Børneinstitutioner, opråb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 06:33

ajnaM skrev:Problemet er, at det er et ressourcespørgsmål. Der er simpelthen ikke penge nok. Så jeg kan klage herfra og til næste juleaften, uden det har nogen som helst effekt.


Det er bare underligt at København er en hundedyr kommune at få passet sine børn i, og de så stadig ikke kan få det til at hænge sammen. Når der er mange andre steder hvor det er både billigere og meget bedre.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Mette » 8. sep 2017, 06:46

Jeg kan slet ikke genkende det der skrives. Det er jo ganske forfærdeligt!

Den vuggestue/børnehave mine børn går i er jeg virkelig glad for. Der er ingen opsigelser/langtidssygemeldte. Der er kvinder der går på barsel. Ved sygdom er det de samme 2 vikarer der kommer. De er der også i ferierne. De damer der arbejder i vuggestuen har arbejdet der i mange mange år. Og de virker oprigtigt glade for deres arbejde og for børnene.
I børnehaven kan jeg godt mærke der er færre voksne til flere børn. Men de tager sig fx altid god tid til min dreng når jeg afleverer ham. Han er altid ked af det når jeg går, og så sidder de med ham på skødet og trøster.
Begge mine børn er vilde med alle de voksne dernede. Jeg er sikker på jeg ikke bare lukker mine øjne for virkeligheden:)
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Fuck.exe » 8. sep 2017, 07:37

Jeg bliver altid så trist, når jeg læser den slags indlæg som der er flertal af i denne tråd. Jeg synes at det er så frygtelig trist at vuggestuerne i den grad bliver skåret over én kam, når det ikke er den virkelig jeg selv (og folk i min omgangskreds) oplever.

Jeg har i min karriere som småbørnsmor til 2 haft kontakt med 3 vuggestuer: 2 gode og én dårlig. I den dårlige vuggestue oplevede jeg et uengageret personale, højt sygefravær, grædende børn og få (eller ingen) aktiviteter i hverdagen. Legepladsen stod ubrugt hen, og pædagogerne sad ofte bare i et hjørne med deres telefoner og gloede. Indkøringen af mit barn stod en nystartet og uerfaren afløser for, hvilket selvfølgelig var dømt til fiasko. Jeg tog fat i ledelsen af flere omgange, men blev bare mødt med dårlige undskyldninger med "sygdom" og "kurser". Efter 2 måneder fik jeg nok, og mit barn blev flyttet til en ny vuggestue.

I de 2 gode vuggestuer har jeg mødt kompetente, kærlige, omsorgsfulde og ansvarlige pædagoger. De kravler rundt på gulvet med børnene, og de kysser babykinder, tumler, synger, danser, tegner og leger. Jeg har afleveret og hentet glade børn, og forældreintra er et overflod af hyggelige beskeder, billeder og videoer fra hverdagen. Selvom pædagogerne i perioder er presset pga sygdom eller kurser, så er det virkelig at føle, at de sætter en ære i at hverdagen skal glide bedst muligt. Og det gør den. Fagligheden er i top og personalet er veluddannet.

Min erfaring er, at det i meget høj grad handler om ledelsen og om arbejdsglæden blandt pædagogerne. Lige som det gør på alle andre arbejdspladser. Det gør det ikke mindre frygteligt at der i nogle institutioner sker svigt, men i langt de fleste ser det altså anderledes ud. Om man er til dagpleje eller vuggestue er i en eller anden grad en slags religion. Man kender sit eget barn bedst, og ved hvad der vil være det mest rigtige at vælge. For mine børn har det været vuggestue, og jeg er meget tilfreds med det valg.
6
Gulvaber er også mennesker.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Kakro05 » 8. sep 2017, 07:41

Vi har valgt privat DP, netop fordi jeg var bange for de store institutioner der er i KBH (hvis vi have kunne få en plads) og at der lyder til at være flere end 4 børn pr voksen. Det giver selvfølgelig nogle problemer, da vi skal holde ferie, når hun holder fri og når hun er syg, så skal vi også holde fri.
Men altså vi er rigtig glade for vores DP, især fordi han har hende som fast holde punkt i hverdagen og ikke risikere at skulle passes af folk han ikke kender.

