Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 340
Likede indlæg: 6568

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf eks-Maupassant » 24. jan 2018, 14:09

Jeg synes det er synd den ophugges. Ville hellere bevare den hvor man "gemmer" den i mange år, og så udstille den om 40 år, når bølgerne har lagt sig.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 48
Likede indlæg: 975

Indlægaf Pax Romana » 24. jan 2018, 14:27

eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er synd den ophugges. Ville hellere bevare den hvor man "gemmer" den i mange år, og så udstille den om 40 år, når bølgerne har lagt sig.
Tror ikke Kims familie til den tid vil have helt den samme forståelse.
12
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 18
Likede indlæg: 539

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 14:43

Pax Romana skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er synd den ophugges. Ville hellere bevare den hvor man "gemmer" den i mange år, og så udstille den om 40 år, når bølgerne har lagt sig.

Det er jo ikke den fysiske båd som gjorde udfaldet, det var Madsen som er formodet morder her.

Hvis genstande altid skal betragtes som noget vi destruerer, så ville mange genstande gennem tiden og krige slet ikke eksistere mere. Så måske er det en vurderingssag i hvert enkelte tilfælde.

Der findes rigtig mange ting fra 2. verdenskrig stadig velbevaret som minder fra dengang, særligt dårlige. De står som bevis på dette og ikke destueret pga. af det som skete, så det sker jo. UBåden kunne være et lige så godt eksempel som det dengang.

et par eksempler lige fundet på google, der er en del andre: https://listverse.com/2013/11/18/10-dis ... derabilia/
1
mucher
Kort karma: 1
Likede indlæg: 36

Indlægaf mucher » 24. jan 2018, 16:19

Jeg går ud fra at der er dele af sådan et anklageskrift som pressen er forhindret i at formidle; ellers var det vel allerede blevet offentliggjort i sin helhed. Men hvad kan der konkret være tale om, bortset fra private oplysninger såsom CPR-numre? Selve anklageformuleringen kan der vel ikke være noget i vejen for at gengive ordret?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 24. jan 2018, 17:12

Pax Romana skrev:

Man river jo ikke normalt huse og boligblokke ned hvis der bliver begået mord i dem?
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 567
Likede indlæg: 8720

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. jan 2018, 18:02

mucher skrev:Jeg går ud fra at der er dele af sådan et anklageskrift som pressen er forhindret i at formidle; ellers var det vel allerede blevet offentliggjort i sin helhed. Men hvad kan der konkret være tale om, bortset fra private oplysninger såsom CPR-numre? Selve anklageformuleringen kan der vel ikke være noget i vejen for at gengive ordret?

Der står ikke rigtig noget i, der ikke er offentliggjort. Politiet fjerner personnumre, som ikke er omfattet af retten til aktindsigt, og nogle gange identitetsoplysninger.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
MOGA
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1910

Indlægaf MOGA » 24. jan 2018, 18:07

eks-Maupassant skrev:
Pax Romana skrev:

Man river jo ikke normalt huse og boligblokke ned hvis der bliver begået mord i dem?

Fritzls kælder blev fyldt op med beton.
0
mucher
Kort karma: 1
Likede indlæg: 36

Indlægaf mucher » 24. jan 2018, 18:07

POCKETKITTEN skrev:
mucher skrev:Jeg går ud fra at der er dele af sådan et anklageskrift som pressen er forhindret i at formidle; ellers var det vel allerede blevet offentliggjort i sin helhed. Men hvad kan der konkret være tale om, bortset fra private oplysninger såsom CPR-numre? Selve anklageformuleringen kan der vel ikke være noget i vejen for at gengive ordret?

Der står ikke rigtig noget i, der ikke er offentliggjort.

Ah. Jeg troede at der kun var tale om referater. Hvor finder man den ordrette version?
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 567
Likede indlæg: 8720

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. jan 2018, 18:09

mucher skrev:
POCKETKITTEN skrev:

Der står ikke rigtig noget i, der ikke er offentliggjort.

