Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
VanillaQueen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 7. dec 2017, 20:32
Kort karma: 4
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 57

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf VanillaQueen » 9. mar 2018, 19:14

Nu tænker jeg bare højt men har nogle måske tænkt på det kan være Peter Madsen der skrev sms'erne??

Og at hun måske døde før sms'erne..

Im stilm alive btw
- But im going down now
- I love you!!.
- He brought coffee and coockies tho.

Det vil faktisk være strategisk smart hvis det var Peter Madsen for de 3 linjer fortæller kun positivt om ham

1. han har bragt kage og kaffe = (han er sød og venlig)
2. Jeg går ned nu /dykker (så hvis jeg forsvinder, så det fordi han havde jo sat mig af ved refshaleøen)
3. Jeg elsker dig (han prøver at skrive som hun normalt skriver til sin kæreste)

og han kan jo nok se i hendes tidligere sms'er hvordan hun plejer at skrive og svare på beskeder så han er psykopatisk nok til at kopiere hende på en prik.

og hvis man så kigger på den første linje "I'm still alive" hvorfor i al verden sku man skrive man stadig lever?
1
I don't mind being described as vanilla in certain ways.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf MOGA » 9. mar 2018, 19:18

Zombie skrev:
englishchannel skrev:
KIM K skrev:Sidste SMS fra Kim Wall til hendes kæreste indeholdt sætningen "Im stilm alive btw." :(

Sidste sms fra Kim:
Anklageren Jakob Buch-Jepsen har vist den sidste sms fra Kim Wall. Den er skrevet på Engelsk og sendt klokken 20.15 til hendes danske kæreste.
- Im stilm alive btw. (Jeg er stadig i live forresten. red.)
- But im going down now. (Men vi går ned nu. red)
- I love you!!. (Jeg elsker dig red.)
- He brought coffee and coockies tho. (Han har medbragt kaffe og kage red.)
Skriver Kim Wall til sin kæreste. Sidste sms er sendt klokken 20.16

https://ekstrabladet.dk/112/live-mental ... de/7067187


Hvis dette er ordrette SMS'er, tvivler jeg også på at Kim Wall, der levede af at skrive på engelsk, ville lave så mange både stave- og grammatiske fejl. Det får mig til at tro at det er ham.


Sådan skriver jeg og min britiske veninde også til hinanden. Det er slang og autocorrect. De kan sagtens være fra hende og mon ikke det bliver fremlagt som bevis, hvis der er mistanke om andet.


Hverken ‘stilm’ eller ‘coockies’ er da slang eller autocorrect, det er regulære og meget åbenlyse fejl, hvis man er vant til at kommunikere på engelsk.
3
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf godtnavn » 9. mar 2018, 19:30

VanillaQueen skrev:Nu tænker jeg bare højt men har nogle måske tænkt på det kan være Peter Madsen der skrev sms'erne??

Og at hun måske døde før sms'erne..

Im stilm alive btw
- But im going down now
- I love you!!.
- He brought coffee and coockies tho.

Det vil faktisk være strategisk smart hvis det var Peter Madsen for de 3 linjer fortæller kun positivt om ham

1. han har bragt kage og kaffe = (han er sød og venlig)
2. Jeg går ned nu /dykker (så hvis jeg forsvinder, så det fordi han havde jo sat mig af ved refshaleøen)
3. Jeg elsker dig (han prøver at skrive som hun normalt skriver til sin kæreste)

og han kan jo nok se i hendes tidligere sms'er hvordan hun plejer at skrive og svare på beskeder så han er psykopatisk nok til at kopiere hende på en prik.

og hvis man så kigger på den første linje "I'm still alive" hvorfor i al verden sku man skrive man stadig lever?


Det har der netop været snak om i tråden. Men altså, jeg skriver tit jeg stadig lever :genert:
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Slettet bruger » 9. mar 2018, 20:03

godtnavn skrev:
VanillaQueen skrev:Nu tænker jeg bare højt men har nogle måske tænkt på det kan være Peter Madsen der skrev sms'erne??

Og at hun måske døde før sms'erne..

