At flytte til et andet land

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1874

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. jul 2017, 23:38

Jeg ved ikke om jeg har fundet balancen. Det har jeg jo nok ikke når der stadig er problemer med at få familien til at forstå og acceptere hvordan det er nødt til at være. Men jeg er i hvert fald blevet noget bedre til at trække grænserne op og mærke efter når jeg har fået nok.

Så er næste skridt at få dem til at respektere grænserne...
1
avdotja
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2490

Indlægaf avdotja » 30. jul 2017, 14:58

Akehurst2 skrev:Hvad gør I andre udlandstyper, når der er store begivenheder derhjemme, som I jo egentlig gerne vil deltage i, men hvor det bare er rigtig svært at få det til at passe?

Kan man lære sig selv at sige, at sådan er det bare, for jeg bor i et andet land lige nu, og derfor kan jeg bare ikke deltage i lige så meget i den her periode? Jeg kommer så hurtigt til at føle, at det er jo mig, der besluttet mig for at flytte, så det skal da ikke gå ud over min familie, og så må jeg jo bare ofre det det koster (både i penge og overskud - det er hårdt med meget rejseri, synes jeg), men samtidig så vil jeg jo også gerne tage hensyn til mig selv.

Hvordan har I fundet balancen? Hvis I har det, altså.

Jeg tager hjem til store ting, dvs barnedåb. bryllup, runde fødselsdage, konfirmationer og lignende, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre. Er vel hjemme 4-6 gange om året. Reelt ville jeg gerne tage hjem til flere ting og, men da jeg både har husdyr og samtidig forsøger at opbygge/vedligeholde en omgangskreds hernede (og derudover godt kan lide at ligge på sofaen...), bliver det hurtigt presset.

EDIT: Jeg har i øvrigt ikke dårlig samvittighed over at melde fra til ting; jeg ærgrer mig mest på mine egne vegne. Det er mit indtryk at folk sagtens kan forstå at man misser nogen ting når man er udenlands.
1
Akehurst2
Kort karma: 472
Likede indlæg: 9422

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2017, 11:01

Og så fik jeg så heller ikke svaret - men det var lige ferietid :-D

Jeg kan genkende det du skriver om, at det er hårdt slet ikke at have rigtig weekend SÅ meget. Arbejde fredag 9-18, direkte fra kontoret i lufthavnen og så ramme mit hjem i København kl. 22.30, 3-4-5 aftaler fordelt ud over weekenden og så i lufthavnen igen 18.30 søndag for at ramme mit hjem i Bruxelles kl. 23.00. Det føles ret råt mandag morgen, når vækkeuret ringer.

Så jeg skal måske bare blive bedre til at sige, at sådan er det nu engang, og så må vi ses en anden gang eller skrive og ringe. Det er også bare midlertidigt, så jeg - og de - overlever nok at jeg ikke er der så meget i et år eller to. Det er jo helt latterligt nærmest at have dårlig samvittighed over at være flyttet lidt i en periode.

Der er også den krølle på det for mig, at jeg er ret begrænset i hjemmedage på grund af mine skatteforhold, så jeg skal også afveje det ekstra nøje, og jeg insisterer på at køre det meget forsigtigt og have en buffer til hvis der nu sker et eller andet.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 21
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 573

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. aug 2017, 23:12

Jeg har boet i Nordengland i omkring 2 år snart. Selvom jeg har det godt på Uni og med fritidsarbejde, så kan jeg stadig godt føle mig utrolig isoleret og savne mine veninder hjemme i Danmark. Specielt når tingene ikke kører 100% med kæresten eller arbejdet. Dog har jeg også rigtig svært ved at forestille mig at bo i Danmark igen. Det trækker i mig når det kommer til at skulle have børn og lign., men derudover har det ingen form for tiltrækning at skulle tilbage.

Jeg besøger ikke Danmark særlig meget, så når jeg er hjemme vil alle have besøg og jeg føler egentlig lidt at jeg ender med at skulle bruge en ferie for at komme mig over min ferie. Kan bare heller ikke rigtig sige nej til min familie, når de rent faktisk savner mig og bare gerne vil se mig. Specielt mine mindre søskende som forguder (eller forgudede. Nogle gange tror jeg lidt de føler jeg svigter dem ved at blive herovre) mig og rigtig gerne vil have kontakten. Heldigvis har mine søstre snapchat/facebook og kan sende mig en besked når de føler de har behov for lidt kontakt - og de bliver altid besvaret! :lun:

Tror det jeg savner mest er Dansk mad og musik haha! :lol:
2
NorwayhereIcome
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Indlægaf NorwayhereIcome » 18. nov 2017, 02:36

catnip skrev:
Fødselsdagen illustrerede så rungende hvorfor. Det er måske bare min familie, men jeg tror det ikke. Mine tæer har stadig ikke rettet sig ud efter en hel dag med selvhævdelse, nedrakning og stikpiller pakket ind i fordækt "humor". Jeg er først blevet opmærksom på dette danske (?) fænomen efter jeg er flyttet væk...laven sjov med andres svagheder, opmærksomhedssøgen og selvhævdelse ved at joke om andre i selskabet og den totale manglende evne til at give oprigtige komplimenter. Meget jantelovsagtigt. Meget nederen. Jeg har det især svært med det der med konstant at hævde sig selv ved at latterliggøre andre...det er virkelig utiltalende. Jeg har ikke oplevet dette i andre lande jeg har boet i, og det er noget min mand, som ikke er dansk, også har bidt mærke i.

