Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf vibbsen » 1. sep 2017, 12:55

zembra1986 skrev:Det skal lige siges at jeg før har været til psykolog og fået bearbejdet de dårlige oplevelser i min barndom, men det har nu ikke gjort mig mere robust synes jeg.


Psykologer har ligesom alle andre faggrupper forskellige "arbejdsområder" og den enkelte behandlingrække tager jo udgangspunkt i det specifikke problem. Lidt ligesom hvis du går en mekaniker med din bil. Hvis bremsen er i stykker så er det den man fikser. Det kan godt være at man ved samme lejlighed opdager at der faktisk også er lidt problemer med et hjulleje, og får det fikset også. Men hvis man ikke lige er OBS på det, så kan det jo godt være at udstødningen faktisk også trænger til en tur....Det er bare ikke lige det man kigger efter...Det opdager man måske først 6 måneder senere når bilen begynder at larme. Og så må man jo have mekanikeren til at kigge på det igen og løse det nye problem (Jeg går hos en psykolog som bruger RIGTIG meget billedsprog :-D )

Jeg tænker at det måske ville være en god ide at opsøge en (anden) psykolog med henblik på netop at styrke din psykiske robusthed. Altså simpelthen adresserer dette specifikt, så du får nogen værktøjer der netop kan hjælpe dig med at styrke den psykiske robusthed. Man kan jo et eller andet sted sige at du har fået bearbejdet dine dårlige oplevelser i barndommen. Det har du fået nogen værktøjer til. Nu har vi så en ny "case". Nemlig at du har brug for nogle andre værktøjer som du kan bruge i forhold til ikke så nemt at "blive væltet" af livet. Som kan hjælpe dig med at opbygge den der psykiske robusthed som du efterspørger. Det nytter jo ikke noget at have en skruetrækker i lommen hvis man skal bruge en hammer til at løse sit problem....

Giver det mening ?
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf zembra1986 » 1. sep 2017, 19:50

Tak for svar alle.....har ikke lige overskud til at svare jer mere præcist lige nu (har haft en hård dag) men jeg læser jeg indlæg og sætter stor pris på jeres indspark :kys:
1
Milas Verden
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2016, 09:30
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf Milas Verden » 1. sep 2017, 20:51

Jeg tænker næsten at du skal prøve at læse noget Anthonovsky. Han har skrevet noget om salutogenese og patogenese, som egentlig forklarer to forskellige måder st håndtere ting på. Det er mest set ud fra et sygdomsperspektiv, men kan sagtens overføres til opfattelse af livssituationer.
Han har ligeledes skrevet om SOC som står for sence of coherence, eller noget i den dur. I korte træk handler det om at for at mennesket kan håndtere livssituationer på positiv vis, er der nogle ting der skal gå op i en højere enhed. Det skal være begribeligt, meningsfuldt og håndterbart for det enkelte menneske.

Meget spændende område at gå i dybden med. Skrev bachelor om den robusthed/resiliens.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf LaMariposa » 2. sep 2017, 05:51

Jeg tænker også umiddelbart, at en ny psykolog kunne være en god ide til en start. Han eller hun ville sandsynligvis kunne hjælpe dig med at genkende dine mønstre og lægge nogle overlevelsesstrategier, som du kan bruge, når det er svært. Det tager tid og det er krævende, men jeg tror, at du ret hurtigt ville kunne fornemme, om du er på vej i den rigtige retning.

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvor du bor, men her er måske lidt at starte din søgning med, hvis du beslutter dig for at tjekke det ud:

http://psykologeridanmark.dk

Og så tror jeg, det er vigtigt at holde sig for øje, at det er ok, at du ikke lige får ryddet op i en problematisk barndom lige med det samme. Som Vibbesen også er inde på, så har du fået landet en del af det. Nu kommer så næste skridt på vejen.

Jeg fandt i øvrigt en god psykolog for nogle år siden, da jeg havde en ret slem krise. Hun gav mig nogle gode værktøjer. Tager stadig en konsultation hos hende en gang imellem, hvis jeg går og bøvler med noget og lige har brug for et mentalt servicetjek. Det er rart at hun kender mig, og at jeg ikke behøver starte forfra hver gang.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf Mani » 2. sep 2017, 06:41

Jeg har haft kæmpe hjælp af kognetiv terapi.
Der har været svigt i min barndom og jeg har en psykisk diagnose. Selvfølgelig ville det ikke virke, hvis jeg ikke tog min diagnose og behandling af denne seriøst. Men det har virkelig hjulpet mig til at lærer, at jeg ikke kan ændre andre, men ændre hvordan jeg reagerer på dem.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf Lalana » 2. sep 2017, 07:24

Jeg synes faktisk det er et ret interessant spørgsmål, men jeg har ikke noget godt svar. Jeg tænker dog helt klart at det, bl.a., har noget af gøre med ens opvækst, men nogle mennesker har også bare et mere skrøbeligt sind end andre.

Jeg er nok ikke selv specielt psykisk skrøbelig, men vi kan vel alle have perioder hvor vi er det mere end andre - og jeg tror det jeg selv ville have brug for var nogle succes oplevelser. Finde ting jeg er god til, gennemføre et eller andet (vandretur, kursus, gøre et eller andet du aldrig har gjort før, løfte nogle ekstra tunge vægte til træning, holde en fest for gode venner.. det kan være alt muligt, store og små ting) kunne også være på job, og det kunne også bare være at forsøge at fokusere mere på det jeg gør godt.
Derudover er jeg meget enig med Zombie i det der med at have en plan B hvis noget går galt... jeg har det på samme måde, og jeg har ingen diagnoser men kan nok bare godt lide at være i kontrol og hvis jeg føler at noget måske kan gå galt og gøre mig ked af det/forvirret eller lignende så har jeg det bedst med at vide på forhånd hvad jeg så gør og hvordan jeg undgår det.

Det bliver nok en lang vej for dig, men jeg tror slet ikke det er umuligt
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf Santa » 2. sep 2017, 12:53

Jeg synes at der allerede er kommet gode forslag, og jeg er selv nok et godt eksempel på "psykisk robust".
Men udover hvad der ligger i min personlighed og bagage hjemmefra, så er min tankegang i kriser således:

1) Hvad kan jeg gøre? Hvad er mine handlemuligheder? (Det her er meget vigtigt for mig, jeg bliver rolig og har styr på mine følelser, hvis jeg har et job/en funktion/skal hjælpe nogen.)
2) Hvad kan jeg ikke styre? (Jeg prøver altid at styre, så den er svær, men vigtig for at jeg slipper forsøget på det)
3) Hvad kan jeg lære af krisen, så jeg ikke havner der igen?

....og så et gode sætninger a la "shit happens", "pyt med det", "alle laver fejl" eller hvad der nu virker for dig.
For mig har den vigtigste været: "Mine forældre og min kæreste elsker mig uanset hvor meget jeg dummer mig".
Eller - da jeg skulle genoptræne min billistfærdigheder: "I USA kører 16-årige bil i LA!! Så kan en 40+ osse køre i Kbh!"
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Livets forhold"