Im stilm alive btw
- But im going down now
- I love you!!.
- He brought coffee and coockies tho.

Det vil faktisk være strategisk smart hvis det var Peter Madsen for de 3 linjer fortæller kun positivt om ham

1. han har bragt kage og kaffe = (han er sød og venlig)
2. Jeg går ned nu /dykker (så hvis jeg forsvinder, så det fordi han havde jo sat mig af ved refshaleøen)
3. Jeg elsker dig (han prøver at skrive som hun normalt skriver til sin kæreste)

og han kan jo nok se i hendes tidligere sms'er hvordan hun plejer at skrive og svare på beskeder så han er psykopatisk nok til at kopiere hende på en prik.

og hvis man så kigger på den første linje "I'm still alive" hvorfor i al verden sku man skrive man stadig lever?


Det har der netop været snak om i tråden. Men altså, jeg skriver tit jeg stadig lever :genert:


Det gør jeg også. Hvis man er mistænksom over for SMS'erne, synes jeg det er mere påfaldende at der er flere åbenlyse stavefejl i. Hun er journalist og ung kvinde, hendes engelske burde være bedre end det der. Peter Madsen derimod har andetsteds skrevet "argony" i stedet for "agony".
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf mucher » 9. mar 2018, 20:09

MOGA skrev:
Zombie skrev:
englishchannel skrev:
KIM K skrev:Sidste SMS fra Kim Wall til hendes kæreste indeholdt sætningen "Im stilm alive btw." :(

Sidste sms fra Kim:
Anklageren Jakob Buch-Jepsen har vist den sidste sms fra Kim Wall. Den er skrevet på Engelsk og sendt klokken 20.15 til hendes danske kæreste.
- Im stilm alive btw. (Jeg er stadig i live forresten. red.)
- But im going down now. (Men vi går ned nu. red)
- I love you!!. (Jeg elsker dig red.)
- He brought coffee and coockies tho. (Han har medbragt kaffe og kage red.)
Skriver Kim Wall til sin kæreste. Sidste sms er sendt klokken 20.16

https://ekstrabladet.dk/112/live-mental ... de/7067187


Hvis dette er ordrette SMS'er, tvivler jeg også på at Kim Wall, der levede af at skrive på engelsk, ville lave så mange både stave- og grammatiske fejl. Det får mig til at tro at det er ham.


Sådan skriver jeg og min britiske veninde også til hinanden. Det er slang og autocorrect. De kan sagtens være fra hende og mon ikke det bliver fremlagt som bevis, hvis der er mistanke om andet.


Hverken ‘stilm’ eller ‘coockies’ er da slang eller autocorrect, det er regulære og meget åbenlyse fejl, hvis man er vant til at kommunikere på engelsk.


Nogle svenskere kan finde på at slå over i engelsk ved lyden af dansk, men jeg studser alligevel over at et kærestepar ikke skriver (og taler?) sammen på hyggeligt "skandinavisk".
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Moxy-lady » 9. mar 2018, 20:22

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor han så ikke har sendt en besked senere med "Hi, Peter's just dopped me off at XXX, I'm on my way home". På den måde (især hvis der ikke havde været kameraer hvor han påstod at han satte hende af), havde han jo haft et ekstra alibi. I hvert fald et indicie der pegede på at noget var sket ved hende efter at han havde sat hende af. De der beskeder er så... ligegyldige, i mangel af bedre udtryk. Det er bare den der slags hyggebeskeder man sender til sin kæreste når man er ude. *Hvis* han havde tvunget sig agang til hendes telefon kunne han have brugt sms'er så meget mere effektivt**. Jeg synes at det virker totalt ulogisk at det skulle være beskeder fra ham. Derudover lyder det også til at kæresten tror på at beskederne var fra hende. Ellers havde der ikke stået at det var de sidste beskeder hun havde sendt til ham, men at det var de sidste beskeder der var sendt fra hendes telefon. Uanset hvad vi andre kan analysere os frem til, så ved hendes kæreste vel bedst selv hvordan de plejer at skrive sammen :)

