Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Ado » 5. okt 2015, 16:56

Jeg modtager gerne alle de overskudskomplimenter, som ingen andre vil have. :P
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Aima » 5. okt 2015, 17:09

Ado skrev:
Aima skrev:
Derudover synes jeg som sagt, det bør være 100% i orden og helt gratis at respondere på den slags med en venlig afvisning ala "Det der er jeg ikke lige i humør til", hvis det rent faktisk er sådan man har det. Også uden at man efterfølgende har signet up til at blive stemplet som en hysterisk snerpe.



Dét er jeg enig i. Der hvor filmen knækker for mig i denne sammenhæng er at det bliver delt som et opslag hos en person, som i dén grad kæmper og argumenterer for kvinders rettigheder og hvor mandens opførsel/kompliment pludselig tages til nye højder. Og hvor man næsten skulle tro, at han havde stået og slikket sig om munden med hånden dybt nede i bukselommen.

Havde det været en almindelig privat Facebookprofil ville det i mine øjne have været noget andet. Jeg ville dog stadig havde syntes, at manden jo bare kom med en sød kompliment. Men når den slåes op på en side, som netop finder artikler og lign. som er nedværdigende og sexist for kvinden, står jeg af.


Jamen jeg er enig, og som jeg var inde på i et tidligere indlæg, synes jeg desværre at den pågældende status var et godt eksempel på, hvornår de aktive feministers formidling af opråb, risikerer at gå hen og blive decideret kontraproduktivt og uhensigtsmæssigt for budskabet.

Jeg synes, en debat om det her med umotiverede henvendelser fra fremmede ikke nødvendigvis behøver blive modtaget med kyshånd altid, har fuld berettigelse. Jeg synes det er ret vedkommende med lidt fokus på, at det bare ikke er altid man er opsat og klar på at lade sit udseende kommentere og endda være taknemmelig for at nogen gider. Jeg synes, den implicitte objektivisering i den slags situationer er værd at påpege og minde om, men jeg synes absolut det skal nuanceres og fremsættes i en kontekst og formidling, hvor det rent faktisk skinner klart igennem, hvad man ønsker at snakke om. I den konkrete opdatering fra Facebook ser jeg bare en sur dame der, udfra min subjektive og umiddelbare vurdering, er blevet så grebet af en stemning og et image som 'offentlig feminist på Facebook', at der et eller andet sted i forløbet er røget en del proportionssans i svinget. Det bevirker, at budskabet i mine øjne ryger fløjten, og tilbage står egentlig bare mest en slags forargelse over, at nogen opdrager sit barn til at give fuckfinger. Det er ret nederen, særligt hvis det påvirker nogen til at associere den slags adfærd med feminisme generelt.

Men altså, et opslag om, at man var blevet antastet umotiveret af en fremmed mand i bland-selv-afdelingen og ikke havde fundet det specielt nice og derfor høfligt havde frabedt sig flere kommentarer, havde nok krævet en ekstra indsats at formulere tilpas kreativt til at fange folks opmærksomhed, og uanset havde det nok ikke givet 1000 likes og tilsvarende eksponering, tænker jeg. Jeg synes, det er ret ærgerligt.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Moxy-lady » 5. okt 2015, 17:15

Jeg forstår det altså heller ikke. Hvis man ikke er i humør til det, kan man da vel bare smile, sige tak og så ellers undgå øjenkontakt? Så er den vel egentlig lukket? Jeg kan ikke forstå at man kan føle sig "forulempet" (er sådan jeg tolker følelsen som nogen sidder med?) af en kompliment givet i bedste mening og uden at være lummer eller fysisk påtrængende.

Jeg synes da at det er rart hvis nogen har lyst til at sige noget pænt til mig, uden at det behøver at udvikle sig til andet end et "tak, og fortsat god dag!!"
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Aima » 5. okt 2015, 17:58

Nu taler vi vist også ret hypotetisk, ik'? Jeg antager, at de, der har haft behov for at sige fra, har haft det af en årsag, og jeg tænker alt andet lige, at det ER de færreste, der føler sig forulempet af en diskret "Du ser sød ud" eller "Du er pæn"-kommentar. Den diskussion er vist mere for diskussionens skyld, end det er fordi nogen reelt har referencen på plads.