Ah. Jeg troede at der kun var tale om referater. Hvor finder man den ordrette version?

Det er ikke offentliggjort i sin helhed:

Retsplejeloven § 41 f, stk. 6: Dokumenter i retssager, som en journalist har fået adgang til gennem sin særlige ret til aktindsigt, må ikke opbevares tilgængeligt for andre end journalister og redaktionsmedarbejdere og må kun bruges til støtte for journalistisk og redaktionelt arbejde. Overtrædelse straffes med bøde.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 24. jan 2018, 18:32

MOGA skrev:
eks-Maupassant skrev:
Pax Romana skrev:

Fritzls kælder blev fyldt op med beton.

Ja men Auschwitz står der jo endnu, og bruges til at informere offentligheden? Og Kastellet har vi jo heller ikke jævnet med jorden selv om det var et ret grimt fængsel i mange år og Gestapo brugte det.

Det er nok en af de her ting i tidsånden, hvor vi tror vi kan fjerne alting fra verden der kan forarge/upsette folk. Og for mig at se, så er det eneste vi opnår ved det, at folk bliver endnu mere naive og skrøbelige, og flipper meget mere ud end nødvendigt, når der sker sådan noget som det her mord. For det kommer der til.
0
Aragorn
Kort karma: 261
Likede indlæg: 2950

Indlægaf Aragorn » 24. jan 2018, 18:47

0
The best gift we can be given is to see ourselves the way other people see us.
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 46
Likede indlæg: 1255

Indlægaf catnip » 24. jan 2018, 18:52

Aragorn skrev:http://funkyimg.com/i/2BzkH.jpg

Jeg skal simpelthen holde op med at læse de mere detaljerede beskrivelser af det der formodes at være sket.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1982

Indlægaf Zinde » 24. jan 2018, 18:54

Fy for fanden :trist:
0
I’d be lying if I said I was completely unscathed
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 18
Likede indlæg: 539

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 18:58

eks-Maupassant skrev:
Pax Romana skrev:

Det er forkert, i England er mange huse som tilhørte serie mordere, revet ned og der er ikke noget nyt hus på grundene der.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... rimes.html
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 464
Likede indlæg: 7060

Indlægaf Moxy-lady » 24. jan 2018, 19:02

Jeg synes altså at det er relativt langt ude at sammenligne PMs ubåd med Auschwitz? Det ene er folkemord hvor et ekstremistisk parti vandt regeringsmagten, indførte diktatur, kastede det meste af verden ud i krig og forsøgte at slå et helt folkefærd ihjel - det er noget man kan lære noget af, noget eftertiden har godt af at kende til for derfor at forsøge at undgå det en anden gang. Det er historisk relavant, og herudover er det, hvor groft det end lyder, ikke kun én person der er død, ikke kun én familie der er berørt.

Ubåden vil, hvis den ikke ender på et offentligt museum, bliver makaber gimmick. Der er kun to personer der vil være interessante i den sammenhæng, hvilket vil føre til at hver gang den skide ubåd dukker op et eller andet sted, vil de to familier (for det må også være forfærdeligt for PMs familie!) blive genstand for offentlighedens interesse.* Historien er i sig selv så speciel at den vil dukke op i al fremtid når vi snakker mord i DK. Den ubåd har ingen som helst historisk værdi eller relevans der kan argumentere for at den skal sælges.

Jeg synes at det er helt forfærdeligt (både for den ene og den anden sag) at argumentere for at det er det samme.

*Familierne bliver kontaktet af alle mulige mennesker på FB hele tiden. Både journalister, folk der kondolerer og trolls. Lad os dog beskytte dem så meget som det er muligt. Det kan ikke helt undgås pga sagens ekstreme karakter, men jo mere den kan gå i glemmebogen, jo bedre. For familiernes skyld.
21
Nu med rogn :lun:

Tilbage til "Livets forhold"