Vært(inde)gaver

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. mar 2017, 17:10

Til et sådant arrangement ville jeg ikke tænke i beløb, men i hvad der kunne tænkes at glæde paret.
Jeg er personligt ikke tilhænger af udligningstanken, hvor der skal være en form for sammenhæng mellem værternes formodede udgifter og min "bare fordi-gaves" pris.

Når din kollega har givet udtryk for, at de blot har lyst til at holde en fest, dvs. være givende uden en særlig anledning, synes jeg, at 50 kr. er et godt bidragsbeløb at lande på til en fælles gave. Alle kan være med, og værterne får deres ønske om at måtte give til jer uden alle de regler, som gerne findes i forbindelse med bryllup, rund fødselsdag, osv., respekteret.
3
Brugeravatar
Nyc
Indlæg: 125
Tilmeldt: 8. jan 2017, 21:59
Kort karma: 6
Likede indlæg: 46

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf Nyc » 17. mar 2017, 18:13

BlueBunny skrev:Hvis jeg blev inviteret til fest med middag og fri bar, så ville jeg medbringe noget til en højere værdi end 50kr.
Hvis det var en lukket privat middag er det noget andet. Men at stable et stort arrangement på benene kræver en del.
At der så ikke er en anledning er lige meget synes jeg.


Sådan har jeg det også.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2017, 19:45

Tjoh altså, jeg synes måske også at 50 kroner er i underkanten. Sidste forår var jeg og en del andre kolleger inviteret til fest hos en to fælles kolleger, der er gift. Anledningen var også ingenting, de havde bare lyst til at invitere. Vi gav 100 kroner pr mand til en gave til dem.

Det var i øvrigt også med mad og fri drikkelse.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf Annione » 19. mar 2017, 07:51

Når der både serveres aftensmad og fri bar, så ville jeg nok give for mindst 100,-. Den fest koster jo +250 pr mand, sådan alt efter maden og om der er vin til maden.
Jeg ville give en flaske vin og en lille ting, tror jeg.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf Slettet bruger » 19. mar 2017, 08:35

Mad og fri drikke ville jeg nok også kvittere for med en værtsgave til mindst 100,-. Var det ikke sammenskudsgave, ville jeg komme med en flaske vin til imellem 100,- og 200,-.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf D.itsen » 19. mar 2017, 08:47

Totalt off topic men jeg hader hele det der værtinde-gave halløj. Altså det er fint nok, men jeg forventer ingenting og jeg er selv en skovl til at huske det, finde på noget eller gætte et passende beløb.

Kan vi ikke bare invitere hinanden sådan lidt på skift, og tage en gave med hvis man lige er faldet over noget fantastisk?
11
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf lulu-p » 19. mar 2017, 08:59

Når vi er inviteret ud har vi typisk en flaske vin med. Jeg har aldrig tænkt det som en værtindegave, mere pæn høflighed. Selv forventer jeg ingenting, og hvis folk begynder at tænke i passende "gavepris" i forhold den mad jeg laver, ville jeg få en dårlig smag i munden. Skal man så lave billig mad når man får gæster som ikke har så mange penge som andre?

HVorfor kan man ikke mødes og spise god mad sammen uden nødvendigvis at have en gave med? Flere af vores gamle venner mødes vi med uden alle de "formelle høflighedsritualer", men vi har selvfølgelig også kendt hinanden i mange år. Måske gør det en forskel.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf Slettet bruger » 19. mar 2017, 09:01

D.itsen skrev:Totalt off topic men jeg hader hele det der værtinde-gave halløj. Altså det er fint nok, men jeg forventer ingenting og jeg er selv en skovl til at huske det, finde på noget eller gætte et passende beløb.

Kan vi ikke bare invitere hinanden sådan lidt på skift, og tage en gave med hvis man lige er faldet over noget fantastisk?


Jeg vil hellere give en gave end at føle en forventning om at fordi jeg blev inviteret, skylder jeg at invitere på et senere tidspunkt. Så er der status quo efter hver begivenhed. Det gælder både med værtsgaver og lejlighedsgaver. Jeg gider f.eks. ikke holde 40-års fødselsdag, så det kommer ikke til at ske. Til gengæld får jeg jo så heller ingen gaver fra alle de mennesker jeg i givet fald ville have inviteret. Men jeg dukker gerne op til andres fødselsdage og fester og for ikke at føle at jeg skylder nogen noget efterfølgende, giver jeg en gave der ca. matcher deres udgifter til at afholde arrangementet.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf D.itsen » 19. mar 2017, 09:11

abcd skrev:
D.itsen skrev:Totalt off topic men jeg hader hele det der værtinde-gave halløj. Altså det er fint nok, men jeg forventer ingenting og jeg er selv en skovl til at huske det, finde på noget eller gætte et passende beløb.

Kan vi ikke bare invitere hinanden sådan lidt på skift, og tage en gave med hvis man lige er faldet over noget fantastisk?