** Det ville ikke være første gang at jeg overvurderer hans intelligens, så kunne stadig tage fejl. Synes bare at det ville være åbenlyst at dække sig ind ved at skrive at hun var gået i land et eller andet sted. Evt. at hun havde mødt en hun kendte og lige ville tage en øl (uden at nævne navne) - det ville (I PMs verden) få politiet til at koncentrere sig om at finde denne mystiske bekendte i stedet for at stille ham spørgsmål.
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Moxy-lady » 9. mar 2018, 20:23

Jeg læser stilm som en slåfejl. Dem laver jeg hele tiden, og til min kæreste gider jeg ikke rette den slags bagateller :lol:
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Shmartiesh » 9. mar 2018, 20:48

Hvis de er vant til at kommunikere på engelsk læser jeg det som at hun bare forkorter sine ord. Hvis jeg dagligdags kommunikerede på engelsk, på skrift, ville jeg aldrig skrive “I’m” Men bare “on my way”. Jeg ser nu ingen stavefejl. Bare slang og forkortelser og slåfejl. Hvis det til gengæld var Peter tror jeg den ville være mere korrekt skrevet.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Slettet bruger » 9. mar 2018, 21:56

Shmartiesh skrev:Hvis de er vant til at kommunikere på engelsk læser jeg det som at hun bare forkorter sine ord. Hvis jeg dagligdags kommunikerede på engelsk, på skrift, ville jeg aldrig skrive “I’m” Men bare “on my way”. Jeg ser nu ingen stavefejl. Bare slang og forkortelser og slåfejl. Hvis det til gengæld var Peter tror jeg den ville være mere korrekt skrevet.


Jeg synes coockies er en mærkelig slåfejl. C og k er ikke i nærheden af hinanden.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Undtagelsen » 10. mar 2018, 04:00

Moxy-lady skrev:Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor han så ikke har sendt en besked senere med "Hi, Peter's just dopped me off at XXX, I'm on my way home". På den måde (især hvis der ikke havde været kameraer hvor han påstod at han satte hende af), havde han jo haft et ekstra alibi. I hvert fald et indicie der pegede på at noget var sket ved hende efter at han havde sat hende af. De der beskeder er så... ligegyldige, i mangel af bedre udtryk. Det er bare den der slags hyggebeskeder man sender til sin kæreste når man er ude. *Hvis* han havde tvunget sig agang til hendes telefon kunne han have brugt sms'er så meget mere effektivt**. Jeg synes at det virker totalt ulogisk at det skulle være beskeder fra ham. Derudover lyder det også til at kæresten tror på at beskederne var fra hende. Ellers havde der ikke stået at det var de sidste beskeder hun havde sendt til ham, men at det var de sidste beskeder der var sendt fra hendes telefon. Uanset hvad vi andre kan analysere os frem til, så ved hendes kæreste vel bedst selv hvordan de plejer at skrive sammen :)

** Det ville ikke være første gang at jeg overvurderer hans intelligens, så kunne stadig tage fejl. Synes bare at det ville være åbenlyst at dække sig ind ved at skrive at hun var gået i land et eller andet sted. Evt. at hun havde mødt en hun kendte og lige ville tage en øl (uden at nævne navne) - det ville (I PMs verden) få politiet til at koncentrere sig om at finde denne mystiske bekendte i stedet for at stille ham spørgsmål.


Hvis han var nede med ubåden, ville han vel ikke have haft nogen forbindelse på mobilen og kunne dermed ikke sende beskeder?

Umiddelbart synes jeg ikke det bliver fremlagt som om de mistænker ham for at have skrevet beskederne og det tror jeg havde skinnet igennem, hvis det var en vej anklageren ville gå.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Ondemand » 10. mar 2018, 05:25

Der er lige kommet en ny podcast på radio24syv om sagen: Udåden
Jeg kan desværre ikke linke til den da deres hjemmeside er nede lige nu.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Aima » 10. mar 2018, 05:49

Jeg er uddannet journalist, og kunne snildt have lavet sådan nogle fejl dér. ‘Coockies’, ja, det kunne faktisk lige ligne mig, og så ville jeg først opdage det var forkert, når beskeden var afsendt, og, medmindre det var en professionel kontakt, ville jeg være bedøvende ligeglad. Jeg går forsvindende lidt op i det, hvilket altid kommer bag på folk, altså medmindre de selv er journalister.

