Skabsracisterne på arbjede

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf vibbsen » 21. aug 2017, 09:38

Tux skrev:Det lyder ikke til at det er racisme der er problemet, men nærmere en generelt rådden kultur...


Jeps. Og en kultur som ingen åbenbart har røv nok i bukserne til at italesætte og sige fra overfor. Det er sgu ikke nok at tale om at det er for dårligt at de andre gør det. Man er sgu nødt til at sige aktivt fra i samme sekund de gør det og det på sådan en måde at det slet ikke kan misforstås at den form for opførsel er på ingen måde OK. Første gang man er vidne til det, så stiller man på chefens kontor og kræver at denne handler på det. Også selvom man med en sådan handling helt sikkert mister sin chance for at blive valgt som månedens kollega. Men her må man så gøre op med sig selv om man er mand eller mus. Ved ikke at sige noget, jamen så accepterer man efter min mening den slags kultur.

Vi havde på min tidligere arbejdsplads en sommerhjælper som bar tørklæde. Hun var en 16 årig gymnasieelev. Det var simpelthen for meget for vores mandlige receptionist. Han kunne slet ikke være i sin krop. Og under dække af at han jo faktisk var ansat til at kontrollere hvem der kom og gik i huset, fik han fyret en voldsom racistisk svada af. I ved sådan en som DF ville have været stolt af. Noget med at man kunne jo ikke vide hvad der gemte sig under tørklædet.-
Det kostede ham en øjeblikkelig advarsel, en dundertale på chefens kontor, og en melding om at hvis noget lignende gentog sig, så ville han øjeblikkeligt blive fyret. For den slags ville man under ingen omstændigheder accepterer i firmaet. Og jeg vil tro at der gik noget der ligner 1/2 arbejdsdag fra udtalelsen faldt til sagen var at betragtet som "håndteret". Fordi der var nogen der reagerede prompte og handlede på det.

Rådden kultur er et ledelsesproblem. Og skal håndteres af ledelsen. Men ledelsen kan ikke være alle steder. Så opgøret med rådden kultur starter med at der er nogen som gør ledelsen opmærksom på det.
11
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf vibbsen » 21. aug 2017, 10:48

Emma The Mermaid skrev:Tankevækkende at han er blevet til et mindre problem inden han overhovedet har fået muligheden for at få jobbet. Alene på grund af de andre ansatte som åbenbart ikke ved hvordan man opfører sig og at der ikke bliver sagt fra.


Jeps. Det er faktisk et førsteklasses eksempel på en racisme...."Han er jo NEGER...Det bliver garanteret et problem...Om ikke andet så med nogle af de andre"

Det minder mig faktisk lidt om et sted jeg arbejdede for maange år tilbage. En ingeniørfirma hvor alle ansatte havde været der siden Ruder Konge var Knægt...Man skulle have ansat en ny mand i salgsafdelingen. Og fik en ansøgning fra en særdeles velkvalificeret fyr som på papiret faktisk havde lige præcis de kompetencer som man eftersøgte.....Dem fik han imidlertid aldrig lov til at præsenterer. For han var muslim (måtte man ihvertfald formode ud fra hans navn...Han havde faktisk ikke nævnt sin tro i sin ansøgning eftersom vi ikke angav dette som et af de kriterier vi kiggede på). Og det gik altså ikke...Vi havde jo ganske enkelt ikke mulighed for at tilbyde ham et bønnerum :8: :8: :8: :8: :nerve: :nerve: :tie: :tie: :tie: Officielt var det naturligvis ikke forklaringen. Den var at han var nyuddannet. Men jeg er ikke i tvivl om at han blev valgt fra fordi han havde et muslimsk navn. Man kaldte ham ikke engang til samtale. På trods af at man ikke fik særlig mange ansøgninger fra folk som overhovedet havde et ønskede kvalifikationer... Det her var lige efter 9/11 og islamfobien var på sit højeste. Men jeg husker tydeligt hvor ekstremt forarget jeg var da vores salgschef kom med bemærkningen, og jeg kom med en endog meget skarp reaktion på udtalelsen. Hvilket dog fuldstændig prellede af....

Jeg var iøvrigt ikke ansat i firmaet særlig længe......Og idag - det er noget der ligner 16-17 år siden - var jeg stormet lige direkte op til chefen og havde spurgt om det virkelig kunne passe at folks (formodede) religiøse tilhørsforhold var et emne i forbindelse med kandidatudvælgelsen til den opslåede stilling. For modsat dengang, så har jeg i langt højere grad lært at sige fra overfor den slags "kultur" på arbejdspladsen.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf JoyNips » 21. aug 2017, 12:33

dgd2007 skrev:Men hvilken stilling har du da selv i firmaet, siden du føler det som din pligt at opdrage på de andre? :)

Nu kender jeg selvfølgelig ikke tonen osv., men altså man kan jo også tage sådan noget for tungt. Der er da mange steder i verden, folk også ville gøre lidt grin med os, hvis vi kom anstigende der.


Om man så er den laveste gulvarbejder, så har man et ansvar for at sige fra overfor racisme.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf Aspargsen » 5. sep 2017, 14:28

eftersom de ikke gjorde grin med en homoseksuel som arbejde der
hvorfor tror du så de vil gøre grin med en Neger der arbejder der ?

Man skal også passe på af man ikke får den vendt med sig selv, som hende den vrede der har PSM 24/7
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Livets forhold"