Sidst, jeg sagde fra, overfor en såkaldt kompliment, var i foråret. Jeg var i Fakta, stod ved kassebåndet og havde betalt, da kunden foran mig, mens han samler sine få varer sammen fra båndet, siger "Hej smukke..." Jeg kendte ham ikke, havde aldrig set ham før og vidste bare lige dér, at han ikke var en, jeg følte den store lyst til at hyggesludre med eller endsige give nogen form for anerkendelse, heller ikke i form af et tilbage-hej. Så jeg sendte vist bare af refleks et lille smil og koncentrerede mig om at pakke mine varer sammen, mens han forsvandt. Da jeg kom udenfor stod han og ventede. Han sagde igen 'Hej smukke', spurgte, om jeg havde det godt og hvor jeg skulle hen. Jeg synte ikke dét der var fedt, jeg syntes, det var ret intimiderende, og den grænseoverskridende fornemmelse fik jeg, i det sekund han henvendte sig ved kassebåndet. Jeg synes det er ret nemt at skelne komplimenter fra 'komplimenter', og det er nok også nemmere for den, der rent faktisk er i situationen, end der er for alle mulige andre, der blot har en genfortælling at forholde sig til. Når jeg siger, det kan føles grænseoverskridende, er det jo ikke noget jeg finder på for at spille primadonna. Det er en reel følelse, og jeg synes sådan set det mindste man kan gøre, når man forholder sig til den, er at respektere og anerkende den, også selvom man givetvis selv ville finde den slags henvendelser superdejlige, uanset hvilke former og kontekster, de kom i.
Senest rettet af Aima 5. okt 2015, 18:00, rettet i alt 1 gang.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 5. okt 2015, 18:00

Jeg vil altså stadig gerne vide, hvordan hun havde reageret, hvis det var en kvinde, der havde givet en kompliment gennem sønnen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Aima » 5. okt 2015, 18:37

Fru Sunshine skrev:Jeg vil altså stadig gerne vide, hvordan hun havde reageret, hvis det var en kvinde, der havde givet en kompliment gennem sønnen.


Men hvorfor er det relevant? Hun følte vel ubehag i situationen, fordi hun fornemmede, at komplimenten om hendes udseende var et slet skjult kontaktforsøg i en, i hendes vurdering, malplaceret situation, og også fordi det blev leveret med barnet som mellemled. Det har vel været hele sammenhængen, der har givet hende en dårlig fornemmelse, og den må hun vel gerne have, uden at den nødvendigvis skal være fuldstændig identisk med den fornemmelse hun ville have, hvis det var en anden kvinde, der havde kommenteret?

De der sociale spilleregler varierer jo nu engang bare alt efter parametre som alder og køn, og det er jo ikke kun i denne kontekst det gør sig gældende. For at perspektivere, tænker jeg eksempelvis, at din kvindelige kollega eller otteårige nevø kan tiltale dig på en måde, som din jævnaldrende mandlige kollega måske ikke kan slippe afsted med uden det vækker forundring, eller endda måske ubehag, hos både dig, din partner og alle mulige andre.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 5. okt 2015, 18:40

Hvis hun kæmper sådan for ligestilling burde reaktionen jo være den samme.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Moxy-lady » 5. okt 2015, 18:55

Aima skrev:Nu taler vi vist også ret hypotetisk, ik'? Jeg antager, at de, der har haft behov for at sige fra, har haft det af en årsag, og jeg tænker alt andet lige, at det ER de færreste, der føler sig forulempet af en diskret "Du ser sød ud" eller "Du er pæn"-kommentar. Den diskussion er vist mere for diskussionens skyld, end det er fordi nogen reelt har referencen på plads.

