dagens lille scare :)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

dagens lille scare :)

Indlægaf Slettet bruger » 7. aug 2017, 21:23

Nå men jeg skal til og flytte og overførte så 35.000 depositum forudbetalt husleje og yada yada, gjorde det for en måneds siden og satte netbanken til at overføre pengene her den første.

Udlejer ringer så i dag "hej hvorfor har du ikke betalt depositum?" - "ja men det har jeg faktisk" "nå kigger lige efter igen"

Lidt efter ringer hun og siger hun har givet mig et forkert konto nr! Og gir mig det rigtige.

Er på arbejde og kan intet gøre ved det, andet end at google hvad der sker i tilfælde med fejl i overførsler, hvilket så vidt jeg ku se er
a) enten findes konto nr ikke, og så sker der ingenting
b) hvis den findes kan man kontakte modtageren gennem sin bank, og forklare ham sagen og be om pengene tilbage, hvor modtageren så kan vælge frit om de vil give dem tilbage eller ej :s

Så jeg bliver :cuss: jeg kan slet ikke overskue hvis pengene er på en random konto, og jeg skal til at skændes med min udlejer før jeg overhovedet er flyttet ind, fordi det jo måtte være dem, der havde mistet de 35 K

Anyway fandtes den forkerte konto ikke så de 35.000 er poppet tilbage på min konto nu her den 1. yay!

Bare et lille drama i hverdagen. Så fik man da lidt underholdning :banan:
8
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf avdotja » 7. aug 2017, 21:34

Hvad nu hvis kontonummeret havde fandtes og ejeren havde nægtet at tilbageføre pengene; ville udlejeren så have et ansvar (og dermed ikke kunne forlange at få de 35.000 igen) eller ville det hele falde på dig (så du ville ende med at skulle betale 70.000 i alt), på trods af at du reelt er den eneste der ikke ville have gjort noget forkert :gruble:
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf kidkomb » 7. aug 2017, 21:45

avdotja skrev:Hvad nu hvis kontonummeret havde fandtes og ejeren havde nægtet at tilbageføre pengene; ville udlejeren så have et ansvar (og dermed ikke kunne forlange at få de 35.000 igen) eller ville det hele falde på dig (så du ville ende med at skulle betale 70.000 i alt), på trods af at du reelt er den eneste der ikke ville have gjort noget forkert :gruble:

Det synes jeg faktisk også er interessant.
Godt de ikke var forsvundet, Mau :nerve:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Miss_no_More » 7. aug 2017, 21:51

Pyha, kan godt forstå du blev nervøs. Det er mange penge sådan at miste :gisp:

Jeg er overrasket over, at man bare kan få lov at beholde pengene, hvis nogle overfører forkert. Hvis man havde brugt dem og var i god tro, ja, men at man kan nægte at betale dem tilbage, selv hvis de stadig stod på kontoen, overrasker mig :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Slettet bruger » 7. aug 2017, 21:58

avdotja skrev:Hvad nu hvis kontonummeret havde fandtes og ejeren havde nægtet at tilbageføre pengene; ville udlejeren så have et ansvar (og dermed ikke kunne forlange at få de 35.000 igen) eller ville det hele falde på dig (så du ville ende med at skulle betale 70.000 i alt), på trods af at du reelt er den eneste der ikke ville have gjort noget forkert :gruble:


Ja det var det jeg gik og funderede over?

Det må vel næsten være udlejeren, men det ville være en super rodet situation.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Slettet bruger » 7. aug 2017, 22:05

Miss_no_More skrev:Pyha, kan godt forstå du blev nervøs. Det er mange penge sådan at miste :gisp:

Jeg er overrasket over, at man bare kan få lov at beholde pengene, hvis nogle overfører forkert. Hvis man havde brugt dem og var i god tro, ja, men at man kan nægte at betale dem tilbage, selv hvis de stadig stod på kontoen, overrasker mig :gruble:


Ja det meste af dagen var jeg sådan "whatever jeg får dem jo tilbage uanset", men så googlede jeg til det, fandt ikke noget 100% sikkert, men det jeg så gik i retning af at man godt kunne miste dem.

Det kan jo også være en der bare bruger dem med det samme og ikke har nogen penge. Så personen ikke har 35 K at føre tilbage
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Miss_no_More » 7. aug 2017, 22:14

eks-Maupassant skrev:

Ja det meste af dagen var jeg sådan "whatever jeg får dem jo tilbage uanset", men så googlede jeg til det, fandt ikke noget 100% sikkert, men det jeg så gik i retning af at man godt kunne miste dem.