Jeg synes det er ærgeligt, både for voksne og børn, at det virker til at mange vuggestuer (og børnehaver??) bare er opbevaring af børnene. Det er gør mig ked af det og utryg (ved tanken om at han en dag skal i børnehave).
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 07:52

abcd skrev:
ajnaM skrev:Problemet er, at det er et ressourcespørgsmål. Der er simpelthen ikke penge nok. Så jeg kan klage herfra og til næste juleaften, uden det har nogen som helst effekt.


Det er bare underligt at København er en hundedyr kommune at få passet sine børn i, og de så stadig ikke kan få det til at hænge sammen. Når der er mange andre steder hvor det er både billigere og meget bedre.


Kan det ikke skyldes et højere udgiftsniveau?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 07:55

Kakro05 skrev:Vi har valgt privat DP, netop fordi jeg var bange for de store institutioner der er i KBH (hvis vi have kunne få en plads) og at der lyder til at være flere end 4 børn pr voksen. Det giver selvfølgelig nogle problemer, da vi skal holde ferie, når hun holder fri og når hun er syg, så skal vi også holde fri.
Men altså vi er rigtig glade for vores DP, især fordi han har hende som fast holde punkt i hverdagen og ikke risikere at skulle passes af folk han ikke kender.

Jeg synes det er ærgeligt, både for voksne og børn, at det virker til at mange vuggestuer (og børnehaver??) bare er opbevaring af børnene. Det er gør mig ked af det og utryg (ved tanken om at han en dag skal i børnehave).



Problemet med dagplejen er også, at der ikke er krav til deres uddannelse.

Jeg har en overgang oplevet en stue uden uddannet personale - det var fint, indtil der kom problemer med nogle børn. Så vidste pædagogmedhjælperne ikke, hvad de skulle gøre, og det kørte helt ud på et sidespor, til der blev ansat en erfaren pædagog, som løste problemerne på relativt kort tid.

Uddannet personale er klart et must for mig.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 08:01

ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Problemet er, at det er et ressourcespørgsmål. Der er simpelthen ikke penge nok. Så jeg kan klage herfra og til næste juleaften, uden det har nogen som helst effekt.


Det er bare underligt at København er en hundedyr kommune at få passet sine børn i, og de så stadig ikke kan få det til at hænge sammen. Når der er mange andre steder hvor det er både billigere og meget bedre.


Kan det ikke skyldes et højere udgiftsniveau?


Jo, men til hvad? Husleje? Et barn koster 3500 i vuggestue i København. Det betyder at kommunen tilfører vuggestuen mindst 4 * 3500 pr. barn om måneden = 14.000. Til en stue med 12 børn er det 168.000,- om måneden. Hvis man deler det ud på 4 fuldtidsansatte, giver det 42.000,- pr. ansat. Man kan selvfølgelig ikke bruge det hele på ansatte, men hvis man f.eks. bruger 35.000,- i alt i gennemsnit pr. ansat (løn, sygdom, ferie osv), har man 28.000,- til husleje, bleer, administration og legetøj. Lyder det meget lavt? Jeg synes ikke 168.000,- lyder way off. Det kan godt være de har brug for mere, måske 200.000, men kan det gøre forskellen på at alt kører på skinner, og det er helt ad helvede til? Har de brug for meget mere? En halv million? Og hvad skal de så bruge de penge til?
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 08:14

abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Problemet er, at det er et ressourcespørgsmål. Der er simpelthen ikke penge nok. Så jeg kan klage herfra og til næste juleaften, uden det har nogen som helst effekt.


Det er bare underligt at København er en hundedyr kommune at få passet sine børn i, og de så stadig ikke kan få det til at hænge sammen. Når der er mange andre steder hvor det er både billigere og meget bedre.


Kan det ikke skyldes et højere udgiftsniveau?


Jo, men til hvad? Husleje? Et barn koster 3500 i vuggestue i København. Det betyder at kommunen tilfører vuggestuen mindst 4 * 3500 pr. barn om måneden = 14.000. Til en stue med 12 børn er det 168.000,- om måneden. Hvis man deler det ud på 4 fuldtidsansatte, giver det 42.000,- pr. ansat. Man kan selvfølgelig ikke bruge det hele på ansatte, men hvis man f.eks. bruger 35.000,- i alt i gennemsnit pr. ansat (løn, sygdom, ferie osv), har man 28.000,- til husleje, bleer, administration og legetøj. Lyder det meget lavt? Jeg synes ikke 168.000,- lyder way off. Det kan godt være de har brug for mere, måske 200.000, men kan det gøre forskellen på at alt kører på skinner, og det er helt ad helvede til? Har de brug for meget mere? En halv million? Og hvad skal de så bruge de penge til?