Sidst, jeg sagde fra, overfor en såkaldt kompliment, var i foråret. Jeg var i Fakta, stod ved kassebåndet og havde betalt, da kunden foran mig, mens han samler sine få varer sammen fra båndet, siger "Hej smukke..." Jeg kendte ham ikke, havde aldrig set ham før og vidste bare lige dér, at han ikke var en, jeg følte den store lyst til at hyggesludre med eller endsige give nogen form for anerkendelse, heller ikke i form af et tilbage-hej. Så jeg sendte vist bare af refleks et lille smil og koncentrerede mig om at pakke mine varer sammen, mens han forsvandt. Da jeg kom udenfor stod han og ventede. Han sagde igen 'Hej smukke', spurgte, om jeg havde det godt og hvor jeg skulle hen. Jeg synte ikke dét der var fedt, jeg syntes, det var ret intimiderende, og den grænseoverskridende fornemmelse fik jeg, i det sekund han henvendte sig ved kassebåndet. Jeg synes det er ret nemt at skelne komplimenter fra 'komplimenter', og det er nok også nemmere for den, der rent faktisk er i situationen, end der er for alle mulige andre, der blot har en genfortælling at forholde sig til. Når jeg siger, det kan føles grænseoverskridende, er det jo ikke noget jeg finder på for at spille primadonna. Det er en reel følelse, og jeg synes sådan set det mindste man kan gøre, når man forholder sig til den, er at respektere og anerkende den, også selvom man givetvis selv ville finde den slags henvendelser superdejlige, uanset hvilke former og kontekster, de kom i.


Nu ved jeg ikke om det er mig, specifikt du svarer her, men i så fald har du misforstået tonen i mit indlæg er skrevet i (eller, i hvert fald meningen med det - og det er også svært på skrift) Jeg synes på ingen måde at du er primadonna-agtig eller noget ved at føle at dine grænser er blevet overskredet i den situation du nævner. For det første synes jeg egentlig ikke at "hej smukke" er en kompliment givet i en god hensigt som er dem som jeg nævner i mit indlæg. Det er et (slesk) oplæg til at snakke, som man IMO er i sin fulde ret til at afvise uden at skulle stå til ansvar over. Et simpelt tak, men nej tak (ligesom til "Vagttårnet" og Greenpeace facere) synes jeg egentlig er helt fair. Der hvor jeg ikke har forståelse det er hvis en almindelig type M/k, som ikke (som det er blevet så populært her i tråden) står og piller på sig selv i lommen eller som ikke har forståelse for at et tak, og ikke videre opfordring til snak og som derfor bliver påtrængende. Jeg synes ikke at det er forkert at sige til et andet menneske at vedkommende har en sød kjole på, har et pænt hår eller et dejligt smil. Og jeg kan godt blive lidt ked af (på en ordentlig afsenders vegne) at vedkommende kan risikere at blive kritiseret for dette. Igen - kontekst og manér er vigtig. Men hvis vi nu går ud fra det bedste i andre mennesker, og derfor ikke tror på at de ikke kan finde ud af at gebærde sig i samfundet, så synes jeg at det er uskyldigt, og så synes jeg sgu egentlig bare at det er lidt hyggeligt.
Der er et par eksempler i starten af tråden, hvor nogle (en?) mener at en person ikke har ret/bør kommentere på debattørens udseende. Det er det jeg ikke forstår, fordi jeg ser et uskyldigt kompliment i et helt andet lys.

Igen - dit eksempel er ikke et hvor jeg synes at du ikke er i din fulde ret til at synes at han er en spade. For det synes jeg også at han er - og det at han venter på dig ude foran er en anelse creepy.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Aima » 5. okt 2015, 19:09

Fru Sunshine skrev:Hvis hun kæmper sådan for ligestilling burde reaktionen jo være den samme.


