Hvornår er man voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Jasmin » 6. apr 2017, 10:17

Dikus skrev:Jeg håber da, folk der bor alene på kolkegier er voksne.
Jo da! Jeg var meget voksen og ansvarlig da jeg havde et kollegieværelse :fløjt:
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Raenil » 6. apr 2017, 10:24

Wizzze skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes man er voksen når man er i stand til at tage ansvar for sig selv og sin egen tilværelse, sådan groft sagt.


Men hvad ligger der i at tage ansvar? at man betaler sine regninger, sørger for tag over hovedet og moar ikke vaske dit tøj? Eller er det dybere, at have en nøje plan for hele livet, med uddannelse, job, kæreste/partner, hvor man vil bo, hvad man vil lave, børn/ikke børn, osv. osv.

Jeg er 44 :shock: :whine: På det ydre er jeg "voksen" dvs. har bil, bolig, en lang uddannelse, et godt job, meget ansvar, både opsparing, pension og fast betalingsservice. Men er det at være voksen :gruble:
For jeg elsker også slik, pjæk, overspringshandlinger, Legoklodser, Star Wars, underlødigt tv, og at drive den af på sofaen, alt sammen meget uansvarligt :gruble:

Kan man være en uansvarlig ansvarlig voksen? :gruble: Eller er uansvarlig og voksen gensidigt ekskluderende ?


At tage ansvar for sin egen tilværelse hører jeg her som "ikke at lade andre tage ansvar for sin tilværelse"

Jeg elsker også slik, Star Wars, underlødigt TV osv. Men det er mit ansvar at det kan spille sammen med "alt det andet".

Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker og forventer at han tager over, er man ikke nået dertil endnu.
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Luffegås » 6. apr 2017, 10:27

Når man ikke er den type der siger "jeg bliver aldrig voksen". Kæft hvor jeg hader det..
Jeg ER voksen, men jeg er også bare mig, først og fremmest. Jeg spiller computer, jeg vil hellere have pizza end alt andet, jeg kan finde på at gynge og lege på en legeplads, jeg har ikke noget arbejde så kan rende i nattøj dagen lang, jeg elsker at drikke mig en kæp i øret, jeg har ikke børn og gruer kun lidt for den dag jeg ikke har mine forældres fulde opmærksomhed men skal dele den med mine egne børn :P

Men jeg ER altså voksen! Jeg betaler regninger, jeg har en bil jeg har lånt til da min økonomi så god ud, jeg kan stemme og vide hvad jeg stemmer på, jeg drømmer om hus i rækkerne.
Jeg kan foretage en masse beslutninger på mine egne veje og DET er at være voksen. At sige man IKKE er voksen får det til at lyde som om man savner en tid man var umyndiggjort, hvor andre skulle bestemme alting for dig hele tiden, hvor man nød andre havde kontrol og bestemmelse over dit liv, og du skulle være i seng kl. 22, ellers fik du stuearrest. Det er der sgu da ingen der savner!
3
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Animi » 6. apr 2017, 10:37

Luffegås skrev:Når man ikke er den type der siger "jeg bliver aldrig voksen". Kæft hvor jeg hader det..
Jeg ER voksen, men jeg er også bare mig, først og fremmest. Jeg spiller computer, jeg vil hellere have pizza end alt andet, jeg kan finde på at gynge og lege på en legeplads, jeg har ikke noget arbejde så kan rende i nattøj dagen lang, jeg elsker at drikke mig en kæp i øret, jeg har ikke børn og gruer kun lidt for den dag jeg ikke har mine forældres fulde opmærksomhed men skal dele den med mine egne børn :P

Men jeg ER altså voksen! Jeg betaler regninger, jeg har en bil jeg har lånt til da min økonomi så god ud, jeg kan stemme og vide hvad jeg stemmer på, jeg drømmer om hus i rækkerne.
Jeg kan foretage en masse beslutninger på mine egne veje og DET er at være voksen. At sige man IKKE er voksen får det til at lyde som om man savner en tid man var umyndiggjort, hvor andre skulle bestemme alting for dig hele tiden, hvor man nød andre havde kontrol og bestemmelse over dit liv, og du skulle være i seng kl. 22, ellers fik du stuearrest. Det er der sgu da ingen der savner!


