Østeuropæisk levevis i Danmark

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf Lurende Peber » 15. apr 2017, 12:56

dgd2007 skrev:Jeg synes heller ikke, man behøver moralisere sig væk fra at lægge mærke til forskelle i skikke. Det er der da rundt om i verden. Kinesere spiser fx enormt grimt efter vores begreber ;)
Bestemt Ikke alle kinesere ;-) Jeg kan så genkende tendensen med østeuropæisk afskærmning fra omverdenen, men mener at det er meget lokalt og aftagende med generationerne.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2017, 13:47

Lurende Peber skrev:Bestemt Ikke alle kinesere ;-) Jeg kan så genkende tendensen med østeuropæisk afskærmning fra omverdenen, men mener at det er meget lokalt og aftagende med generationerne.

Ja, men selvfølgelg aftager det med generationerne. Især, hvis Paints teori om, at det stammer fra knaphed på opvarmning, så man ikke ville slippe varmen ud.
Det kan endda også gå den anden vej. Som barn kendte vi en dame, der selv havde været barn i Nazi-tyskland, hvor parolen jo var "Kanoner i stedet for smør". Jeg kan stadig blive helt dårlig ved tanken om de madder, hun smurte til mig - med tykkere lag smør end rugbrøddet :lol: Hun har nok forestillet sig, at det måtte være alle børns drøm!
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf Rapfisk » 15. apr 2017, 15:51

dgd2007 skrev:Ha-ha. Ja, det lyder som en god forklaring. Det, man har fået indprentet som barn, at man skal spare på - det hænger virkelig ved!
Min far, der ellers er large og stor i slaget på de fleste andre områder, har det med lange telefonsamtaler, især udenbys. Der bliver han tydeligt nervøs, hvis nogen gør det. Jeg formoder, det har været meget dyrt i 30'erne ... :)

Jeg kender vist ikke nogen nuværende østeuropæere - så det nærmeste jeg kommer til et bidrag til emnet, er en togtur gennem Polen, Rusland og Kaukasus i Sovjet-tiden. Jeg kan stadig huske den særlige gennemtrængende stank i kupeen, som tilsyneladende ikke generede de lokale. Jeg gik dengang ud fra, det skyldtes, at kommunisterne lavede sko af et underlødigt materiale, som var dårligere til absorbere sveden. Duften steg i hvert fald, når nogen tog dem af. Men det var mere det, at den stuffye atmosfære tilsyneladende ikke generede de andre passagerer, der får mig til at tænke, at TS godt kan have ret.

Min far indprentede over for mig, at telefoner er til korte samtaler, og mobiltelefoner er til ultrakorte samtaler. Det trængte heldigvis aldrig ind :lol:
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf Delfin » 16. apr 2017, 17:42

Det er et bulgarsk hjem og sådanne haver, var der faktisk en del af i den by. Som det ser ud der, skulle det være sært om, det er vildt forsømt indenfor. Der var dog også bydele, hvor det så mere forsømt ud, men det virkede bestemt ikke lukket.
DSC00073.jpg


Jeg er forresten sådan en med nedrullede gardiner ud til vejen sommetider. Om vinteren gider jeg bare ikke trække dem fra, når jeg kommer hjem fra job. De skal alligevel trækkes for igen, når jeg står op igen om eftermiddagen :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
14 11 14
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. apr 2017, 18:15

kidkomb skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er vi ude i, at du har besøgt et dobbelthus og hørt om en tredie bolig og på den baggrund mener at kunne sige noget generelt om østeuropæeres levevis?

Hvad ville du have udledt, hvis beboerne i de tre beklumrede hjem havde haft rødder i Danmark? Ville det da have været enkeltstående tilfælde?

Jeg tror at Paint (og Ficus) har ret.
Jeg vil bare sige at jeg ikke opfattede tråden generaliserende. At det var et spørgsmål og en nysgerrighed?
Hvis jeg havde mødt en hollandsk familie og hørt om nogle andre, som gik i træsko, så kunne jeg også godt finde på at undre mig over, hvorfor de ikke gik i noget mere ergonomisk og også være nysgerrig på om det var generelt.


Jeg synes omvendt, at der er stor forskel på at undre sig over en ret neutral form for påklædning og så ud fra tre hjem at overveje, om de fleste mennesker fra en given kultur mon vælger at leve i halv- eller helslum med selvforskyldt mug og fugt ned af væggene.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf Anilara » 16. apr 2017, 21:13

Ja, I de to lejligheder i min opgang, hvor der bor østeuropæere, er det som beskrevet.
Men, jeg tænker det ikke som en generel tendens, til trods for det. Dog påfaldende.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf missme » 16. apr 2017, 21:21

Jeg kender to familier fra øst europa som har købt hus her og det bliver i hvert fald vedligeholdt og passet efter alle kunstens regler.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf hotlips » 8. maj 2017, 01:20

Jeg har en onkel i Ungarn og der er det sådan man betragter sigøjnernes levevis, om det er rigtigt har jeg ikke nogen mening om, men jeg ved der den dag i dag mange steder i Østeuropa bliver praktiseret og til tider endda med loven i hånden at man ikke vil have dem i det almindelige samfund og jeg kan godt forstå hvis det kommer til at ligge på rygraden at holde sig inde hvis man vokser op i omgivelser der ser på en på den måde,så måske kunne det være sådan noget?

Men jeg har selv et ocd forhold til døre, jeg lukker altid døren også selvom jeg bare er mig og det krævede at jeg blev bevidst om at holde det ud før jeg fik ordentligt vaner mht udluftning, jeg har simpelthen været vant til at der kunne vade folk ind eller at nogen gloede ind af mit vindue helt uhæmmet for længe og det var trods alt bare mostre og onkler der mente at det var lusket at have behov for privatliv. Min søster fjernede alle døre bortset fra hoved og toilet døren efter hun flyttede hjemmefra for hun gik og lukkede dem hele tiden.

så jeg køber bestemt også at nogen er præget af ting som varemangel og er voldsomt niveau af overvågning som forklaring, faktisk har jeg svært ved at tro at det ikke forekommer i et eller andet omfang hos folk der har levet under de forhold mange i den tidligere østblok gjorde, man ser det også hos folk der har levet under sydamerikanske regimer ved jeg.
1
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Østeuropæisk levevis i Danmark

Indlægaf Bad Samaritan » 8. maj 2017, 04:02

Når jeg læser beskrivelsen i startindlægget er det mere noget jeg forbinder med mennesker, som lever stuvet sammen på meget lidt plads, og hvor man gør alt for at demarkere og kontrollere sit eget begrænsede space - og udfordringerne med indeklima og fugt, som følge deraf er vist ikke noget udpræget "østeuropæisk" fænomen.

Der er givetvis mange østeuropæere - med sikkerhed også romaer i Ungarn - og nok også mere end et par danske familier så eksotiske steder som Lolland og Vestegnen - der lever under den slags omstændigheder.. Men jeg synes immervæk det er værd at skelne mellem "sådan gør VI" og "sådan er vi nødt til at gøre"...
1

Tilbage til "Livets forhold"