Nu kan jeg jo i sagens natur kun tale på egne vegne, men hvis det der er et eksempel på din definition af ligestilling som begreb, og dét, hun og andre feministtyper kæmper for, så tror jeg defintionerne afviger en del fra hinanden. Hvis vi endelig skal gå den vej, burde vi nok i stedet vende den om, og spørge, sådan helt retorisk nu hvor andet ikke er muligt, om manden der henvendte sig til barnet, også havde gjort det, hvis det var en mand og ikke en kvinde der var forælderen. I princippet kunne han jo godt bemærke en andens mand pæne udseende, men er det realistisk at tro, altså i 'ligestillingens' hellige navn, at han også i det tilfælde havde følt behov for at fortælle barnet, hvor heldig han var at have sådan en flot far? Jeg tror det altså næppe :)

Nå, men det var nok også sidste bidrag i den der kønsdebat for mit vedkommende. Min pointe har hele tiden været, at folks grænser varierer, og det synes jeg egentlig bare fremfor alt må være en meget personlig sag, som man selv må forvalte efter eget forgodtbefindende. Grænser er jo følelser, og den slags synes jeg generelt ikke, man skal kloge sig for meget i, på andre vegne, end sine egne. Der er også ret mange følelser hos andre, jeg ikke personligt kan sætte mig ind i eller relatere til, men jeg prøver det bedste jeg kan, at undgå at dømme på dét, nok netop fordi, min egen referenceramme på visse områder er ret begrænset.

Når jeg dømmer den omtalte facebookfeminist, er det ikke på hendes følelser, men derimod hendes handling. Følelsen må hun gerne have, altid, synes jeg, men derfor kan hun jo godt opføre sig anstændigt og sørge for, hendes barn lærer det samme.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 5. okt 2015, 19:17

Jeg dømmer ikke. Jeg prøver at forstå.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Aima » 5. okt 2015, 19:24

Moxy-lady skrev:
Aima skrev:Nu taler vi vist også ret hypotetisk, ik'? Jeg antager, at de, der har haft behov for at sige fra, har haft det af en årsag, og jeg tænker alt andet lige, at det ER de færreste, der føler sig forulempet af en diskret "Du ser sød ud" eller "Du er pæn"-kommentar. Den diskussion er vist mere for diskussionens skyld, end det er fordi nogen reelt har referencen på plads.

Sidst, jeg sagde fra, overfor en såkaldt kompliment, var i foråret. Jeg var i Fakta, stod ved kassebåndet og havde betalt, da kunden foran mig, mens han samler sine få varer sammen fra båndet, siger "Hej smukke..." Jeg kendte ham ikke, havde aldrig set ham før og vidste bare lige dér, at han ikke var en, jeg følte den store lyst til at hyggesludre med eller endsige give nogen form for anerkendelse, heller ikke i form af et tilbage-hej. Så jeg sendte vist bare af refleks et lille smil og koncentrerede mig om at pakke mine varer sammen, mens han forsvandt. Da jeg kom udenfor stod han og ventede. Han sagde igen 'Hej smukke', spurgte, om jeg havde det godt og hvor jeg skulle hen. Jeg synte ikke dét der var fedt, jeg syntes, det var ret intimiderende, og den grænseoverskridende fornemmelse fik jeg, i det sekund han henvendte sig ved kassebåndet. Jeg synes det er ret nemt at skelne komplimenter fra 'komplimenter', og det er nok også nemmere for den, der rent faktisk er i situationen, end der er for alle mulige andre, der blot har en genfortælling at forholde sig til. Når jeg siger, det kan føles grænseoverskridende, er det jo ikke noget jeg finder på for at spille primadonna. Det er en reel følelse, og jeg synes sådan set det mindste man kan gøre, når man forholder sig til den, er at respektere og anerkende den, også selvom man givetvis selv ville finde den slags henvendelser superdejlige, uanset hvilke former og kontekster, de kom i.