Det er få uger siden jeg skrev ‘you truely deserve it’ i en kommentar på facebook. Jeg opdagede fejlen med det samme, men gad ikke rette den. Det er bare bogstaver.

Min erfaring er faktisk, at journalister generelt ikke går specielt meget op i hverken egne eller andres stave- og grammatikfejl på andre tidspunkter, end når de får løn for det.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf paint » 10. mar 2018, 09:05

Jeg synes egentlig det lyder meget plausibelt, at det er Kim W, der har sendt beskeden. Og her hæfter jeg mig især ved sætningen "Im stilm alive btw", som også indeholder en lille fejl (I'm still alive) en manglende apostrof, hvilket kunne tyde på at hun ikke var en person, der gik fanatisk op i sproglige detaljer i sms'er.
Selve sætningen, virker også plausibel. Det fremgår at Kim W og hendes kæreste, havde inviteret nogle venner (fra det bofællesskab hun boede i på Refshaleøen) til et afskedsparty, fordi hun og hendes danske kæreste skulle flytte til Kina sammen, dagen efter., da PM, helt uventet pludselig ringede op og tilbød hende interviewet. Hun spurgte kæresten om han ikke også ville med ud på turen, men efter en kort snak, mente han at én af dem burde være til stede ved festen.

Jeg kan sagtens forestille mig at kæresten, har sagt til at hende (i sjov) 'send lige en sms om at du er i live' . Det er så det hun (måske) refererer til med ovenstående sætning, som hun skriver oppe i tårnet på en ubåd, som måske vugger lidt ude på Øresund (heraf slåfejlene).

Jeg vil mene at netop dén sætning, kræver en forudgående indforståethed, mellem hende og kæresten, som PM ikke kunne have kendt til.
13
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf sigge » 10. mar 2018, 13:37

Til det med sms’erne: Kan slåfejlene ikke være begået af den journalist, der har skullet skrive hurtige liveopdateringer, mens h*n fulgte med i retssagen fortsat?
1
You can't spell awesome without me.
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Buccaneer » 10. mar 2018, 14:41

Vedr. sms'en kan det virke påfaldende at "cookies" er stavet forkert, men man må formode at politi og anklager ved mere end vi. Måske det tages op på et senere tidspunkt - vi får se.

Men der er noget andet jeg ikke helt forstår. Så vidt jeg opfattede det, hævdede PM, ved torsdagens retsmøde, at han måtte partere KW, fordi han ikke kunne få hende op af ubåden i hel tilstand. Altså, helt bortset fra den verserende sag, så har PM generelt levet et liv der har budt på mange ekstremer. Det må vel nødvendigvis være tilfældet for en person, som ønsker at skyde sig selv ud i rummet. Han har arbejdet hårdt, også fysisk, været vant til at flytte tunge genstande, han har en betragtelig ingeniørmæssig indsigt, har løst utallige opgaver der kunne synes umulige, og en meget målbevidst personlighed.

Jeg er større end PM, men det vil ikke nødvendigvis være en fordel i en trang ubåd. Om jeg er stærkere end PM ved jeg ikke, men jeg ved blot, at jeg nemt ville kunne få en person på 50 - 60 kg op af tårnet i en ubåd som Nautilus, hvis det virkelig var påkrævet. Skulle det være nødvendigt at hejse vedkommende, og reb eller stropper i passende længeder ikke forefandtes, ville tøj, tæpper eller andet kunne gøre det. En stump jern af en eller anden slags ville også være belejlig i den situation. Under alle omstændigheder, er jeg sikker på, at PM ville formå at improvisere i den situation, og løse opgaven uden at partere liget. Og jeg forstår ikke helt hvorfor anklageren ikke gik hårdere til PM, da emnet var oppe. Men måske det kommer ved et senere møde.
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy

Tilbage til "Livets forhold"