Det kan jo også være en der bare bruger dem med det samme og ikke har nogen penge. Så personen ikke har 35 K at føre tilbage


Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf dgd2007 » 7. aug 2017, 23:26

Miss_no_More skrev:Pyha, kan godt forstå du blev nervøs. Det er mange penge sådan at miste :gisp:

Jeg er overrasket over, at man bare kan få lov at beholde pengene, hvis nogle overfører forkert. Hvis man havde brugt dem og var i god tro, ja, men at man kan nægte at betale dem tilbage, selv hvis de stadig stod på kontoen, overrasker mig :gruble:

Nej, det kan man heller ikke, rent juridisk.
Men det kan selvfølgelig være, det er en, der allerede har drukket alle pengene op, og så kan det jo være svært :genert:

EDIT: men en tredje mystisk ting: at Netbanken overhovedet tillader overførsel til en ikke-eksisterende konto!
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Animi » 8. aug 2017, 01:52

Kan man i sådanne tilfælde ikke bede sin bank om at tilbageføre de penge? :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf vibbsen » 8. aug 2017, 05:41

Miss_no_More skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ja det meste af dagen var jeg sådan "whatever jeg får dem jo tilbage uanset", men så googlede jeg til det, fandt ikke noget 100% sikkert, men det jeg så gik i retning af at man godt kunne miste dem.

Det kan jo også være en der bare bruger dem med det samme og ikke har nogen penge. Så personen ikke har 35 K at føre tilbage


Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.


Men de har jo stadig ikke 35000 at føre tilbage.

For mange herrens år siden da jeg arbejdede i spillebranchen og bl.a. sad med gevinstudbetalinger fra folks spillekontoer til deres bankkontoer, lavede jeg en dag en gigantisk brøler. 6000 kroner blev til 60000 kroner.

Jeg ringede naturligvis til banken. Som intet kunne gøre. Og til kunden bank. Som heller intet kunne gøre uden kunden tilladelse.

Så ringede jeg til kunden. Hvis eneste kommentar var "Det er dit problem. Ikke mit" hvorpå han smed på.

Vi fik aldrig vores penge.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf fisken80 » 8. aug 2017, 05:52

vibbsen skrev:
Miss_no_More skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ja det meste af dagen var jeg sådan "whatever jeg får dem jo tilbage uanset", men så googlede jeg til det, fandt ikke noget 100% sikkert, men det jeg så gik i retning af at man godt kunne miste dem.

Det kan jo også være en der bare bruger dem med det samme og ikke har nogen penge. Så personen ikke har 35 K at føre tilbage


Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.


Men de har jo stadig ikke 35000 at føre tilbage.

For mange herrens år siden da jeg arbejdede i spillebranchen og bl.a. sad med gevinstudbetalinger fra folks spillekontoer til deres bankkontoer, lavede jeg en dag en gigantisk brøler. 6000 kroner blev til 60000 kroner.

Jeg ringede naturligvis til banken. Som intet kunne gøre. Og til kunden bank. Som heller intet kunne gøre uden kunden tilladelse.

Så ringede jeg til kunden. Hvis eneste kommentar var "Det er dit problem. Ikke mit" hvorpå han smed på.

Vi fik aldrig vores penge.


Kunne man mon i det mindste ikke kontakte SKAT så? Han må da være skattepligtig af de 60000 kroner. Ikke at det ville have givet jer pengene tilbage, men så havde han da i det mindste ikke fået lov til at beholde hele herligheden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Miss_no_More » 8. aug 2017, 08:35

vibbsen skrev:
Miss_no_More skrev:
Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.


Men de har jo stadig ikke 35000 at føre tilbage.

For mange herrens år siden da jeg arbejdede i spillebranchen og bl.a. sad med gevinstudbetalinger fra folks spillekontoer til deres bankkontoer, lavede jeg en dag en gigantisk brøler. 6000 kroner blev til 60000 kroner.

Jeg ringede naturligvis til banken. Som intet kunne gøre. Og til kunden bank. Som heller intet kunne gøre uden kunden tilladelse.

Så ringede jeg til kunden. Hvis eneste kommentar var "Det er dit problem. Ikke mit" hvorpå han smed på.

Vi fik aldrig vores penge.


Nej, det har de jo ikke, men i mine øjne svarer det til at "falde over" en stor pose penge i en skov og så tænke, "jamen det er da sikkert til mig - HAPS!"
Man burde udmærket kunne regne sig frem til, at det nok er en fejl.

Og i dit eksempel vidste manden jo tydeligvis også, at det var en fejl. Gav du kvajekage efterfølgende? :-D
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf vibbsen » 8. aug 2017, 10:08

fisken80 skrev:
vibbsen skrev:
Miss_no_More skrev:
eks-Maupassant skrev:

Ja det meste af dagen var jeg sådan "whatever jeg får dem jo tilbage uanset", men så googlede jeg til det, fandt ikke noget 100% sikkert, men det jeg så gik i retning af at man godt kunne miste dem.