Nu ved jeg ikke om det er mig, specifikt du svarer her, men i så fald har du misforstået tonen i mit indlæg er skrevet i (eller, i hvert fald meningen med det - og det er også svært på skrift) Jeg synes på ingen måde at du er primadonna-agtig eller noget ved at føle at dine grænser er blevet overskredet i den situation du nævner. For det første synes jeg egentlig ikke at "hej smukke" er en kompliment givet i en god hensigt som er dem som jeg nævner i mit indlæg. Det er et (slesk) oplæg til at snakke, som man IMO er i sin fulde ret til at afvise uden at skulle stå til ansvar over. Et simpelt tak, men nej tak (ligesom til "Vagttårnet" og Greenpeace facere) synes jeg egentlig er helt fair. Der hvor jeg ikke har forståelse det er hvis en almindelig type M/k, som ikke (som det er blevet så populært her i tråden) står og piller på sig selv i lommen eller som ikke har forståelse for at et tak, og ikke videre opfordring til snak og som derfor bliver påtrængende. Jeg synes ikke at det er forkert at sige til et andet menneske at vedkommende har en sød kjole på, har et pænt hår eller et dejligt smil. Og jeg kan godt blive lidt ked af (på en ordentlig afsenders vegne) at vedkommende kan risikere at blive kritiseret for dette. Igen - kontekst og manér er vigtig. Men hvis vi nu går ud fra det bedste i andre mennesker, og derfor ikke tror på at de ikke kan finde ud af at gebærde sig i samfundet, så synes jeg at det er uskyldigt, og så synes jeg sgu egentlig bare at det er lidt hyggeligt.
Der er et par eksempler i starten af tråden, hvor nogle (en?) mener at en person ikke har ret/bør kommentere på debattørens udseende. Det er det jeg ikke forstår, fordi jeg ser et uskyldigt kompliment i et helt andet lys.

Igen - dit eksempel er ikke et hvor jeg synes at du ikke er i din fulde ret til at synes at han er en spade. For det synes jeg også at han er - og det at han venter på dig ude foran er en anelse creepy.


Jamen jeg tror, mit svar var en mere generel reaktion på hele den der opfattelse af, at man er både hysterisk eller sippet, hvis man ikke for enhver pris modtager en velment kompliment med kyshånd. Som sagt er jeg personligt langt mere for komplimenter, end jeg er imod, og jeg tror, det er et meget begrænset fåtal, der ville føle ubehag i de situationer, du nævner. Når nogen så alligevel føler det der ubehag, jamen så er der jo nok bare en grund til det, altså jeg tænker, det trods alt er de færreste der har en beef med komplimenter sådan af ren princip.
Damen fra facebook følte ubehag, situationen hun var i, hvor en fremmed mand henvender sig gennem hendes søn, er nok et meget godt eksempel på, at hvad nogle umiddelbart finder ret harmløst og sødt, for andre kan opfattes grænseoverskridende. Jeg kender ikke damens potentielle argumenter for, hvorfor hun fandt den pågældende episode ubehagelig, men jeg gætter på, det har noget med barnet som mellemmand at gøre. Og det synes jeg er fair nok, jeg synes det er okay, hun føler ubehag og jeg synes, det er okay hun siger fra, når hun gør det (at jeg ikke bifalder måden er irrellevant her). Det er grænser, de er forskellige, men sålænge folk opfører sig ordentligt, bør de respekteres, synes jeg. Jeg synes ikke det er fair, at andre mennesker frit kan kalde en hysterisk og snerpet og latterliggøre nogen, blit fordi deres grænse er anderledes, end hvad man selv umiddelbart kan relatere til.

PS. Jeg sætter altså lige denne her smiley for at signalere, at jeg ikke er sur eller oprevet eller noget, men faktisk synes, at debatten og snakken og jeres holdninger er interessante. Bare lige så I ved, se, smiler: :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf charlottefrich » 6. okt 2015, 05:50

Moxy-lady skrev:Jeg forstår det altså heller ikke. Hvis man ikke er i humør til det, kan man da vel bare smile, sige tak og så ellers undgå øjenkontakt? Så er den vel egentlig lukket? Jeg kan ikke forstå at man kan føle sig "forulempet" (er sådan jeg tolker følelsen som nogen sidder med?) af en kompliment givet i bedste mening og uden at være lummer eller fysisk påtrængende.