Jeg må indrømme at jeg da nogen gange godt kan savne det at være barn, hvor tingene var simple og nogen tog de svære beslutninger for en. Jeg fik så heller aldrig stuearrest :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf dgd2007 » 6. apr 2017, 12:20

Raenil skrev:[...]
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen.

Snakker vi om penge eller telefonnumre her? ;)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Flora » 6. apr 2017, 12:33

Raenil skrev:
At tage ansvar for sin egen tilværelse hører jeg her som "ikke at lade andre tage ansvar for sin tilværelse"

Jeg elsker også slik, Star Wars, underlødigt TV osv. Men det er mit ansvar at det kan spille sammen med "alt det andet".

Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker og forventer at han tager over, er man ikke nået dertil endnu.
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen
.


Så hvis ens far er dygtig til at reparere biler og gerne vil hjælpe, så bør man istedet bruge penge på en mekaniker, hvis man mener man er voksen? Hvad hvis man har en god ven der er dygtig til at reparere biler. Er det så også mere voksent at betale sig fra det end at spørge vennen om hjælp? :gruble:

Jeg betragter mig selv som voksen, men derfor kan jeg da godt finde på at spørge mine forældre om hjælp til ting de er bedre til end mig. Det kender jeg da mange voksne mennesker der gør.

Nå, men generelt tænker jeg egentlig at "voksen" handler mere om alder end noget andet. Er man over 20 er man voksen, er man under 15 er man barn og er man ml. 15 og 20 er man ung/teenager. Ish..
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Vixen » 6. apr 2017, 12:57

Det er lidt som om, at hvis man er voksen, så har man kontrol over sit liv, er blevet kedelig, humorforladt, og har intet til overs for slik, reality, rutsjebaner i tivoli, og man læser sin forsikringspolicer og pensionspapirer igennem jævnligt som hobby. Det lyder tamt og overdrevet i mine ører. Man er voksen, synes jeg, når man kan holde hjem, betaler sine regninger og forsikringer, lever op til sine ansvar og ellers ikke opfører sig et perfidt røvhul. Resten må man sgu selv om. Og hvis man en dag spiser mælkesnitter til aftensmad er man muligvis barnlig, men man er stadig voksen.
10
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf girl_beat » 6. apr 2017, 13:09

paint skrev:Når en mand i Italien, kommer til sin mor og siger at han overvejer at flytte hjemmefra, er det ikke usædvanligt at moren siger: Pjat med dig. Du er jo kun 45 ;)

At føle sig voksen, er en mental tilstand, snarere end det er noget ydre. Man kan godt være 40, havde børn, være gift og have alt man nu skal have og alligevel føle sig 'forklædt som voksen'. Omvendt kan man også godt være 20 år og bo på kollegium, og absolut være voksen.

I psykologien, taler man om 'indefra-støttet' og 'udefra støttet'. Det dækker over om ens ageren i tilværelsen, er baseret på selvfølelse/selvtillid (Stamina) indefra, altså fra sig selv – eller om ens selvfølelse mv, er baseret på, hvad andre synes om én. I sidstnævnte tilfælde, er man ikke rigtig voksen/moden, man er stadig i en vis grad afhængig af andre. 'Navlestrengen', er der stadig men forældrene er skiftet ud med andre mennesker.

Jeg synes faktisk, det lyder som en interessant teori... Er der nogen bøger eller artikler, du kan anbefale (ikke-psykologer) at læse? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf dgd2007 » 6. apr 2017, 13:14

KinderBueno skrev:[...] Og hvis man en dag spiser mælkesnitter til aftensmad er man muligvis barnlig, men man er stadig voksen.

:D Men hvis man gør det to gange om ugen, så er man altså et tvivlstilfælde ...
Men jeg er i øvrig enig i dit indlæg.
Der er jo også mange forskellige parametre. De fleste er vel "voksne" (hvad det så end er) på nogle punkter, og barnlig på andre.
Og jeg kan da sagtens se tilbage i chok: "Bevar mig vel! Var jeg virkelig så barnlig som 37-årig??" På den anden side er der også noget i mig, der føler mig præcis som jeg gjorde, da jeg var 16. (Nej, ikke noget med piger, men sådan generelt se-på-livet-agtigt.)

