Fordomme om akademikere

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf lulu-p » 26. okt 2015, 12:13

Karkluden skrev:Det er altså underligt. Jeg står da helt ved, at jeg ikke ved ikke en skid om kvantemekanik, dybe analyser på engelskstudiet eller for den sags skyld at lakere biler (for at komme væk fra akademikerne), og forsøger ikke at insistere på, at jeg gør det, og jeg ser virkelig tendensen til, at de forsøger at dreje og dreje og dreje det, så de kan få ret. Det sjoveste eksempel var, da en gruppe bekendte insisterede på, at jeg havde misforstået noget, og at insulin blev givet intramuskulært. Jeg er næsten sygeplejerske, og min kæreste har type 1 diabetes, så jeg er pænt sikker i min sag. De blev ved og ved og ved, og insisterede til sidst på, at subcutis (som er fedt) var det samme som muskler, og at jeg måtte have misforstået noget...


Aj..det lyder også helt åndsvagt. Men jeg tænker at det måske mere er et personlighedstræk end udtryk for højere uddannelse. For den type kender jeg så sandelig også, men de færreste har været højt uddannede - bare enormt påståelige.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Akehurst2 » 26. okt 2015, 12:19

lulu-p skrev:
Karkluden skrev:Det er altså underligt. Jeg står da helt ved, at jeg ikke ved ikke en skid om kvantemekanik, dybe analyser på engelskstudiet eller for den sags skyld at lakere biler (for at komme væk fra akademikerne), og forsøger ikke at insistere på, at jeg gør det, og jeg ser virkelig tendensen til, at de forsøger at dreje og dreje og dreje det, så de kan få ret. Det sjoveste eksempel var, da en gruppe bekendte insisterede på, at jeg havde misforstået noget, og at insulin blev givet intramuskulært. Jeg er næsten sygeplejerske, og min kæreste har type 1 diabetes, så jeg er pænt sikker i min sag. De blev ved og ved og ved, og insisterede til sidst på, at subcutis (som er fedt) var det samme som muskler, og at jeg måtte have misforstået noget...


Aj..det lyder også helt åndsvagt. Men jeg tænker at det måske mere er et personlighedstræk end udtryk for højere uddannelse. For den type kender jeg så sandelig også, men de færreste har været højt uddannede - bare enormt påståelige.


Jeg har godt nok også mødt mange med lavere uddannelser, der godt nok lige vidste, hvordan juridisk arbejde skulle skrues sammen. Det er nemlig pisselet og det er sekretærerne, der laver det meste.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf missme » 26. okt 2015, 12:45

Djøf med løg(n) er bare vild sjov, og det er netop sådan jeg tænker om akademikere generelt. Jeg har den fordom, at de fleste akademikerjob i virkeligheden godt kunne spares væk.
Og som en af dem, som skal implementere alle de ideer som djøfferne får, så må jeg sige, at jeg gerne ville fyrer de fleste af dem, og så bare udfører mit arbejde. Det er jeg nemlig kompetent nok til ;)
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf dykkersild » 26. okt 2015, 13:00

For et par uger siden var der en fra RUC i Jeopardy. Han skulle fortælle hvad han kunne, det bliv til noget ala; jamen altså så kan man en helt masser- men der er også en masse man ikke kan. Jeg må altså grine højlydt. Jeg er ikke i kontakt med Djøffer i min hverdag så jeg har ikke rigtig nogle fordomme om dem generelt.

Akademikere - mange er rigtig dygtige, nogle har hoved opppe i ....og kan intet praktisk forstå - og sådan kan man nok sige om de fleste grupper. De mange og så de få...

En af mine få fordomme er nok, at ja du har en fin uddannelse men der må være grænser for hvor længe du skal rende på dagpenge. Så må du jobbe lidt "nedad" indtil der kommer noget relevant. Jeg kender en ingeniør som gik ledig i 5 år - for hun havde dælme ikke læst for at lave noget andet. Og ham gutten i Asger og de langtidsledige, der konstant blev ved med at sige; jeg er jo ret højtuddannet - ja men du har gået arbejdsløs i over fire år - sæt i gang tosse.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Karkluden » 26. okt 2015, 13:21

