Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf KIM K » 28. jan 2018, 05:28

De to tidligere drabsefterforskere Kurt Kragh og Jan Jarlbæk kommenterer på de seneste oplysninger.


Drabsekspert: 'Man binder ikke et dødt menneske'
Nye detaljer i anklageskriftet afslører, at Kim Wall var bundet før sin død



Det er interessante oplysninger, der i dag er kommet frem efter offentliggørelsen af anklageskriftet mod Peter Madsen. Det siger Kurt Kragh, der er tidligere kriminalkommissær hos Rigspolitiets Rejsehold.

Peter Madsen er tiltalt for efter forudgående planlægning og forberedelse at have dræbt Kim Wall om bord på ubåden UC3 Nautilus. Og netop planlægningen er, ifølge den tidligere efterforsker, et afgørende punkt i sagen.

- Jeg er ikke i tvivl om, at man har efterforsket alt om saven, kniven og de øvrige effekter, der er fundet i forbindelse med sagen, siger Kurt Kragh til Ekstra Bladet.

- Man har afhørt personer med kendskab til ubåden og værkstedet for at finde ud af, hvad der sædvanligvis er med om bord, siger han med henvisning til listen af effekter, som politiet har beslaglagt i forbindelse med sagen.


https://ekstrabladet.dk/112/drabseksper ... ke/7008946



Tidligere efterforsker: Pludselig sms fra Peter Madsen til Kim Wall viser noget helt afgørende

En pludselig SMS fra Peter Madsen til Kim Wall kort før hun tog afsted med ubåden Nautilus bestyrker politiets mistanke om, at Peter Madsen ikke alene slog den svenske journalist ihjel. Han planlagde det også


Det vurderer tidligere efterforsker Jan Jarlbæk, der har 23 års politierfaring med efterforskning for blandt andre Rigspolitiet og Europol.

https://www.bt.dk/krimi/tidligere-efter ... noget-helt
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf paint » 30. jan 2018, 17:16

Rikke skrev:https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-har-talt-faa-personer-skal-afgoere-hans-skaebne/7018616

Det er da klart et forsøg på en mild dom :rulle:


Han har sikkert en udmærket fornemmelse for, hvordan 'folkestemningen' er. Og han har ikke lyst til at møde 'folket' i form af nævninge. Nu får han så en dommer og to domsmænd (ikke-jurister) i stedet.

Det ændrer formentlig ikke det store. :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf landsbytossen » 30. jan 2018, 17:23

Jeg mener, der for nogle år siden var en undersøgelse af, hvad manden på gaden mente var en passende straf og hvad nævninge dømte. Og nævningene dømte mildere end folkestemningen.
Måske Madsen gør sig selv en bjørnetjeneste ved at fravælge nævninge.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf KIM K » 31. jan 2018, 06:22

Jeg synes ikke det er så overraskende at folket i form af nævninge og domsmænd formentlig har en tendens til at dømme mildere end juridiske dommere. Det var i sin tid selve hovedformålet med indførelsen af lægdommersystemet herhjemme for ca. 100 år siden, at man netop ville have sig et folkeligt værn mod de strenge juridiske dommere.

Internationale undersøgelser har bekræftet at lægdommere har en tendens til at dømme mildere end juridiske. En holdning præsidenten for østre landsret tidligere også har givet udtryk for, og også i forbindelse med DR udsendelsen "dommer for en dag" blev synspunktet luftet fra juridisk hold. Det er en kritik der ofte høres fra juridiske kredse og dommere.

Et andet forhold er en del lægdommeres krav til bevisførelsen som også rundes i en af nedenstående vedlagte artikler.
Bare ved at læse med på tråden her kan man se nogle almindelige mennesker gør sig urealistiske forestillinger om hvad der kræves, som ikke er hjemlet i loven.

Jeg ville som forsvarer have anbefalet det samme, ikke at jeg tror det får den store revolutionerende betydning for udfaldet. Forholdet mellem lægdommere og de juridiske dommere er to til én ved begge. Men argumenter fra tre juridiske dommere i en nævningesag ville måske veje lidt tungere, end fra en enkelt i en domsmands-sag.
Men man skal heller ikke overdrive forskellen mellem lægdommere og de juridiske dommere. Folket kan også dømme strengt når det er påkrævet, sandsynligheden er bare lidt mindre.
Den største årsag til jeg ville have truffet samme valg er, at der alt andet lige er større sandsynlighed for at finde to personer der vil frifinde eller dømme mildt end fire, i en sag hvor tiltalte synes at være så belastet som i denne.