Ja, husleje.

Vi har en kæmpe nyrenoveret bygning med stor legeplads liggende lige midt i Kbh K. Tør slet ikke tænke på, hvad huslejeudgifterne er.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf HappyPaww » 8. sep 2017, 08:25

Vi er glade for vores institution, især har vuggestuen været helt eminent. Vi startede i en lille vuggestue, men var ikke super tilfredse, men det var lige så meget pga. omgivelserne og den generelle stemning. I den store institution var stuerne mindre, og der var god normering da de altid havde studerende udover det faste personale.
Der var masser af nærvær, trøst og øjne på det individuelle barn - bl.a. kom min søn, som havde sprogvanskeligheder til at arbejde med en pædagog, der havde talepædagogudddannelse, men ellers var på en anden stue, en gang om ugen.
Det havde vi ikke haft mulighed for ved en dagpleje, og det har været guld værd.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Zombie » 8. sep 2017, 08:31

Børn under 3 år har ikke brug for mange voksne, de kan skiftes mellem. De har brug for 2: en fast og en der kan tage over ved sygdom og ferie.

Når forældre siger, det er godt med mange forskellige voksne til deres barn og at barnet er glad for dem alle sammen, får jeg lyst til at give dem bøger om tilknytningsteori. Bowlby er uddateret, men det ændrer ikke på, at langt de fleste børn i vuggestuer udviser tegn på usikker tilknytning og forældre og pædagoger fremhæver det som positivt, hvilket er rimelig misforstået.
2
aka Forbies

:gammel:
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Kakro05 » 8. sep 2017, 08:32

ajnaM skrev:
Kakro05 skrev:Vi har valgt privat DP, netop fordi jeg var bange for de store institutioner der er i KBH (hvis vi have kunne få en plads) og at der lyder til at være flere end 4 børn pr voksen. Det giver selvfølgelig nogle problemer, da vi skal holde ferie, når hun holder fri og når hun er syg, så skal vi også holde fri.
Men altså vi er rigtig glade for vores DP, især fordi han har hende som fast holde punkt i hverdagen og ikke risikere at skulle passes af folk han ikke kender.

Jeg synes det er ærgeligt, både for voksne og børn, at det virker til at mange vuggestuer (og børnehaver??) bare er opbevaring af børnene. Det er gør mig ked af det og utryg (ved tanken om at han en dag skal i børnehave).



Problemet med dagplejen er også, at der ikke er krav til deres uddannelse.

Jeg har en overgang oplevet en stue uden uddannet personale - det var fint, indtil der kom problemer med nogle børn. Så vidste pædagogmedhjælperne ikke, hvad de skulle gøre, og det kørte helt ud på et sidespor, til der blev ansat en erfaren pædagog, som løste problemerne på relativt kort tid.

Uddannet personale er klart et must for mig.


Det er jo et temperaments spørgsmål. Og så findes der selvfølgelig både gode og dårlige Dp´er og vuggestuer.
Vi har valgt dp, fordi vi fandt en der mødte vores krav og som gør os trygge (og som gør vores dreng tryg).
Jeg finder tryghed ved at jeg kender hendes måde at være på overfor ungerne og jeg ved at hun aldrig ville lade ham græde sig selv i søvn (hvilket sker hos nogen Dp´er og i nogen vuggestuer) o.s.v.. Jeg kan aflevere til et kendt ansigt hver morgen og jeg henter ved en, der rent faktisk ved hvordan min drengs dag har været. Jeg ved at han får masser af kys/kram og nærhed når han har brug for det. Hun har brugt bæresele til ham (og de andre unger) i de perioder, hvor han har haft brug for lidt ekstra tryghed :lun:.

Jeg ved ikke hvilke problemer i oplevede, men det lyder da ubehageligt at de ikke blev løst med det samme. Men godt at i har fundet et sted i er trygge ved. Det er jo det vigtigste. Vi har alle sammen forskellige krav og behov.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Zombie » 8. sep 2017, 08:35

Dagplejere har ideelt set god sparring med dagplejepædagogen om problematikker, der kræver uddannelse.