Jeg tror egentlig den mest drastiske ændring fandt sted der i 14-15 års alderen, hvor det pludselig for alvor går op for en, at det her liv er noget, man selv må finde ud af at kringle. :gruble:
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf fisken80 » 6. apr 2017, 13:28

Flora skrev:
Raenil skrev:
At tage ansvar for sin egen tilværelse hører jeg her som "ikke at lade andre tage ansvar for sin tilværelse"

Jeg elsker også slik, Star Wars, underlødigt TV osv. Men det er mit ansvar at det kan spille sammen med "alt det andet".

Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker og forventer at han tager over, er man ikke nået dertil endnu.
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen
.


Så hvis ens far er dygtig til at reparere biler og gerne vil hjælpe, så bør man istedet bruge penge på en mekaniker, hvis man mener man er voksen? Hvad hvis man har en god ven der er dygtig til at reparere biler. Er det så også mere voksent at betale sig fra det end at spørge vennen om hjælp? :gruble:

Jeg betragter mig selv som voksen, men derfor kan jeg da godt finde på at spørge mine forældre om hjælp til ting de er bedre til end mig. Det kender jeg da mange voksne mennesker der gør.

Nå, men generelt tænker jeg egentlig at "voksen" handler mere om alder end noget andet. Er man over 20 er man voksen, er man under 15 er man barn og er man ml. 15 og 20 er man ung/teenager. Ish..


For nogle år siden var jeg til en gensynsfest med min gamle folkeskoleklasse. festen blev holdt langt ude på landet og der var ingen mulighed for offentlig transport. Jeg tror over halvdelen af deltagerne blev både bragt og hentet af deres forældre... det ville nogle nok også betragte som "u-voksent"
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Akehurst2 » 6. apr 2017, 13:36

KinderBueno skrev:Det er lidt som om, at hvis man er voksen, så har man kontrol over sit liv, er blevet kedelig, humorforladt, og har intet til overs for slik, reality, rutsjebaner i tivoli, og man læser sin forsikringspolicer og pensionspapirer igennem jævnligt som hobby. Det lyder tamt og overdrevet i mine ører. Man er voksen, synes jeg, når man kan holde hjem, betaler sine regninger og forsikringer, lever op til sine ansvar og ellers ikke opfører sig et perfidt røvhul. Resten må man sgu selv om. Og hvis man en dag spiser mælkesnitter til aftensmad er man muligvis barnlig, men man er stadig voksen.


Ja, det er lidt som at voksen er noget negativt.

Og ja, som jeg skrev for nylig i en tråd, så er det at være voksen basically bare en lang to do-liste og det kan føles som et hamsterhjul, men det er da stadig godt at være voksen. Jeg ville ikke bytte ansvarsfriheden med muligheden for at bestemme over mit eget liv, bo for mig selv, rejse, arbejde, stemme, være gift og have sex, have mine egne penge, drikke alkohol, indgå aftaler og alle de andre ting, man må som voksen.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Raenil » 6. apr 2017, 13:53

Flora skrev:
Raenil skrev:
At tage ansvar for sin egen tilværelse hører jeg her som "ikke at lade andre tage ansvar for sin tilværelse"

Jeg elsker også slik, Star Wars, underlødigt TV osv. Men det er mit ansvar at det kan spille sammen med "alt det andet".

Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker og forventer at han tager over, er man ikke nået dertil endnu.
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen
.


Så hvis ens far er dygtig til at reparere biler og gerne vil hjælpe, så bør man istedet bruge penge på en mekaniker, hvis man mener man er voksen? Hvad hvis man har en god ven der er dygtig til at reparere biler. Er det så også mere voksent at betale sig fra det end at spørge vennen om hjælp? :gruble:

Jeg betragter mig selv som voksen, men derfor kan jeg da godt finde på at spørge mine forældre om hjælp til ting de er bedre til end mig. Det kender jeg da mange voksne mennesker der gør.