Strengere straf – men ikke lige her
Det danske system med lægdommere er, efter Gorm Toftegaard Nielsens vurdering, en god sikring af, at de domme, der afsiges, er i tråd med befolkningens retsopfattelse.

”Hvis lægdommerne ønsker det, kan de i byretten hæve straffen i forhold til det, den juridiske dommer ønsker. Også i landsretten har lægdommerne stor indflydelse. Men de fleste, der har været til stede under votering i en dansk ret, vil have oplevet, at lægdommerne ofte er mildere end de juridiske dommere.

http://www.domstol.dk/om/publikationer/ ... epubl.html


Som juridisk dommer er det i de almindelige straffesager ofte meget vanskeligt at vinde forståelse hos domsmændene for, at det er nødvendigt med hårdere straffe – herunder i form af ubetingede straffe.

*****************************************************************************************************************************************************************

Et andet aspekt af modviljen mod ubetingede domme og hårdere straffe møder man hos en del domsmænd i form af deres store krav til bevisbyrden. I de almindelige straffesager støder man på synspunktet om, at ikke kun den rimelige tvivl skal komme den tiltalte til gode, men ofte enhver tvivl. De vægrer sig mod at anse forbrydelsen for bevist – og deres udtalelser afslører ofte, at det er, fordi de ved, hvad konsekvensen er – nemlig at den tiltalte skal i fængsel. Udtalelser som “det kan godt være, han er skyldig, men jeg synes i hvert fald ikke, han skal i fængsel” afslører, at vurderingen af skyldsspørgsmålet bliver blandet sammen med fastsættelsen af straffen. Som juridisk dommer skal vi selvfølgelig forsøge at få domsmændene til at holde de to ting adskilt – men man efterlades nogle gange med fornemmelsen af, at rester af tvivl i domsmændenes sind er med til for dem at retfærdiggøre deres indstilling om, at straffen ikke skal være så hård som foreskrevet.
Det er min klare opfattelse, at domsmændene har en meget stor del af æren for, at et stort antal sager, som efter bogen skulle have givet ubetinget fængsel, i byretterne ender med betingede domme med vilkår. Som juridisk dommer hviler det professionelle åg og forpligtelsen til at følge strafskærpelser og afgørelser i lignende sager tungere. Men er man holdningsmæssigt i den milde ende, opleves det positivt, at domsmændene ikke altid er så nemme at “flytte”. Der er selvfølgelig også en del domsmænd, som accepterer Folketingets beslutninger om strafskærpelser, men mange af dem kommer med tilkendegivelser, som viser, at de hellere havde set en mildere afgørelse.


http://www.advokatsamfundet.dk/Service/ ... mmere.aspx



»Ser man på det generelle billede i retssager, så er lysten til at idømme strenge straffe hos domsmænd og nævninge ikke så stor som hos de juridiske dommere. Det er aldrig behageligt at dømme andre,« har retspræsidenten i Østre Landsret Sven Ziegler tidligere understreget.

https://www.b.dk/nationalt/folkets-stemme-i-retssalene


Danskerne vil have mildere straffe
Borgerne ser mildere end domstolene på konkrete sager om alvorlig kriminalitet som vold, narkohandel og røveri.

https://politiken.dk/indland/art5391910 ... re-straffe

http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 894478.pdf
Senest rettet af KIM K 13. maj 2018, 15:17, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6682
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34728

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Dirtylittledevil » 15. feb 2018, 23:56

https://www.b.dk/nationalt/medie-peter- ... -sin-celle

Veninden viser Jeong en tråd i iMessage, som hun har haft med Peter Madsen nogle dage før, Kim Wall gik ombord på ubåden. Veninden havde været i gang med et videoprojekt, som hun var gået i stå med og havde derfor bedt Peter Madsen om at motivere hende med en trussel. Samtalen var begyndt som en almindelig sexsamtale, men var pludselig eskaleret. Jeong skriver i artiklen, at veninden havde oversat samtalen for hende således:

»Han siger, at han har planer om et mord i ubåden. Jeg siger, at jeg ikke er bange, og at han skal være mere truende. Han fortæller om de værktøjer, han vil bruge til at udføre drabet, og jeg siger, at det stadig ikke er truende nok. Så siger han, at han vil invitere en veninde ombord på ubåden, hvor de pludselig skulle ændre stemningen og begynde at skære hende op.«


