anden vinkel, om det så at sige også gælder den anden vej rundt.
Er allerede ensomme mennesker mere tilbøjelige til at opsøge sociale medier?
Og bruger de mere tid der end folk med mange irl-venner, fordi det giver dem noget socialt, som de ellers ikke har adgang til?
Er mennesker, som har et hyppigt socialt liv udenfor nettet, tilbøjelige til at bruge mindre tid på sociale medier?
De har vel ikke så meget tid til det som den venneløse, der sidder hjemme hver dag?




Det er en rigtig god poeinte.

Tror du får "hug" af sensor (det burde du i hvert fald hvis det er et ordentligt studie), hvis du bare leder efter folk der understøtter en tese om at sociale medier = ensomhed.

Hvis opgaven derimod handler om hvorfor dem der er ensomme er ensomme og evt hvordan de er det, så er det noget helt andet.
Men her ville en sammenligning evt med folk der er "normalt ensomme" eller slet ikke ensomme og på sociale medier være en fin perspektivering.



Ja det lyder bestemt også spændende med den vinkel. Dog er jeg interesseret i at vide mere om emnet jeg søger. Vores undersøgelse skal tage udgangspunkt i en kvalitativ eller kvantitativ undersøgelse. Jeg har valgt en kvalitativ, hvor jeg gerne vil finde ud af hvad der gør de sociale medier til "asociale" - hvordan påvirker det os negativt, hvorfor går man sommetider så langt at man fremstiller sig selv anderledes, bare for at få likes - dermed anerkendelse fra ens "venner". Hvad gør det ved os at det kan være så overfladisk og "show off".
Men man kan jo gribe det an på mange forskellige måder. Det kommer vel også an på hvordan man selv ser på det.

Det kan lyde meget sort på hvidt, men det skal det være (siger min underviser) da vi ikke har særlig langtid til at lave opgaven. Altså det skal være noget man undersøger og bliver klogere på. Hvis jeg interviewede tilfældige folk, så ville jeg få mange ubrugelige svar til hvad jeg gerne vil undersøge. til gengæld hvis jeg valgte at lave en kvantitativ undersøgelse (dvs. f.eks. uddele spørgeskemaer til mange) så skulle jeg bestemt ikke udvælge folk, det ville jeg bestemt få smæk for :)


Senest placeret øverst af Puls 20. mar 2017, 11:43.
0

Tilbage til "Livets forhold"