Så er der også racismen, småborgerligheden og den manglende perspektivering....men sådan er det nok i mange familier i mange lande...

Så for mig er det faktisk en lettelse at bo langt væk fra min familie. Vi ser mine forældre 3-5 gange om året, og det er helt fint. Vi kan fint bruge tid med dem og have det sjovt, men det er en lettelse ikke at være tvangsindlagt til familiearrangementer hver eller hveranden måned.

Liiiige det der, var grunden til at jeg længe ønskede mig væk fra Danmark. Samtidig med den grimme retorik med at sparke på folk der allerede lå ned (de arbejdsløse) fra folketingets side ( det er jo for pokker folketingets skyld der ikke er noget arbejde) . Så da min mand fik job i Norge efter færdiggjort studie, kunne jeg ikke komme hurtigt nok afsted, specielt da jeg nemt kunne tage MIT arbejde med hertil.
Og på trods af at vi ved et tilfælde endte i Nordens mest lukkede by ( her bor kun folk der er medlem af Pinsekirken, metodistkirken eller jehovas vidner og de snakker IKKE med folk der ikke er medlem af ovennævnte kirker #"%¤##/ jeg nægter at blive medlem af en kirke blot for at finde voksenvenner, specielt når disse venner ikke er vokset fra deres usynlige ven endnu...) og maden her er horribel og vi lige nu overlever ved at futte til Sverige en gang om ugen, for at købe menneskemad, så har jeg stadig ingen planer om nogensinde at vende tilbage. Det øjeblik der er gået 7 år, skriver jeg til den norske stat og kræver statsborgerskab.
Som sagt er folk her vældig lukkede, og der gør det bestemt heller ikke nemmere at jeg ikke talte et ord norsk da vi kom hertil. ( jeg troede jeg talte et udemærket norsk. Fandt ud af at jeg taler et udemærket svorsk. ( Svensk/norsk). Sproget er ikke nemt at lærer når man som jeg, arbejder på et svensk arbejde med kun svenskere, og kun taler med danske kunder hele dagen. Godt nok svært at lære landets sprog, når ens eneste tid med sproget i løbet af dagen, er den daglige aflevering og afhentning af allerede norsktalende 2-årig i børnehaven (Hvad siger du skat? hvad er en sjillebukk? Det ved jeg ikke skat)
Men det går da frem af. Ved hjælp af "puddingtv" på youtube der synger norske børnesange. Så må jeg se om hvordan jeg kan få listet ord som gedebukke og trolde og 10 små indianere ind i en voksensamtale med forældrene i min datter klasse.
Jeg savner ikke min familie så meget, jeg opvoksede på børnehjem, så var alligevel ikke så tætte med dem. Og da vi flyttede var vi midt i en tid, hvor alle vennerne var flyttet til udlandet også. Så dem snakker vi med på skype, fra Norge, England, Indien, Kina og USA. Dem savner jeg til gengæld.
Og hvis nogen kan fortælle mig hvordan man finder voksenvenner i et land der selv påstår, de kun er sociale og er venlige når de drikker, når man bor i en by hvor ingen drikker ( ikke engang på 17. Maj, deres national dag), så lad mig endeligt høre.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1874

Indlægaf Kattefjæs » 19. nov 2017, 13:31

Er lige kommet tilbage fra en hurtig weekend i DK.

Imod sædvanen lykkedes det ikke at se familien - jeg rejste tilbage fordi min bedste veninde har mistet sin mor, som var hendes sidste levende familiemedlem. Vi har fulgt hinanden igennem et par dødsfald, blodpropper, genoptræning, hospitalsbesøg osv., så jeg vidste at det betød meget for hende at jeg kom.

Af samme årsag boede jeg hos en anden veninde og satte 100% af tiden af til at stå til rådighed for min veninde hvis nu hun havde brug for det. Og det havde hun. Så derfor fik jeg ikke lige set andre.

Vi er en gruppe på fem veninder som har været best friends i 15+ år, så vi er ret tætte og selvom omstændighederne var svære, så var det virkelig dejligt at se dem alle sammen igen, og have tid til bare at hænge ud og spise takeaway og sådan noget...

Det er også skønt at se familien når jeg er hjemme, men jeg er ikke til hele børnefamilie-ræset, så derfor kan det også hurtigt blive lidt presset og stressende når jeg er hjemme på weekend for at besøge dem. Jeg kommer tit tilbage til London og føler at jeg har brug for endnu en weekend for at komme mig over det. :rulle:

Denne gang føler jeg mig mere udhvilet og har virkelig haft det sjovt, alt taget i betragtning.