(Artiklen er vist ikke kun for abonnenter, så jeg har bare kopieret et lille pluk)
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Studsgaard » 16. feb 2018, 06:33

Dirtylittledevil skrev:https://www.b.dk/nationalt/medie-peter-madsen-har-sendt-breve-til-kims-walls-veninde-fra-sin-celle

Veninden viser Jeong en tråd i iMessage, som hun har haft med Peter Madsen nogle dage før, Kim Wall gik ombord på ubåden. Veninden havde været i gang med et videoprojekt, som hun var gået i stå med og havde derfor bedt Peter Madsen om at motivere hende med en trussel. Samtalen var begyndt som en almindelig sexsamtale, men var pludselig eskaleret. Jeong skriver i artiklen, at veninden havde oversat samtalen for hende således:

»Han siger, at han har planer om et mord i ubåden. Jeg siger, at jeg ikke er bange, og at han skal være mere truende. Han fortæller om de værktøjer, han vil bruge til at udføre drabet, og jeg siger, at det stadig ikke er truende nok. Så siger han, at han vil invitere en veninde ombord på ubåden, hvor de pludselig skulle ændre stemningen og begynde at skære hende op.«


(Artiklen er vist ikke kun for abonnenter, så jeg har bare kopieret et lille pluk)

Jeg sad og tænkte at hvis det er rigtigt, så håber jeg politiet har set den samtale. Det har de jo heldigvis ifølge artiklen.
Og hvis det er rigtigt og det passer med Kims drab, så er der da rigtig god grund til at de netop siger det er planlagt
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Moxy-lady » 16. feb 2018, 06:47

2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf englishchannel » 16. feb 2018, 09:06

On nights when I couldn’t sleep, I would end up on internet chat rooms where the comments sections filled me with rage: “She is a woman—how could she go alone with a man she does not know?” And: “She had skirt and pantyhose—how could she egg on a poor uncle in that way.”


Gad vide om hun har læst denne tråd? Jeg husker diskussionen ret tydeligt.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf kidkomb » 16. feb 2018, 09:19

englishchannel skrev:
On nights when I couldn’t sleep, I would end up on internet chat rooms where the comments sections filled me with rage: “She is a woman—how could she go alone with a man she does not know?” And: “She had skirt and pantyhose—how could she egg on a poor uncle in that way.”


Gad vide om hun har læst denne tråd? Jeg husker diskussionen ret tydeligt.

Jeg tror næppe hun forstår dansk dog.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf englishchannel » 16. feb 2018, 09:22

kidkomb skrev:
englishchannel skrev:
On nights when I couldn’t sleep, I would end up on internet chat rooms where the comments sections filled me with rage: “She is a woman—how could she go alone with a man she does not know?” And: “She had skirt and pantyhose—how could she egg on a poor uncle in that way.”


Gad vide om hun har læst denne tråd? Jeg husker diskussionen ret tydeligt.

Jeg tror næppe hun forstår dansk dog.


Det er ikke svært at få oversat skriftligt dansk til engelsk, slet ikke for en journalist der er vant til at arbejde internationalt.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9796

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Tilly » 4. mar 2018, 00:57

Nogen der skal se dette program

https://ekstrabladet.dk/112/peter-madse ... eg/7063745

Hun fremstår for mig som en kvinde han helt sikkert nemt har kunnet manipulere, bare ved at se det korte klip i artiklen :( Bliver sgu lidt trist på hendes vegne.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Flora » 8. mar 2018, 09:17

0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf godtnavn » 8. mar 2018, 09:37

Får helt ondt i maven når jeg tænker på hendes familie der sidder og høre alle de detaljer, det ville jeg godt nok ikke kunne holde til hvis det var en i min familie.
4
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Code71 » 8. mar 2018, 09:47

Irrrw

"Madsen havde spor i underbukser

Specialanklager Jakob Buch-Jepsen oplyser, at der ikke er fundet biologiske spor fra Peter Madsen på eller i Kim Wall. Men der er fundet sæd i Madsens underbukser.

Madsen havde desuden rifter på armene, og han havde Kim Walls blod i ansigtet. "
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf godtnavn » 8. mar 2018, 09:58

Altså, der er vel selv uden de spor klare indikationer på det var noget seksuelt...

Et eller andet sted er retsagen ikke særlig spændende, jeg mener, er man i tvivl om han bliver dømt? Håber han indrømmer, men tror det sgu ikke. En indømmelse vil være det eneste der kan overraske mig i den her sag efterhånden...
0

Tilbage til "Livets forhold"