lulu-p skrev:
Karkluden skrev:Det er altså underligt. Jeg står da helt ved, at jeg ikke ved ikke en skid om kvantemekanik, dybe analyser på engelskstudiet eller for den sags skyld at lakere biler (for at komme væk fra akademikerne), og forsøger ikke at insistere på, at jeg gør det, og jeg ser virkelig tendensen til, at de forsøger at dreje og dreje og dreje det, så de kan få ret. Det sjoveste eksempel var, da en gruppe bekendte insisterede på, at jeg havde misforstået noget, og at insulin blev givet intramuskulært. Jeg er næsten sygeplejerske, og min kæreste har type 1 diabetes, så jeg er pænt sikker i min sag. De blev ved og ved og ved, og insisterede til sidst på, at subcutis (som er fedt) var det samme som muskler, og at jeg måtte have misforstået noget...


Aj..det lyder også helt åndsvagt. Men jeg tænker at det måske mere er et personlighedstræk end udtryk for højere uddannelse. For den type kender jeg så sandelig også, men de færreste har været højt uddannede - bare enormt påståelige.

Det er muligt, det er bare gennemgående hos de 7 akademikerbekendte, jeg har, der bor i København, og som ellers slet ikke minder om hinanden eller læser det samme, men det kan naturligvis sagtens være et tilfælde, men sådan er det jo med så mange fordomme.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Tux » 27. okt 2015, 04:43

Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 27. okt 2015, 12:06

Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf lulu-p » 27. okt 2015, 12:25

Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Hvad er det de her akademikere mangler i armene? Kan de ikke skrue en pære i en lampe? Eller er det noget med tomme tønder buldrer mest (den fordom er du så ikke den eneste i tråden der har). Eller er det evnen til at omsætte teori til praksis? Det sidste kommer helt af sig selv når de kommer ud på arbejdsmarkedet. Og jo de fleste akademikere kommer ud på arbejdsmarkedet...også humanisterne. Vi er FX meget glade for dem i gymnasieskolen, hvor de i den grad anvender deres teori i praksis.

Eller hvad mener du egentlig med ingen arme?

Ajj...måske skulle vi have en tråd om akademikeres fordomme om folk med ikke-akademiske uddannelser :D
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Tux » 27. okt 2015, 12:36

Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..
4
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 27. okt 2015, 12:36

Jeg kommer fra en professionsbachelor og læser en kandidat. Så har vi noget feltarbejde. Der er en del praktisk arbejde i forbindelse med feltarbejdet.
Mine medstuderende, som kommer fra strengt akademiske bachelorer, de er lidt hjælpeløse. Det tager dem ret lang tid at få orden i sagerne. Os andre - pædagogerne, lærerne, socialrådgiverne. Bum bum bum, så har vi ordnet det, taget handling og initiativ, done deal.

Til gengæld kan de nogle andre ting, og da vi har en del gruppearbejde og projektarbejde, er det ret fedt at komme med forskellige baggrunde.

Det er ikke fordi, akademikerne intet kan i praksis. Slet ikke. Men sammenlignet med andre faggrupper, er de sgu meget søde. Lidt nuttede, med deres handleplaner og up-stream dias osv. Og går tingene ikke som planlagt, skal der laves en analyse... fremfor bare at gøre noget andet, og få lortet overstået.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf lulu-p » 27. okt 2015, 12:51

Zombie skrev:Det er ikke fordi, akademikerne intet kan i praksis. Slet ikke. Men sammenlignet med andre faggrupper, er de sgu meget søde. Lidt nuttede, med deres handleplaner og up-stream dias osv. Og går tingene ikke som planlagt, skal der laves en analyse... fremfor bare at gøre noget andet, og få lortet overstået.


Nu er det en del år siden jeg blev kandidat fra uni, og meget kan være sket siden - med så vel de studerendes tilgang til studierne og universiteternes tilgang til de studerende. Jeg tænker netop at fremdriftsreformen og de studerendes store krav til dem selv helt af sig selv sætter en begrænsning i "analyse indtil døden".

Men jeg synes også at tilgangen "bare gøre noget andet og få det overstået" er uakademisk. Der skal et ordentligt grundarbejde og en ordentlig analyse til. Det behøver så ikke tage så lang tid, hvis man er ordentligt inde i sit stof.