Det kan jo også være en der bare bruger dem med det samme og ikke har nogen penge. Så personen ikke har 35 K at føre tilbage


Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.


Men de har jo stadig ikke 35000 at føre tilbage.

For mange herrens år siden da jeg arbejdede i spillebranchen og bl.a. sad med gevinstudbetalinger fra folks spillekontoer til deres bankkontoer, lavede jeg en dag en gigantisk brøler. 6000 kroner blev til 60000 kroner.

Jeg ringede naturligvis til banken. Som intet kunne gøre. Og til kunden bank. Som heller intet kunne gøre uden kunden tilladelse.

Så ringede jeg til kunden. Hvis eneste kommentar var "Det er dit problem. Ikke mit" hvorpå han smed på.

Vi fik aldrig vores penge.


Kunne man mon i det mindste ikke kontakte SKAT så? Han må da være skattepligtig af de 60000 kroner. Ikke at det ville have givet jer pengene tilbage, men så havde han da i det mindste ikke fået lov til at beholde hele herligheden.


Spillegevinster vundet indenfor EU er ikke skattepligtige...så vi kunne ikke engang ramme ham den vej igennem.

Han var i øvrigt nordmand...Så bemærkningen faldt på syngende norsk....Hvilket jeg naturligvis ikke blev mindre provokeret af :-D

I det hele taget så var det en utrolig uheldig episode. Som dannede præcedens for den nye forretningsgang jeg lavede på området.....Det var nemlig ovenikøbet mig der var chefen...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf vibbsen » 8. aug 2017, 10:17

Miss_no_More skrev:
vibbsen skrev:
Miss_no_More skrev:
Jo, men så har man vel netop handlet i ond tro, hvis man ser, at der pludselig er overført 35.000 fra en ukendt person og så skynder sig ud og bruger dem.


Men de har jo stadig ikke 35000 at føre tilbage.

For mange herrens år siden da jeg arbejdede i spillebranchen og bl.a. sad med gevinstudbetalinger fra folks spillekontoer til deres bankkontoer, lavede jeg en dag en gigantisk brøler. 6000 kroner blev til 60000 kroner.

Jeg ringede naturligvis til banken. Som intet kunne gøre. Og til kunden bank. Som heller intet kunne gøre uden kunden tilladelse.

Så ringede jeg til kunden. Hvis eneste kommentar var "Det er dit problem. Ikke mit" hvorpå han smed på.

Vi fik aldrig vores penge.


Nej, det har de jo ikke, men i mine øjne svarer det til at "falde over" en stor pose penge i en skov og så tænke, "jamen det er da sikkert til mig - HAPS!"
Man burde udmærket kunne regne sig frem til, at det nok er en fejl.

Og i dit eksempel vidste manden jo tydeligvis også, at det var en fejl. Gav du kvajekage efterfølgende? :-D



Jamen vi er da helt enige. Det handler i høj grad om moral. Og om at kende reglerne. Min kunde kendte tydeligvis reglerne. Havde lav moral. Og satsede på at vi - som havde licens og opererede i England - ville få svært ved at indkræve pengene. Det gjorde vi så også. Vi kunne have lavet et sagsanlæg. Men det ville blive umådelig bøvlet og dyrt. Så vi black-listede ham istedet. Og lærte af det.....

Jeg kom ikke til at give kage. Jeg kom til at udarbejde en helt ny forretningsgang gjorde jeg :-D Jeg var nemlig chef for afdelingen og en af mine opgaver var bl.a. at udarbejde forretningsgange som forhindrede den slags. Faktisk tror jeg ikke engang jeg fik en skideballe. Den slags troede min daværende chef nemlig ikke på når der var tale om den slags fejl af den type. For hvad fanden kunne jeg bruge den til. Pengene var jo væk. Det var en menneskelig fejl. Som vi efterfølgende sikrede aldrig nogensinde skete igen. Men jeg var fandme ikke særlig stolt af mig selv.

Men jeg glemmer aldrig nogensinde episoden. Man er fandme kold i røven når man siger sådan til en medarbejder der har udbetalt 54000 kroner for meget til ens bankkonto.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: dagens lille scare :)

Indlægaf Evapeva » 8. aug 2017, 10:43

vibbsen skrev:Man er fandme kold i røven når man siger sådan til en medarbejder der har udbetalt 54000 kroner for meget til ens bankkonto.


Men tænk lige: 2 minutters kold-i-røven skaffede ham så også utrolig mange penge. Jeg ville nok også være fristet........ I teorien i hvert fald. :genert:
3
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Livets forhold"