Jeg vil hellere give en gave end at føle en forventning om at fordi jeg blev inviteret, skylder jeg at invitere på et senere tidspunkt. Så er der status quo efter hver begivenhed. Det gælder både med værtsgaver og lejlighedsgaver. Jeg gider f.eks. ikke holde 40-års fødselsdag, så det kommer ikke til at ske. Til gengæld får jeg jo så heller ingen gaver fra alle de mennesker jeg i givet fald ville have inviteret. Men jeg dukker gerne op til andres fødselsdage og fester og for ikke at føle at jeg skylder nogen noget efterfølgende, giver jeg en gave der ca. matcher deres udgifter til at afholde arrangementet.

Og jeg viste bare jeg skulle have lavet en disclaimer

Men du kan få en værtinde-blomst :blomst: som oprigtig undskyldning for at jeg ikke skrev, at man selvfølgelig kun skal holde præcis de arrangementer man ønsker og på det niveau man ønsker, uanset hvad andre så gør. Og ønsker man ikke at holde noget, så går det nok også lige
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf BlueBunny » 19. mar 2017, 16:50

No1 skrev:Altså, jeg har været vant til et niveau på 20-25 kroner Per mand, så alle ligesom kan være med. 50 kr er fint. Hvis vedkommende synes det er nærigt, så ligger det personen frit for at købe noget dyrt. Det er bare en værtindegave. Det lyder mere som om personen har behov for at signalere noget bestemt ved en dyr gave.


Altså det synes jeg er noget sludder.
Jeg har feks ikke behov for at signalere noget "bestemt" og anser ikke det at splejse til en fællesgave ved feks at smide 100-150kr i en fællespulje for en "dyr" gave.

Det kan være forskel på anledning og måden festen afholdes på.

Jeg kender dem der ikke bryder sig om at være centrum, og derfor ikke har holdt runde fødselsdage mv. Derimod holder de måske en "sommerfest" med fuldstændig samme omfang. Og da jeg muligvis ikke har haft anledning til at give dem de andre lejlighedsgaver, så skrues en kald-det-da-bare-værtindegave op.

Det kommer jo an på så meget.

Grundlæggende synes jeg 50kr for fest med middag og fri bar er lidt. Men hvis de nærmest har frabedt sig andet, så er det jo passende.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf godtnavn » 19. mar 2017, 17:55

Jeg forventer ikke gaver når jeg inviterer til fest, faktisk tror jeg jeg ville få det lidt akavet hvis folk troppede op med store gaver fordi jeg havde lyst til at holde en stor fest for dem. Folk skylder mig da heller ikke en middag hvis de ikke har værtindegave med en dag jeg giver en middag? Jeg giver middage og inviterer til fester fordi jeg har lyst til at se folk, og jeg serverer det jeg føler jeg har råd og tid til at lave. Jeg vil gerne have en gave når jeg har fødselsdag, men selv der er det ikke det vigtigste.

Jeg går ikke så meget ind for at bytte penge, hverken til jul, bryllupper eller neutrale middage, jeg giver en gave hvis jeg har lyst for det beløb jeg har råd til og hvor jeg finder den rigtige gave til personen. Nogle gange har jeg en værtindegave med til 20 kr, andre 200 kr, og andre gange slet ingen.
6
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Vært(inde)gaver

Indlægaf BlueBunny » 19. mar 2017, 18:15

godtnavn skrev:Jeg forventer ikke gaver når jeg inviterer til fest, faktisk tror jeg jeg ville få det lidt akavet hvis folk troppede op med store gaver fordi jeg havde lyst til at holde en stor fest for dem. Folk skylder mig da heller ikke en middag hvis de ikke har værtindegave med en dag jeg giver en middag? Jeg giver middage og inviterer til fester fordi jeg har lyst til at se folk, og jeg serverer det jeg føler jeg har råd og tid til at lave. Jeg vil gerne have en gave når jeg har fødselsdag, men selv der er det ikke det vigtigste.

Jeg går ikke så meget ind for at bytte penge, hverken til jul, bryllupper eller neutrale middage, jeg giver en gave hvis jeg har lyst for det beløb jeg har råd til og hvor jeg finder den rigtige gave til personen. Nogle gange har jeg en værtindegave med til 20 kr, andre 200 kr, og andre gange slet ingen.


Alt det kan jeg i princippet tilslutte mig.
Jeg ville så nok have lyst til at give mere end for 50kr. Og det ville jeg have råd til.

Jeg ville ikke se skævt til andre der gjorde anderledes. Og jeg ville håbe at andre ikke så skævt til mig. Det er jo netop lysten det gerne skal drive giveriet og ikke et pres.

Når det er fælles gavegiveri, så er jeg tilhænger af at initiativtager/køber ligesom er den det har det største say. Ellers kan man bakke ud eller overtage opgaven.

Jeg kan nu ikke se noget galt i at nogen har en holdning til det. Ligesom det kan være tilfælde ved andre sammenskud. Polterabends mv.

Det er ofte i orden at sige at noget er for dyrt, men mindre velset det modsatte?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Livets forhold"