Min anke er ikke, at alle institutioner er skod og at alle dagplejere er Awesome. Men med en institutionaliserings-% på 97%, så duer det ikke, hvis halvdelen af institutionerne er lort. Det er hele generationer, der påvirkes.
2
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 08:50

ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Problemet er, at det er et ressourcespørgsmål. Der er simpelthen ikke penge nok. Så jeg kan klage herfra og til næste juleaften, uden det har nogen som helst effekt.


Det er bare underligt at København er en hundedyr kommune at få passet sine børn i, og de så stadig ikke kan få det til at hænge sammen. Når der er mange andre steder hvor det er både billigere og meget bedre.


Kan det ikke skyldes et højere udgiftsniveau?


Jo, men til hvad? Husleje? Et barn koster 3500 i vuggestue i København. Det betyder at kommunen tilfører vuggestuen mindst 4 * 3500 pr. barn om måneden = 14.000. Til en stue med 12 børn er det 168.000,- om måneden. Hvis man deler det ud på 4 fuldtidsansatte, giver det 42.000,- pr. ansat. Man kan selvfølgelig ikke bruge det hele på ansatte, men hvis man f.eks. bruger 35.000,- i alt i gennemsnit pr. ansat (løn, sygdom, ferie osv), har man 28.000,- til husleje, bleer, administration og legetøj. Lyder det meget lavt? Jeg synes ikke 168.000,- lyder way off. Det kan godt være de har brug for mere, måske 200.000, men kan det gøre forskellen på at alt kører på skinner, og det er helt ad helvede til? Har de brug for meget mere? En halv million? Og hvad skal de så bruge de penge til?


Ja, husleje.

Vi har en kæmpe nyrenoveret bygning med stor legeplads liggende lige midt i Kbh K. Tør slet ikke tænke på, hvad huslejeudgifterne er.


Det virker lidt tosset hvis københavnske børnefamilier skal lide under de absurde huspriser i København. Men jeg ved ikke hvordan den slags er skruet sammen, om kommunen ejer grunden så institutionen kan leje den billigt, eller de betaler markedspris til en privat ejer. Jeg håber det første.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Lilleluftballon » 8. sep 2017, 08:59

Jeg genkender helt det billede TS tegner. Vores institution er i øvrigt en virkelig god en, pædagogerne er fantastiske, men jeg har stadig ondt i maven hver eneste morgen. Vi har indrettet os, så vores datter kun er afsted 3 dage om ugen, men jeg synes stadig det nærmer sig omsorgssvigt at efterlade hende dernede.

Pt overvejer jeg meget om jeg overhovedet skal arbejde det næste stykke tid. Det er jo nok en ret dårlig samfunds-prioritering, eftersom jeg har gået i skole i 23 år, og pt betaler topskat. Men når de snakker om at det "skal kunne betale sig at arbejde" tænker jeg ofte at det menneskeligt set bare ikke kan betale sig lige nu.

Og dagpleje synes jeg er marginalt bedre. Normeringen pr dagplejer er jo 4-5 børn pr dagplejer. Hvis de har mindre, vil de typisk skulle dække over hinanden ved sygdom osv. Det er dog rart at det ofte er den samme person man kan aflevere til og hente fra. I vuggestuen møder et barn på 10 måneder jo rask væk 5-6 "primære" voksne på en dag.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 10:25

Zombie skrev:Dagplejere har ideelt set god sparring med dagplejepædagogen om problematikker, der kræver uddannelse.

Min anke er ikke, at alle institutioner er skod og at alle dagplejere er Awesome. Men med en institutionaliserings-% på 97%, så duer det ikke, hvis halvdelen af institutionerne er lort. Det er hele generationer, der påvirkes.


Enig.

Jeg mener bare ikke, at løsningen er dagplejere. Ikke i deres nuværende form i hvert fald. Jeg så langt hellere, at man styrkede institutionerne og indførte minimumsnormeringer.

Det er jo en fjollet debat, fordi alle er klar over, at det er det, der skal til. Muligvis også andre ting, men det hele starter og begynder med pædagogerne. Men det er sindssygt dyrt, og politikerne tør ikke indrømme, at det er et nedprioriteret område, så i stedet kommer de med dumme forklaringer som, at 'minimumsnormeringer hurtigt ender med at blive maximumsnormeringer'. :sarkasme:

Jeg savner nogle politikere, der a) har visioner og b) er ideologiske nok til rent faktisk at stå på mål for deres prioriteringer.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"