Nå, men generelt tænker jeg egentlig at "voksen" handler mere om alder end noget andet. Er man over 20 er man voksen, er man under 15 er man barn og er man ml. 15 og 20 er man ung/teenager. Ish..


Selvfølglig skal du bede den far om hjælp, hvis du har behov.

Jeg forsøgte at anskueliggøre forskellen på at overlade problemerne til "de voksne" eller selv tage ansvar for at få dem fikset. Med eller uden faderens hjælp. Det, mener jeg, er en forskellen på voksne og "ikke-helt-voksne" endnu.

Jeg synes at paint beskriver det meget godt med forskellen på "indefra-støttet" og "udefra-støttet".
2
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Raenil » 6. apr 2017, 13:54

dgd2007 skrev:
Raenil skrev:[...]
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen.

Snakker vi om penge eller telefonnumre her? ;)


Telefonnumre. Men også penge, hvis man har en plan for afbetaling (og følger den).
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf LadyFox » 6. apr 2017, 13:57

Raenil skrev:
Flora skrev:
Raenil skrev:
At tage ansvar for sin egen tilværelse hører jeg her som "ikke at lade andre tage ansvar for sin tilværelse"

Jeg elsker også slik, Star Wars, underlødigt TV osv. Men det er mit ansvar at det kan spille sammen med "alt det andet".

Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker og forventer at han tager over, er man ikke nået dertil endnu.
Når man ringer hjem til far, hvis bilen er i stykker, og beder om råd til hvordan man kontakter en mekaniker, så tror jeg at man er voksen
.


Så hvis ens far er dygtig til at reparere biler og gerne vil hjælpe, så bør man istedet bruge penge på en mekaniker, hvis man mener man er voksen? Hvad hvis man har en god ven der er dygtig til at reparere biler. Er det så også mere voksent at betale sig fra det end at spørge vennen om hjælp? :gruble:

Jeg betragter mig selv som voksen, men derfor kan jeg da godt finde på at spørge mine forældre om hjælp til ting de er bedre til end mig. Det kender jeg da mange voksne mennesker der gør.

Nå, men generelt tænker jeg egentlig at "voksen" handler mere om alder end noget andet. Er man over 20 er man voksen, er man under 15 er man barn og er man ml. 15 og 20 er man ung/teenager. Ish..


Selvfølglig skal du bede den far om hjælp, hvis du har behov.

Jeg forsøgte at anskueliggøre forskellen på at overlade problemerne til "de voksne" eller selv tage ansvar for at få dem fikset. Med eller uden faderens hjælp. Det, mener jeg, er en forskellen på voksne og "ikke-helt-voksne" endnu.

Jeg synes at paint beskriver det meget godt med forskellen på "indefra-støttet" og "udefra-støttet".

Men så er man vel først rigtig voksen den dag man kan lave bilen selv.

Hvad hvis man har betaly sig fra bilreparationer, i mange år. Men så mister man jobbet, og ender i en dårlig økonomisk situation og så brænder bilen sammen, og så vælger man at ringe til sin mekaniker far i stedet for det sædvanlige værksted, er man så pludselig ikke voksen længere?
0
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvornår er man voksen?

Indlægaf Flora » 6. apr 2017, 14:22

fisken80 skrev:
For nogle år siden var jeg til en gensynsfest med min gamle folkeskoleklasse. festen blev holdt langt ude på landet og der var ingen mulighed for offentlig transport. Jeg tror over halvdelen af deltagerne blev både bragt og hentet af deres forældre... det ville nogle nok også betragte som "u-voksent"


Hvis festen bliver holdt der hvor folk er vokset op og forældrene stadig bor der og "børnene" ikke gør, så synes jeg da det virker meget naturligt, at man overnatter hos sine forældre. Og hvis man ikke vil køre selv, fordi man gerne vil kunne drikke alkohol til festen, så er det da også mere nærliggende at blive hentet/bragt af sine forældre frem for at bruge penge på en taxa. Det synes jeg egentlig ikke er specielt uvoksent.
0

Tilbage til "Livets forhold"