Og så pisser det mig egentlig lidt af på samme tid. Det er fedt at være i Danmark og være sammen med mine veninder - når vi alle har job og er i stand til at købe takeaway og bland-selv-slik og mindst én af os har et hjem som er stort nok til at de kan lægge hus til. Men da jeg tog afsted var flere af os arbejdsløse og havde i lang tid boet trælse steder, og på ingen måde haft råd til at købe mad ude eller andet i den stil. Det var altid svært for os alle.

Nu er vi ligesom kommet på fode, så nu kan vi de her ting - og så bor vi så langt fra hinanden. Fordi jeg jo bare ikke kunne få job i DK.

Jeg er ikke ked af at være flyttet, men jeg er lidt pissed over at jeg var NØDT til det, og at jeg i Danmark blev mødt med sådan en fjendtlig holdning om at hvis du er arbejdsløs, så er det DIN skyld og DIT problem, og i øvrigt er du en skamplet på dit land og burde nok bare lukke røven og skride. Det er noget helt andet her hvor veluddannet arbejdskraft er velkomment, også selvom man har formastet sig til at være humanistisk uddannet.

England er et lorteland på så mange måder, og jeg gider ikke bo her for evigt, men omvendt har jeg virkelig svært ved at se hvordan vi skulle kunne bo i Danmark hvis jeg stadig ikke kan få job der om nogle år, og min mand jo ikke taler dansk.

Jeg har ladet mig fortælle at der er stor mangel på dygtige it-folk i Danmark nu, og da er danskkundskaber ikke nødvendigvis et must, men det er svært at vurdere om det er muligt, om det er et klogt træk, om han bliver glad for det i det lange løb... Om vi ikke begge to bliver hurtigt trætte af "lille land"-mentaliteten og sådan. Jeg ved det ikke.

Jeg ved heller ikke om jeg selv har lyst, men omvendt har jeg jo heller ikke lyst til at bo i UK for evigt, så altså. Ja. Det er sådan lidt op ad bakke at sidde og tænke over. Ingen af mulighederne er 100% tiltrækkende.
0
Brugeravatar
Alkaia
Geografisk sted: Indien
Likede indlæg: 404

Indlægaf Alkaia » 21. nov 2017, 12:32

cola skrev:Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?

Man skal have en registreret dansk adresse for at kunne stemme til valg i Danmark (der er få undtagelser som f.eks. missionærer og andre der er sendt ud som f.eks. soldater).
Jeg har f.eks. stemt til byråd og region på ambassaden i Seoul fordi jeg stadigt har en dansk adresse (jeg er dog "kun" ude at rejse).
0
"What am I supposed to call them? Sweet tangy balls?" - Jessica Day

"Look on the brightside. You'll die with a marvelous erection." - Raymond Reddington
Brugeravatar
Alkaia
Geografisk sted: Indien
Likede indlæg: 404

Indlægaf Alkaia » 21. nov 2017, 13:07

Jeg har boet i udlandet i et par år, og lige nu er jeg ude at backpacke et halvt år i Asien.

Jeg har aldrig haft hjemve, men jeg savner ting som lakrids og rugbrød. Og lige nu savner jeg min kæreste.
(nå ja, og sådan en ting som dansk trafik - det troede jeg aldrig at jeg ville komme til... :lol: )

Jeg kommer fra en international familie, så der har aldrig været noget fordømmelse eller været stillet underlige spørgsmål. Mine søskende er eller har været gift med folk fra andre lande, og vi har alle boet i udlandet ad flere omgange - inklusiv mine forældre.
Det meste af min familie er slet ikke danske statsborgere.
Jeg dater selv en inder, som gerne vil tilbage til sit hjemland på et tidspunkt.

Jeg tænker at det er ligeså meget afhængigt af din familie og venner, som dig selv, hvordan det er at flytte til udlandet.
0
"What am I supposed to call them? Sweet tangy balls?" - Jessica Day

"Look on the brightside. You'll die with a marvelous erection." - Raymond Reddington
Akehurst2
Kort karma: 472
Likede indlæg: 9422

Indlægaf Akehurst2 » 21. nov 2017, 14:54

Alkaia skrev:
Jeg har aldrig haft hjemve, men jeg savner ting som lakrids og rugbrød. Og lige nu savner jeg min kæreste.
(nå ja, og sådan en ting som dansk trafik - det troede jeg aldrig at jeg ville komme til... :lol: )

Det savner jeg også - alle cyklerne og de langt færre biler :love: Bruxelles' 4-5-6 sporede veje på kryds og tværs centralt i byen er sådan en uskik.

Til gengæld savner jeg ikke at betale f******* 76 kr. for at køre den samme tur i tog som som her koster 1.6 € :tie:
1

Tilbage til "Livets forhold"