Jeg synes da at det er rart hvis nogen har lyst til at sige noget pænt til mig, uden at det behøver at udvikle sig til andet end et "tak, og fortsat god dag!!"


Hvorfor skal man smile og sige tak for en bemærkning som man helst ville være fri for?
1
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf ManicNinja » 6. okt 2015, 06:06

charlottefrich skrev:
Hvorfor skal man smile og sige tak for en bemærkning som man helst ville være fri for?


Dét undrede jeg mig så også over. Én ting er, at jeg ikke forstår, at man helst er fri og bliver stødt osv over kompliment. Det får være. Hvis man har det sådan, synes jeg da i hvert fald, man bør stå ved den grænse.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf charlottefrich » 6. okt 2015, 06:09

Ado skrev:
Aima skrev:
Derudover synes jeg som sagt, det bør være 100% i orden og helt gratis at respondere på den slags med en venlig afvisning ala "Det der er jeg ikke lige i humør til", hvis det rent faktisk er sådan man har det. Også uden at man efterfølgende har signet up til at blive stemplet som en hysterisk snerpe.



Dét er jeg enig i. Der hvor filmen knækker for mig i denne sammenhæng er at det bliver delt som et opslag hos en person, som i dén grad kæmper og argumenterer for kvinders rettigheder og hvor mandens opførsel/kompliment pludselig tages til nye højder. Og hvor man næsten skulle tro, at han havde stået og slikket sig om munden med hånden dybt nede i bukselommen.

Havde det været en almindelig privat Facebookprofil ville det i mine øjne have været noget andet. Jeg ville dog stadig havde syntes, at manden jo bare kom med en sød kompliment. Men når den slåes op på en side, som netop finder artikler og lign. som er nedværdigende og sexist for kvinden, står jeg af.


Hvis kvinden her følte det ubehageligt og grænseoverskridende, at fremmed mand mener at have ret til at kommentere hendes udseende gennem hendes barn, kan jeg godt forstå at hun skriver om det og jeg forstår også godt, at hun skriver om det på siden, netop for at skabe debat.

Jeg forstår så ikke de mennesker der straks dømmer hende hysterisk fordi det "bare er en kompliment". Vi kender ikke den aktuelle situation eller stemning og mener alligevel at vi har ret til, at bedømme hendes følelser, som rigtige eller forkerte.

Jeg holder stadig fast på, at kommentarer om en persons udseende, uden forudgående relation, er noget man bør holde for sig selv. At man holder fast på sin ret til at pushe sine kommentarer på andre og er ligeglad med hvordan det påvirker modtageren, fordi det da er vigtigt at have lov at kommentere på andre, er mig en gåde. Går man da i stykker, hvis man ikke har lov til at kommentere andres udseende?
0
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf charlottefrich » 6. okt 2015, 06:18

Fru Sunshine skrev:Jeg er måske selv upassende, men jeg KAN altså ikke fatte, at det skal blæses op til noget frygteligt og grænseoverskridende, hvis man får en kompliment.

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg har i min såkaldte storhedstid fået mange grimme kommentarer om min størrelse, og DET er bestemt ikke spor behageligt eller sjovt, men når nogen fortæller mig, at de synes, jeg er pæn eller har smukke øjne, så er det bare skønt.

Egentlig hælder jeg nok mest til, at jeg gerne vil høre noget pænt og forventer sådan set, at folk klapper i, hvis de ikke har noget pænt at sige.

Men - og her kommer vi til det upassende fra mig - jeg synes altså, det er at gøre en myg til en elefant at gå sådan amok over, at nogen giver komplimenter.


Hvem er det der går amok. Debatterer vi ikke bare og forsøger at belyse emnet fra forskellige synsvinkler?

BTW, er du aldrig usikker på, om en kommentar eller bemærkning er oprigtig, eller sarkastisk?
0
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk

Tilbage til "Livets forhold"