Men jeg er også præget af at mange af universitetsuddannelsene var "en-mands arbejde". Gruppearbejde var fuldstændig fremmed land, og det er muligt at dynamikken er en anden i de sammenhænge. Og måske er det udfra gruppearbejde du henter dine erfaringer vedrørende akademikere @zombie?
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Zombie » 27. okt 2015, 12:58

lulu-p skrev:
Zombie skrev:Det er ikke fordi, akademikerne intet kan i praksis. Slet ikke. Men sammenlignet med andre faggrupper, er de sgu meget søde. Lidt nuttede, med deres handleplaner og up-stream dias osv. Og går tingene ikke som planlagt, skal der laves en analyse... fremfor bare at gøre noget andet, og få lortet overstået.


Nu er det en del år siden jeg blev kandidat fra uni, og meget kan være sket siden - med så vel de studerendes tilgang til studierne og universiteternes tilgang til de studerende. Jeg tænker netop at fremdriftsreformen og de studerendes store krav til dem selv helt af sig selv sætter en begrænsning i "analyse indtil døden".

Men jeg synes også at tilgangen "bare gøre noget andet og få det overstået" er uakademisk. Der skal et ordentligt grundarbejde og en ordentlig analyse til. Det behøver så ikke tage så lang tid, hvis man er ordentligt inde i sit stof.

Men jeg er også præget af at mange af universitetsuddannelsene var "en-mands arbejde". Gruppearbejde var fuldstændig fremmed land, og det er muligt at dynamikken er en anden i de sammenhænge. Og måske er det udfra gruppearbejde du henter dine erfaringer vedrørende akademikere @zombie?


Nej nej, vi snakker forbi hinanden. Jeg snakker ikke om analysEN, jeg snakker om at man ringer til en kontakt omkring feltarbejde, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Så vil de sidde og analysere hvad der gik galt, skift af taktik osv., mens vi andre bare gerne vil ringe til nogle flere, indtil der sker noget.
Det endte vi så med at gøre, så da de var færdige med en analyse af strategi (ikke noget, der skulle i opgaven eller noget), havde vi skaffet os 3 forskellige feltbesøg.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf kidkomb » 27. okt 2015, 14:13

Åh, jeg glemte egentlig den vigtigste kæphest for mig i forhold til akademikere. Det er vel snart sagt ikke en fordom, når man igen og igen og igen støder på den.
De har i dén grad fejlet fuldstændigt, når det kommer til at forstå selve grundpræmisset ved, at være akademiker.
En akademisk tankegang fordrer, at man er i stand til, at belyse en given problemstilling fra så mange vinkler og synspunkter som muligt.
At man som minimum forstår, at der kan være andre holdninger, der kan være nøjagtigt lige så valide, som ens egen. Man kan have nok så velfunderede holdninger og skide videnskabelige artikler i stride strømme, men de er, for mig at se, ikke det papir værd man tørrer numse i, hvis man ikke føler, at det er muligt at blive reelt udfordret på de holdninger.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Rapfisk » 28. okt 2015, 21:51

Tux skrev:
Zombie skrev:
Tux skrev:
Zombie skrev:Alle fordomme jeg havde om akademikere, blev bekræftet da jeg selv begyndte på uni. Så er det altså ikke længere fordomme.

Akademikere har ingen arme, så de er ret hjælpeløse i alle praktiske ting.


Ret beset er det vel stadig fordomme, med mindre du har mødt akademikere af alle typer på det universitet?


Det har jeg, alle typer er samlede på campus og ikke spredt ud som på KU.


Alle simpelthen, alle? :gisp:

Læger, ingeniører, historikere, filosoffer, jurister, økonomer (både oecon og merc), kemikere, agronomer, biologer, arkæologer, musikere, matematikere, dem der læser sprog, dataloger, aktuarer, antropologer...?

..det er godt nok en alsidig omgangskreds du har på det universitet..

Filologer

[Kloge-Åge off]
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Fordomme om akademikere

Indlægaf Krølle » 28. okt 2015, 22:08

At de (vi) ikke kan noget som helst håndværksmæssigt. Den er kommet op et par gange bare denne uge - det er ret skægt, eftersom min mand og jeg nok er dem, jeg kender, der har sat flest hjem i stand - og det endda på den mest pertentlige måde, jeg har set :D

Heldigvis regner vi med, at der ikke venter flere totalistandsættelser i vores fremtid.
0

Tilbage til "Livets forhold"